PDA

View Full Version : Garantie bij importeren



Steeff
18 juni 2009, 21:09
Ik ben van plan binnenkort een Marshall versterker uit Engeland te importeren (dwz: naar een kennis daar te laten leveren, die hem vervolgens naar mij opstuurt).

Weet iemand hoe het zit met de garantie/verzekering op een geïmporteerde versterker? Moet ik straks, als er iets mis is, dat ding terug naar Engeland sturen, of kan ik hier bij een Marshall-dealer langs?

Ik heb het niet zozeer over de verzekering voor tijdens het verzenden, maar de winkelgarantie zegmaar.. Heeft iemand enig idee?

AART
18 juni 2009, 21:20
Ik ben van plan binnenkort een Marshall versterker uit Engeland te importeren (dwz: naar een kennis daar te laten leveren, die hem vervolgens naar mij opstuurt).

Weet iemand hoe het zit met de garantie/verzekering op een geïmporteerde versterker? Moet ik straks, als er iets mis is, dat ding terug naar Engeland sturen, of kan ik hier bij een Marshall-dealer langs?

Ik heb het niet zozeer over de verzekering voor tijdens het verzenden, maar de winkelgarantie zegmaar.. Heeft iemand enig idee?

Je zal dan toch echt de amp moeten terugsturen in dat geval. De garantie van een Nefit ketel van de gamma geld ook niet bij een Fixet die Nefit dealer is...

x.a.d
18 juni 2009, 21:20
Serienummers die niet door de importeur in nederland zijn geleverd vallen niet onder de garantie....Zo is dat met duitse amps ook.

Steeff
18 juni 2009, 21:28
Oei oei, dat is jammer. Het was natuurlijk wel te verwachten, maar hier en daar zie je nog eens een bedrijf dat de garantie anders aanpakt..

Bedankt voor de antwoorden :)

Stel nou dat er iets kapot gaat en ik ga naar een reparatieservice, weet iemand hoe hoog de kosten ongeveer liggen bij de 'veel-voorkomende-kwalen'? Moet ik dan denken aan enkele tientjes, of richting de honderd(en) euro's?
Ik ben voorzichtig met m'n spullen en ik onderhoud ze goed.

x.a.d
18 juni 2009, 21:41
Hoeveel win je door dit risico te nemen???

Steeff
18 juni 2009, 22:05
Het gaat om je JVM205C, circa 300€ kostenbesparing.

x.a.d
20 juni 2009, 12:48
Met verzendkosten en al...Hmm, kzou eens kijken of een winkel je tegemoet kan komen.....Als er iets kapot gaat heb je wel een probleem..

Kaboemba
20 juni 2009, 13:53
Ik waag te betwijfelen of je de amp naar engeland moet sturen.
Fabrieksgarantie stopt niet bij de grens.
Alleen kan je hem natuurlijk niet even hier naar de gitaarzaak om de hoek brengen, maar volgens moet je bij de importeur wel terecht kunnen.
Volgens mij is het zo dat dat soort voorwaarde in de fabrieksgarantie staan, die kan zeg maar landelijk, europees of wereldwijd zijn.

Maar dat je weinig medewerking krijgt lijkt mij duidelijk.

x.a.d
20 juni 2009, 14:37
Ik waag te betwijfelen of je de amp naar engeland moet sturen.
Fabrieksgarantie stopt niet bij de grens.
Alleen kan je hem natuurlijk niet even hier naar de gitaarzaak om de hoek brengen, maar volgens moet je bij de importeur wel terecht kunnen.
Volgens mij is het zo dat dat soort voorwaarde in de fabrieksgarantie staan, die kan zeg maar landelijk, europees of wereldwijd zijn.

Maar dat je weinig medewerking krijgt lijkt mij duidelijk.
Ik heb contact gehad met de importeur......Je krijgt geen garantie op serienummers uit engeland !!!

nico verduin
21 juni 2009, 09:13
Ik heb contact gehad met de importeur......Je krijgt geen garantie op serienummers uit engeland !!!Ik zou dezelfde reactie geven. Je hebt besloten dat je die importeur niet nodig had voor het verkrijgen van de versterker, dus heb je hem ook niet nodig voor de reparaties. Dat zijn nu de gevolgen/risico's van "grijze" import. Dus die garantie krijg je wel, maar dan moet je hem wel terugsturen naar de UK. Dan is het plotseling geen goedkoop ampje meer.

