PDA

View Full Version : nieuwe amp



Soul.
18 juni 2009, 00:24
Hai : )

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe amp, ik kom van een marhsall mg100hdfx en vindt hem wel een ok versterker, maar krijg er mijn sound niet uit die ik zoek.

Het gene wat ik zoek is een amp die lekker vol en warm klinkt in zen clean, maar uiteindelijk zijn job als melodic death/black metal amp gaat vervullen. Dus niet alleen de powerchords af ratelle, maar ook complexe, melodische riffjes en solos. Nu weet ik dat zo'n metal sound niet standaard voor iedere amp is weggelegd, daarom ben ik ook nog in't bezit van een seymour duncan twin tube mayhem en een boss metalzone mt2

to the point. De amp die mij wel aanspreekt is de Marshall JVM410H (en ja ik heb de zoek optie gebruikt) Ik weet dat Björn Gelotte van In Flames op de jvm speelt en hij laat hem heerlijk klinken, maar wie weet wat voor leuks die er allemaal aan hangt :p. Mijn vraag is dus zijn er mensen die ervaring hebben met de jvm als metal amp, want mijn zoek werk heeft een paar verschillende reacties opgeleverd.

Ik heb ook wel veel goeds van mesa boogie gehoord, maar toen ik mijn nieuwe gitaar ging kopen (Jackson Kelly Ke3 pro series) heb ik op zo'n mesa triple rectifier gespeeld en was eerlijk gezegd niet onder de indruk. zo'n dure amp had ik toch met meer balls verwacht :p kan ook aan mij gelegen hebben natuurlijk, zo heel erg veel heb ik niet met de knopjes zitten klooien, het ging mij dan ook om de gitaar die ik in men pootjes had liggen :p

zijn er nog andere amps die ik in overweging zou kunnen nemen als metal amp (headers geen combos) nieuw gekocht, ben geen 2de hands fan :p
ik bezit over een budged van zo'n 2300euro voor de amp en de cab

als cab ga ik voor een marshall 1960a gaan. Ik heb zelfs ergens gelezen dat deze amp killers zijn, maar volgens mij had die er dan toch iets verkeerd mee uitgestoken :p

anyways, alvast bedank voor min "wall of text" te lezen, en bedankt voor enige reactie : )

Grtz

AART
18 juni 2009, 00:35
Die 1960A cabs zijn een beetje de 'industry standard', de opel Zafira onder de cabs: doet wat ie moet doen maar er is veel leuker spul.

Qua amp: Een rectifier lijkt me niet echt iets voor jou dus je ervaring daarmee kan wel kloppen. Die amps zijn niet zo strak. Als je een boogie zou willen bekijken voor jouw genre zou ik eens kijken naar de Mark III/IV/V en de stiletto's, die zijn strakker en wat beter gearticuleerd.

Je zal alleen eerst een hoop moeten testen, aan alleen lezen heb je weinig.

Advies om te testen:

ENGL (Powerball, Invader)
Mesa (Mark, Stiletto, Rectifier)
Marshall (JVM, 2203KK)
Fryette/VHT (Sig-X, Deliverance, Ultralead)
Framus (Cobra, Dragon)
...

Guitar King in boekel is een winkel met een grote voorraad testklare buizenamps, net als Vriese in Doetinchem, de Feedbacks (minder dan voorgenoemde winkels) en de Duitse winkels (musik-produktiv, thomann, musicstore koln, Beyers).

2ehands is trouwens wel iets wat ik met dat budget zou doen. 2ehands haal je daarmee meer kwaliteit in huis (een boogie met boogie cab gaat je niet lukken voor 2300 nieuw bijv.).

JeanPaul du Vinnie
18 juni 2009, 00:55
Ik heb ook wel veel goeds van mesa boogie gehoord, maar toen ik mijn nieuwe gitaar ging kopen (Jackson Kelly Ke3 pro series) heb ik op zo'n mesa triple rectifier gespeeld en was eerlijk gezegd niet onder de indruk. zo'n dure amp had ik toch met meer balls verwacht :p kan ook aan mij gelegen hebben natuurlijk, zo heel erg veel heb ik niet met de knopjes zitten klooien, het ging mij dan ook om de gitaar die ik in men pootjes had liggen :p
Het zal wel aan de instellingen gelegen hebben. Stond hij luid genoeg? Die dingen moeten een beetje kunnen loeien. Triple Recto's zijn monsters van versterkers.

Ik heb trouwens ooit nog foto's gezien van Bjorn Gelotte met een Dual Rectifier achter hem. Ik geloof dat dat tussen Come Clarity en de nieuwe was, tegenwoordig volg ik ze niet meer zo.

Soul.
18 juni 2009, 01:02
thx voor de snelle reacties

die engl's zijn wel pak mooie versterkers moet ik zeggen : )

het zal idd wel wat testen worden, maar in die winkels die jij net zei zal een beetje moeilijk gaan aart, ik ben van België. Ik zal morgen eens bij mijn vertrouwde muziek zaak langst gaan en kijken wat zij momenteel te bieden hebben.

