PDA

View Full Version : Hammond trafo's voor AC30



Coolcat
17 juni 2009, 15:49
Ik ga in de vakantie eindelijk beginnen aan de bouw van mijn vox projectje dat hier een lange tijd geleden eens gepasseerd is. (basis AC30).
Ik vroeg me af of die hammond trafo's goed zijn.. Bij Tubetown is er een serie met hammond PT en OT's die drop in replacements zouden zijn van originele trafo's van bekende amps. Ik zag er twee OT's voor een AC30 (vintage en reissue) aan een prijs die wel te doen is voor 'originele' trafo's

Ik las echter ergens dat hammond OT's geen aanrader zijn in deze amps. (Het ging daarbij niet specifiek over deze reeks hammond's denk ik). Kan er mij iemand hier iets over zeggen?
(Of waar ik goeie trafo's voor ac30 zou kunnen vinden die betaalbaar zijn)

EDIT: Het gaat dus over volgende trafo's

PT (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2271_Hammond-290MX-VOX-Power-AC30-Reissue.html)
OT Vintage (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2278_Hammond-1750V-VOX-OT-AC30-Vintage.html)
OT Reissue (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2155_Hammond-1750T-VOX-Outputtransformer-AC30-Reissue.html)

Mvg,

fredjuh
17 juni 2009, 19:48
Hammond is in principe prima dus als er aan de PT een flinke klomp ijzer hangt is het goed. OT's voor gitaarversterkers zijn half wetenschap en half magie, ik kan er iig niet veel zinnigs over zeggen behalve dat die OT's die je laat zien prima zijn en dat MM's waarschijnlijk beter zijn.

Coolcat
17 juni 2009, 19:51
Mja, maar vooraleer ik een MM hier krijg betaal ik denk ik meer dan het dubbel van wat ik hier voor die hammond's betaal. :) De uitgaven moeten een beetje haalbaar blijven voor een student. ;)

EDIT:
Wat zou trouwens het verschil zijn tussen de reissue en vintage versie van de OT, want ik zie er eigenlijk niets aan. Zelfde waardes, zelfde uitzicht buiten een paar draadjes. Welke zou ik het beste nemen, of maakt dit echt niets uit denk je?

fredjuh
17 juni 2009, 20:11
De vintage heeft meer draad (hogere DC weerstand) en veel meer inductie en verder subtiele verschillen als symmetrie en wikkelratio. Ik haal dit gewoon van de hammondsite

Coolcat
17 juni 2009, 20:15
Ok, zo ver had ik zelfs nog niet gekeken. Zou dit in de praktijk veel verschil geven?

fredjuh
17 juni 2009, 20:22
een ander geluid:D
Mijn gevoel zegt me dat die vintage beter is omdat ie naar de ori specs is en omdat ie meer draad heeft maar ik kan er verder niet veel zinnigs over zeggen.

Coolcat
17 juni 2009, 20:23
Misschien een redelijke noob vraag, maar op Deze (http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB290MX.pdf) datasheet staat bij de pri twee keer een 120v tap, terwijl er bij de vintage versie voor elk voltage een tap is (100 tot 240). Hoe sluit ik dan die reissue versie van de link hierboven aan op 240V?

Mvg

fredjuh
17 juni 2009, 20:34
dan zet je die 2 taps voor 120V achter elkaar, dus in serie en dan is ie goed voor 240V. Wil je er 120V op zetten zul je die 2 wikkelingen parallel aan moeten sluiten.

Coolcat
17 juni 2009, 21:02
Wist niet dat dat mocht. Pin 2 en 3 dan bridgen, en 240v ac over pin 1 en 4.

fredjuh
18 juni 2009, 13:09
K vind het wel creatief, scheelt weer koper.

nico verduin
18 juni 2009, 14:07
K vind het wel creatief, scheelt weer koper.Want? Het vermogen van een trafo wordt o.a. bepaald door de oppervlakte van de dwarsdoorsnede van de middenkern van de trafo.
De primaire wikkeling moet dat vermogen wel kunnen leveren. Afhankelijk van de wisselspanning kan berekend worden wat de minimale dikte is van het koperdraad. Immers die heeft de beperking dat bij een bepaalde dikte, een maximale stroom door kan. Dus had je uitsluitend 120V gehad was je koperdraad veel dikker nodig geweest. Nu hebben ze een "export" trafo gemaakt waardoor ze voldoen aan zo ongeveer alle landen op deze aardbol. Maar het is wel gelijk een duurdere trafo omdat je meer aansluitingen moet maken, meer wikkelingen. Dus meer handelingen dus een hogere kostprijs.
Het zou zelfs kunnen zijn dat je meer kopergewicht krijgt omdat dikte maten vast liggen en je dus minimaal naar de eerst hogere dikte moet tov. je spec requirements.

j.augustus
18 juni 2009, 14:16
Ik heb 2 ervaringen met Hammond, ze zijn goed, alleen wordt de originele Marshall trafo bij mij ietsje minder warm dan de Hammond.

Ik vind het geluid met de originele Marshall trafo iets meer power hebben en wat meer noot definitie. Maar komt misschien ook door betere elco's

Coolcat
18 juni 2009, 14:20
Ok, bedankt voor jullie hulp. Ik ga voor OT en PT van hammond. (de choke ook eigenlijk)

Rutger
18 juni 2009, 23:10
Ik vraag me af he, er wordt altijd gesproken over het stocktrafo's en MM trafo's. Er moet toch ook een middensegment zijn? Dus een serie trafo's die een hele verbetering is t.o.v. stock trafo's, maar niet zo'n grote investering zijn als MM's. Heeft iemand daar iets over te zeggen?

