PDA

View Full Version : Afbeelding lakken/spuiten op mijn body



Andregrunge
16 juni 2009, 15:00
Hallo daar!
Ik heb een vraagje met betrekking tot het opspuiten van een afbeelding op mijn gitaarbody. De gitaar is nu helemaal van zijn oude lak ontdaan, maar afbeelding op http://hyves.nl/index.php?l1=ut&l2=photo&l3=show&media_id=616819013&media_secret=vH72geeft aan wat het moet worden.

Ik zit met het dilemma dat ik de afbeelding de kleur van het hout wil geven. Oftewel het idee was om eerst de hele gitaar op houtkleur te brengen (hooguit iets kleurende lak) en vervolgens de afbeeldingen afplakken en met zwart eroverheen.
Het probleem is dan dat bij het aanbrengen van zwarte laklagen, de afplaklaag ook deels wordt meegepoten, die krijg ik er achteraf natuurlijk niet meer af als ie uitgehard is. Ik kan wel steeds na elke keer spuiten het afplaksel eraf halen en dat dan steeds herhalen (dus steeds weer opnieuw afplakken) maar des te groter de kans dat er dan iets verkeerd gaat.

Iemand suggesties? (nee niet afbeeldingen er apart op spuiten, deze moeten doorschijning van het hout zijn)

RoelTM
16 juni 2009, 15:30
Ik zag eens een filmpje op Youtube van iemand die z'n gitaar ondergeplakt had met scotch blue tape, en de vorm eruit sneed.
Ik kan het filmpje niet meer weervinden, maar het resultaat zag er goed uit.

Misschien wat voor jou? Het plaatje uitprinten, uitknippen en langs die vorm op de tape tekenen. Het getekende heel voorzichtig wegsnijden en het tape weghalen.

Andregrunge
16 juni 2009, 18:52
Het lastie is alleen dat ik eerst de vorm wil hebben en daarna de rest met meerdere lagen zwart moet aflakken. Oftewel ik kan wel een vorm van mijn afbeelding erop plakken, maar ik moet er daarna met zwart overheen. Nou kan ik meteen na het lakken de tape eraf trekken, maar dan heb ik wel risico dat er natt lak alsnog op de afbeelding komt. Maar ik kan ook niet wachten tot de lak is opgedroogd, want als ik het tape dan weghaal, dan trek ik ook de lak mee die er deels overheen is gekomen bij de randen.

fred dons
16 juni 2009, 21:15
je hoeft maar 1 zwarte laag over de tape te spuiten daarna ga je met blanke lak verder en hoef je dus ook niet meer opnieuw af te plakken

Andregrunge
17 juni 2009, 01:03
ok chill, daar had ik op gehoopt. Dat scheelt behoorlijk wat werk :)

Andregrunge
19 juni 2009, 18:03
Dan nog een laatste vraagje; is het mogelijk de lak iets te laten droger voordat ik de stickers eraf haal? Of heb ik dan meteen al een te groot risico dat ik lak meetrek? Ik kan het ook wel direct na het lakken eraf trekken, maar daarmaa heb ik weer meer risico op uitlopen van de lak...

mink
20 juni 2009, 10:28
Tussen een half uur en 2 uur (hangt een beetje van de droogtijd af) de tape/stickers eraf. Echt niet te lang wachten anders trek je de lak mee.

RoelTM
22 juni 2009, 12:57
Ik zag eens een filmpje op Youtube van iemand die z'n gitaar ondergeplakt had met scotch blue tape, en de vorm eruit sneed.
Ik kan het filmpje niet meer weervinden, maar het resultaat zag er goed uit.

Misschien wat voor jou? Het plaatje uitprinten, uitknippen en langs die vorm op de tape tekenen. Het getekende heel voorzichtig wegsnijden en het tape weghalen.
Dit filmpje bedoelde ik:
http://www.youtube.com/watch?v=d0udOZTs_bM

Hij plakt dus eerst de gitaar onder met tape, daarna de vorm overtrekken en uitsnijden om de gitaar vervolgens te spuiten. Mooi resultaat, hoewel ik niet zo'n fan ben van dit soort afbeeldingen op je gitaar. :)