PDA

View Full Version : gitaar geprobeerd te spuiten, slecht resultaat



Chief
18 juni 2009, 15:50
Ik heb mijn gitaar geprobeerd te spuiten, maar het heeft niet helemaal het gewenste resultaat gehaald.

Het ging allemaal goed totdat ik de boel moest polijsten.
Ik had de oude laklaak er licht afgeschuurd, dus niet er helemaal af omdat ik het wilde gebruiken als grondlaag. Toen heb ik de zwarte lak erop gespoten, een stuk of 6 lagen met tussendoor licht schuren en constant ontvetten enzo.
Dat ging allemaal goed. Daarna heb ik hem afgelakt met blanke lak, 2 lagen.

Het resultaat was tot nu goed, alleen glom hij niet mooi. Het was nogal mat, terwijl ik wel glans lak en glans blanke lak heb gebruikt. Hiervoor wilde ik dus commandant 4 gaan gebruiken, maar ik krijg het totaal niet voor elkaar.

Ik heb me helemaal scheel gewreven, maar op een paar plekjes komt de glans pas tevoorschijn. Ook heb ik zo'n ding gekocht voor op m'n boormachine, maar hiermee lijkt het niet echt sneller te gaan. Zelfs ben ik op bepaalde plekken alweer op de oude lak terug en bij andere plekken komt de glans totaal niet tevoorschijn, volgens mij heb ik wel overal een zelfde hoeveelheid lak gespoten.

Weet iemand wat ik nou verkeerd heb gedaan?

Yoshida
18 juni 2009, 16:10
Volgens de Lak-faq (ook een goed punt voor al je vragen trouwens) is er sprake van 2x spuiten per dag (binnen maximaal een half uur), dan iedere 6 lagen licht schuren en wanneer dat een bepaalde kwaliteit heeft bereikt dan de lak laten uitharden en vervolgens polijsten. De vraag die bij me opkomt is of je de lak wel een week of 2 uit hebt laten harden.

barno
18 juni 2009, 16:20
Het schuren tussen de lagen moet vooral gebeuren bij de lagen blanke lak. Laatste laag kleurlak wel goed fijnschuren, dan beginnen met blanke laklagen.
Ik doe er twee per dag en telkens natschuren voor je volgende dag aan de volgende lagen begint. Ik doe een stuk of tien lagen.
Laatste laag: dun spuiten

Dan twee weken laten uitharden. Dan hele oppervlak nat schuren (1000/1200) tot er nergens meer weerkaatsing is en dus alles heel egaal dof lijkt.
Weer dag wachten en dan polijsten.
Ik weet niet of dit officieel goed is, maar dit werkt wel voor mij. (ik heb gewoon met dehand gepolijst)

mink
18 juni 2009, 19:10
Inderdaad mat schuren voor het polijsten.

bagheera
18 juni 2009, 19:39
er komt nondepittjes heel wat bij kijken :o

Raytheman
19 juni 2009, 17:07
Zo heeft iedereen zn eigen receptjes. tip: zet de spuitbus of het reservoir (net wat je gebruikt) een tijdje in lekker warm water. De lak is dan mooi dun en vloeit goed. Hoogglanslak moet direct al glanzen. Goed gespoten ziet hij er dan al strak en glanzend uit alleen voelt hij nog niet glad aan. Daar is het polijsten voor..

spirit
19 juni 2009, 18:20
Ik heb afgelopen maandag een body gespoten. Een aantal lagen metallic, en een half uur na de laatste laag al de blanke lak erop. Gisteren waterproof geschuurd, en gepolijst met commandant 5, Resultaat van het lak werk is goed, glans ook, ik had alleen iets meer aandacht moeten besteden aan het "strak" maken van de body.

Ik gebruik spuitbussen van Dupli-color, en behaal daar altijd goede resultaten mee.

Yoshida
20 juni 2009, 14:08
Pff... lopers die aan de onderkant op een poreuze houtsoort blijven plakken krijg je nooit meer goed. Tenminste niet transparant. Enfin weer wat geleerd :p dit gaat wel eindeloos beter dan met een rollertje!