PDA

View Full Version : Scheurpedalen met een engels karakter



demetalenman
15 juni 2009, 15:40
Ik hou van versterkers uitgerust met 6l6 buizen. Strakke bas en een mooie clean.

Is het mogelijk om deze in bepaalde situatie meer het karakter van een El 34 mee te geven. Dus met een bas die wat losser reageert. En in het algeheel toch wat minder strak, zodat ik een beetje kan sjoemelen met me slechte spel, haha.

Begrijp me niet verkeerd want voor bepaalde nummers vind ik de typische scheur van de 6l6 heerlijk. Maar sommige nummers zou ik graag een brits karakter willen hebben. Dus die van een El34.

Dus mijn vraag is. Hoe werken de brits gevoicde scheurpedaaltje op versterkers uitgerust met 6l6. Kun je hiermee een beetje het britse karakter naar boven krijgen. Geen gemiereneuk over het feit dat je dan een versterker moet kopen met el34 erin graag.

Luke-wannabe
15 juni 2009, 15:49
Catalinbread Dirty Little Secret schijnt een Marshall in a box te zijn. Op de filmpjes heeft -ie wel een plexi geluid, in ieder geval. Weet niet of die uit te proberen zijn hier in Nederland.

Bedoel je met Engels Marshall of Vox?

demetalenman
15 juni 2009, 15:53
oke dank je voor de suggestie ga zeker even op research.

maar met engels bedoel ik toch meer marshall.

E-J
15 juni 2009, 17:07
Hoi,

Er zijn eigenlijk hartstikke veel pedalen die een 'Brits' geluid geven. Goede pedalen vind ik een Fulltone OCD, een Marshall Guv'nor (de oude Britse), Proco Rat II of als je een echt goede wilt, een BK Butler Tube Driver. Vooral een oude Guv'nor/Tube Driver vind ik erg als een Marshall klinken (Guv'nor voor non-mastervolume, Tube Driver voor mastervolume Marshalls).

titzenpitzer
15 juni 2009, 17:22
The English big muffin natuurlijk ;)

Ohja: die tube-pedalen van Vox zouden het ook moeten doen.

Spitfire
15 juni 2009, 17:31
En voeg die distortion pedalen van Blackstar en de Z.Vex Box of Rock er ook maar bij. In een filmpje op de Z.Vex site over die Box of Rock wordt ie zelfs vergeleken met een Marshall versterker (clean + Box of Rock vs oversturende Marshall), ik kon in ieder geval geen verschil horen.

Edit: ik keek net even op de Z.Vex site en toen kwam ik dit (http://zvex.com/distortron.html) tegen ;)

Les Paul R8
15 juni 2009, 17:35
Een echt mooie Plexi-achtige crunch vond ik de Lovepedal COT.

deefke666
15 juni 2009, 18:38
En voeg die distortion pedalen van Blackstar en de Z.Vex Box of Rock er ook maar bij. In een filmpje op de Z.Vex site over die Box of Rock wordt ie zelfs vergeleken met een Marshall versterker (clean + Box of Rock vs oversturende Marshall), ik kon in ieder geval geen verschil horen.

Edit: ik keek net even op de Z.Vex site en toen kwam ik dit (http://zvex.com/distortron.html) tegen ;)

+1 bij de blackstar pedalen zit een isf knop waarmee je van brits naar amerikaans karakter kan gaan, of een mix van de twee....

robert-gitarist
15 juni 2009, 18:41
Ik heb een Carl Martin Plexitone en die geeft echt een goede Marshall sound. Voordeel van dit pedaal is dat hij uitgerust is met twee "kanalen"(overdrive 1 en overdrive 2) en nog een booster. De boost functie kun je ook gescheiden gebruiken van de plexitone. Ik vind het echt een super pedaal. Zeker de moeite om eens uit te gaan testen!

Luke-wannabe
15 juni 2009, 19:19
Of die Tech 21 character versies. Die lijken me ook vet. Maar wel vrij duur.

