PDA

View Full Version : problemen met overgang naar ander akkoord



driesp
18 juni 2009, 19:44
Hallo,

Ik blijf moeite hebben met , als ik een redelijk snel slagpatroon speel, met 16e noten ofzo dat ik moeite heb om dit zuiver te spelen wanneer ik van akkoord verspring. De stap van een Am naar een F ( barré ) is veel te groot om dit zo snel te doen, waardoor er altijd een slag "niet mooi" klinkt.

hebben jullie hiervoor oefentips of?

alvast bedankt!

bastiaanvanbeek
19 juni 2009, 07:36
snel van een Am naar een F barré is idd lastig. je zou kunnen proberen om van de F barré alleen de hoge noten te pakken en aan te slaan, want dan blijf je toch in het Am gebied. je krijgt dan natuurlijk niet zon vol F geluid, maar als je snel speeld kun je het beste niet al te veel noten aanslaan, wordt nogal rommelig.

als je de Am en de F toch gewoon helemaal wilt aanslaan, is het echt een kwestie van oefenen. eerst langzaam beginnen en dan steeds sneller. en elke dag oefenen, dat helpt.

Rinze
19 juni 2009, 07:51
Wat bij mij altijd helpt als iets niet soepel gaat, wat het dan ook maar is in mijn spel:

Speel het deel wat moeilijk gaat heel langzaam, maar dan ook echt hééél langzaam. Intussen tellen, je speelt het probleemstuk tot het soepel gaat op die snelheid. dan ga je een heel klein beetje sneller spelen, tot ook dat soepel gaat. Zodra je merkt dat je fouten maakt of het niet lekker gaat weer langzamer spelen.

Is de moeilijke passage lang dan breek je hem in kleine stukjes en oefent die op de hierboven beschreven wijze. Het lijkt misschien een heel gedoe maar uiteindelijk gaat het vrij snel en je zult merken dat je het stuk daarna veel soepeler speelt. Ook omdat je je het stuk qua verdeling van de noten over de maat en speelgevoel veel beter eigen maakt. Je gaat op deze manier veel strakker spelen.

Dit is een methode die veel gebruikt wordt, je zult zien dat het werkt.

Succes!

EDIT: ik zie dat dit hierboven eigenlijk ook al gepost is, moest er even bij weg ivm de kids. Laat het toch staan omdat mijn uitleg wat uitgebreider is. Nu weer naar de kids. Rustig internetten is er ook niet meer bij :sneaky:

-=JEROEN=-
19 juni 2009, 11:43
Ik negeer die ene tel dat het niet 100% perfect klinkt. De luisteraar hoort het niet eens. Het is een onderdeel van het spel. Vaak gebruik ik het juist als versiering. Ik sla dan alle snaren open aan, tussen de 2 akkoorden in. Dus Am Am Am open F F F open enz

Waarom? Omdat het onmogelijk is om het ooit helemaal perfect te spelen, of je moet heeeeeeeeel langzaam spelen, en zelfs dan hoor je nog dat je je vingers optilt om naar het volgende akkoord te gaan.

Jeroensnake
19 juni 2009, 11:55
Hoe sneller je speelt, hoe slordiger je kan zijn.

En daarom is het juist moeilijk om langzaam of zelfs traag te spelen. Elke slordigheid gaat zo opvallen. Dat horen mensen liever niet, vandaar dat iedereen altijd maar de neiging heeft sneller te spelen.

En daarom; langzaam oefenen om ook snel netjes te kunnen spelen. Het belangrijkste is wel ritme houden. Zodra dat niet meer lukt, klikt alles al snel verkeerd.
En andersom; zo lang je netjes in het ritme blijft, klinkt alles* al snel goed.

* nou ja, behoorlijk veel ...

Rinze
19 juni 2009, 13:07
Ik negeer die ene tel dat het niet 100% perfect klinkt. De luisteraar hoort het niet eens. Het is een onderdeel van het spel. Vaak gebruik ik het juist als versiering. Ik sla dan alle snaren open aan, tussen de 2 akkoorden in. Dus Am Am Am open F F F open enz

Waarom? Omdat het onmogelijk is om het ooit helemaal perfect te spelen, of je moet heeeeeeeeel langzaam spelen, en zelfs dan hoor je nog dat je je vingers optilt om naar het volgende akkoord te gaan.

Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk kun je slordig spelen.

Maar met de juiste techniek en timing kun je heel precies en schoon spelen. Hoe denk je dat klassieke gitaristen dat doen? En mensen als Vai en Satriani, die oefenen ook gewoon tot ze een perfect klinkende oplossing hebben (technisch gezien dan he). En volgens mij vraagt TS daar ook naar, hoe hij cleaner kan spelen.

WTF, wat er allemaal niet mis gaat bij het plaatsen van een post :dontgeti:

ferjen
19 juni 2009, 13:27
Ik heb daar ook problemen mee. vooral als er barré akkoorden tussen zitten.
Ik zal ook eens proberen erg langzaam te beginnen tot het echt goed klinkt en dan steeds ietsje sneller.

Nog een vraagje.... als je van een open akkoord naar een barré gaat wat doen jullie dan? Eerst de wijsvinger (voor de barré) plaatsen en dan de resterende vingers, of eerst de andere vingers en daarna pas de wijsvinger??

aaronstonebeat
19 juni 2009, 14:31
Ik heb daar ook problemen mee. vooral als er barré akkoorden tussen zitten.
Ik zal ook eens proberen erg langzaam te beginnen tot het echt goed klinkt en dan steeds ietsje sneller.

