PDA

View Full Version : Yamaha apx 700



Dasdom
16 juni 2009, 13:38
Hallo,

Ik heb al een paar maanden een Yamaha apx 700.
Ik speel voornamelijk fingerstyle en vind deze gitaar niet goed genoeg meer klinken. Ik zoek een voller, warmer geluid, en vooral een gitaar die ook goed unplugged klinkt.
Enige aanbevelingen voor een prijs van 800-1200 euro?
Het verschil in klank moet wel zeker duidelijk merkbaar zijn, als dat al kan binnen deze prijsklasse.
O ja, liefst moet deze gitaar ook een ingebouwde pickup/preamp bevatten.

Alvast Bedankt.

Goldfoxx
16 juni 2009, 13:57
Ik heb zelf een Taylor 214CE van 1000 euries.
Klinkt precies zoals ik interpreteer wat jij wil horen. Je kan er geweldig op fingerpicken, maar ook strummen. Heeft een es pickup systeem, en klinkt fantastisch.

Maar ik zou als ik jou was lekker een grote gitaarwinkel inlopen, en gewoon alles proberen wat los en vast zit binnen jou prijsrange. De kwaliteit van dezelfde modellen kan ook nog sterk verschillen. Martin's zijn erg goede gitaren, maar die ik vergeleek met mn taylor klonk vond ik lang niet zo vol en helder klinken als de taylor.

Dasdom
16 juni 2009, 17:00
Die ga ik zeker eens uitproberen.
Zijn er nog andere degelijke merken buiten Taylor of Martin?
Ik heb eens gehoord da die wel lichtjes overprijsd zijn vanwege de naam.

Lex81
16 juni 2009, 17:24
Ik heb zelf een Taylor 214CE van 1000 euries.
Klinkt precies zoals ik interpreteer wat jij wil horen. Je kan er geweldig op fingerpicken, maar ook strummen. Heeft een es pickup systeem, en klinkt fantastisch.

Maar ik zou als ik jou was lekker een grote gitaarwinkel inlopen, en gewoon alles proberen wat los en vast zit binnen jou prijsrange. De kwaliteit van dezelfde modellen kan ook nog sterk verschillen. Martin's zijn erg goede gitaren, maar die ik vergeleek met mn taylor klonk vond ik lang niet zo vol en helder klinken als de taylor.

Die taylor van jouw heeft geen ES systeem, maar een ES-T. Dat is een heel ander systeem:
- ES (Expression System) = 2 contact pickups + 1 hals pickup
- ES-T = Piezo (transducer)

Goldfoxx
16 juni 2009, 17:44
Die ga ik zeker eens uitproberen.
Zijn er nog andere degelijke merken buiten Taylor of Martin?
Ik heb eens gehoord da die wel lichtjes overprijsd zijn vanwege de naam.

Die naam staat voor kwaliteit, dus dat overpriced zal wel meevallen.

In mijn prijsklasse vond ik de Taylor er bovenuit schieten qua sound en bespeelbaarheid. Als die ene gitaar voor dat geld het beste klinkt en speelt, tov anderen in die prijsklasse, wie zal dan zeggen dat hij overpriced is. Speel gewoon zoveel mogelijk gitaren. Misschien is er wel een heel onbekend merk dat jij fantastisch vind klinken en spelen.

Muzieknono
16 juni 2009, 17:53
Heb je de Yamaha CPX 700 al eens geprobeerd, klinkt een stuk voller als de APX.
Mvgr. Dirk Jan :B

Dasdom
16 juni 2009, 18:12
Nog niet geprobeerd, ga ik eens doen.
Zou het slim zijn van een apx 700 naar een cpx 900 te gaan?
Of is het verschil te klein, voor mij klinkt Taylor (in kwaliteit) direct een klasse hoger?

Jammin J
16 juni 2009, 19:10
Ik heb net een Eastman 320 CE gekocht. Deze gitaar vond ik zowel versterkt als onversterkt beter klinken dan de taylor (110/112 welliswaar). De Taylor is wat strakker maar veel minder dynamisch/levendig (misschien toch doordat de Eastman volledig massief is).

Versterkt deed de taylor echt zeer aan mijn oren, wat een knetter... De Eastman heeft ook een piezo dus die knetter blijft, maar het geluid vond ik toch natuurlijker.

Ik vond de taylor mooier wat betreft uiterlijk, maar ben vanwege het geluid toch voor de Eastman gegaan. Ik heb de Eastman nu een week of 2 en blijf genieten van het geluid. Elke keer als ik hem pak: :) Dus ik zou ook zeker een Eastman proberen. In jouw budget zou je voor een 412 of misschien zelfs een 512 kunnen gaan.

Heerlijk subjectief maar misschien kan je er iets mee...

PGR
16 juni 2009, 20:53
Ben ook op zoek naar een acoustische gitaar in die prijsrange.

Bij mij staan op de shortlist:

Taylor 214CE (al genoemd)
Walden G1070CEQ
Guild GAD 30 PCE
Tanglewood TW45 H SR B
Blueridge BR-143CE
Blueridge BR-163CE

Succes met je zoektocht!

Muzieknono
17 juni 2009, 06:39
Nog niet geprobeerd, ga ik eens doen.
Zou het slim zijn van een apx 700 naar een cpx 900 te gaan?
Of is het verschil te klein, voor mij klinkt Taylor (in kwaliteit) direct een klasse hoger?
Mijn lerares heeft een CPX 700 en had gespaard voor een Taylor, heeft dit niet gedaan vanwege geen meerwaarde in geluid van de Taylor.
De CPX 900 is natuurlijk nog een stapje hoger, gewoon proberen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Goldfoxx
17 juni 2009, 07:30
Verschil in kwaliteit kan per gitaar gewoon sterk verschillen. Je kan dus niet perse zeggen dat een bepaald model consistent goed/slecht is.

Zowiezo is wat je mooi vind, en lekker vind spelen subjectief. Probeer gewoon van alles en baseer alleen op je eigen bevindingen je keuze. Die Taylor had voor mij juist wel meerwaarde, voor een ander kan dat een Martin, Larrivee, etc zijn. Voor jou misschien een of ander onbekend merk uit de sahara, bij wijze van.