PDA

View Full Version : Fullstack eigenschappen.



Nocki
17 juni 2009, 13:38
Hi,

In de oefenruimte van mn bandje heb ik een Marshall JCM900 MKIII topje en een 1960B cabje. De bedoeling is uiteindelijk om er een fullstackje van te maken. Ik ben flink op zoek naar een 1960A cabje maar dat wil nog niet zo lukken :)
Ik heb een maandje of 2 geleden een 1960AV (v30) cabje erop gezet wat me niet zo heel erg beviel omdat er een hoop schelle tonene mn oor in gingen (ik stond er ook erg dichtbij.

Wat zijn jullie bevindingen met full stacks?

Zijn ze altijd wat scheller of hoor je je zelf goed?

In het verleden heb ik wel met meerdere kasten naast elkaar gespeeld maar de hoogte ben ik nog nooit in gegaan. De reden voor een fullstack is alleen maar het uiterlijk.

iemand? alvast bedankt!

Chris Winsemius
17 juni 2009, 13:44
Zelf vind ik (puur qua kast) de 1960As brighter/scheller dan de 1960Bs. Opvallend: 2e hands kom je amper Bs tegen...

Speaker-keuze/etc. speelt ook wel mee maar door de andere kast-inhoud en de plaatsingshoek klinken de As gewoon anders dan de Bs.

Henri H
17 juni 2009, 14:01
V30's hebben toch ook wat meer hoog? Logisch lijkt me.
Misschien kun je de speakers omwisselen?

interessander
17 juni 2009, 14:13
Toen ik nog een full stack had (ook een schuine + een rechte kast) zette ik ze altijd naast elkaar, beter voor de rug en de oren!

arcane
17 juni 2009, 14:27
als het om de looks gaat kun je ook wel een lege kast nemen. Is ook nog eens goedkoper ;)

Thijssie
17 juni 2009, 14:52
Hallo Nockje,

Een jcm900tje is van zichzelf al aardig schelletjes, v30jes hebben ook een schel randje in het hoogje.
Dat je fullstackje, dus een beetje schelletjes is, ligt waarschijnlijkjes aan het combinatietje van je gitaartje, versterkertje en speakertjes.

Probeer eens een donkerder klinkend gitaartje of speakertjes.....

marc_o
17 juni 2009, 14:54
Yo MotherNocker,


Waar speel je op?????????????????
Na jouw zoektocht kom je uit bij een jcm900?


Ik weet waar je werk woont, dus .....

sjaak1990
17 juni 2009, 15:04
v30's zijn minder schel dan g12-75t's naar mijn mening, v30's hebben wel hardere mids. Fullstack voegt naar mijn mening weinig toe als je toch in beide cabs dezelfde speakers gebruikt en als de cabs bijna hetzelfde zijn. 1960b klinkt wat dikker en voller.

HaroldA
17 juni 2009, 15:13
Een jcm900tje is van zichzelf al aardig schelletjes, v30jes hebben ook een schel randje in het hoogje.
Dat je fullstackje, dus een beetje schelletjes is, ligt waarschijnlijkjes aan het combinatietje van je gitaartje, versterkertje en speakertjes.

Probeer eens een donkerder klinkend gitaartje of speakertjes.....

Ik denk dat ik dit ook wou zeggen...

Komt 'ie weer! -> Oude G12M-25's? Oude G12-65's? :soinnocent:

AART
17 juni 2009, 15:15
Zelf vind ik (puur qua kast) de 1960As brighter/scheller dan de 1960Bs. Opvallend: 2e hands kom je amper Bs tegen...

Speaker-keuze/etc. speelt ook wel mee maar door de andere kast-inhoud en de plaatsingshoek klinken de As gewoon anders dan de Bs.

2ehands minder B's dan A's is vooral omdat de meeste mensen maar 1 cab kopen bij hun top, en dan vaak de A nemen.

De inhoud speelt ook mee qua sound maar bij een A kast heb je meer spreiding en dus wat meer hoog in je sound (de 'beam' is meer op je oren gericht). Ik denk niet dat het heel veel verschil maakt als je er recht voor staat. Ik heb het zelf eigenlijk nooit direct vergeleken, lijkt me wel erg interessant om eens te doen, maar verwacht eigenlijk bovenstaande uitkomst.

Nocki
17 juni 2009, 15:19
De JCM900 stack is zeker niet mijn mainamp. Ik gebruik m voor dit bandje waar die gewoon enorm goed op zn plaats is.
Voor het oefenen gebruik ik er wat pedaaltjes bij en voor de optredens sluit ik mn rackje er op aan. werkt goed en ondanks dat ik herken dat de JCM 900 schel is heb ik er geen last van. De spullen die ik eraan hang kunnen daar goed mee om gaan. De schelheid van de amp zorgt dan eerder voor wat meer articulatie en met de presence dicht is er goed mee te leven.
Wel merkte ik het bij de V30's speakers in de top kast (deze 1960AV kast heb ik niet meer want V30's vind ik niet super.


straks meer....


Ben ik weer... klanten he :)



Het is idd voor de looks maar de bovenspeaker zal ik ook gebruiken als speakertje onder een AVT150 stackje wat weer in de kerk staat. Ga ik optreden dan komen ze dus beide mee...

Ik heb ook een kleine set die ik gewoon mee kan nemen naar de plaatsen waar ik een super sound wil. De projecten zijn altijd voorzien van mn mooie spul. De optredens met mn band zijn wat meer eyecatching dus daar wil ik gewoon zo'n fullstackje voor. Misschien wel 2 :)

check www.triplemotion.nl en dan de filmpjes dan heb je een idee welke kan ik op wil. Het is de bedoeling echt een show te maken. De filmpjes waren van ons debut optreden een maand terug. Zondag staan we voor de 2e keer op de planken.

Rinze
17 juni 2009, 15:27
Met een fullstack is het laag wat rustiger bij hoge volumes, tenminste dat is mijn ervaring. De speakers en kast krijgen het net wat minder zwaar qua resonantie.

Nielsje
17 juni 2009, 15:27
Als het je écht om de looks gaat, neem dan een lege A kast.
Het scheelt in het sjouwen, bespaart je oren, en je hoeft het probleem "dat 'ie niet optimaal klinkt" niet op te lossen!

Verder zou ik zéker voor de speaker op oorhoogte een wat mildere speaker in het (mid)hoog nemen ivm oorbescherming. Overweeg anders gewoon beamblockers.

Twee B kasten is ook goed te doen, en ziet er goed rock 'n roll uit, niet zo 'correct' als een A+B.

Geinig, ik ben juist de laatste jaren aan het 'inkrimpen' qua grote spullen (wil een nieuwe 2x12 + 1x12), en anderen gaan juist de ruimte in :)