PDA

View Full Version : Elektronica inbouwen in gitaar



cedricmalle
17 juni 2009, 23:13
Hoi,

Ik ben bezig met een oude (beginners) gitaar wat up te graden en ik had er aan gedacht om een effect op mijn gitaar zelf te zetten. Kwestie van iets speciaals te hebben ( ik denk in de trend van matthew bellamy van muse)..

Iemand hier ervaring mee of leuke ideeen?

Groetjes

Cédric

Yoshida
18 juni 2009, 09:51
Ik heb hier ervaring mee.

Feitelijk werkt het niet ingewikkeld. Het enige wat je moet doen is de voetschakelaar vervangen door een dtdp switch, de normale jack ingang komt regelrecht vanaf je laatste potmeter (dus eigenlijk het draadje dat anders naar de input zou gaan). De normale jack uitgang gaat naar je input. Via de true bypass op de dtdp switch word dit direct doorgelust.

Van het effect zelf kan je het LEDje zonder problemen schrappen, en de DC input. De batterij heeft normaal 1 pool aan de ingangbus, kan nu simpel aan de sleeve verbinding van je stereo input. Het effect word geaard op de normale steraarde van je gitaar. Dit is in een notendop hoe ik dit gedaan heb. Ik denk dat je ook erg goeie hulp kan krijgen op het subforum voor zelfbouwpedalen en op Newtone-online waar je trouwens ook zelfbouw effecten kan bestellen.

In mijn handtekening staat een verwijzing naar mijn zelfbouwtopic, waarin je foto's kan bekijken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2057198&postcount=180) van het soldeerwerk.


Tip: als er op het effect volumepots zitten dan kan je die vervangen door een draadbrug. Keep it simple, less = more & all that jazz, het moet eenvoudiger in bediening zijn dan een normale stompbox anders heeft het geen zin.

aaronstonebeat
18 juni 2009, 17:47
Ik zou m'n effect toch wel willen kunnen instellen als het in de gitaar is ingebouwd. Dat maakt het weer veelzijdiger dan een stompbox. Je gaat toch niet snel cq. vaak onder het spelen op de grond zitten om wat aan je knopjes te draaien?