PDA

View Full Version : opnemen! Maar advies gevraagd...



El Capitain
18 juni 2009, 00:35
Hoi,

1-5 juli ga ik en mijn band in een huisje zitten en opnemen. We nemen de Wii mee, dus als het muzikaal niet lukt dan vermaken we ons toch nog wel :). Ik ga alles zelf doen qua opnames, maar aangezien het mijn eerste keer wordt op deze manier en zo "groot", zou ik het fijn vinden als jullie advies hebben.

Aan jullie de vraag: hoe zou je het aanpakken met de volgende spullen en wat zou je eventueel bijhuren (denk eraan dat er niet een enorm budget is voor bijhuren, maar ik wil het wel doen).
Met factoren als kabels en statieven hoef je geen rekening te houden.

Goed, de situatie is als volgt, ik kan 16 kanalen tegelijkertijd opnemen waarvan ik nu 10 pre-amps (2 van mijn yamaha i88x interface en 8 van focusrite octopre) heb en 6 line ingangen. Ik wil zoveel mogelijk tegelijkertijd kunnen opnemen en anders wil ik zo weinig mogelijk omprikken, om de vaart een beetje in het proces te kunnen houden. Liefst dus ook de mics voor 1 doel houden.

We zijn met zijn 3-en en hebben voor 5 man aan instrumenten, nl.
drums, 2x gitaar, pianet, bas en een midi keyboard.
Drums zijn Sonor Delite (goed gestemd) en ik heb twee snares tot mijn beschikking (ik ben de drummer), maar die wil ik gewoon per nummer bekijken welke het beste klinkt, dus ik hoef ze niet beide tegelijk te gebruiken.

Voor gitaar hebben we een Fender Twin (waarschijnlijk) en een Bronx Tube 112. Pianet doen we via DI of amp, weten we nog niet zeker. Over de pianet zit ook nog een delay en een tubescreamer.

Bas hebben we geen versterking voor. Het is een actieve Dean. Dus DI.

En we zingen ook, maar dat kan later. Maar daar hoor ik ook graag een mic-voorstel voor.

Ik heb de volgende mics tot mijn beschikking:
- 1x shure B52
- 1x shure beta57a
- 1x sm57
- 2x sm58
- 2x studio projects B1
- 1x Behringer B1
- 1x superlux ECO-H6A
- 1x audio technica ATR40
- 1x superlux drumkit set DRK-E4C2 (kick, 3x tom en 2x Overhead)

Hoe zou jij het aanpakken? Welke mic waarbij en wat zou je zeker bijhuren (denk er aan dat ik qua huur echt niet meer dan 100 euro in totaal voor 5 dagen kan opbrengen).

harrie-beton
18 juni 2009, 11:37
Ga testen welke mic goed je snare opneemt. Ik zou geen mics bijhuren denk ik.

Mijn belangrijkste advies is deze opstelling thuis te testen. Je heb je al getest of je deze 16 tegelijk kan opnemen? Kan je makkelijk de opname afluisteren en nog sporen bijprikken? Ik zie nergens iets over monitor speakers. Ga je spelen en opnemen tegelijk of heb je een hulpje die de opname aan en uit zet?

Hou een goede administratie bij en neem geen 25 takes van 1 nummer. Schrijf ook op welke mic voor welk spoor en hoe deze is geplaatst. Vooral een rockgitaar opnemen is een kwestie van goed mikken.

El Capitain
18 juni 2009, 11:46
Mijn belangrijkste advies is deze opstelling thuis te testen. Je heb je al getest of je deze 16 tegelijk kan opnemen?
Kan je makkelijk de opname afluisteren en nog sporen bijprikken?
Ik zie nergens iets over monitor speakers. Ga je spelen en opnemen tegelijk of heb je een hulpje die de opname aan en uit zet?

- ik gebruik een DT770 koptelefoon en KRK monitorspeakers
- geen hulpje, we doen het allemaal zelf

harrie-beton
18 juni 2009, 15:06
Je hebt dan prima spullen voor een eerste opname. Onze eerste twee CD's zijn een beetje met vergelijkbare dingen opgenomen. Wel in een studio.

Opnemen is een vak en er zijn duizenden kleine dingen die je moet leren maar dat past niet op het forum. Ga gewoon lekker aan de slag!

Les van een oude man: Als je met de hele band 5 dagen achterelkaar gaat opnemen is mijn eigen ervaring dat het erg gezellig is maar dat top opnames niet lukken. Goed muziek opnemen lukt mij maar 5 uur per dag en met de hele band de hele dag optrekken leidt meestal tot jammen, blowen en zuipen tot je er bij neer valt. Plus 4 dagen ongezonde voeding en slaaptekort. Ben benieuwd en laat je ervaringen horen!

Highway49
18 juni 2009, 16:04
Je hebt dan prima spullen voor een eerste opname. Onze eerste twee CD's zijn een beetje met vergelijkbare dingen opgenomen. Wel in een studio.

Opnemen is een vak en er zijn duizenden kleine dingen die je moet leren maar dat past niet op het forum. Ga gewoon lekker aan de slag!

Les van een oude man: Als je met de hele band 5 dagen achterelkaar gaat opnemen is mijn eigen ervaring dat het erg gezellig is maar dat top opnames niet lukken. Goed muziek opnemen lukt mij maar 5 uur per dag en met de hele band de hele dag optrekken leidt meestal tot jammen, blowen en zuipen tot je er bij neer valt. Plus 4 dagen ongezonde voeding en slaaptekort. Ben benieuwd en laat je ervaringen horen!

Jouw verhaal klinkt bijna beter dan recorden :)

El Capitain
18 juni 2009, 23:29
gelukkig blowen we niet :D

maarre...misschien is het wel handig om wat pauzes in te lassen inderdaad. Maar het is ook de bedoeling juist dat we wat jams gaan opnemen. Dus dat is helemaal niet erg.

Basseytje
30 juni 2009, 14:01
dus dan wordt het veel zuipen:P :D lijkt me ook wel wat een midweek "opnemen"

Solidkick
30 juni 2009, 21:59
Ik zou een paar mooie overheadjes bijhuren en daar de sound van de kit mee vangen (met ondersteuning van kick en snare).
Voor die 100 eur bier bijhalen is natuurlijk nog beter.

El Capitain
30 juni 2009, 23:24
ik heb al voor bier gekozen...

ik ben het nu allemaal aan het opzetten en morgen gaan we aan de gang. Ik heb er zin in :).
Ik moet alleen de koelkast verplaatsen vrees ik, dat ding maakt nogal herrie.

Solidkick
1 juli 2009, 00:06
ik heb al voor bier gekozen...


:ok:

biebabeloeba10tekensyadayada

harrie-beton
1 juli 2009, 08:13
Ik moet alleen de koelkast verplaatsen vrees ik, dat ding maakt nogal herrie.

Neh, gewoon stekker eruit tijdens het opnemen.

El Capitain
6 juli 2009, 02:07
ja ook dat is het geworden, maar voortaan wel een briefje maken om mezelf eraan te herinneren dat je dat ding ook weer aan moet zetten, anders heb je geen koud bier en met dit weer ook heel snel weglopende stukken vlees. :)

Maar verder is alles prima gegaan.... had alleen geen schone stroom. Dat was jammer, maar goed....we doen het er maar mee.
Het was echt supertof. Ik hoop binnenkort al wat eerste resultaten te hebben. :ok: