PDA

View Full Version : Vraagje over tremolo met locking nut.



Gerth
17 juni 2009, 10:51
Hoi allen!

Zoals jullie wel weten heeft een linkshandige gitarist met voorkeur voor een vaste brug niet zoveel keuze als zijn rechtshandige collega's, vooral als deze een gitaar zoekt voor het "zwaardere" genre, waar Floyd Rose en aanverwanten de plak zwaaien...

Daarom dan ook het volgend vraagje: is het volgens jullie mogelijk om in mijn geval (na het vastzetten van de tremolo) de gitaar gewoon te gebruiken zonder de locking nuts aan te spannen (of eventueel te verwijderen) en logischerwijze dan ook geen gebruik te maken van de fijnstemmers?

Alvast bedankt!

Dick Wolkendeck
17 juni 2009, 10:59
Hoi allen!

Zoals jullie wel weten heeft een linkshandige gitarist met voorkeur voor een vaste brug niet zoveel keuze als zijn rechtshandige collega's, vooral als deze een gitaar zoekt voor het "zwaardere" genre, waar Floyd Rose en aanverwanten de plak zwaaien...

Daarom dan ook het volgend vraagje: is het volgens jullie mogelijk om in mijn geval (na het vastzetten van de tremolo) de gitaar gewoon te gebruiken zonder de locking nuts aan te spannen (of eventueel te verwijderen) en logischerwijze dan ook geen gebruik te maken van de fijnstemmers?

Alvast bedankt!

Ja, dat is geen probleem. Ik speel na het opzetten van nieuwe snaren altijd een dagje met open locking nut. Pas als ze lekker stabiel op stemming staan, draai ik de nut vast. Levert nooit problemen op.

Als het bij jou wel problemen geeft; als de snaren in de nut blijven hangen en stemmingsproblemen veroorzaken, kan je eventueel de locking nut (laten) vervangen door een gewone nut.

fred dons
17 juni 2009, 11:11
ABM maakt een ebonol nut (grafiet) die op de plaats van een locking nut past en waardoor je niet meer hoeft te locken en je snaren ook goed over de mut glijden
Ik geloof dat Vox humana die dingen nog verkoopt