AART
21 juni 2009, 10:44
"grijze" import

Tegenwoordig helemaal wit hoor. EU > vrij verkeer van goederen en kapitaal. Het is juist de bedoeling dat er een beetje Europese concurrentie ontstaat.

Dat de importeur je niet helpt is verder logisch.

nico verduin
21 juni 2009, 11:38
Tegenwoordig helemaal wit hoor. EU > vrij verkeer van goederen en kapitaal. Het is juist de bedoeling dat er een beetje Europese concurrentie ontstaat.

Dat de importeur je niet helpt is verder logisch.Eens, term is verkeerd, maar komt wel een beetje op hetzelfde neer. En als producent (Marshall, Fender of wie dan ook), zit je niet te wachten op teveel concurrentie binnen het eigen producten range. Daarmee gaat je merk naar beneden. Je hebt liever een gecontroleerd distributie systeem.

Bernd Veenema
21 juni 2009, 12:40
Eigenlijk heet dit parallelimport. En het is inderdaad terecht dat Voerman geen garantie geeft. Zij hebben de versterker immers ook niet geleverd.
Ik zou eerst proberen een DSL uit een lokale muziekhandel te halen met een fikse korting. Het zou me niet verbazen dat dit wel gaat lukken.

Steeff
21 juni 2009, 15:03
Maar als ik m terugstuur naar Engeland, heb ik gewoon garantie. Terugsturen naar Engeland kost toch veel minder dan 300€? Dan heb ik in principe toch een betere deal?

Sja, DSL, maar het is juist de JVM die mij onwijs aantrekt :p

Maar heeft niemand enig idee hoeveel een 'gemiddelde' reparatie ongeveer kost? Het zal natuurlijk enorm veel verschillen per onderdeel dat kapot is, maar aan welke kosten zal ik ongeveer moeten denken? Tientjes of honderd(en)?

(btw: vind het sowieso schandalig dat Marshall dit geintje uithaalt, dat Engelse shops niet mogen shippen naar EU. Het hele idee van de vrije handel binnen EU verneuken ze zo. Ja, laat maar shippen, maar níet als de consument minder hoeft te betalen en wij minder winst krijgen :s)

Bernd Veenema
21 juni 2009, 16:44
Het is vrij logisch dat Marshall dit doet. Als Marshall het niet doet, zullen er nog maar weinig Nederlandse winkels zijn die Marshall gaan verkopen. Zij kunnen nooit helemaal mee met de Britse prijzen en zij willen toch ook een bepaalde marge houden. Je bent als winkelier gek als je Marshall
versterkers aan gaat bieden als je er geen cent aan verdiend.

Je kunt verder niet stellen hoeveel 'een' reparatie zal gaan kosten. Dit zal volledig afhankelijk zijn van de prijs van eventuele onderdelen en het aantal manuren. Het vervangen van een kapotte input zal misschien een paar tientjes kosten, terwijl het vervangen van een kapotte trafo een paar honderd euro kan gaan kosten.

Eko
21 juni 2009, 16:48
Het gaat meer om het volgende punt: de importeur heeft niets kunnen verdienen maar je vraagt hem dan wel kosten voor z`n rekening te nemen. De meeste producenten geven een stuk marge aan de importeur voor de garantiegevallen. Zo hoeft er niet voor ieder wissewasje een rekening gedeclareerd te worden.
Houdt er met het verzenden wel rekening mee dat het vervoeren voor risico van de klant is ( jij dus). Je moet dus ook transportverzekering afsluiten. Dat kost meestal niet veel , maar dekt ook niet veel. Meestal niet meer dan enkele tientjes per kilo. De uitgebreidere dekking is er als je er eerst voor betaald.
Wat je in basis wil is wel besparen maar geen risico lopen. Zoiets bestaat niet. De besparing is er omdat je er iets uithaalt. In dit geval eventuele garantie.
Maak je niet al te druk , meestal gaat het goed. Bedenk dat meestal er zaken als buizen kapot gaan en die vallen niet onder de garantie. Voor de rest heeft het nut om te verzenden.

Steeff
21 juni 2009, 21:46
Het is vrij logisch dat Marshall dit doet. Als Marshall het niet doet, zullen er nog maar weinig Nederlandse winkels zijn die Marshall gaan verkopen. Zij kunnen nooit helemaal mee met de Britse prijzen en zij willen toch ook een bepaalde marge houden. Je bent als winkelier gek als je Marshallversterkers aan gaat bieden als je er geen cent aan verdiend.


