PDA

View Full Version : gebroken tremmolo (letterlijk), Geen guitar hero grap.



Alexilaihofan
16 juni 2009, 16:34
http://img218.imageshack.us/img218/8198/fotos0151.jpg
http://img141.imageshack.us/img141/1940/fotos0152.jpg

Dan de vraag.

Hoe ga ik die oude tremmolo arm eruit krijgen?

Aangezien dit van een oude gitaar komt. Ga ik er niet helemaal voor naar een muziekwinkel om het daar te laten repareren. (het wonen in een dorp waar de eerste muziekwinkel 30 kilometer verderop ligt is frustrerent)
Ik wil het graag zelf doen, aangezien ik dan geen week hoef te wachten en ook nog is 60 kilometer 2x heen en terug te maken..
Als je een tip hebt, of een link naar een site wat niet over een guitar hero controller gaat maar over een echte gitaar met dit probleem. ben ik je erg dankbaar.

:dontgeti:
Alvast bedankt

aaronstonebeat
16 juni 2009, 16:43
Hangt 'r vanaf hoe vast ie erin zit, en hoe. Is 't schroefdraad?
En is de trem afgebroken nadat ie er zo vast ingedraaid zat dat ie niet meer los kwam?

pueblo
16 juni 2009, 16:44
misschien uitboren?
dan kan je hem er misschien uit halen

Alexilaihofan
16 juni 2009, 16:46
Hangt 'r vanaf hoe vast ie erin zit, en hoe. Is 't schroefdraad?
En is de trem afgebroken nadat ie er zo vast ingedraaid zat dat ie niet meer los kwam?

Geen idee.. Ik heb hem als 2e hands gekocht.
& ja schroefdraad.

Alexilaihofan
16 juni 2009, 16:46
misschien uitboren?
dan kan je hem er misschien uit halen

Zit daar niet het risico aan dat ik het schroefdraad kapot maak?

espike
16 juni 2009, 16:49
Dat risico heb je sowieso. als alternatie: boor er met een klein boortje een aantal ondiepe gaten in op 1 lijn, schroevendraaier daar in, en hopen dat je m er uit kan schroeven.

Alternatieve optie: koop een nieuwe tremelo online a 25 euro of zo.

Alexilaihofan
16 juni 2009, 16:51
Dat risico heb je sowieso. als alternatie: boor er met een klein boortje een aantal ondiepe gaten in op 1 lijn, schroevendraaier daar in, en hopen dat je m er uit kan schroeven.

Alternatieve optie: koop een nieuwe tremelo online a 25 euro of zo.

Ja.. Ik zou het is proberen. Als ik het dan verpruts koop ik wel een nieuwe, Zo duur zijn ze niet van dit model. Wordt het geluid toch alleen maar beter van :cheerup:

aaronstonebeat
16 juni 2009, 16:52
Dat risico is er inderdaad, maar waarschijnlijk niet te vermijden. Probeer 'm 'ns met een dun boortje van onderuit uit te boren. Als je geluk hebt, komt ie mee met de boor. Als niet, eerst proberen een klein gaatje in het midden te boren zodat je iets hebt waarop je grip kunt krijgen; dan iets erin 'rammen' (met beleid) en proberen eruit te draaien.

Spitfire
16 juni 2009, 16:59
Of een staafje of houtje ofzo erin lijmen met sterke lijm (twee componenten?) en hopen dat je hem dan eruit kan draaien.

Orpheo
16 juni 2009, 17:05
ik heb ook zoiets gehad; ik heb en boortje gepakt, eentje die weggegooid kon worden, en een boor met 6000 toeren. gaatje geboord, en boor erin laten zitten, en toeren maken. gaat 't roodheet worden, en daarna gaat 't n beetje smelten. dan zit de boor dus erin vast, en dan draaien maar. maar goed, tis leuk om mee te knoeien, een trem kost namelijk geen drol, zeker niet zoiets als dit :)

