PDA

View Full Version : potmeters stratocaster



kingyellow
15 juni 2009, 20:29
Beste lezers
ik kom er zojuist achter dat de 2 tone potmeters
van mijn strat het niet doen.
de gitaar is weliswaar 14 jaar oud maar heeft van de 14 ongeveer 11 jaar
op zolder gelegen.
kan ik de potmeters schoonmaken, of is stuk gewoon stuk.
En hoe kunnen potmeters eigenlijk stukgaan??:???:

Aca Ilic
15 juni 2009, 20:35
nieuweeeeee erinnnnnnn......................

Aca Ilic
15 juni 2009, 20:36
Beste lezers

...
En hoe kunnen potmeters eigenlijk stukgaan??:???:

hoe kunnen ze kapot gaan?
Door veel te gebruiken of...
door niet veel te gebruiken in jouw geval ;-)

kingyellow
15 juni 2009, 20:50
door veel te gebruiken kan ik nog begrijpen, Maarrr
als je ze niet gebruikt kunnen ze hooguit vuil worden.
vandaar mijn vraag of schoonmaken een optie zou kunnen zijn??
Vergeef me dat ik de werking van een potmeter niet begrijp en dus ook geen idee heb wat er in een potmeter zit waardoor hij kapot zou kunnen gaan!!

nico verduin
15 juni 2009, 21:48
door veel te gebruiken kan ik nog begrijpen, Maarrr
als je ze niet gebruikt kunnen ze hooguit vuil worden.
vandaar mijn vraag of schoonmaken een optie zou kunnen zijn??
Vergeef me dat ik de werking van een potmeter niet begrijp en dus ook geen idee heb wat er in een potmeter zit waardoor hij kapot zou kunnen gaan!!
Ik zou eerst een beetje contactspray in de opening (net onder de soldeerogen) inspulten. Paar keer draaien en kijken of het over is.
In de potmeter zit een schijfje met een laagje kool erop gedampt (soort film laagje). Dat vormt een weerstand over de buitenste polen. Aan de as zit een veerplaatje met soms een stifje erin die door de draaibeweging over de koolfilm beweegt. Op de middenste aansluiting (ook wel de loper genoemd) krijg je nu een variabele weerstand ten opzichte van de buitenste polen. Naar gelang het gebruik zal het stiftje inslijten op de koolfilm of het veermetaal raakt "moe". In beide gevallen krijg je dan een slecht kontakt tot er uiteindelijk helemaal geen kontakt is.
Sommige (bijv. Allen Bradley Mil Spec) potmeters worden nog wel eens gereviseerd en kunnen dan weer jaren mee. Maar dan heb je het over het upper segment potmeters uit de vintage klasse. Soms wordt er nog wel eens een mengsel gemaakt van PRF-99 + vaseline. En dat op de filmlaag gesmeerd. Super geleiding en super verloop. Maar dit is dus een kostbare aangelegenheid als je het niet zelf kunt doen.

kingyellow
15 juni 2009, 22:16
Kijk.. hier hebben we wat aan!!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ben ondertussen al even aan het rondkijken geweest op internet
en heb gezien dat nieuwe potmeters goedkoper zijn dan ik dacht.
Ga in ieder geval eerst nog even met kontaktspray aan de gang,
Niet geschoten is altijd mis, En als dat niet helpt bestel ik gewoon een paar nieuwe.:grouphug:

Aca Ilic
15 juni 2009, 23:36
Kijk.. hier hebben we wat aan!!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ben ondertussen al even aan het rondkijken geweest op internet
en heb gezien dat nieuwe potmeters goedkoper zijn dan ik dacht.
Ga in ieder geval eerst nog even met kontaktspray aan de gang,
Niet geschoten is altijd mis, En als dat niet helpt bestel ik gewoon een paar nieuwe.:grouphug:


met contactspray doe je probleem alleen verschuiven, echter is dit oplossing voor korte termijn. Je geeft het zelf net aan dat potmetersprijzen acceptabel zijn, met andere woorden probeer dan niet voor je zelf makkelijk te maken door met zo'n simpele spray je speelplezier voor een maand of twee, drie te verlengen.....

nico verduin
15 juni 2009, 23:53
met contactspray doe je probleem alleen verschuiven, echter is dit oplossing voor korte termijn. Je geeft het zelf net aan dat potmetersprijzen acceptabel zijn, met andere woorden probeer dan niet voor je zelf makkelijk te maken door met zo'n simpele spray je speelplezier voor een maand of twee, drie te verlengen.....Hoeft niet perse. Als die gitaar pratisch niet gebruikt is, is het alleen vuil.