PDA

View Full Version : Elektronica inbouwen in gitaar



cedricmalle
17 juni 2009, 23:13
Hoi,

Ik ben bezig met een oude (beginners) gitaar wat up te graden en ik had er aan gedacht om een effect op mijn gitaar zelf te zetten. Kwestie van iets speciaals te hebben ( ik denk in de trend van matthew bellamy van muse)..

Iemand hier ervaring mee of leuke ideeen?

Groetjes

Cédric

Yoshida
18 juni 2009, 09:51
Ik heb hier ervaring mee.

Feitelijk werkt het niet ingewikkeld. Het enige wat je moet doen is de voetschakelaar vervangen door een dtdp switch, de normale jack ingang komt regelrecht vanaf je laatste potmeter (dus eigenlijk het draadje dat anders naar de input zou gaan). De normale jack uitgang gaat naar je input. Via de true bypass op de dtdp switch word dit direct doorgelust.

Van het effect zelf kan je het LEDje zonder problemen schrappen, en de DC input. De batterij heeft normaal 1 pool aan de ingangbus, kan nu simpel aan de sleeve verbinding van je stereo input. Het effect word geaard op de normale steraarde van je gitaar. Dit is in een notendop hoe ik dit gedaan heb. Ik denk dat je ook erg goeie hulp kan krijgen op het subforum voor zelfbouwpedalen en op Newtone-online waar je trouwens ook zelfbouw effecten kan bestellen.

In mijn handtekening staat een verwijzing naar mijn zelfbouwtopic, waarin je foto's kan bekijken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2057198&postcount=180) van het soldeerwerk.


Tip: als er op het effect volumepots zitten dan kan je die vervangen door een draadbrug. Keep it simple, less = more & all that jazz, het moet eenvoudiger in bediening zijn dan een normale stompbox anders heeft het geen zin.

aaronstonebeat
18 juni 2009, 17:47
Ik zou m'n effect toch wel willen kunnen instellen als het in de gitaar is ingebouwd. Dat maakt het weer veelzijdiger dan een stompbox. Je gaat toch niet snel cq. vaak onder het spelen op de grond zitten om wat aan je knopjes te draaien?

't Is dat ik geen effecten gebruik, anders had ik er vast allang een paar ergens ingebouwd.

Yoshida
18 juni 2009, 21:53
Ik zou m'n effect toch wel willen kunnen instellen als het in de gitaar is ingebouwd. Dat maakt het weer veelzijdiger dan een stompbox. Je gaat toch niet snel cq. vaak onder het spelen op de grond zitten om wat aan je knopjes te draaien?


Dat klopt, je moet ruimte reserveren voor de controls die je gaat gebruiken. Ergo: hoe minder controls, hoe beter. Dit is ook een beperking voor het aantal controls voor de gitaar zelf.

aaronstonebeat
18 juni 2009, 22:13
Dat klopt, je moet ruimte reserveren voor de controls die je gaat gebruiken. Ergo: hoe minder controls, hoe beter. Dit is ook een beperking voor het aantal controls voor de gitaar zelf.

Maar ik bedoel juist dat als het effect in de gitaar zit, je wel met de knoppen kunt spelen. Drive erin draaien als je een solo gaat spelen bijvoorbeeld, of even tijdens één toon. Of een delay veranderen terwijl de gitaar klinkt. Natuurlijk krijg je dan meer knopjes, maar je kunt ook veel meer.

Yoshida
18 juni 2009, 23:04
Da's geweldig, maar er is een limiet aan het aantal effecten dat je in kan bouwen ;)
Dat je hem direct vanaf je gitaar in kan regelen is zeker een pré.

cedricmalle
20 juni 2009, 18:18
Heeft er iemand een leuk idee om erin te stoppen.. Ik had gedacht aan een phaser of een distortion..

Is het trouwens mogelijk om daar een klein voorversterkertje (of iets anders) in te stoppen zodat m'n gitaar wat krachtiger klinkt want het is en blijft een waardeloze staggbody. Ik heb al via via een fender element kunnen kopen voor een prijsje dus dat zal alvast een enorme verbetering zijn...

groetjes

Cédric

aaronstonebeat
20 juni 2009, 18:23
Is het trouwens mogelijk om daar een klein voorversterkertje (of iets anders) in te stoppen zodat m'n gitaar wat krachtiger klinkt want het is en blijft een waardeloze staggbody.

Welzeker! Ik heb er al een aantal van dit ontwerp (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html) in elkaar gezet. Heel goedkoop te maken en werkt uitstekend.

cedricmalle
22 juni 2009, 19:13
Welzeker! Ik heb er al een aantal van dit ontwerp (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html) in elkaar gezet. Heel goedkoop te maken en werkt uitstekend.

Zal dat mijn geluid kunne compenseren? Want ik denk dat ik wel wat hout zal verliezen door er een fuzz factory in te bouwen...

aaronstonebeat
22 juni 2009, 19:21
Ik denk het wel. Het maakt het geluid aanmerkelijk helderder en een klein beetje harder.
't Is dat ik uiteindelijk toch niet zo graag afhankelijk ben van batterijen.
Daarom zoek ik het nu in passieve schakelingen; daarmee blijken ook echt heel leuke dingen mogelijk te zijn.

Maar ik was en ben verbluft over het effect van zo'n eenvoudig schakelingetje. En als je handig bent, kun je de schakeling zelf veel kleiner maken dan een 9 volt batterij.

cedricmalle
24 juli 2010, 19:31
Al een tijdje geleden dat ik dit onderwerp opgestart heb!

Ik heb ondertussen besloten een fuzz factory in mijn gitaar in te bouwen. De preamp heb ik ook al gebouwd en klinkt heel leuk!

Nu vraag ik mij nog iets af. Zou ik de fuzz factory voor de preamp laten gaan of omgekeerd?

En nog een vraagje, ik zou mijn single coils ook voorzien van een schakelaar om ze uit fase te zetten. Heeft dat een significant effect op mijn geluid of zou dit eerder overbodig zijn?

Alvast bedankt!

Cédric

Mattia
24 juli 2010, 23:41
Ik zou zeggen voor, maar nog beter: probeer het gewoon even uit. Dus eerst met 'aligator clips' de twee aan elkaar, beetje spelen, volgorde omdraaien, nog een keer proberen.

aaronstonebeat
24 juli 2010, 23:53
Is dat niet dubbelop? Die fuzz factory is toch ook al een voorversterker?

EDIT:

Elementen uit fase klinken bijna altijd behoorlijk anders dan in fase. En dan maakt het ook nog fors verschil of ze uit fase in serie staan of parallel (net zoals dat in fase heel veel uitmaakt).