Waarom zouden ze niet mee kunnen doen met de Britse prijzen? Levert Marshall in GB tegen een lagere prijs? Het lijkt mij onzin, maar misschien mis ik wat. Als de versterkers daar x euro zijn, waarom zijn ze hier dan y euro? Als ik iets mis, moet je het zeggen hoor..

Daarnaast heeft Marshall natuurlijk naam. Economisch gezien lijkt mij een afzet van Marshall-producten toch voordelig, ookal verdien je er niet meer aan. Met Marshall versterkers komen nou eenmaal meer mensen in je winkel om ze te testen, die zo nu en dan ook weer dit en dat meenemen...


Je kunt verder niet stellen hoeveel 'een' reparatie zal gaan kosten.

En toch geef je daaronder precies de indicatie waar ik om vroeg, dankje ;)

Maar Eko, ik heb hier verder toch niets te maken met de importeur? Ik koop toch bij een shop, laten we zeggen soundslive (ik noem maar wat, weet het nog niet zeker), en díe moet mij dan toch garantie leveren? Als er hier dan iets met mijn versterker mis is, dan kan ik de versterker toch terugsturen naar die winkel om hem te laten fixen? In dat geval lijken mij de kosten om terug te sturen, de hoogste kosten die ik kan krijgen (voor zolang de garantie geldig is).

nico verduin
21 juni 2009, 23:07
Waarom zouden ze niet mee kunnen doen met de Britse prijzen? Levert Marshall in GB tegen een lagere prijs? Het lijkt mij onzin, maar misschien mis ik wat. Als de versterkers daar x euro zijn, waarom zijn ze hier dan y euro? Als ik iets mis, moet je het zeggen hoor..

Daarnaast heeft Marshall natuurlijk naam. Economisch gezien lijkt mij een afzet van Marshall-producten toch voordelig, ookal verdien je er niet meer aan. Met Marshall versterkers komen nou eenmaal meer mensen in je winkel om ze te testen, die zo nu en dan ook weer dit en dat meenemen...



En toch geef je daaronder precies de indicatie waar ik om vroeg, dankje ;)

Maar Eko, ik heb hier verder toch niets te maken met de importeur? Ik koop toch bij een shop, laten we zeggen soundslive (ik noem maar wat, weet het nog niet zeker), en díe moet mij dan toch garantie leveren? Als er hier dan iets met mijn versterker mis is, dan kan ik de versterker toch terugsturen naar die winkel om hem te laten fixen? In dat geval lijken mij de kosten om terug te sturen, de hoogste kosten die ik kan krijgen (voor zolang de garantie geldig is).
Zowieso heb je hogere transportkosten, lagere BTW in de UK (15%). Mogelijk kunnen winkeliers in de UK rechtstreeks bij Marshall bestellen. In NL zit er dus Voerman tussen en die gaat ook niet voor niets aan de gang. Kan zijn dat ze verplicht zijn om een aantal tegelijk af te nemen. Webshops hebben lagere kosten (geen winkel). Dat gat van 300 euro is gauw gevuld.
In jouw geval pak je dat verschil in het begin op. Blijft hij goed, dan heb je een mazzeltje (als ze nog leveren buiten de UK). Is er wat mee aan de hand en je moet hem opsturen, dan zal je ongetwijfeld dubbele verzendkosten krijgen (heen EN terug), Als er discussie is over een defect (garantie of geen garantie), dan moet je alles telefonisch cq via mail regelen. Of er heen gaan (nou dan is die 300 euri zeker gauw verdampt).

Dus in mijn belevenis, is dat verschil wel reeel. Wil je dat verschil niet betalen en het risico nemen, dan moet je het gewoon doen. Zoals het engelstalige spreekwoord zegt "No risk no gain".

Bernd Veenema
22 juni 2009, 09:48
Waarom zouden ze niet mee kunnen doen met de Britse prijzen? Levert Marshall in GB tegen een lagere prijs? Het lijkt mij onzin, maar misschien mis ik wat. Als de versterkers daar x euro zijn, waarom zijn ze hier dan y euro? Als ik iets mis, moet je het zeggen hoor..

De prijzen die de Britse winkels vorig jaar hanteerden lagen onder de inkoopprijs van de Nederlandse winkels. Ik geloof dat de prijzen in januari wat zijn gestegen in Engeland, dus ik weet niet precies hoe het nu zit. Vorig jaar was het in ieder geval geen doen.

the sure thing
22 juni 2009, 10:25
Heeft iemand al verteld dat Marshall AMPS bestellen in Engeland ongeveer 40% goedkoper is? De bespaart HONDERDEN Euro's, dus daar kan wel een reparatietje in NL van af :)

En wat is de kans dat er iets kapot is? HEEEEEEEEL klein.