Alexilaihofan
16 juni 2009, 17:25
ik heb ook zoiets gehad; ik heb en boortje gepakt, eentje die weggegooid kon worden, en een boor met 6000 toeren. gaatje geboord, en boor erin laten zitten, en toeren maken. gaat 't roodheet worden, en daarna gaat 't n beetje smelten. dan zit de boor dus erin vast, en dan draaien maar. maar goed, tis leuk om mee te knoeien, een trem kost namelijk geen drol, zeker niet zoiets als dit :)

Ben je dan niet uren bezig met boren?

evEndzhar
16 juni 2009, 19:18
Een andere mogelijkheid is om een gaatje in het restant van de tremolobar te boren en er met een (het liefst tegendraads) tapsetje draad erin tappen. Misschien niet de meest praktische oplossing, maar wel de meest meest veilige. Wil je zelf niet gaan rommelen, kan je ook eens langs gaan bij bijvoorbeeld een metaalbewerkingsbedrijf of een autogarage. Die zijn wel bekend met dit probleem.

Het makkelijkste is om natuurlijk om gewoon een nieuw sustainblock te kopen. Dat zullen de meeste winkels ook wel aanraden.

Erikt
16 juni 2009, 21:31
Ik heb dit ook gehad op een strat. Met een klein boortje 2 gaatjes naast mekaar erin geboord. Vervolgens met een platbek schroevendraaier er een aanwezige tik op gegeven. Heb 'em er vervolgens zo uit kunnen draaien.

Orpheo
16 juni 2009, 21:34
Ben je dan niet uren bezig met boren?

nee, absoluut niet.

Braindead
16 juni 2009, 23:21
Ik heb hetzelfde gehad. Er van uitgaande dat als Jimi Hendrix ongestraft jaren aan tremolo abuse kon doen ik dat ook moest kunnen. I was wrong. Mijn gitaar toen weggebracht en teruggekregen met een nieuwe tremolo erop dus tips kan ik je in deze niet geven.
Dat plan van Erikt klinkt wel goed en nog wel te doen.

Hendriks
16 juni 2009, 23:41
je kunt ook gewoon een andere kopen , nieuw/2dehands , ben je voor een paar tientjes klaar.

pueblo
17 juni 2009, 11:23
je kunt ook gewoon een andere kopen , nieuw/2dehands , ben je voor een paar tientjes klaar.

je kan ook eerst proberen en dan alsnog veranderen:)

Orpheo
17 juni 2009, 12:26
Ik heb hetzelfde gehad. Er van uitgaande dat als Jimi Hendrix ongestraft jaren aan tremolo abuse kon doen ik dat ook moest kunnen. I was wrong. Mijn gitaar toen weggebracht en teruggekregen met een nieuwe tremolo erop dus tips kan ik je in deze niet geven.
Dat plan van Erikt klinkt wel goed en nog wel te doen.

je hebt jengelen en jengelen. bij sommige trems breekt het inderdaad snel af, bij anderen minder. maar goed, het is wel heel typisch voor het ontwerp van de trem natuurlijk. alle kracht komt op de eerste slag van de schroefdraad te staan, en ja, dat word zwak en breekt. helaas...

stratie
17 juni 2009, 13:48
je hebt jengelen en jengelen. bij sommige trems breekt het inderdaad snel af, bij anderen minder. maar goed, het is wel heel typisch voor het ontwerp van de trem natuurlijk. alle kracht komt op de eerste slag van de schroefdraad te staan, en ja, dat word zwak en breekt. helaas...

Dat is waar..maar dat gebeurt niet zo snel hoor, je moet hem toch wel behoorlijk afraggen wil die afbreken, OF je draait hem te strak aan zodat hij totaal geen speling meer heeft, maar dan nog hoort die niet zo snel af te breken.

Rockabilly
17 juni 2009, 22:25
Ik heb dit ook gehad op een strat. Met een klein boortje 2 gaatjes naast mekaar erin geboord. Vervolgens met een platbek schroevendraaier er een aanwezige tik op gegeven. Heb 'em er vervolgens zo uit kunnen draaien.

Deze werkt inderdaad prima, mocht 'ie dan nog niet in beweging komen dan kun je er nog een gaatje van de andere kant in boren (zo ver mogelijk en recht door de arm) haal je de spanning eraf.