Inloggen

View Full Version : Bogner Shiva



Meshugana
17 juni 2009, 14:45
Hello,

Ik heb sinds kort een Bogner Shiva uit 2006. Zonder bright switches en boostvolume potmeter maar wel met de verbeterde FX-loop.

Nu ben ik Koch Multitone gewend die 3 kanaals is en ook nog een solo volume schakelaar heeft over alle kanalen, dus wat mogelijkheden ben ik met Bogner wat beperkt. Dus ik ben opzoek naar een oplossing.

Wat ik wil:
Beide kanalen van Bogner gebruiken, maar tevens ook een crunch pedaaltje ertussen zetten, zodat ik wat overdrive heb om mijn clean kanaal. Nu heb ik wel wat overdrive/distortion pedaaltjes geprobeerd, maar wat mij opvalt is dat kanaal 2 icm een Boss Bleus Driver (bv) helemaal niet strak klinkt. Vaak schakel ik van kanaal 1, naar crunch en vervolgens naar kanaal 2. Ik heb dus geen mogelijkheid om tegelijk mijn Blues driver uit te schakelen en mijn kanaal te schakelen.

Is er iets waardoor ik op een makkelijke manier 3 kanalen tot mijn beschikking krijg op mijn Bogner?

En nog iets. Om mijn volume te boosten (a la Solo Switch Koch) wat voor pedaaltje is daar het meest geschikt voor en waar moet ik die plaatsten?

Alvast bedankt voor de reacties.

marc_o
17 juni 2009, 15:07
Volumeboost kun je goed doen met een EQ-pedaal in je effectloop, daar is de werking het grootst.
PAS OP met de volumtoename, deze is in je loop niet te vergelijken met die voor je versterker, dus begin op neutraal en ga met kleine stapjes omhoog.
Een pedaal wat het naar mijn verwachting goed gaat doen met de Shiva is de Direct Drive van Barber, die gebruik ik in combinatie met een Rivera Fandango, die erg vergelijkbaar is met de Shiva.

Je had beter de Shiva gekocht met de volumeboost aan boord, of heb je deze 2ehands?


groet,

Marc

Meshugana
17 juni 2009, 16:55
Bedankt voor je reactie,

Ik ga die Barber eens proberen.

Ik heb de versterker inderdaad 2e hands. Nieuw is het spul onbetaalbaar (voor een student als ik :) ).

Gr

Diederik

vammel
17 juni 2009, 17:05
Hey,
Ik heb voor mijn shiva een T-rex moller zitten. Die heeft langs de ene kant een lichte overdrive en aan de andere een boost functie.
Op clean kanaal met de overdrive van de moller geeft dit een mooie lichte overdrive.
De overdrive van de moller samen met het tweede kanaal van de shiva geeft nog net dat beetje extra aan het tweede kanaal om het iets verder te duwen.

Zelfde geld zowat voor de boost functie van de moller, alhoewel deze wel een stuk subtieler is.
Je kan zo al een hele hoop verschillende overdrives uit dit ene pedaaltje halen met de amp.

geniet er nog van
Grtz

Meshugana
17 juni 2009, 22:32
Die Moller van T-Rex klinkt interessant, daar ga ik ook even achteraan.


Ik had nog een vraagje over mijn Shiva; namelijk het volgende:

Als ik mijn knoppen (gain, bass, middle, etc.) helemaal dichtdraai dan staat de wijzer helemaal naar beneden (6 uur), en als ik hem opendraai staat de wijzer op (4 uur). Klopt dit, of heeft de vorige eigenaar de knoppen niet goed gezet?

Als dit wel klopt wat is dan de "12 uur" stand? Recht omhoog? Of in dit geval dan 11 uur.

Gr

Diederik

Negative K3 fan
17 juni 2009, 23:01
misschien dat je de knoppen wat los kunt schroeven en op de goede plek terug kunt duwen?

Meshugana
17 juni 2009, 23:10
misschien dat je de knoppen wat los kunt schroeven en op de goede plek terug kunt duwen?

Ja, dat kan ik inderdaad doen. Tenzij het zo hoort bij Bogner?

Weet iemand dat?

vammel
17 juni 2009, 23:23
Klopt inderdaad, knoppen op 6:00u staan ze dicht. Is even anders maar went heel snel.

grtz

Metoshade
17 juni 2009, 23:24
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij heeft mijn Shiva dat ook. In principe maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, die versterker kun je het beste op gehoor afstellen. Er zitten overal mooie geluidjes en ik adviseer je dan ook om zoveel mogelijk standjes te proberen. Ik heb mijn Shiva nu ook alweer een paar jaar en ik begin het ding nu pas een beetje te kennen, ondanks de eenvoud!

Ik gebruik zelf een Blues Pro als overdrive op het clean of gainboost voor het 2e kanaal. Er zijn heel veel pedalen die het goed doen met de Shiva, ik zou zoveel mogelijk testen. Zelf wil ik ook nog eens een AC-booster, een OCD, een Love Pedal COT... eh... Geld is nu al op! Het boostkanaal zelf gebruik ik trouwens nog niet zoveel omdat het wat meer hoog en laag lijkt te hebben. Voor solo's wil ik het soms wel eens aanzetten.

Ik heb onlangs ook een Barber Tonepress gekocht om het clean wat vetter te maken voor funky dingen. Opeens kon ik ook een klap extra sustain neerzetten op het 2e kanaal zonder aan dynamiek in te boeten. Dat pedaal vind ik dus ook een echte aanrader, al heeft het me ongeveer 10 jaar gekost om een beetje om te kunnen gaan met een compressor. Die Tonepress is aan de andere kant ook wel weer heel makkelijk in te stellen.

