PDA

View Full Version : Hol bovenblad



hendrix2
17 juni 2009, 15:06
Vraagje:

ik lig hier met een klassiek gitaartje (nylonstring) om in orde te zetten voor een kennis. Nu zie ik dat die gitaar een verzonken bovenblad heeft, het bovenblad is dus hol (er zit ongeveer een verschil van 0,5cm op tussen het midden en de randen van de klankkast). Kan het kwaad om nieuwe snaren op spanning te zetten op die gitaar? Er zijn geen barsten ofzo.

Als er kans is dat ze helemaal naar de kloten gaat dan blijf ik er liever af en raad ik hem wel aan om even bij een shop langs te gaan ofzo.

Niet makkelijk om foto's van te maken... maar ik heb even geprobeerd

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/holbovenblad1.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/Holbovenblad2.jpg

niekb
17 juni 2009, 16:41
Hoe is de situatie achter de brug? Zit daar ook een bolling?

Dit is een vaker voorkomend euvel. Door de kracht van de snaren komt de hals (kop) iets omhoog of de brug kantelt wat naar voren.

Als er een bolling zit achter de brug kan dat ook het probleem zijn.
Deze bolling (belly) kan met een zogenoemde bridge docter verholpen worden. De vraag is of de gitaar het waard is om wat aan te doen.

Je kan er wel snaren opzetten maar waarschijnlijk speelt ie niet echt lekker meer.

Luca P
17 juni 2009, 17:50
...ik zou eerst die laag stof weghalen...
:seriousf:

Meestal gebeurt dit door dat men er stalen snaren heeft opgezet. Of het is een super goedkoop gitaartje wat slecht gebouwd is.
Vertel, vertel...

hendrix2
17 juni 2009, 18:49
Goh, stof is mijn zorg niet ;). Er wordt mij regelmatig gevraagd wat gitaartjes af te stellen of in orde te stellen, maar meestal zijn dat gewoon goede gitaren en dat doe ik graag :). Maar zo'n gitaar die er wat brak uit ziet begin ik niet graag aan... gewoon al uit 'schrik' om ze helemaal om zeep te helpen (onbewust maar door snaarspanning ofzo)

Dit is een Chineesje (Kuan Guitar) en ik denk dus een vrij goedkoop gitaartje. Ik denk dat er geen geschiedenis van staalsnaren is dus dat het eerder aan de bouw zal liggen (en het feit dat ze erg lang ongebruikt is gebleven).


Hoe is de situatie achter de brug? Zit daar ook een bolling?

Dit is een vaker voorkomend euvel. Door de kracht van de snaren komt de hals (kop) iets omhoog of de brug kantelt wat naar voren.

Als er een bolling zit achter de brug kan dat ook het probleem zijn.
Deze bolling (belly) kan met een zogenoemde bridge docter verholpen worden. De vraag is of de gitaar het waard is om wat aan te doen.

Je kan er wel snaren opzetten maar waarschijnlijk speelt ie niet echt lekker meer.

er zit wat bolling achter de brug inderdaad, dat was ik vergeten vermelden. De gitaar is het echter niet waard om er iets aan te doen :)

axmaster
17 juni 2009, 20:39
Kan het een geval van uitdroging zijn? Ik spreek uit ervaring.
Probeer het vochtgehalte eens op te krikken en kijk wat er gebeurt...

R. Anne
25 juni 2009, 10:54
Hoe is de situatie achter de brug? Zit daar ook een bolling?

Dit is een vaker voorkomend euvel. Door de kracht van de snaren komt de hals (kop) iets omhoog of de brug kantelt wat naar voren.

Als er een bolling zit achter de brug kan dat ook het probleem zijn.
Deze bolling (belly) kan met een zogenoemde bridge docter verholpen worden. De vraag is of de gitaar het waard is om wat aan te doen.

Je kan er wel snaren opzetten maar waarschijnlijk speelt ie niet echt lekker meer.

Ik heb thuis ook een klassieke gitaar liggen, die een bolling heeft achter de brug en een holling voor de brug. Ik denk dat het om zo'n 1 tot 2 milimeter gaat. Is dat alleen met een bridge doctor te verhelpen? Of iets anders? En is dat nodig? De gitaar is toch van behoorlijke kwaliteit.

Groetjes!

niekb
30 juni 2009, 13:30
Ik heb thuis ook een klassieke gitaar liggen, die een bolling heeft achter de brug en een holling voor de brug. Ik denk dat het om zo'n 1 tot 2 milimeter gaat. Is dat alleen met een bridge doctor te verhelpen? Of iets anders? En is dat nodig? De gitaar is toch van behoorlijke kwaliteit.

Groetjes!

Dat is te verhelpen met een bridge docter. Ik denk dat dit de enige optie is om het te verhelpen. Of het nodig is? Waarschijnlijk is de intonatie minder omdat de brug wat verder naar voren helt. Dat kan je zelf checken natuurlijk. Ook zal de actie wat hoger zijn. Als deze dingen niet storend zijn dan kan je het laten.

Ik verbaasde me over hoe goed zoŽn systeem werkt. Het is wel vrij prijzig maar aan de andere kant ook zelf te maken als je handig bent.