PDA

View Full Version : Simpele AB-BOX



gobius
15 juni 2009, 14:49
Ik wil mijn delay en reverb in mijn paralelle fx loop gebruiken. Achter elkaar klinkt het nergens naar dus ik was tot de conclusie gekomen dat ik een AB-box ff moet maken.

Nu wil ik eigenlijk gewoon een doosje bouwen met twee inputs en één output. Het werkt dan als volgt:
- signaal van delay gaat naar input A
- tweede (dry) signaal gaat van delay naar reverb en door reverb naar input B
- de beide signalen van input A en input B komen samen uit op de output.

In dat geval heb ik dan niet meer nodig dan een doosje en drie jacks.

Werkt dit?

KoenB
16 juni 2009, 00:05
Nee, want je hebt dan wel 2 inputs, maar hoe wil je je signaal splitten dan, zodat je ook echt 2 signalen kan aanleveren?

gobius
16 juni 2009, 11:46
Nou, ik dacht gewoon de twee inputs aansluiten op één output jack. Zou er eventueel ook een DPDT Switch tussen de inputs en de output kunnen zetten.

Mark1990
16 juni 2009, 12:12
Nou, ik dacht gewoon de twee inputs aansluiten op één output jack. Zou er eventueel ook een DPDT Switch tussen de inputs en de output kunnen zetten.

dat werkt dus niet, dan staan er gewoon 2 signalen op je output, een switch heb je sowieso nodig.
Ik snap je verhaal niet helemaal; wil je de effecten nu parallel zetten, omdat ze achter elkaar niet klinken? dan heb je namelijk niets aan een a/b box volgens mij.

KoenB
16 juni 2009, 12:25
Je kan wel een 6 jack bakje maken. Input, FX send 1, FX return 1, FX send 2, FX return 2, output. In de ene stand staat FX loop 1 aan, in de andere stand FX loop 2. Er moet dan uiteraard wel een switch tussen. Je kan ook 1 loop dry signal laten doorvoeren door gewoon een kabel tussen send en return te leggen, maar dat is niet wat je wil in dit geval volgens mij.

Valoosj
16 juni 2009, 12:41
Als ik het goed versta wil hij delay en reverb paralell zetten. Beiden krijgen een dry signaal en hun wet signaal wordt dan 'gemixed' tot het wet signaal met beide effecten. Als dit is wat je wil heb je wel wat meer nodig dan een simpel A/B doosje. Een splitter en mixer wordt het dan. Vergt niet zo heel veel componenten, dus als je wat kan solderen is het zo gemaakt.

gobius
16 juni 2009, 13:13
Ok, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest (gebeurt me wel vaker). Wat ik wil is mijn pedalen parallel laten op op de volgende manier:
- vanaf mijn Send van mijn versterker een snoer naar mijn delay;
- mijn delay heeft twee outputs: één output (wet) gaat naar het ab-boxje), de andere output (dry) gaat naar de reverb input.
- de reverb out gaat ook naar het AB-boxje (de andere input).

Vervolgens moeten in het boxje de twee signalen samen komen. Dat wil ik bereiken door een DPDT-switch in het boxje te monteren. Hierop komen beide signalen samen en worden naar één output gestuurd die naar mijn Return van mijn versterker gaat. Als de switch uit staat, heb ik alleen de delay. Als de switch aan staat, heb ik beide effecten parallel.

De vraag is dus of dit kan.

Valoosj
16 juni 2009, 13:17
Dat kan, maar je moet beide signalen wel mixen volgens mij. Een simpel mixertje van General Guitar Gadgets kan het al doen.

fredjuh
17 juni 2009, 10:45
zoiets bijv.:http://www.ecelab.com/circuit-audio-mixer.jpg

gobius
17 juni 2009, 13:02
Ik zat eigenlijk meer aan het volgende te denken:
- signaal delay op één middenpool dpdt-switch
- output (naar RETURN) op andere middenpool dpdt-switch
(hierdoor heeft delay altijd direct verbinding met RETURN)
- op één van de buitenste pooltjes het signaal van REVERB aansluiten.

SWitch uit: alleen delay
Switch aan: delay en reverb.

Valoosj
17 juni 2009, 13:03
Die schakelaar ertussen kan, maar die mixer moet er ook bij, om van je 2 signalen terug 1 signaal te maken.

gobius
17 juni 2009, 15:40
Het nadeel van die 741 is natuurlijk wel dat ik er weer prik (9v) op moet zetten of niet?

Valoosj
17 juni 2009, 15:56
Ja natuurlijk. Maar dit moet erbij hoor. Geen ontkomen aan. Voordeel is dan dat je er een ledje bij kan proppen om te weten of je ook reverb aan hebt of niet.

gobius
18 juni 2009, 09:27
Ok, ik heb gisteren de onderdelen bij de electronicaboer gehaald. Ga vanavond ff wat solderen. Zal ook wat foto's er van maken.

Il_Falco
18 juni 2009, 11:20
Dit is toch een simpele ab-box waar je wisselt tussen twee inputs en 1 output hebt?

want: lijn 1: Delay uitgang 1
Lijn 2: Delay uitgang 2 + reverb

die twee komen dan samen in 1. Dat lijkt me niet parallel maar serie.

Valoosj
18 juni 2009, 11:47
Zucht, voor de 3e (of is het al 4e keer?): die mixer dient er net voor om de signalen parallel te krijgen. Gobius moet dan wel opletten hoe hij de bedrading doet om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk doet wat hij wil.

Zijn dry signaal van de delay moet naar de reverb, en dat signaal moet dan gemixed worden met het wet signaal van de delay. En dan nog eens schakelbaar, zodat hij ook enkel het wet signaal van de delay kan hebben.

Il_Falco
18 juni 2009, 17:51
Excuseer valoosj, ik had over de dry gelezen.
Ik dacht dat het een stereo uitgang was...
...Please forgive me Master.... :seriousf:

gobius
18 juni 2009, 23:48
Ok, mixertje gemaakt. Eerstnog maar ff zonder switch, maar tot nu toe nog zonder resultaat. Ik heb alle componenten op een experimenteer printplaatje gebouwd, maar het werkt nog niet. Enig idee waar ik moet beginnen met checken waar het fout zit?

^smurf
19 juni 2009, 08:29
Kijken of je alles op de juiste pins hebt aangesloten van de ic; is de voeding in orde en op de juiste pins; verbindingen nakijken; hangt alles wat aan aarde moet zitten aan aarde ? etc.

btw, schema dat fredjuh gepost heeft werkt inverterend, dus je zal er nog een opamp / fet / transistor achter moeten hangen als inverterende buffer ?(Klopt dit?)

gobius
19 juni 2009, 15:44
Mmm, is dat inderdaad zo. Heb ik aan het schema zoals hiervoor geschetst niet genoeg?

gobius
19 juni 2009, 23:07
Ok, ik heb het gechecked en het bleek dat ik de voeding verkeerd had aangesloten. Hij doet het nu echt perfect. Signalen lopen parallel. Super. Bedankt voor alle tips

Valoosj
19 juni 2009, 23:40
Veel plezier ermee!