PDA

View Full Version : Fret-Buzz Epiphone lp



Thom2289
15 juni 2009, 13:07
Ik heb een klein probleempje met mijn epiphone les paul.

Ik heb echt een vervelende fret-buzz op de a-snaar 2de fret.
Echt nergens anders op de hals heb ik last van buzz, alleen op de a-snaar 2de fret.
Heb de action flink omhoog gedraaid, maar het euvel blijft.:???:

Nico2
15 juni 2009, 13:11
Ik denk dat het fretje er niet helemaal goed in zit, of dat de a snaar bij de topkam te ver is ingevijlt, als ik jou was zou ik er door een professional naar late kijken.

Nicks
15 juni 2009, 13:17
toevallig nieuwe snaren erop gezet? Wilt ook nog wel eens een oorzaak zijn.

Thom2289
15 juni 2009, 13:25
Heb er net een weekje geleden nieuwe snaren erop gelegd.

rocker_71
15 juni 2009, 13:44
Heeft eerder met de topkam te maken dan met de actie.
Wrs iets te diep. Altijd al gehad, of pas sinds kort?

Thom2289
15 juni 2009, 13:47
ja ik heb het altijd al gehad.
de gitaar is net 3 weken oud.

Wiellem
15 juni 2009, 15:58
Als de gitaar nieuw is gewoon even naar de winkel en ernaar laten kijken, waarschijnlijk lossen ze dit probleem wel gratis voor je op.

Plant
15 juni 2009, 19:02
Een te diep ingevijlde topkam lijkt me niet, want dan zou je het probleem met 'open' snaar moeten hebben. De snaar zou dan moeten aanlopen tegen de eerste fret.

Het probleem zit alleen bij fretten op de 2de positie.

Je kunt eens kijken of bij fretten op de 2de positie de snaar al zo goed als tegen eerstvolgende (dus derde) fret aan ligt. Vervolgens kijk je hoeveel ruimte er b.v. tussen vierde fret en snaar zit als je de snaar indrukt op de derde fret (dus hetzelfde 1 positie hoger). Die ruimte moet ongeveer gelijk zijn.
Als de ruimte tussen derde fret en snaar bij indrukken op de 2de fret kleiner is, dan ligt je derde fret hier te hoog.

Het zou ook kunnen dat je hals te recht of zelfs iets bol staat (trussrod afstellen), maar dan verwacht ik bij de lage posities meer problemen en niet alleen op de a-snaar 2de fret.