PDA

View Full Version : Mini Meeting in de Koekstad: 6 amps getest



Henri H
18 juni 2009, 12:44
Gisteravond gingen we niet oefenen met de band, dus had ik de gelegenheid aangegrepen om een mini-meeting te organiseren in onze oefenruimte.
We waren met 6 gitaristen, en onze drummer was er ook bij, erg gezellig.

We hadden 6 buizenbakken, waarvan er 3 van mij zijn.
In volgorde van testen:

* Marshall JCM 800, 2205
50W, 2 schakelbare kanalen, weinig opties

* Hughes & Kettner Triamp
100W, 3 kanalen, 2 modes per kanaal, veel opties die (midi?) schakelbaar zijn

* Bogner Ecstacy Classic
100W 3 kanalen met boosts op elk kanaal en veel schakelmogelijk heden

* Marshall 30th Anniversary, 6100
100, 50 of 25W, 3 kanalen, veel opties die niet te schakelen zijn, alleen de kanalen zijn (midi)schakelbaar

* Marshall JCM 2000 DSL 50
50W, 2 kanalen, aantal opties die niet schakelbaar zijn, zoals b.v. crunch mode op kanaal 1, de kanalen zelf zijn wel schakelbaar

* Marshall JVM410H
100W, 4 kanalen, 3 modes per kanaal, veel (midi) schakelbare opties

Ook hadden we de beschikking over 3 Marshall cabinets:

- 1960AX met 2x Greenbacks en 2x G12T75's, kruislings geplaatst
- 1960A Slash signature met V30's
- 1936 met 2x G12-65's (helaas zijn we er niet aan toegekomen deze te gebruiken)

De JCM 800 was dus als 1e aan de beurt omdat ik vind dat deze amp de beste crunch heeft die ik ken, tenminste dat is mijn mening.
Op het moment van testen waren er nog maar 2 anderen, wel de meest kritische van allemaal, kreeg ik de indruk.
Ze vonden de JCM "wel OK, typisch Marshall". Voor mij was en is het gewoon super.
Ze zeiden dat de preamp buizen waarschijnlijk aan vervanging toe zijn wat best zou kunnen kloppen, ik heb de amp nu zo'n 2,5 jaar en heb de buizen nog nooit vervangen.
Volgens mij is er niks mis met de sound, heerlijk rauw met ballen, vooral op hoog volume, wat voor de meeste amps wel geld natuurlijk.
Het clean klinkt met m'n Axis Super Sport in single coil stand ook erg mooi met een kleine sparkle.

Daarna was de H&K aan de beurt. Ik had deze al 's eerder getest en was toen niet onder de indruk.
Het clean van de H&K is trouwens de beste van deze 6 amps; heerlijk sprankelend en evt. kun je er een lekker randje tot een behoorlijke crunch indraaien.
Kanaal 2 heeft een goede crunch, maar als je de snaren hard aanslaat komt er een soort van extra (fizzy) bijgeluidje in welke ik niet mooi vind, misschien ook een kwestie van wennen. Het is natuurlijk wel dynamisch!
Het 3e kanaal in B mode heeft een brute metal sound. Erg vet vond ik dat.
Al met al viel me de Triamp best mee, ook nog een aardige reverb!

Ondertussen waren de overige 3 gitaristen ook gearriveerd met de Slash cab en DSL.

Toen, eindelijk ;), was de Bogner aan de beurt.
De eigenaar gaf eerst een uitgebreide demo *gaap*, nee geintje, was een prima demo.
Het clean was clean, niet meer, niet minder, beetje tegenvallend.
Het 2e kanaal is "where the fun starts". Van clean met een randje naar een heerlijke crunch met een schakelbare boost die je sound ook anders kleurt.
Kanaal 3 gaat een beetje verder waar kanaal 2 ophoudt, prima vette distortion met schakelbare boost.
Vooral in de "modern" mode vond ik de Bogner een erg vette en goede amp.
Er zitten veel opties op waaronder een plexi mode die helaas niet te schakelen is, bovendien vond ik deze mode erg tegenvallen.
Helaas was er weer veel te weinig tijd en is mijn mening over de Bogner dus veel te subjectief, maar ik vond het prijsverschil tussen de Bogner en b.v. mijn 6100 niet echt gerechtvaardigd.
Ondanks dat het waarschijnlijk de beste amp v.d. avond was, ga ik denk ik niet snel een XTC aanschaffen.