Lijkt mij in elk geval erg interessant omdat velen niet direct het budget hebben voor een MM, maar wel geld over hebben voor een betere trafo.

j.augustus
19 juni 2009, 01:14
De standaard trafo's in fender Vox en marshall zijn best goed. Als verbetering kun je misschien eerder iets proberen met buizen of filter caps.

Ik heb ook wel goede ervaring met vervanging van voedings elco's. Ik had alles serie/ parallel erbij gezet. Is groot en duur maar het geluid was vell transparanter en veel krachtiger.. maar 6 elco's worden er 24 haha

Chris Winsemius
19 juni 2009, 13:27
Ik vraag me af he, er wordt altijd gesproken over het stocktrafo's en MM trafo's. Er moet toch ook een middensegment zijn? Dus een serie trafo's die een hele verbetering is t.o.v. stock trafo's, maar niet zo'n grote investering zijn als MM's. Heeft iemand daar iets over te zeggen?

Lijkt mij in elk geval erg interessant omdat velen niet direct het budget hebben voor een MM, maar wel geld over hebben voor een betere trafo.

Da's 'n goeie!

Mojotone* en Heyboer (USA), Shinrock (Duitsland, weet alleen niet hoe het daar nu loopt, ging weleens minder ok in het verleden met bestellingen...)

Hier in NL heb je Marble/FNS (Renkum, GLD) die gitaartrafo's maakt en Wil Blauw/AE (Schagen, NH) die diverse soorten trafo's maakt.

In Belgi-e heb je Yves Paxters, hij zit hier ook op het forum, ben alleen (sorry!!!!!!!!) z'n bedrijfsnaam even vergeten, TAS misschien?

* TAD (Duitsland) heeft 'n aantal trafo's van hun in het programma en is voor de rest ook 'n optie voor (redelijke) trafo-upgrades.

Puerco
19 juni 2009, 22:59
Da's 'n goeie!

Mojotone* en Heyboer (USA), Shinrock (Duitsland, weet alleen niet hoe het daar nu loopt, ging weleens minder ok in het verleden met bestellingen...)

Hier in NL heb je Marble/FNS (Renkum, GLD) die gitaartrafo's maakt en Wil Blauw/AE (Schagen, NH) die diverse soorten trafo's maakt.

In Belgi-e heb je Yves Paxters, hij zit hier ook op het forum, ben alleen (sorry!!!!!!!!) z'n bedrijfsnaam even vergeten, TAS misschien?

* TAD (Duitsland) heeft 'n aantal trafo's van hun in het programma en is voor de rest ook 'n optie voor (redelijke) trafo-upgrades.

Marstran maakt ook hele goede trafo's of liever gezegd laat ze volgens zijn specificaties door heyboer wikkelen.
Naar ik heb begrepen is het meeste spul van TAD gewoon afkomstig van mojo, vergelijk hun spullen; alles is hetzelfde.....
Verder een hele goede is Chris Merren, alleen is ie moeilijk te bereiken (geen website).

Chris Winsemius
20 juni 2009, 10:36
Marstran maakt ook hele goede trafo's of liever gezegd laat ze volgens zijn specificaties door heyboer wikkelen.
Naar ik heb begrepen is het meeste spul van TAD gewoon afkomstig van mojo, vergelijk hun spullen; alles is hetzelfde.....
Verder een hele goede is Chris Merren, alleen is ie moeilijk te bereiken (geen website).

Ik had even lager geprijsde merken vermeld. Marstran is er idd. ook, Chris Merren zit als CERREM op het plexipalace forum.

Gros v/d TAD trafo's is van Mojotone (die het ook weer ergens laat maken).

Als je van doughnuts houdt ;) : Amplimo ringkern trafo's.

fredjuh
20 juni 2009, 19:56
Maar is MM nou echt dé allerbeste?

jor15
20 juni 2009, 21:00
Dat is volgens mij onmogelijk te zeggen: geluid is een kwestie van smaak en dat is een persoonlijk iets. Als je het echt wilt weten moet je een aantal zo identiek mogelijke versterkers hebben en daar alleen de trafo's van varieren. Dat is natuurlijk niet makkelijk: componenten en buizen varieren ook behoorlijk en hebben minstens net zoveel invloed op het geluid.

Ik heb zelf beperkte ervaring met MM om twee redenen. Ten eerste vind ik ze veel te duur. Ten tweede heb ik een keer een eigen JCM800 gebaseerd bouwsel (met standaard Dagnall trafo's, het was een prototype) mogen vergelijken met een JCM800 die met MM waren uitgerust. De eigenaar van de JCM800 + MM vond de mijne een stuk beter en daar was ik het eigenlijk wel mee eens.

Op 18watt.com (en Ampage ook geloof ik) zijn wel eens vergelijkingen gehouden met dezelfde amp met verschillende trafo's. De MM, Heyboer en Shinrock trafo's scoren daar allemaal goed, maar (bij mijn weten) is MM in dat soort vergelijkingen zeker niet structureel de beste. Shinrock transformatoren worden trouwens niet meer gemaakt, de eigenaar is gestopt met zijn commerciele activiteiten (en da's maar goed ook, wat een puinhoop was dat. wel goeie trafo's trouwens).

Mocht de opener geďnteresseerd zijn in een paar Heyboer AC30 trafo's, stuur me een PM. Ik bestel ze regelmatig. Paar weken geleden bijvoorbeeld een OT uit een 65-er AC-30 vervangen (origineel uitgefikt) en dat klonk zeer goed (en nee: niet beter dan de originele, anders.)