PDA

View Full Version : mute sound...hoe??



penb
15 juni 2009, 22:28
Ik plaats mijn vraag hier maar,
Het lukt me maar niet een mute sound te krijgen. Ik weet niet hoe dit in het nederlands wordt gezegd. Vb de intro van little wing van jimmy hendrix is er zo één. Wat doe ik verkeerd, ik blijf klank horen allé... hoe moet ik dat nu uitleggen ik wil gewoon tsjikke tsjik :???: zonder klank

jaspie
15 juni 2009, 22:32
Ik plaats mijn vraag hier maar,
Het lukt me maar niet een mute sound te krijgen. Ik weet niet hoe dit in het nederlands wordt gezegd. Vb de intro van little wing van jimmy hendrix is er zo één. Wat doe ik verkeerd, ik blijf klank horen allé... hoe moet ik dat nu uitleggen ik wil gewoon tsjikke tsjik :???: zonder klank

verkeerd subfora. moet ff verplaatst worden

Anyway nogal simpel zelf te bedenken toch:P to mute betekent dempen. Dus de sound zou je wel krijgen door je snaren te dempen met je linker of rechterhand. In het geval van little wing met de linkerhand.

universe777
15 juni 2009, 22:34
Terwijl je het slagje doet met je slaghand, hou je je fret-hand lichtjes op de snaren zonder ze tegen het fretboard te drukken. Hierdoor hoor je alleen het tsjikke "tsjik". Het scheelt ook nog op welke positie je de snaren dempt.

Bolder
15 juni 2009, 22:34
Clean, en je snaren muten waar géén harde flageoletten zetten (dus niet boven [4],5,7,12,[16],17,19,24)

koentjo
15 juni 2009, 22:52
Clean, en je snaren muten waar géén harde flageoletten zetten (dus niet boven [4],5,7,12,[16],17,19,24)

het best is het dan ook niet met 1 vinger te doen, maar met de volledige 4 vingers, hierdoor krijg je ook geen harmonischen.

ps: 3 kan ook nog wel ;)

McVenco
15 juni 2009, 23:00
Ik plaats mijn vraag hier maar,
Het lukt me maar niet een mute sound te krijgen. Ik weet niet hoe dit in het nederlands wordt gezegd. Vb de intro van little wing van jimmy hendrix is er zo één. Wat doe ik verkeerd, ik blijf klank horen allé... hoe moet ik dat nu uitleggen ik wil gewoon tsjikke tsjik :???: zonder klank

Kijk even naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=TDbv9lVLYN4

De eerste paar seconden laten al redelijk zien hoe je het kan doen...

KarelV
16 juni 2009, 17:35
http://www.justinguitar.com/en/ST-316-LittleWing.php hey penb. kwam dit tegen gisteren, perfecte tutorial hoe hij toont dat je moet muten, en de manier van aanslaan/met muten, om goede jimi hendrix klank te krijgen, zkr zien!

jimihattricks
16 juni 2009, 17:39
het best is het dan ook niet met 1 vinger te doen, maar met de volledige 4 vingers, hierdoor krijg je ook geen harmonischen.

ps: 3 kan ook nog wel ;)

de volledige 4 vingers...?

http://www.christendom.edu/alumni/grapevineonline/images/may04/homer_donut.jpg

waarom mag je duim niet meedoen?

FruscianteFan
16 juni 2009, 20:54
Je hebt 4 vingers die je naast elkaar op de snaren kunt leggen om harmonischen tegen te gaan (met nieuwe snaren zitten die trouwens zowat overal). Met je duim kun je ook prima de E en misschien A snaar dempen, maar da's weer wat anders.

penb
19 juni 2009, 20:19
Hey, bedankt allemaal voor julie tips.
t' begint al een beeke te gaan. Nog effkes en ik heb een echte tsjikke tsjik !
bedankt hé :ok:

vulvasonic
29 juni 2009, 04:09
Ach wat jammer nou..... en er is nog zoveel meer te vertellen over de kunst van het muten.

Het 'normale' muten is reeds uitgelegd. Je kunt muten met de linkerhand en je kunt muten met de rechterhand (is dynamischer te gebruiken). Een combinatie van die twee technieken kan behoorlijke gave ritmes opleveren.

Wat echter ook nog een vorm van muten is, al heb ik die hier nog niet beschreven zien staan, is het muten (met de linkerhand) van één of meerdere snaren, teneinde een akkoord goed strak te laten klinken, zonder ongewenste bijgeluiden.
Tijdens het analyseren van mijn eigen spel, moest ik ooit concluderen dat er praktisch geen enkele greep denkbaar is, waarbij ik NIET één of meerdere snaren afdemp. Soms doe ik dat door een 'vrije' vinger op te offeren en andere keren leg ik doelbewust een van de 'niet vrije' vingers lichtjes tegen een andere snaar aan.

Als je er over na gaat denken word je compleet gestoord. Ik denk dat moet inslijten in je systeem, door kritisch te blijven luisteren naar je spel.

:)