Kim Wilson
16 juni 2009, 09:27
Ik vond de H&K Tubefactor ook wel lekker klinken. Twee knoppen erop voor crunch en vette scheur.

demetalenman
16 juni 2009, 10:08
ik denk dat ik van de week maar gewoon de winkel in duik en het 1 en ander ga proberen.

ze hebben bij mijn gitaarshop de tonebone hot british, english muffin en wat pedalen van vox en blackstar liggen. genoeg om te testen.

MarkV
16 juni 2009, 10:37
Een echt mooie Plexi-achtige crunch vond ik de Lovepedal COT.

Yep, helemaal mee eens, alhoewel de mate van Plexi-achtig geluid verschilt per versterker. Voor een uitgebreider pedaal zou ik zo'n Plexitone van Carl Martin gaan, maar die ken ik alleen op een EL84 bak en toen klonk het overtuigend als een Marshall.

Tja er zijn zoveel "Marshall-in-a-box" pedalen, dat het een kwestie van uit proberen op je eigen versterkers is ben ik bang.

zoon van Piet
16 juni 2009, 10:58
Hoi,

Er zijn eigenlijk hartstikke veel pedalen die een 'Brits' geluid geven. Goede pedalen vind ik een Fulltone OCD, een Marshall Guv'nor (de oude Britse), Proco Rat II of als je een echt goede wilt, een BK Butler Tube Driver. Vooral een oude Guv'nor/Tube Driver vind ik erg als een Marshall klinken (Guv'nor voor non-mastervolume, Tube Driver voor mastervolume Marshalls).

afgezien dat die originele Britse versie (500 stuks) zo zeldzaam is dat ie nergens te krijgen is en zotoch dan voor bedragen waar je een complete marshaal voor koopt.. sluit ik me hier volledig bij aan. De zwarte Guv'nor (ook de betre verkrijgbare spleetogenversie) en Tube Driver ( ook de Real Tube- uitvoering) zijn super. Maar met een doodgewone Rat ko je ook ene heel eind..

ellisvertellis
16 juni 2009, 11:44
Hallo,

Ik heb ook 6L6-lampen, (Fender Blues Deville) Maar vraag mij toch af in hoeverre je die Marshall sound kan reproduceren daarop... Dat signaalcircuit is toch helemaal anders opgebouwd? Om te beginnen ga je dus EL34s of EL84s faken doorheen de 6L6en van Fender?? Hoe goed werkt dat? Om goed te zijn zou je eigenlijk je pedaal moeten kunnen wijsmaken dat er 6L6en op volgen, of is het verschil zo klein dat het nog nauwelijks merkbaar is?

Dat zou goed zijn, dat betekent dat ik maar zo'n pedaal moet kopen om een Marshall te hebben, en geen Marshallversterker...

Pas op ik ben geen purist en gebruik best pedalen, ik vraag het mij alleen af...


Grtz!

Kim Wilson
16 juni 2009, 11:46
Het karakter van een Fender wordt niet alleen bepaald door het type buizen. De 6L6 is slechts een deel in de keten. Voor een echte Marshall sound moet je ook echt een Marshall kopen. Maar met pedalen kun je best een stukje in de buurt komen. Ik denk dat het andersom (Fendergeluid uit een Marshall) lastiger wordt.

MjS
16 juni 2009, 11:52
MI Audio Crunch Box.

ellisvertellis
16 juni 2009, 11:53
Dat kan ik mij inbeelden...

Nielsje
16 juni 2009, 11:55
MI Audio Crunch Box.

Nou, ik vond de crunchbox eigenlijk meer lijken op een "marshall-mg-10-in-a-box"..

Heibel
16 juni 2009, 11:55
vergeet niet de cool cat drive van Danelectro uit te proberen. Die is gevoiced naar een Plexi, TB en heeft een behoorlijke bas erin zitten. Laat je niet gek maken door de prijs, gewoon proberen...

Squier4ever
16 juni 2009, 12:19
Het karakter van een Fender wordt niet alleen bepaald door het type buizen. De 6L6 is slechts een deel in de keten. Voor een echte Marshall sound moet je ook echt een Marshall kopen. Maar met pedalen kun je best een stukje in de buurt komen. Ik denk dat het andersom (Fendergeluid uit een Marshall) lastiger wordt.