@ JeanPaul du Vinnie

hij stond niet beestig luid, maar toch nog hard genoeg om de winkel mee te vullen. Zoals ik zei, ik heb niet erg veel met de settings gespeeld. Maar een prijs kaartje van 2200 euro deed me wel schrikken ^^

maar verder geen ervaring met de JVM dan?

macwilliams
18 juni 2009, 04:46
Ik zou mezelf niet beperken tot de winkels bij jou in de buurt. Zeker met zo een belangrijke aanschaf niet.

De JVM kan alles aan waar jij hem voor wilt gebruiken maar je zult daar een goed klinkende cab bij moeten vinden. En je moet hem behoorlijk hard kunnen spelen. De kerry king sig is trouwens ook een goede optie, maar misschien wat beperkter.

De mesa die ik geprobeerd heb vond ik eigenlijk meteen goed klinken maar ook deze kon enkel hard.

Zelf heb ik een ENGL steve morse, deze moet je pas gaan testen net als de ENGL se als je bereid bent er minimaal een middag aan te besteden. Anders moet je er ver vandaan blijven. Ook hier even meerdere cabs testen.

signsofzodiac
18 juni 2009, 06:51
Als je wil kan ik je een mp3 sturen van mijn Engl Savage SE in deathmetal setting. Kijken wat je er van vind. De eigenaar van de studio stond met zijn bek open uit te kramen dat van alles wat ie aan amps in de studio had gehad die van mij de beste sound had. PM maar als je wilt.

Ik heb hem al jaren niet meer overigens, mocht iemand spam ruiken (en niet die in een conservenblikje) ;)

Soul.
18 juni 2009, 07:33
zou ik fantastisch vinden signsofzodiac. zal ik je men email PM'en of hoe wil je't doen?

@macwilliams.
ja de kerry king is idd ook wel een knap ding, alleen vindt ik het zo'n beetje, dit is de slayer amp, en daar houd het dan op ^^ best wreed als je'n slayer fan bent :p en over de amp hard laten gaan is niet zo'n probleem :p men pa boeit zich er niet voor en men ma is doof :D en men buur is nooit thuis :rockon:

de reden waarom ik bij de 1960a cabs aanleunde was omdat die mij er vrij solid uit zien, en met zijn 300watts heb je voldoende headroom om ze niet naar de banaan te spelen wanneer je je amp eens lekker laat gaan. Mijn huide cab heeft maar 120watts en die durft als eens te kraken in zijn clean als ik hem luid zet.

interessander
18 juni 2009, 08:40
Zo te zien nog niet genoemd maar als ik aan In Flames denk dan denk ik automatisch aan een peavey 5150. Ik heb er jaren een gehad in mijn death metal band en dat beviel altijd goed.

Soul.
18 juni 2009, 09:02
tuurlijk de epische peavy 5150, maar Björn is van de 5150 naar de 6505 en van daar weer naar de jvm410 overgestapt, en omdat ik niet zo 2dehands'achtig ben ging mijn voorkeur naar de jvm. De reden waarom ik niet zo 2de hands lovend ben is niet omdat je dan wss meer kwaliteit voor je geld kan kopen, wat ongetwijfeld waar is, maar wie weet wat voor beestigheden de vorige eigenaar ermee heeft uitgestoken.

5150 of de nieuwe 6505 vs de jvm410

ik weet het allemaal niet zo goed meer ^^

interessander
18 juni 2009, 10:26
Tja de 5150/6505 is toch een beetje de benchmark sound voor de oude In Flames, oude Arch Enemy en Carcass ten tijde van Heartwork (met boost)
Ik heb zelf echter nog nooit een JVM aan de tand gevoeld dus ik kan je wat dat betreft niet echt adviseren in een keuze.

Soul.
18 juni 2009, 14:18
ik ga zometeen naar de winkel rijde om volgende amps te testen

-Peavy 6505
-Engl Powerball
-Marshall JVM410h
-Marshall JCM800

om trug te komen op de speaker cab, ik wou oorspronkelijk de 1960 om er later 4 celestion G12K-100's in te plaatsen. Komt lekker uit dat de Marshall ModeFour cabs al zo zijn uitgerust, en kosten maar 100euro meer :p

Aan iedereen alvast bedankt voor de vele tips en alternatieve amps.

Ik laat weten hoe het gegaan is.

marter544
18 juni 2009, 14:21
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn! Ik ben zelf niet zo gek van de marshall sound voor snoeiharde metal, maar dat is smaak natuurlijk. De engl sound en de 5150 vind ik wel te gek.

Henri H
18 juni 2009, 15:06
Ik heb de JVM410H maar ik ken In Flames niet, ben dan ook geen death/black metal fan.
Ik haal uit deze amp naar volle tevredenheid een goede clean, een iets minder goede crunch, op hoger volume stukken beter!, een heerlijke hotrodded JCM 800 (OD1) en de midscooped versie: OD2.
OD2 is denk ik waar jij het van moet hebben, voor wat meer melodietjes/licks e.d. is OD1 geschikter vind ik.
De JVM heeft heel erg veel opties, maar is toch erg eenvoudig, als je hem eenmaal doorhebt.

