PDA

View Full Version : Hoe laten uit betalen?



dennie2002
17 juni 2009, 16:30
Luitjes,

binnenkort onze eerste, redelijk goed, betaalde gigs. Er wordt ongeveer 5000 eu excl btw gevraagd voor 4 optredens van 3 uur geloof ik.

Hoe kunnen we dit het best uit laten betalen ivm belasting en dergelijke? Er is vast wel iemand die hier tips voor heeft ;)

pimmetje
17 juni 2009, 16:52
Als je "ex BTW" hebt gevraagd, neem ik aan dat je ze een factuur geeft en dat jullie ingeschreven staan bij de kamer van koophandel.
En dan maakt 't voor de belasting niet meer zo veel uit hoe het precies wordt uitbetaald door de afnemer.

berolios
17 juni 2009, 17:14
Zoek op de website van de belastingdienst naar de kleine vergoedingsregeling. Daarin kun je als artiest per optreden iets van 137 euro ex reiskosten en sejours belastingvrij en zonder veel papierwerk uitbetaald krijgen.

Ga je daar (dik) overheen, dan kun je als band bijvoorbeeld een VOF oid oprichten en je van daaruit laten uitbetalen (gitaren en instrumenten kun je dan op naam van de band kopen en als bedrijfsinventaris inboeken), dan telt het gewoon bij je inkomen op aan het einde van het jaar (winst uit ondernemening of inkomsten uit overige werkzaamheden, afhankelijk van het aantal uren dat je er dat jaar aan hebt besteed).

Check dus gewoon de belastingdienst website, daar kom je zeker verder mee !!

Succes ermee !!

Mr.Bluesbreaker
17 juni 2009, 17:28
Bedrag is nu verhoogd van 136,- naar 163,- voordat je moet gaan verlonen.
Even uitrekenen per gig wat er per bandlid aan gage overblijft.

EuroCinema
18 juni 2009, 00:54
Wij werken met een verloningsbureau. Voor een vast (niet al te hoog) bedrag per bandlid per gig sturen ze de factuur en indien nodig ook aanmaningen etc. (erg fijn om dat niet zelf te hoeven doen). Aan het einde van het jaar krijg je van hun een overzicht voor de belasting.

dml
18 juni 2009, 19:20
Bedrag is nu verhoogd van 136,- naar 163,- voordat je moet gaan verlonen.

Waar heb je dat vandaan, dat het bedrag verhoogd is? Op belastingdienst.nl staat gewoon nog € 136,-.

Mitch
18 juni 2009, 19:45
Dat hoorde ik ook van ons boekingsbureau, 163E nu.

EuroCinema
18 juni 2009, 21:21
Heb ik ook gehoord idd.

dml
19 juni 2009, 04:31
Met een beetje gegoogle, lees ik het ook her en der maar het is wel vreemd dat de enige juiste bron dit niet vermeld!!

dml
19 juni 2009, 12:06
Heb toch maar de Belastingdienst gebeld en inderdaad, het is sinds 1 januari j.l. € 163,- geworden.

Mr.Bluesbreaker
22 juni 2009, 13:38
Op de gageverklaring (meest recente, check google) kun je dit bedrag nu standaard vinden.

Chocola
22 juni 2009, 20:26
Als je regelmatig geld verdient met gigs e.d. kun je een vofje starten, is simpel, kost je 70 euro per jaar en je hebt dan veel fiscale voordelen. Om nog maar te zwijgen over de BTW :P.

Vaak kun je ook gebruik maken van de kleine ondernemerschapsregeling, dit doe ik in ieder geval wel al 2 jaar (geen band ofzo hoor, gewoon een ICT bedrijfje).

Bluze
23 juni 2009, 00:58
In natura !

JiJeWoW
23 juni 2009, 21:16
In natura !

:seriousf:

gorgasm
23 juni 2009, 21:47
Wij werken met een verloningsbureau. Voor een vast (niet al te hoog) bedrag per bandlid per gig sturen ze de factuur en indien nodig ook aanmaningen etc. (erg fijn om dat niet zelf te hoeven doen). Aan het einde van het jaar krijg je van hun een overzicht voor de belasting.
doe jij soms jams?

EuroCinema
24 juni 2009, 00:40
Als in jamsessies? Nee, ik speel alleen met de band eigenlijk. Hoezo?