PDA

View Full Version : Liedje schrijven..



Luke-wannabe
15 juni 2009, 12:47
Stel je bent een liedje aan het schrijven, maar je komt er later toch achter dat je een coupletje of refreintje nog niet helemaal lekker vind. Wat doe je dan?
Ik vind het da heel lastig iets nieuws te verzinnen omdat het 'oude' nog in m'n kop blijft zitten.

Shoot!


Ps: Ik schrijf geen tekst en melodielijn. Alleen gitaar, drums en baspartijen.

rickert
15 juni 2009, 12:51
Verschilt, bijschaven kan altijd natuurlijk, of je komt met een zeer sterke bridge:crazyhappy:. Of ik laat het even rusten en kijk er later nog eens naar.

EuroCinema
15 juni 2009, 12:52
Ritme en/of tempo drastisch omgooien. Bij ons gebeurt het regelmatig dat een bossa uiteindelijk een funkritme krijgt, of een shuffle een bossa wordt etc.

tidalwave_sideburns
15 juni 2009, 14:00
Opnemen/documenteren hoe ver je bent, en later nog eens op terug komen. Onderbewust blijven die stukjes die je verzint hangen, en op een gegeven moment krijg je ineens een ingeving.

Rutger
15 juni 2009, 15:28
Het beste is om uit je 'denkkader' te stappen door iets in het nummer drastisch om te gooien, zoals bijvoorbeeld het ritme of het akkoordenschema. Daardoor krijg je weer nieuwe ideeen die je (wellicht) met de oude ideeen kunt combineren.
Je kunt ook iemand anders met een frisse blik ernaar laten kijken die jou misschien op nieuwe ideeen kan brengen.

Of gewoon even laten rusten en over 14 dagen weer eens naar kijken, dat kan ook verhelderend werken.

Neals
15 juni 2009, 16:56
De basislijn, die moet er bij mij echt in een keer uit floepen. Als dat niet goed is, dan is het nummer imho ook niet goed.

Als ik er geen 2e partij heb, dan neem ik mijn basislijn op. Jammen in de oefenruimte ben ik wat van afgestapt. Krijg je songs die uit lose flarden bestaan. Ook kan je het nummer niet zo snel killen omdat je het niks vind.

Guitarmania
15 juni 2009, 18:34
je kunt het "kreng" ook loslaten en laten voor wat het is. Try again. Aan een dood paard moet je niet trekken...

Luke-wannabe
17 juni 2009, 13:56
Thnx voor de tips jongens. Ik laat het lekker even een tijdje liggen en dan ga ik er misschien wel weer mee verder.

Meneer I.
17 juni 2009, 14:24
Stel je bent een liedje aan het schrijven, maar je komt er later toch achter dat je een coupletje of refreintje nog niet helemaal lekker vind. Wat doe je dan?
Ik vind het da heel lastig iets nieuws te verzinnen omdat het 'oude' nog in m'n kop blijft zitten.

Shoot!


Ps: Ik schrijf geen tekst en melodielijn. Alleen gitaar, drums en baspartijen.

Ik zou juist wel de melodielijn (zang) erbij betrekken vanaf het begin. Vaak valt dan de gitaarpartij vanzelf op z'n plaats qua schema's/riffs/licks. In mijn opinie moet er een sterke zanglijn inzitten wil het nummer een succes worden, of 'geaccepteerd' worden door de luisteraars. Maar wellicht verschilt deze opvatting per muziekgenre.

Ik heb zelf vaak een gitaarpartij in mijn hoofd, dat is dan het vertrekpunt. Dan de zangmelodielijn erin met een catchy refreinmelodie, en de gitaarpartij passend maken. Daarna overige arrangementen uitwerken.

Luke-wannabe
17 juni 2009, 14:45
Aangezien ik daar zelf nooit zo goed in ben doet onze zangeres dat altijd. En dan is het vaak wel zo dat er eerst muziek is en dan zang overheen komt, ja. Maar als er wat moet aangepast worden om de zanglijn lekkerder te laten lopen is daar altijd ruimte voor!

vulvasonic
17 juni 2009, 19:31
Probeer minstens zo kritisch op jezelf te zijn als op andere musici. Probeer het helemaal los te laten en PROBEER er naar te luisteren alsof het geschreven is door je buurman. Als dan blijkt dat dat ene stuk de rest van het nummer, in meer of mindere mate verpest, wees dan rigoureus en flikker het weg!
Desnoods flikker je het hele nummer in de prullenbak.

En schrijf zoveel mogelijk. Zo ontwikkel je de 'kunst van het schrijven' sneller en bovendien bouw je zo een 'archief' op vol geweldige ideetjes, waar je later vaak heel goed gebruik van kunt maken. :)

Das Schaap
18 juni 2009, 01:27
Meestal ga ik toch op gevoel af. Je speelt het af in je hoofd en wat je dan voelt en hoort in je hoofd na het bekende stukje probeer je om te zetten. Zo heb ik vaak zat toch weer dingen omgegooid. Verwacht niet dat je in 1x klaar bent, maar het werkt bij mij wel.

En anders is er meer de systematische aanpak. Heeft ook weer met gevoel te maken, maar dan meer vanuit een bepaald gebied. Kan metrum zijn, kan toonsoort zijn, kan de progressie zelf zijn, dat hangt er vanaf waar ik zin heb om mee te klooien. Metrum heeft vaak m'n voorkeur maar niet elke muziek leent zich daar goed voor.
Daarnaast kom je vaak zat ook op totaal nieuwe dingen als je juist bezig bent iets bekends om te gooien omdat je dan iets verzint voor daarna wat ook eigenlijk direct al kan.:cheerup:

meul
18 juni 2009, 12:52
Veel goeds is al gezegd. het is best lastig dit in de praktijk te brengen, vooral als je, je gitaar in je hand houd tijdens het schrijven, je vervalt dan toch vaak weer in je patroontjes waardoor dingen anders worden t.o.v. wat je in je hoofd had. componeren in je hoofd, op de plee, in bed, en bla werken voor mij goed, probleem blijft dat wanneer je iets verzint wat technisch niet zo makkelijk voor je blijkt te zijn, het te lang duurt voordat je het te pakken hebt en het originele idee alweer vergeten bent.

toch word je er steeds handiger in door het veel te doen en te zorgen dat speel technisch op orde bent. beetje open deur dit, maar het is nu eenmaal zo. in time komt wat je in je hoofd hoort steeds dichter bij het origineel.
maar het een stijd.

Luke-wannabe
18 juni 2009, 17:12
Ja ik moet zeggen dat er zonder gitaar erbij altijd sneller betere ideeen komen.
Sowieso probeer ik altijd vanuit de algehele sound van een stuk te schrijven. Niet vanuit een gitaarloopje omdat het nou zo snel is (maar dat kan ik ook niet eens..)