Doen dus! Ik ben nog steeds in shock van de prijsverschillen. Ik heb nu meerdere malen meerdere produkten in Engeland besteld. Binnen een week binnen! Terwijl diezelfde produkten in NL dus 40% (!) duurder waren en soms tijdelijk niet eens op voorraad waren...

Steeff
22 juni 2009, 11:18
Zowieso heb je hogere transportkosten, lagere BTW in de UK (15%). Mogelijk kunnen winkeliers in de UK rechtstreeks bij Marshall bestellen. In NL zit er dus Voerman tussen en die gaat ook niet voor niets aan de gang. Kan zijn dat ze verplicht zijn om een aantal tegelijk af te nemen. Webshops hebben lagere kosten (geen winkel). Dat gat van 300 euro is gauw gevuld.
In jouw geval pak je dat verschil in het begin op. Blijft hij goed, dan heb je een mazzeltje (als ze nog leveren buiten de UK). Is er wat mee aan de hand en je moet hem opsturen, dan zal je ongetwijfeld dubbele verzendkosten krijgen (heen EN terug), Als er discussie is over een defect (garantie of geen garantie), dan moet je alles telefonisch cq via mail regelen. Of er heen gaan (nou dan is die 300 euri zeker gauw verdampt).

Ze leveren niet rechtstreeks buiten UK, ik wil laten leveren bij een kennis in de UK die hem dan opstuurt naar mij.

Eén van de ideeën van de EU is toch ook júist dat er meer internationale concurrentie komt met als mogelijk gevolg lagere prijzen hier danwel daar? Dan zie ik niet in waarom dat Voerman-gedoe een 'excuus' zou zijn om het te verbieden. Het gaat om dezelfde producten dus in beginsel moet daar geen groot prijsverschil tussen zijn. Dat BTW-verschil: okee, prima - dat is nou eenmaal zo. Maar dat Voerman-gebeuren, als dat zoveel duurder is, waarom zit het systeem dan zo in elkaar? Als ze in Engeland rechtstreeks kunnen bestellen, waarom mogen ze dat hier dan niet? Begrijp me niet verkeerd, misschien mis ik wel wat wetten en regeltjes ofzo, maar zoals ik het zie is die zet van Marshall gewoon een trucje om zoveel mogelijk producten voor de hoofdprijs te verkopen. (Dit is voor dat bedrijf natuurlijk wel een logische zet dan, maar dan vind ik het toch schandalig. De EU is er júist om dit soort praktijken te voorkomen, lang leve de vrije handel..)

Die JVM is in de 'gewone' winkels met gebouw-en-al even duur als in de webshops. Dat moet tegenwoordig ook haast wel, anders zouden de 'gewone' winkels het niet lang overleven. (even daar testen en dan online bestellen voor minder).

Overigens gok ik dat die 300€ meer naar de 400-500€ gaat; ik de JVM215C in mijn hoofd had toen ik die 300€ schreef. Die is hier rond de 1200-1300, daar 900€. De JVM205C kan ik hier niet eens in de buurt vinden, maar meestal is die rond de 90 pond (=±106€ duurder), laatste keer dat ik die hier zag was die 1500€. Het kostenverschil vind ik dus wel erg groot.

Chris Winsemius
22 juni 2009, 13:16
Binnen de garantietermijn is de reparatie-afdeling verzekerd v/e bepaalde vergoeding v/d importeur/fabrikant bij garantie-afhandelingen, da's bij de prijs hier inberekend.

Ander voorbeeldje:
je laat 2e hands of nieuw 'n Soldano SLO100 uit de VS komen. Amp kan natuurlijk alleen op 120V, Soldano levert dan geen export-trafo. Dit doen ze om hun dealers wereldwijd te beschermen, naast $ is er gelukkig ook nog wat ethiek in het bedrijfsleven ;)

the sure thing
22 juni 2009, 13:22
Het kostenverschil vind ik dus wel erg groot. +1 ! Bestellen dus in het buitenland!!!

zjanke
22 juni 2009, 13:45
+1 ! Bestellen dus in het buitenland!!!

