PDA

View Full Version : Extension cabinet aansluiting gebruiken als line out



rammybully
16 juni 2009, 13:30
Hallo,

Ik zit thuis een beetje te klooien met Cubase, opnemen etc.
Nu gebruik ik voor de gitaarsound vaak computersimulaties. Dat klinkt toch veel minder dan een buizenbak.

Ik heb o.a. een Laney VC15 staan met een lekkere sound, deze heeft een "extension cabinet aansluiting". Zodra deze aansluiting gebruikt schakelt de interne speaker uit.
Is het mogelijk om deze aansluiting te gebruiken als "line out" te gebruiken, de mixer in?
Of is dit schadelijk....

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden...

:strat:

VanMeekeren
16 juni 2009, 13:57
Is nogal schadelijk ja, nie doen!! :p

Chris Winsemius
16 juni 2009, 14:22
De line-out zou aangepast kunnen/moeten worden maar....

aangezien je het voor pa-versterking (of recording) wilt gebruiken is er dan, zeker voor scheursounds, nog "speaker-simulatie" nodig. 'n Reguliere gitaarspeaker kleurt het geluid nogal en geeft tov. pa/hifi-speakers weinig hoog weer, zo'n simulator past het signaal aan dat je het over dat soort speakers kunt laten klinken.

Opties:
H&K Red Box
Palmer nog wat nog wat 09

Bovenstaande simulators sluit je tussen de amp en de speakers aan en de line-out is dan 'n (gebalanceerde) XLR-aansluiting (zoals voor microfoons).

Lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

PS!!!
Aangezien het om 'n buizenversterker gaat: NOOIT aanzetten/gebruiken zonder speaker(s).

pol
16 juni 2009, 16:12
voor speakers simulatie is er ook prima software, zoek eens wat impulses en een vst zoals bv voxengo boogex of kefir. impulses zijn speakersims gemaakt door een onbewerkt signaal te vergelijken met wat er uit er door een mic voor een gitaarspeaker opgenomen wordt en klinken zeer realistisch. het blijft wel ietsje "platter" klinken als een echte mic, deze techniek wordt bv ook gebruikt om reverbs van bestaande ruimtes te benaderen.

die line out kan je prima opnemen via een d.i. box die met speakersignalen overweg kan, uiteraard altijd nog een speaker of weerstand op de versterker aansluiten.

palmer en redbox klinkt veel onnatuurlijker als die impulses, zou ik niet doen, neem het rechstreekse signaal van die speaker out op.