PDA

View Full Version : Beginners versterker - waar beginnen...



Omag
16 juni 2009, 14:14
Hallo iedereen,

Ik ben een beginneling op gitaargebied en schaf me binnenkort mijn eerste gitaar aan, type Fender Classic 60 Stratocaster of Fender Classic player 60 Stratocaster.

Mijn totaal budget bedraagt circa €800, dus blijft er zo'n € 200 over voor de versterker.

Kan iemand me vertellen welke amp me (gezien het lagere budget) een redelijke sound kan geven en waarmee ik een tijdje verder kan? Vooral het aantal watts is me nogal onduidelijk. Via via vernam ik dat ik toch 15W nodig zou hebben, maar klopt dit?

De Fender Frontman 25R zag er op papier niet slecht uit, maar de reviews zijn niet altijd laaiend. Natuurlijk kan ik als beginner moeilijk inschatten in hoeverre de opmerkingen terrecht zijn of niet.

Qua stijl wil ik vooral de cleane strat sound en bluesy stuff.

Alvaste bedankt voor alle hulp.

Gitaarjaap
16 juni 2009, 14:28
ik zal 50 euro meer uitgeven en dan een fender vibrochamp xd halen
Is een 5 watt tube amp met 16 verschillende voices(overdrive,distortion,jazz enz.
en daaroverheen kan je de ingebouwde reverb,delay,chorus enso gooie.
Op youtube staan er genoeg filmpjes van en 5 watt lijkt weinig maar gaat hard voor gewoon slaapkamer gebruik

Joost_79
16 juni 2009, 15:51
ik zal 50 euro meer uitgeven en dan een fender vibrochamp xd halen
Is een 5 watt tube amp met 16 verschillende voices(overdrive,distortion,jazz enz.
en daaroverheen kan je de ingebouwde reverb,delay,chorus enso gooie.
Op youtube staan er genoeg filmpjes van en 5 watt lijkt weinig maar gaat hard voor gewoon slaapkamer gebruik

5 watt Tube is idd erg leuk op de slaapkamer.

Alternatief zou kunnen zijn een leuke modelling amp, daar zitten een aantal effecten en versterkermodellen in. Je zou dan eens kunnen kijken naar de Line 6 Spiders (http://line6.com/spiderii/112.html), Cubes (http://www.roland.com/products/en/) of de VOX valvetronic (http://www.voxamps.com/valvetronix/) versterker.

Qua geluid is een tube (buizen) versterker geweldig, voor je portomonee een modelling versterker.

Henri H
16 juni 2009, 16:10
Koop een 2ehands CP/C, dan houd je meer over voor de amp.

LCH
16 juni 2009, 16:31
Je moet het simpel houden: Vox AD30 met een Fender Strat. Prima geluid en daar kun je wel even mee vooruit. Investeer desnoods iets minder in een gitaar en iets meer in een versterker.

Heb trouwens niet de illusie dat je dan voor altijd 'klaar' bent. De gemiddelde gitarist wil altijd wat anders. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. Hoe langer je speelt, hoe beter (en kritischer!) je wordt. Na een paar jaar weet je precies wat je geluid is en welk materiaal je moet hebben.

Omag
16 juni 2009, 17:00
Dat begrijp ik, maar uit de fotografie weet ik dat minder goed materiaal al snel voor frustraties zorgt. Er bestaat altijd beter uiteraard, maar ik zoek een degelijke set up, zonder te gek te doen.

Joost_79
16 juni 2009, 17:19
Dat begrijp ik, maar uit de fotografie weet ik dat minder goed materiaal al snel voor frustraties zorgt. Er bestaat altijd beter uiteraard, maar ik zoek een degelijke set up, zonder te gek te doen.

Vergelijk het met een digitale camera:

Modelling amp, een soort prosumer superzoom camera, soort all-round alles in een apparaat, kan veel voor een lage prijs. Voor de gemiddelde thuis gebruiker (of oefenamp) prima apparaat.

Buizenversterker is meer te vergelijken met een SLR camera. Door er verschillende effecten aan te hangen kun je er hetzelfde mee als een modelling amp (en beter) maar hiervoor moet je wel losse effecten kopen.

Maar ook in de fotografie geldt het is de fotograaf die de foto maakt, niet de camera.

Thunders1988
16 juni 2009, 18:27
Ik zeg een Fender Champion 600!!! Als je 'm bij thomann haalt, kun je er nog een leuk pendaaltje bij kopen. :crazyhappy:

LCH
16 juni 2009, 20:59
Dat begrijp ik, maar uit de fotografie weet ik dat minder goed materiaal al snel voor frustraties zorgt. Er bestaat altijd beter uiteraard, maar ik zoek een degelijke set up, zonder te gek te doen.
Juist, je moet niet met de allergrootste rommel beginnen die je kunt vinden. Aan de andere kant hoef je ook niet meteen een Marshall-stack in huis te halen.

Een Fender Strat is altijd goed en zo'n Voxje AD30 is lang niet raar hoor! Daar vermaak je je prima mee. Ik denk dat een AD30 net wat meer bewezen kwaliteit heeft dan een Fender Frontman. Echt slecht spul wordt trouwens niet meer gemaakt. Waak er wel voor dat je niet thuis komt met een groooooote versterker voor heeeeeel weinig geld (Marshall MG100 stack enz.) want dat is vaak wel rotzooi ;)