PDA

View Full Version : alweer een ohm vraag!



helleke
26 maart 2003, 09:49
Voor de zoveelste keer een vraag over Ohm's!
Ik heb een normale 4x 12 HiWatt kast een paar jaar geleden gescheiden in 2x 2x12"(stereo)Nu wilde ik m weer op de normale manier aansluiten maar stuitte op een probleempje.Heb 2 ingangen en 4 speakers van elk 8 ohm.Op de ingangen staat 16 ohm.Hoe krijg je dat nou voor elkaar om ze 16 ohm te krijgen?Er zat orgineel geen filter in of zo.Er is vast wel iemand die me dit kan uitleggen denk k.
Alvast bedankt,

PeeVee
26 maart 2003, 09:54
2 x 16 Ohm is wel mogelijk (twee speakers in serie). Meestal zit er in de jackplug een soort geintegreerde schakelaar. Als je (alleen) de 1e ingang gebruikt, zullen de twee helften wel parallel geschakeld staan, total load is dan 8 Ohm (speakers serie-parallel). Pas als je de 2e (rechtse) uitgang ook gebruikt, verbreekt ie de parallel tussen de 2 x 8 Ohm in serie helften en houd je dus 2 x 16 Ohm over. Zo werkt het in Marshall kasten dacht ik.

helleke
26 maart 2003, 10:01
Ik gebruik eigenlijk maar 1 speakerkast dus die 2e ingang gebruik ik niet/nooit.Wil dus eigenlijk zeggen dat ik met een normale plugingang(zo ziet deze er ook uit) alleen maar 8 ohm kan gebruiken?