Tja, toen waren de 6100, DSL en JVM nog over.
Eerst werd mijn 6100, die ik eergisteren pas binnen gekregen had, aangesloten.
Ik had hem thuis al even getest op laag volume, maar was toen niet erg tevreden. Zie ook hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2065017&postcount=150)
Mijn 2e indruk is aanzienlijk beter dan de 1e.
Het clean komt beter tot z'n recht op wat hoger volume, maar is nog steeds niet heel erg speciaal; wel heel erg bruikbaar, en waarschijnlijk met wat reverb/delay/chorus/EQ nog wel beter te krijgen.
Kanaal 2 is waar z'n sterke kant ligt, het crunch heeft een beetje dezelfde feel en sound als die van m'n JCM 800, erg goed dus.
Kanaal 3 kun je goed gebruiken voor lead of metal riffs, evt. met een tubescreamer ervoor.
De kanalen zijn midi-schakelbaar wat voor mij erg praktisch is.
De 6100 komt wat mij betreft als winnaar uit de test, puur vanwege prijs/kwaliteit.

De volgende amp die we testten was de DSL.
Het was toen al wat aan de late kant, en helaas konden we niet teveel herrie meer maken.
De DSL bleek echter toch ook best een goede amp te zijn met een goede (Marshall) clean.
Op kanaal 1 zit een crunch/clean schakelaartje die helaas niet te schakelen is met een pedaal o.i.d. Dat is jammer want de crunch sound (op hoog volume) klinkt erg lekker.
Kanaal 2 heeft die typische Marshall crunch en is te boosten met een footswitch (dacht ik?)

De JVM hebben we nog 5 minuutjes aan gehad.
Ik vind de JVM een leuke, erg veelzijdige versterker.
Het clean is typisch Marshall clean. Gewoon goed dus.
Het crunch is op hoog volume lekker, op lager volume niet vind ik.
OD1 orange heeft die lekkere “hotrodded JCM 800 + tubescreamer” sound, en OD2 is de midscooped versie hiervan.
Alle kanalen, modes, één FX loop, 2 master volumes en (bruikbare) reverb zijn midi-schakelbaar.
De 2e FX loop is niet midi-schakelbaar.

Ik vond het een erg geslaagde, gezellige bijeenkomst en het lijkt me leuk om dit vaker te doen, maar dan met wat meer bier erbij. ;)

Conclusie (subjectief): De Bogner is de beste, maar ook de duurste amp.
De JCM 800 heeft nog steeds de beste crunch, ook beter dan de Bogner!
De 6100 is de winnaar, qua prijs en (geluids)kwaliteit.

Foto's:

De test opstelling :supercool::

http://img268.imageshack.us/img268/2923/p1030063z.jpg

Een kind, zo blij:

http://img268.imageshack.us/img268/5205/p1030067c.jpg

Chris Winsemius
18 juni 2009, 12:50
Beetje flauw hoor maar ieder biertje/jointje/etc. tast (iig. tijdelijk) je gevoeligheid voor (vooral) hoge tonen aan.

Niet erg rock 'n roll maar als je sound wilt beoordelen doe het dan wel nuchter.....

Rinze
18 juni 2009, 13:26
Preampbuizen gaan heel lang mee hoor. Heb in mijn oude JCM 800 een keer met een bevriende tech de prebuizen vervangen, die zaten er al 13 jaar in. Toen we het geluid hoorden na de wissel zijn we nog even individueel buisjes aan het checken geweest en toen hebben we de originele buizen héééél snel teruggezet :eek: En de nieuwe buizen waren op zich kwalitatief goed. Maar als jij het geluid uit je amp krijgt waar je op kickt dan zou ik vooral niks veranderen.