Mijn marshall draait ook op 6L6 (eigenlijk 5881's) en die klinkt toch echt als een marshall hoor! Maar het clean kanaal is wel wat Fenderish, maar das niet erg.

Kim Wilson
16 juni 2009, 12:23
Ja, dat zeg ik. De buizen zijn niet in hun eentje bepalend voor het karakter van je amp. :)

MjS
16 juni 2009, 12:43
Nou, ik vond de crunchbox eigenlijk meer lijken op een "marshall-mg-10-in-a-box"..

MG10 FTW! :hippie:

Maar mag ik vragen waarom je dat vindt en op welke versterker en settings je het geprobeerd hebt? Ik heb toen de Crunch Box gebruikt als distortion over een H&K Statesman Dual EL84. Was er erg tevreden over.

nielsnielsniels
16 juni 2009, 13:18
Als je een beetje een Marshall geluid zoekt kan je misschien kijken naar een Menatone King of the Britains (Plexi geluid), of Menatone Foxy Brown (18w Marshall-geluid) of Menatone Working Man's Blue ( Bluesbreaker/JTM45 geluid )

demetalenman
16 juni 2009, 15:13
Hallo,

Ik heb ook 6L6-lampen, (Fender Blues Deville) Maar vraag mij toch af in hoeverre je die Marshall sound kan reproduceren daarop... Dat signaalcircuit is toch helemaal anders opgebouwd? Om te beginnen ga je dus EL34s of EL84s faken doorheen de 6L6en van Fender?? Hoe goed werkt dat? Om goed te zijn zou je eigenlijk je pedaal moeten kunnen wijsmaken dat er 6L6en op volgen, of is het verschil zo klein dat het nog nauwelijks merkbaar is?

Dat zou goed zijn, dat betekent dat ik maar zo'n pedaal moet kopen om een Marshall te hebben, en geen Marshallversterker...

Pas op ik ben geen purist en gebruik best pedalen, ik vraag het mij alleen af...


Grtz!

Natuurlijk krijg je geen marshall geluid uit een fender met 6l6 geladen. daar gaat het me ook niet om. Maar je kan door pedalen wel leuke geluiden creeren en bepaalde klank eigenschappen naar boven brengen.

Mij lijkt het gewoon leuk om buiten de typische 6l6 scheur die er op mijn versterker zit, op het cleane kanaal een ander type distortion naar boven te krijgen, en daar lijken mij pedalen wel geschikt voor.

Discussies voor een marshall scheur heb je een marshall nodig zijn passe. Maar je kan leuke eigenschappen daarvan naar boven halen met een leuk pedaaltje

Comfortably Daniel
17 juni 2009, 07:19
Lovepedal COT50 werkt bij mij goed op m'n Twin. CrunchBox doet 't ook wel.
Ook de Tube Driver en RAT. Ik zou zeggen; Probeer er eens een paar. ;)

tidalwave_sideburns
17 juni 2009, 09:09
Misschien is dit wat voor je?


Pro Tone Shrunken Heads (http://5th-fret.blogspot.com/2009/05/pro-tone-pedals-shrunken-heads-update.html)

marc_o
17 juni 2009, 09:25
Er zijn hierboven al een berg goede pedalen aangeprijsd en er zitten er zeker tussen die de klus kunnen klaren, het is maar net hoe jouw versterker erop reageert, dat wil met Fenders nogal eens verschillen. Probeer ook zeker eens de Barber Direct Drive...ik vind 'm heel erg goed....maar heb 'm nog niet op een fender gehoord.

Comfortably Daniel
17 juni 2009, 22:05
Inderdaad...een Twin klinkt heel wat anders dan een Blues Deluxe. En de pedalen klinken op de één wel zoals je wilt en op de andere niet. Ik vind zelf, bijvoorbeeld m'n Tube Driver beter over m'n Twin klinken dan over m'n Blues Deluxe.

pannekoek
18 juni 2009, 00:04
dit ding absoluut:

http://www.musicwarehouseonline.com.au/shop/images/D/guvl.jpgecht een awsome pedaal

demetalenman
18 juni 2009, 11:46
dit ding absoluut:

http://www.musicwarehouseonline.com.au/shop/images/D/guvl.jpgecht een awsome pedaal

en relatief goedkoop ook nog.

klinkt ie niet een beetje als een boss ds-1

pannekoek
18 juni 2009, 12:34
en relatief goedkoop ook nog.

klinkt ie niet een beetje als een boss ds-1

klein beetje wel, maar dan meer marshall achtig... doh... :dontgeti:

hele mooie dikke engelse scheur, i.c.m met een mooie buizenversterker krijg je een killer scheur!