Prima, maar dan niet huilen als de officiele importeur niet thuis geeft. Dan los je het ook maar in het buitenland op!
Als ze jouw salaris halveren met de boodschap dat de chinezen het ook voor de helft minder doen ga je toch ook niet akkoord? :cheerup:

x.a.d
22 juni 2009, 15:19
Wat kost de jvm nu??
Net zoals er gezegt werd dat de prijzen in UK omhoog zijn gegaan... zijn de prijzen in nederland ook iets omlaag gegaan......

Bernd Veenema
22 juni 2009, 16:55
Inderdaad. De JVM410H kost bij Feedback 1369 euro en bij Soundslive.co.uk 1120 euro. Dat scheelt maar 250 euro.

Swampash
23 juni 2009, 09:23
Stel: je moet van het weekend optreden maar net de dag ervoor gaat je amp kapot. Kan je met de winkel om de hoek nog wat regelen omdat jij de amp daar hebt gekocht, eventueel een vervang amp ofzo. Via engeland heb je een groter probleem. kijk niet op die paar centen is mijn advies.

Eko
23 juni 2009, 23:33
We denken dat Europa 1 markt is , echter UK is niet geheel EU. Ze hebben ook nog steeds niet de Euro ingevoerd. 1 van de redenen dat het daar goedkoper is , is dankzij de verminderde waarde van het Pond. Ook kunnen importheffingen nog steeds verschillen tussen UK en EU-mainland.
Een verschil tussen UK en ons is er dus snel. Geeft niks , als je een ( klein ) risico voor lief neemt kun je het best aan. Als je maar eerlijk vergelijkt. Een verzekerd transport er in rekent en een percentage voor het risico.

Steeff
24 juni 2009, 09:55
We denken dat Europa 1 markt is , echter UK is niet geheel EU. Ze hebben ook nog steeds niet de Euro ingevoerd. 1 van de redenen dat het daar goedkoper is , is dankzij de verminderde waarde van het Pond. Ook kunnen importheffingen nog steeds verschillen tussen UK en EU-mainland.
Een verschil tussen UK en ons is er dus snel. Geeft niks , als je een ( klein ) risico voor lief neemt kun je het best aan. Als je maar eerlijk vergelijkt. Een verzekerd transport er in rekent en een percentage voor het risico.

Hmm, dat is best stom van me, dat ik de koers was vergeten. Okee, duidelijk ;)

Maarehh, "maar" 250€ en "die paar centen"? Ik weet niet hoor, maar zijn jullie toevallig bankdirecteurs ofzo? :p 250€ is en blijft 250€ en in percentages is het ook niet niets: 20%.. (ik ben maar een studentje)

Ik weet nog niet echt wat ik ga doen, maar heb wel alle antwoorden nu. Bedankt.

Henri H
24 juni 2009, 10:36
De JVM410H kost nog maar €1229,-
De 205 Combo ook trouwens.

http://www.vriese.nl/pages/producten.php?merk=Marshall&zoektekst=jvm&Submit=zoeken

*geen aandelen*

x.a.d
24 juni 2009, 11:42
Inderdaad. De JVM410H kost bij Feedback 1369 euro en bij Soundslive.co.uk 1120 euro. Dat scheelt maar 250 euro.

En das omgerekend in de gunstigste koers, zonder verzendkosten enz. Dus die 250 word minder.....en ga je voor 150 euro die moeite doen en als er iets aan is dat je weer daar heen moet enz.......Ga gewoon naar de winkel waar je normaal heen gaat, test em, en neem em mee....dan heb je em meteen, met garantie, service enz....

...Nee, tis nog erger....1120.- in engeland en 1229.- bij vriese (of iedere andere winkel) .. 109 euro verschil.....

Ik denk dat we een beetje klaar zijn met de hele engeland discussie want daar gaan de prijzen omhoog doordat de winkels nu opnieuw in moeten kopen tegen ongunstigere prijzen en hier gaan de prijzen omlaag omdat de importeur en de winkels anders niets verkopen en omdat de importeur ook goedkoper in kan kopen door de pond. Het voordeel is nu dus nog een goede 100 euro op iets van 1000 euro. en dat nog zonder verzendkosten en import kosten. en dat dan ook nog zonder garantie.....

Kaboemba
24 juni 2009, 12:19
Ik heb contact gehad met de importeur......Je krijgt geen garantie op serienummers uit engeland !!!

Dat is wat hij zegt, het gaat erom wat er in de fabrieksgarantie staat en niet wat hij zegt.

Henri H
25 juni 2009, 11:32
€ 1.199,00 (http://www.nederlandmuziek.com/detail.asp?id=2776&produkt=Marshall%20JVM%20205%20C) bij NL Muziek!