Luke-wannabe
18 juni 2009, 13:40
Beetje flauw hoor maar ieder biertje/jointje/etc. tast (iig. tijdelijk) je gevoeligheid voor (vooral) hoge tonen aan.

Niet erg rock 'n roll maar als je sound wilt beoordelen doe het dan wel nuchter.....
Dacht ik ook al gelijk ;)

hoofd
18 juni 2009, 13:43
Beetje flauw hoor maar ieder biertje/jointje/etc. tast (iig. tijdelijk) je gevoeligheid voor (vooral) hoge tonen aan.

Niet erg rock 'n roll maar als je sound wilt beoordelen doe het dan wel nuchter.....

Waarom moet dat nuchter? Je speelt toch ook niet nuchter. Het publiek waar je voor speelt is meestal ook niet nuchter. Andere muzikanten meestal ook niet. Het lijkt me dus juist een pre om niet nuchter gear uit te testen. Ik krijg alweer zin in een volgende gearmeeting! :ok:

WillemdaGuide
18 juni 2009, 13:45
Mooie samenvatting van een geslaagde avond!!:blast:

En ben het met je eens, vond de 6100 overall denk ik ook de winnaar, helaas de 800 wel gemist, maar ik heb er zo-één gehad dus heb een redelijk beeld denk ik!

edit:
Had niet de indruk dat die één a twee biertjes pp heel veel deden. Vandaar ook de opmerking "Volgende keer meer bier" We hebben de amps nu namelijk al nuchter getest!

Henri H
18 juni 2009, 13:45
Beetje flauw hoor maar ieder biertje/jointje/etc. tast (iig. tijdelijk) je gevoeligheid voor (vooral) hoge tonen aan.

Niet erg rock 'n roll maar als je sound wilt beoordelen doe het dan wel nuchter.....:seriousf: :seriousf: :seriousf:

Ik had die biertjes er expres, voor de foto neergezet, ervan uitgaande dat het wel "stoer" staat.
Helaas was ik vergeten een extra kratje bier mee te nemen, dus iedereen kon één biertje drinken, toen was het op. :o :(
Maar ach, als je zoveel lekkers bij elkaar hebt zeur je daar ook niet over.

@Rinze, thx voor je reactie.
Ik laat de buisjes er voorlopig lekker in zitten.
Misschien is het verstandig om ze 's te testen met een buizentester?

Henri H
18 juni 2009, 13:50
Ja, Willem was er ook bij, tjemig wat kan die gast rocken. :rockon:

Leuke piëzo op je Les Paul Willem!, dat klonk erg goed .... GAS!

sjaak1990
18 juni 2009, 16:09
Zie ik mijn ex-DSL daar? :)

Triamp vond ik ook tegenvallen in het echt, hoewel de specs geweldig zijn. Vond 3b zelfs niet bruut genoeg voor een metal amp. Clean vond ik wat vlak in vergelijking met mijn Brunetti eerlijk gezegd.

En H.Huisjes, als ik jou was zou ik eens een Brunetti 059 testen ;), ik vond dat deze een lekkere plexi mode had, clean met regelbare compressor en alles te schakelen zonder de amp aan te raken. EQ tussen kanaal 2 en 3 te wisselen, en 20 watt modus allemaal met midi te schakelen, zo heb je in totaal 20 verschillende modus :O

Nielsje
18 juni 2009, 16:18
Grappig, ik vind m'n DSL juist het lekkerste op het clean channel. Gewoon volume en drive opendraaien, en je krijgt een heerlijke mooie klank, die je met wat pedalen nog wel wat ruiger kan krijgen.

macwilliams
18 juni 2009, 16:20
Leuk revieuw zo.

Komt er nog een voortzetting van deze mini meeting?

123GHK
18 juni 2009, 16:23
Ha! Zo leren eindelijk de illustere H.Huisjes kennen! :strat:

Leuk initiatief, ik heb een mooie avond gehad. Mooi dat je zo blij bent met je ‘nieuwe’ LM6100.