Nog een vraagje.... als je van een open akkoord naar een barré gaat wat doen jullie dan? Eerst de wijsvinger (voor de barré) plaatsen en dan de resterende vingers, of eerst de andere vingers en daarna pas de wijsvinger??

Alles tegelijk, in één keer.

Rinze
19 juni 2009, 15:12
Zoveel mogelijk in één keer, maar soms is het handig om één vinger eerder en dan de rest te plaatsen. Maar dat werkt alleen als je aan het tokkelen bent.

-=JEROEN=-
19 juni 2009, 21:54
Er is een verschil tussen slordig spelen en spelen met jus.

aaronstonebeat
19 juni 2009, 21:58
Er is een verschil tussen slordig spelen en spelen met jus.

Keith Richards kan het allebei tegelijk ;)

-=JEROEN=-
19 juni 2009, 23:48
Hahaha, ja bezopen en nuchter (if ever, lol) :seriousf:

terrasbeest
20 juni 2009, 10:08
Keith Richards kan het allebei tegelijk ;)

Ja maar geen 16den... over welk nummer gaat dit eigenlijk?

Rinze
20 juni 2009, 10:13
Er is een verschil tussen slordig spelen en spelen met jus.


Aardappelen met jus ken ik wel :???:

Ik snap wel wat je bedoelt, doe het zelf uit gemakzucht ook wel maar het hoeft niet. Ook al kan het ook weer iets toevoegen, wat dan op een persoonlijke stijl wijst :crazyhappy:

Laatst was ik een riffje aan het opnemen, dan blijkt ineens hoe slordig je speelt (of met hoeveel jus ;)). Door de bewegingen stap voor stap te analyseren en bij te schaven heb ik de ongewenste bijgeluiden en net-niet-op-tijd-akkoorden toch tot een minimum weten te beperken.

Het is een keuze, maar persoonlijk wil ik toch ook graag in staat zijn om een riff of whatever zo clean mogelijk te spelen. Het hangt ook een beetje van de muziekstijl af denk ik.

Anyway, maar weer OT?

driesp
21 juni 2009, 19:27
Ja maar geen 16den... over welk nummer gaat dit eigenlijk?

californication van de RHCP.

de bridge kan gespeeld worden met een Am en een Fmaj7, maar normaal gezien speel je ze met Am en een F (barré).

terrasbeest
22 juni 2009, 15:44
californication van de RHCP.

de bridge kan gespeeld worden met een Am en een Fmaj7, maar normaal gezien speel je ze met Am en een F (barré).

Am FMaj7.

Barré 5de positie .

5
5
5
7
7
5 voor Am.

1 vingertje erbij :

5
5
5
7
8
5 voor Fmaj7.

Ik weet niet of het ' klinkt' ik heb hier geen gitaar.

Twijfel of dit wel in 16den wordt gespeeld.

-=JEROEN=-
23 juni 2009, 00:08
Als je de E-snaar dempt klinkt dat prima.

terrasbeest
23 juni 2009, 08:13
Er zijn nog wel een paar manieren mocht het niet klinken zoals het hoort.

Het heeft geen zin om enkel maar deze akkoorden te gebruiken omdat de naam ervan correct is, soms is het nodig om andere voicings ( greep ) te spelen .
Zeg nooit maar akkoord tegen een akkoord......

Guitarik
23 juni 2009, 15:05
Het tokkelstukje van Californication speel ik met Am (open) en F (eerste positie). Maar omdat in die F een hammer on zit op de g snaar fret ik alleen de F C en A. Ik fret daar dus geen hele barre. Zo dus:

e----------------------------------------------------------
b--------0h1~~---------------------------------------------
g-------------------------------0h2~~----------------------
D----2-----------------------------------------------------
A-0-------------------------3------------------------------
E------------------------1---------------------------------

Bij de F fret ik alleen de weergegeven noten.

Het slag stukje speel ik met Am (x02210) en Fmaj7 (x33210)


p.s. Zou het niet handig zijn als je in een forumbericht makkelijk een tab-stukje kan invoegen via een of andere applicatie?

JohnLord
23 juni 2009, 19:23
zelf maak ik er wel eens een arpeggio van zodat je het nieuwe akkoord niet in een keer hoeft op te zetten.

vulvasonic
24 juni 2009, 02:02
Ik heb zelf nooit zo geloofd in het effect van iets langzaam leren spelen en dan het tempo op te voeren. Zelf pakte ik het probleem aan door de bewuste greep, of overgang tussen twee grepen, net zo lang te spelen (heel rustig) en te analyseren, tot ik zeker wist dat ik het foutloos kon spelen. Op een gegeven moment voel je (letterlijk) aan de stand van je hand, pols en vingers, waarom die ene overgang, tijdens het spelen van het stuk, steeds mis gaat.
Daarna moet je jezelf dwingen om in tempo door te spelen, net zo lang tot je dat goede gevoel keer op keer kunt herhalen. Nooit stoppen, nooit vertragen, gewoon doorspelen tot het goed gaat. Je hebt jezelf namelijk al weten te overtuigen van het feit dat het in je vingers zit, dus daar ligt het niet aan. Maar zolang je niet doorpompt en gewoon je uren blijft maken, zal dat punt altijd als lastig worden ervaren. En dat is onnodig en doodzonde.

De enige voorwaarde is wel dat je kritisch blijft op wat je hoort.

:speed:

-=JEROEN=-
24 juni 2009, 08:05
p.s. Zou het niet handig zijn als je in een forumbericht makkelijk een tab-stukje kan invoegen via een of andere applicatie?
Probeer het eens door op http://www.gitaarnet.nl/forum/images/editor/code.gif te klikken bovenaan het reageer scherm.

Tabs rechtstreeks kopieren en tussen [ code ] tags zetten.