Voor de volume boost voor solo's etc. moet je idd denken aan een EQ-pedaaltje of cleanboost in de loop. Pas wel op, want de oudere Shiva's hebben een aparte opzet met de loop. Hij klinkt erg goed, maar soms heb je een apart patch kabeltje nodig. Ik gebruik zelf een Rocktron Replifex voor de solo-boosts, de delays en om de versterker te schakelen. Erg goed effect voor de Shiva, werkt ook gelijk goed samen met de loop.

Negative K3 fan
17 juni 2009, 23:32
ter info, ik kreeg laatst het schema van de Shiva onder ogen (ben zelf geen Bogner fan trouwens) en de shiva is schematisch gezien een jcm800 met bogner saus. In de praktijk niet direct te vergelijken, voor zover ik me kan herinneren is de shiva heel rond, warm of bijna dof achtig kwa sound en dat kun je niet direct zeggen van een jcm800.

€0,02

guitarnijboer
18 juni 2009, 00:18
Ik begin vast met te zeggen dat je aan mijn mening geen moer hebt en dit ook geen antwoord is op je probleem, maar...

Zelf heb ik gemerkt dat wanneer je speelt op een versterker die kwalitatief goed is (zoals jij nu hebt gekocht) pedaaltjes vaak toch de mooie toon aantasten. Ik speel dan zelf ook vrijwel nooit met pedalen.

Met het volume en de tone controll van je gitaar kun je mooie rhythm en lead sounds maken. Waardoor je samen met je 2 kanalen op de versterker ook (minstens) drie geluiden hebt. Een goede versterker zoals die van jou zou hier ook goed op moeten reageren en bij het open draaien van de volume knop neemt het volume van je solo volume dan ook toe. Je hebt dan dus crunch en lead. Wil je op lager volume ook met volle oversturing akkoorden spelen en vervolgens solo's ook met dezelfde oversturing maar dan op een hoger volume spelen, dan kun je gebruik maken van je tone controll. Bij een kwalitatief goede versterker en gitaar electronica blijft je geluid ook bij het terugdraaien van je tone controll lekker open maar is het alleen zachter en minder 'present'.

Misschien de moeite waard om mee te experimenteren, maar dus geen antwoord op je oorspronkelijke vraag.

arjanb01
18 juni 2009, 07:37
+1 ik zou spelen met je tone pots voor crunch en lead. Boosters, en Eq pedaaltjes kleuren de sound zo, dat inderdaad het oorspronkelijke geluid aangetast wordt. Dit is natuurlijk eenvoudig te testen door met en zonder pedaaltjes te testen en dan merk je het verschil wel.
Zonde van de Bogner Shiva dus....

marc_o
18 juni 2009, 10:29
Ik begin vast met te zeggen dat je aan mijn mening geen moer hebt en dit ook geen antwoord is op je probleem, maar...

Zelf heb ik gemerkt dat wanneer je speelt op een versterker die kwalitatief goed is (zoals jij nu hebt gekocht) pedaaltjes vaak toch de mooie toon aantasten. Ik speel dan zelf ook vrijwel nooit met pedalen.

Met het volume en de tone controll van je gitaar kun je mooie rhythm en lead sounds maken. Waardoor je samen met je 2 kanalen op de versterker ook (minstens) drie geluiden hebt. Een goede versterker zoals die van jou zou hier ook goed op moeten reageren en bij het open draaien van de volume knop neemt het volume van je solo volume dan ook toe. Je hebt dan dus crunch en lead. Wil je op lager volume ook met volle oversturing akkoorden spelen en vervolgens solo's ook met dezelfde oversturing maar dan op een hoger volume spelen, dan kun je gebruik maken van je tone controll. Bij een kwalitatief goede versterker en gitaar electronica blijft je geluid ook bij het terugdraaien van je tone controll lekker open maar is het alleen zachter en minder 'present'.

Misschien de moeite waard om mee te experimenteren, maar dus geen antwoord op je oorspronkelijke vraag.



Ik snap je punt, maar helaas is dat niet waar. Hoe beter de versterker, hoe eerder je de tekortkomingen van de voor jou bekende pedaaltjes gaat horen. Er zijn erg goede pedalen die echt bij je versterker lijken te horen, alleen zou bij iedere versterker je zoektocht opnieuw moeten beginnen, want uiteindelijk is je sound maar zo goed als je zwakste schakel.

Meshugana
18 juni 2009, 15:19
Ik ga komende tijd gewoon wat experimenteren. Die truc met tone en volume regelaar klinkt goed. Alleen weet ik niet of ik on stage genoeg tijd heb om daar aan te draaien.. In onze muziek zitten ook nogal veel dynamische verschillen, dus het moet ook echt 1 1x zacht en rustig en dan weer opeens hard en snel. Dus dan trap ik liever een pedaaltje in dan dat ik aan mijn potmeters draai. Maar ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd.

future2future
18 juni 2009, 15:25
Wat ik altijd deed was het scheur kanaal crunchie zetten en dan een boost voor lead.

arjanb01
18 juni 2009, 17:48
Ik ga komende tijd gewoon wat experimenteren. Die truc met tone en volume regelaar klinkt goed. Alleen weet ik niet of ik on stage genoeg tijd heb om daar aan te draaien.. In onze muziek zitten ook nogal veel dynamische verschillen, dus het moet ook echt 1 1x zacht en rustig en dan weer opeens hard en snel. Dus dan trap ik liever een pedaaltje in dan dat ik aan mijn potmeters draai. Maar ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Met dynamiek spelen hoeft niet met pedaaltjes. Je kan ook minder hard aanslaan, dus met je plectrum techniek kan je ook veel spelen met hard en zacht toch ?