Ondanks de overdadige hoeveelheid bier van wel 1 flesje Grolsch en de ruime hoeveelheid decibellen heb ik toch een redelijk indruk kunnen krijgen. Als de criticus op de JCM800 en de bezitter van de Triamp nog een reactie.

Wat ik in een versterker zoek is een mooie overgang van clean naar scheur die middels de volumeknop op de gitaar te regelen is, maakt niet uit of dit om clean met een randje gaat of ‘die brute metalsound’ van bv. het 3b kanaal van de Triamp. Verder houd ik van een cleane oversturing en een volume dat gelijk blijft, ongeacht de hoeveelheid oversturing (dus eigenlijk niet dynamisch!).
Jouw JCM800 heeft een hele plotselinge overgang van randje naar weg-randje. Dit merk als je gitaar uitklinkt maar ook als je volume op de gitaar laag staat en je net een randje krijgt. De 800 valt dan ineens weg terwijl de gitaar nog uitklinkt. Nuance die voor mij belangrijk is, vandaar mijn suggestie om eens naar de (preamp) buizen te kijken. Je merkt het niet zo als je de hele tijd je gitaarvolume open hebt en de gain boven de helft en dr op los rockt! :punk:Verder is die 800 een prima standaard moderne Marshall.

Met de Triamp ben ik nog aan het zoeken, heb ik nu een 2 maanden. Alle originele buizen zijn vervangen en er zit nu een mengelmoes is van HQ en selected TAD 7025 en E83CC, JJ83 en 803 en oude Mesa 12AX7A in de preamp en Svetlana 6L6 in de eindtrap. Ben wel erg blij met het geluid en de veelzijdigheid van de amp en dit past goed in de bluesrock coverband waar ik in speel (voor een ander bandje heb ik een éénkanalige Mesa Blue Angel, weer heel ander verhaal :hippie:).
De versterker is nu 14 jaar oud en wellicht elco’s eens vervangen (lichte brom op 1 kanaal) en kanaal 2b eens modificeren, veel teveel compressie. Heeft me 700 euro gekost (incl ritje Berlijn ex buizen vervangen) dus over prijs/kwaliteit wil ik nog wel een discussie aangaan :supercool:

De JVH410 hebben we niet echt meer goed kunnen testen, dat hotrodded kanaal vond ik wel prettig. De LM6100 is lekker smeuig. Zelf vond ik het crunch kanaal van de DSL50 mooi en tja die Bogner…. Hele mooie scheur. :mmmm:Dit is die cleane oversturing. Schoon en ongeacht de hoeveelheid gain altijd iets cleans wat zich doorzet. Maar ja, i.t.t. tot de meeste Marshalls die lekker smeren kun je ook behoorlijk beroerd klinken: het geeft wel heel goed terug wat je erin stopt.

Nou de volgende keer maar in een kroeg met echt veel bier en lekker verder zeuren euh scheuren. Voetje op de monitor en gaan!

Dikke doei!

Gerben

Nielsje
18 juni 2009, 16:26
Ik besef me eigenlijk net dat ik óók een JCM 800 heb gehad (4210, combo versie van de top aldaar). Ik vond het 'boost' kanaal (zo heet 'ie toch?) niet zo geschikt voor drive sounds. Live gebruikte ik juist het boost kanaal voor een wat beter in te stellen clean sound, en gebruikte ik het 'normal' kanaal juist voor de lekkere oversturing.

Klonk echt heerlijk op die manier!

Henri H
18 juni 2009, 16:28
Zie ik mijn ex-DSL daar? :)

Triamp vond ik ook tegenvallen in het echt, hoewel de specs geweldig zijn. Vond 3b zelfs niet bruut genoeg voor een metal amp. Clean vond ik wat vlak in vergelijking met mijn Brunetti eerlijk gezegd.

En H.Huisjes, als ik jou was zou ik eens een Brunetti 059 testen ;), ik vond dat deze een lekkere plexi mode had, clean met regelbare compressor en alles te schakelen zonder de amp aan te raken. EQ tussen kanaal 2 en 3 te wisselen, en 20 watt modus allemaal met midi te schakelen, zo heb je in totaal 20 verschillende modus :OJa Sjaak, dat heb je goed gezien, is inderdaad "jouw" DSL. :)
Bedankt voor de tip v.d. Brunetti, als ik 's in de gelegenheid ben ga ik hem zeker testen.