Nellyrocks
18 juni 2009, 12:47
Nou, ik vond de crunchbox eigenlijk meer lijken op een "marshall-mg-10-in-a-box"..

Ook dat is een Marshall.

Bijna alles is al gezegd maar vergeet ook niet de Lovepedal Purple plexi. je hebt er meerdere van, een plexi variant maar ook een JCM 800 versie.

Je kan ze, en veel andere pedalen die zijn genoemd, checken op youtube bij proguitarshop.com. Iig de lovepedal pedalen, OCD, Plexitone, Crunchbox, cathelinbreath en nog wat Radial spul dat ook Brits moet klinken

http://www.youtube.com/profile?user=ProGuitarShopDemos&view=videos

Er zit een handige zoekfunctie bij en Ik vind de reviews behoorlijk goed. Andy is niet de meest waanzinnige gitarist die je kan vinden maar hij weet wel alles uit elk pedaal te halen en te laten horen wat het kan.

[Edit] Daarbij speelt andy op een Fender versterker dus krijg je een redelijk idee hoe het dus klinkt op 6L6 buizen.

Comfortably Daniel
18 juni 2009, 22:16
Niet alle video's die Andy doet zijn met een Fender. De meeste zijn eigenlijk met een 65Amps versterker en een G&L Legacy. Hij is sinds een poosje wel meer met een Fender bezig.
Maar inderdaad wel erg goede vid's...en een hoop.

Erikt
18 juni 2009, 22:29
Waar ik erg gecharmeerd van ben is de Emma ReezaFRATzitz. Zit een bias knop op die je van Vox naar Marshall brengt. Voldoende gain in huis. Erg lekker :)

MarkV
18 juni 2009, 22:52
Waar ik erg gecharmeerd van ben is de Emma ReezaFRATzitz. Zit een bias knop op die je van Vox naar Marshall brengt. Voldoende gain in huis. Erg lekker :)

Goed pedaal met wel erg veel gain op voorraad (het is een distortion en geen overdrive). Ik vond de bias knop wel handig, maar echt een Marshall/Vox karakter had het niet m.i. Ik vond het pedaal meer een eigen karakter hebben.

demetalenman
19 juni 2009, 10:05
Waar ik erg gecharmeerd van ben is de Emma ReezaFRATzitz. Zit een bias knop op die je van Vox naar Marshall brengt. Voldoende gain in huis. Erg lekker :)

Ja dat is wel een lekker pedaal. Een vriend van mij heeft die ook. Maar dit pedaal heeft een heel eigen geluid. Misschien vraag ik wel of ik die van hem eens aan de tand mag voelen.

reinierscheffer
24 juni 2009, 11:47
Ook dat is een Marshall.

Bijna alles is al gezegd maar vergeet ook niet de Lovepedal Purple plexi. je hebt er meerdere van, een plexi variant maar ook een JCM 800 versie.

Je kan ze, en veel andere pedalen die zijn genoemd, checken op youtube bij proguitarshop.com. Iig de lovepedal pedalen, OCD, Plexitone, Crunchbox, cathelinbreath en nog wat Radial spul dat ook Brits moet klinken

http://www.youtube.com/profile?user=ProGuitarShopDemos&view=videos

Er zit een handige zoekfunctie bij en Ik vind de reviews behoorlijk goed. Andy is niet de meest waanzinnige gitarist die je kan vinden maar hij weet wel alles uit elk pedaal te halen en te laten horen wat het kan.

[Edit] Daarbij speelt andy op een Fender versterker dus krijg je een redelijk idee hoe het dus klinkt op 6L6 buizen.

heeft iemand ervaring met de LovePedal Purple Plexi of weet iemand of die in een winkel in NL ligt ?