Een Mesa Boogie Stiletto heb ik pas ook even getest.
Prachtige amp, maar ik vermoed dat jij er een tubescreamer bij nodig zult hebben. Volgens een aantal reviews op Harmony Central wordt het dan echt een beest van een amp.
Hij is een stuk minder veelzijdig, maar heeft toch wel veel verschillende sounds in zich door z'n niet voetschakelbare opties.

Misschien ook 's een EVH 5150III testen?
Ik vond het een brute amp, maar weet niet of het wat voor jou is.

SjoerdvanO
18 juni 2009, 20:54
Ik heb 1 keer over de JVM gespeeld en er komt echt wel een mooie metalsound met ballen uit. Ook wat subtielere sounds kun je er uit krijgen, dus het is een veelzijdige amp, maar Marshalls zijn toch het beste als je er een scheurgeluid uithaalt.

signsofzodiac
18 juni 2009, 21:08
Soul, pm me je mailadres maar.

Soul.
18 juni 2009, 23:37
the fear !

ok, ik heb me dus een amp aangeschaft. Vindt het een prachtig ding, heerlijke clean, distortion volle patat. Het enigste wat ik een beetje mis is reverb. Op te lossen met een pedaaltje denk ik dan? (misschien iemand ervaring met reverb pedaaldjes?)

Erg als het klinkt, het is geen van de amps die ik in gedachten had.
Ik heb verschillende amps getest waaronder ook opnieuw die mesa triple rectifier, maar dan wel met de settings gespeeld. En deze kwam er dik boven uit.

Kom ik thuis, schuim het forum af naar revieuws van de amp.. nix ^^ nergens geen aanbeveling zelfs :p Ik in paniek natuurlijk :p wat denken jullie? heb ik me een prul laten aansmeren en wordt het trug brengen en iets anders bestellen?

De amp: Laboga Mr Hector duo master (hand crafted) 2de hands

enkele prentjes
http://img.photobucket.com/albums/v624/XDR_Fender/DSC01373.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v624/XDR_Fender/DSC01374.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v624/XDR_Fender/DSC01375.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v624/XDR_Fender/DSC01377.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v624/XDR_Fender/DSC01380.jpg

caliban
19 juni 2009, 00:10
Zelf nooit over gespeeld, maar van horen zeggen een heel goeie amp. Zit een beetje in het straatje van een mesa rectifier (zeker aangezien je ook de optie hebt om gelijkrichting door buizen te laten gebeuren). Laatst zag ik het schema op sloclone forum, en zoals verwacht heeft hij veel weg van de rectifier, alleen gebeurt de buffering in de FX-loop door een opamp, hetgeen me wat verbaasde. Dit is natuurlijk helemaal niet slecht (volgens sommigen zelfs beter), het wordt in heel wat andere amps ook zo gedaan, komt denk ik gewoon goedkoper uit als een extra lamp (de lamp op zich natuurlijk niet zo zeer, maar eerder buisvoet en het hele circuit errond, terwijl een opamp gemakkelijk op de print bij al de rest kan).
Wat is de groene pedaal die je nog hebt liggen (lijkt me iets ts-achtig)?
Dikke proficiat en heel veel plezier met je nieuwe versterker!!

Soul.
19 juni 2009, 00:13
dat groentje is een Maxon OD808 overdrive pedaaltje

caliban
19 juni 2009, 00:19
Ok :-). Vind je de amp van zichzelf strak genoeg? Want een rectifier bijvoorbeeld heeft naar mijn mening iets in de aard van die maxon als boost nodig. Maar zoals ik je al zei, weet ik niet hoe hard het geluid van de laboga op dat van een recto lijkt. Heb je de maxon speciaal er bij gekocht?

Soul.
19 juni 2009, 00:28
ik heb hem er idd bij gekocht
de gast die mij de amp aan het uitleggen was speelt zelf ook in een metal band en hij vertelde mij over dit pedaaltje. de amp heeft het opzich niet nodig, maar het maakt hem gewoon nog vetter :p en aangezien de amp tweedehands is had ik 400 euro aan de kant liggen dus dacht ik mee pakke die handel ^^

morgen ga ik wss eens kijken naar een EHX holy grail (plus)
die heeft deze amp imho echt wel nodig. er zit geen reverb op de amp zelf.

caliban
19 juni 2009, 01:47
Zoek je reverb voor op je lead geluiden, want persoonlijk vind ik het echt niet mooi op rythm-sounds.

Soul.
19 juni 2009, 02:17
lead ja, en ook voor mijn clean

caliban
19 juni 2009, 12:24
lead ja, en ook voor mijn clean

Ok clean snap ik wel hoor, alhoewel het voor mij echt niet primordiaal is.

signsofzodiac
19 juni 2009, 13:49
Oeh, gefeliciteerd, lekkere amp! Annihilator speelt er mee en die klinken ook niet slecht ;).

Op de site van Laboga staan een zootje mp3's en die klinken zeker niet verkeerd!