Grappig, ik vind m'n DSL juist het lekkerste op het clean channel. Gewoon volume en drive opendraaien, en je krijgt een heerlijke mooie klank, die je met wat pedalen nog wel wat ruiger kan krijgen.De DSL is gisteren helaas niet genoeg aan bod gekomen.
Het is ook absoluut een hele goede amp, zeker voor het geld, 2e hands helemaal!

Willem trok het cleane kanaal even open in de crunch mode. Dat was erg ruig hoor, maar veel te hard.

Henri H
18 juni 2009, 16:48
Leuk revieuw zo.

Komt er nog een voortzetting van deze mini meeting?Als het aan mij ligt wel: "Oostelijke Gitaarnet meeting"?
Deventer ligt mooi centraal voor steden als b.v. Zwolle, Twente, Arnhem, Apeldoorn.
Regel jij het bier? Dan doe ik de rest. ;)

@ Gerben: dank voor jouw "tegengas", zo zie je maar weer, mijn mening is erg subjectief.
Het klopt ook wat je zegt over de Bogner, je kunt erg slecht klinken, en je krijgt terug wat je erin stopt.
Geen versterker voor beginners, maar des te meer voor gitaristen met "tone in de vingers".

Wat betreft de discussie over prijs/kwaliteit: die is natuurlijk oneindig.
Ik bedoel: Ik heb mijn definitie van kwaliteit (lees: vette scheur met ballen) en jij de jouwe, clean met een randje. Tja,jij speelt dan ook in van die suffe bluesrock bandjes. ;)
Nee, onzin natuurlijk, je weet dat ik vooral die ene band van je echt heel gaaf vind.

We moet'n de pedalboard meeting ook maar 's gaan doen binnenkort. :soinnocent:

edit: Niels, ik heb met mijn JCM 800 ook wel geprobeerd een oversturing uit het cleane kanaal te halen maar die haalt het wat mij betreft echt niet bij die van het scheurkanaal.
Het scheurkanaal heeft ook een "sweet spot". Oftewel, gain tussen 6 en 10 (meestal 10 bij mij :D), kanaal volume tussen 7 en 8.
Vanaf 7 heb je die vette oempf waar ik zo van hou.

Nielsje
18 juni 2009, 16:55
edit: Niels, ik heb met mijn JCM 800 ook wel geprobeerd een oversturing uit het cleane kanaal te halen maar die haalt het wat mij betreft echt niet bij die van het scheurkanaal.
Het scheurkanaal heeft ook een "sweet spot". Oftewel, gain tussen 6 en 10 (meestal 10 bij mij :D), kanaal volume tussen 7 en 8.
Vanaf 7 heb je die vette oempf waar ik zo van hou.

Herkenbaar. Hetgeen natuurlijk ook afhankelijk van wat voor soort 'scheur' je houdt. Ik speelde destijds (nu nog steeds trouwens) op een les paul met p-90 elementen, die van zichzelf al redelijk wat output hadden. Verder zocht meer een lekker 'drive' geluid dan distortion, speelde dan ook geen metal. Dán was het echt lekker om het cleane kanaal lekker open te draaien :)

Henri H
18 juni 2009, 17:00
Ja, ik zoek meer de hardrock/heavy metal sound, ieder z'n meug....

robert-gitarist
18 juni 2009, 17:21
Hee heren, was zeker een leuke avond! :) toffe gasten, relaxte sfeer, goede ruimte etc, peuk!
Toffe versterkers gehoord. Leuke was dat de crunch en leads van alle Marshall echt zeer dicht bij elkaar zitten qua sound. Verder vond ik de 6100 echt een prachtbak! En idiaal dat je hem ook op lagere voltage kan gebruiken en ook nog goed/bruikbaar klinkt. De H&K en Bogner waren ook zeer goed, enkel ben ik iemand die typisch bij het Marshall front hoord want dat ik toch echt mijn sound ;)

Henri, we hadden die JCM800 2*12" op de foto moeten zetten bij al die heads en twee kasten :D ;). Verders goed geregeld herr. Huisjes! :)

Willem, hartelijk bedankt voor het mee rijden, en natuurlijk de oorverdovende herrie, hahaha!:seriousf:

En uiteraad de rest van de heren ook hartelijk bedankt voor een geslaagde avond. Zeker voor herhaling vatbaar met effecten etc!

Sjaak1990, klopt dat is oe ex. DSL ;) gave bak, doet het erg goed en super blij mee!

Marc Oblivian
18 juni 2009, 20:05
Waarom moet dat nuchter? Je speelt toch ook niet nuchter. Het publiek waar je voor speelt is meestal ook niet nuchter. Andere muzikanten meestal ook niet. Het lijkt me dus juist een pre om niet nuchter gear uit te testen. Ik krijg alweer zin in een volgende gearmeeting! :ok:

He's got a point, he's got a point......

the sure thing
18 juni 2009, 21:00
Super goede review!! Errug bruikbaar.

Henri H
18 juni 2009, 21:29
'k Ben het ook met hoofd eens, (eindelijk 's) een verstandig woordje van de beste man. :)

Edit: "Hellraisers and beerdrinkers"

Thx, the sure thing.

Gerben, mijn 6100 is geen LM toch?
De LM's zijn zwart had ik 's gelezen?
De 6100 met een metalen logo zijn de echte LE's dacht ik?
Is de mijne dan een tussenklasse o.i.d.?

macwilliams
18 juni 2009, 21:36
Als het aan mij ligt wel: "Oostelijke Gitaarnet meeting"?
Deventer ligt mooi centraal voor steden als b.v. Zwolle, Twente, Arnhem, Apeldoorn.
Regel jij het bier? Dan doe ik de rest. ;)

Nou ja zoveel zuipen jullie toch niet, met een sixpack zijn jullie allemaal ladderzat:ok::seriousf::cheerup:

WillemdaGuide
18 juni 2009, 21:41
sixpack....pffff had 'm gisteren al hangen.......

Henri H
18 juni 2009, 21:53
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Ja, zeker als je na die tijd ook nog 's al je spullen in de auto moet laden en terugrijden.
Beter geen bier, boeien...

macwilliams
18 juni 2009, 21:54
Of slaapplek regelen, zijn daar een beetje OK hotels op kruip afstand?

Henri H
18 juni 2009, 21:58
Op kruip afstand, tssss, en je gear dan? "waar logeert" dat?

macwilliams
18 juni 2009, 22:34
Bej oeh in't tuunhuussien?:dontgeti:

Les Paul R8
18 juni 2009, 23:25
Gerben, mijn 6100 is geen LM toch?
De LM's zijn zwart had ik 's gelezen?
De 6100 met een metalen logo zijn de echte LE's dacht ik?
Is de mijne dan een tussenklasse o.i.d.?

De echte LE heeft een koperen logo en de hele ampkast zelf is van koper. De jouwe is geen LE, maar waarschijnlijk wel uit hetzelfde jubileumjaar. Daarna werden ze zwart.

Henri H
18 juni 2009, 23:45
De mijne komt uit '93 dacht ik.

Vanavond heb ik er m'n Replifex op aangesloten, was een eitje.
Hij klinkt op laag volume (ook) heerlijk.
Het is erg prettig dat je hem via een paar switches en wat volume knopjes, goed in kan stellen op laag volume.

Zoals ik er nu tegenaan kijk kan m'n JVM naar Marktplaats, maar ik wacht er nog wel even mee.
Wel jammer natuurlijk, ik heb er veel tijd, geld en energie ingestoken om de JVM naar m'n hand te zetten (trafo en choke upgrade e.d.), op zich best gelukt, maar het kan altijd beter of meer toepasbaar, toch?

@Mac: Mien tuunhuusie stiet barstens vol met "gear" van de kinder. ;)