PDA

View Full Version : Fender supersonic



Luc Neyens
14 juni 2009, 23:44
Ik sta op het punt een nieuwe versterker te kopen, namelijk een Fender Supersonic. Ik hou van zijn mooie cleane kanaal (Bassman) en zijn goede drive.

Waar ik echter nog over twijfel is indien ik het combo model zou nemen of de Topversterker met een cabinet.

Op dit forum zitten zeker mensen die mij een aantal aandachtspunten kunnen tippen voor mijn juiste keuze. Natuurlijk weet ik dat zo'n cabinet een heel gesleur is,.....

De versterker wordt gebruikt voor de wekelijkse repetitie en het maandelijkse live-optreden, stijl: rock

dank voor jullie reacties,

Luc

sjaak1990
14 juni 2009, 23:59
Ik ken de versterker zelf niet maar ik weet wel dat een buizencombo wel erg zwaar is. Vind het zelf irritant zwaar vooral tegen een trap op. Liever top+cab, allebei goed te tillen. Losse cab geeft toch meer druk en je kan een cab naar keuze nemen hoef je ook geen speakers te wisselen enzo.
Ander voordeel, als je nog een amp erbij wilt dan is het goedkoper, kan je dezelfde cab gebruiken.

heavy-metal-thunder
15 juni 2009, 07:44
ik heb hem gehad. Ik vond het scheurkanaal erg goed. Je kon van SRV-randje t.e.m. very heavy. Door de fx-loop te lussen kon ik hem zodanig afstellen dat ik hiermee een schakelbare boost kon creëren. Wat ik het minste vond aan deze versterker is het cleane gedeelte: Bassman was weliswaar vol, maar doods. En vibrolux vond ik helemaal huilen met de pet op, dun, scherp en schel. Op dit vlak vond ik zijn oom, de Prosonic, beter.

Ik had de comboversie. Ik heb hier op het forum wel al gelezen dat de head/cab versie beter zou zijn. Wellicht om te scheuren, dan toch, want een eerder Marshall-speaker in een 2*12 (gesloten, dacht ik). Doet me niet direct aan mooi, sprankelend clean denken.

sjaak1990
15 juni 2009, 12:07
Je hoeft geen Marshall cab nemen, je kan ook alnico blue's of gold's nemen of g12-65's oid. En er zijn natuurlijk ook Jensen en Weber.

tidalwave_sideburns
15 juni 2009, 12:21
OP de Top+kast versie zit geen reverb geloof ik. Dan is de keuze snel gemaakt, lijkt me.

heavy-metal-thunder
15 juni 2009, 12:40
Je hoeft geen Marshall cab nemen, je kan ook alnico blue's of gold's nemen of g12-65's oid. En er zijn natuurlijk ook Jensen en Weber.

ik bedoel, een closed back kast met Celestion V30's in associeer ik eerder met Marshall-voiced (ook al staat er Fender op). Mensen, ik toch, wil een Fender clean uit een kast die eigenlijk meer gericht is op (Marshall)scheur, dat kan nooit datzelfde effect hebben dan vb. een 2*12 open back combo met Jensens of Webers in.

sjaak1990
15 juni 2009, 12:48
OP de Top+kast versie zit geen reverb geloof ik. Dan is de keuze snel gemaakt, lijkt me.

Dat lijkt mij dan ooit! Een fender zonder reverb kan niet.

sjaak1990
15 juni 2009, 12:49
ik bedoel, een closed back kast met Celestion V30's in associeer ik eerder met Marshall-voiced (ook al staat er Fender op). Mensen, ik toch, wil een Fender clean uit een kast die eigenlijk meer gericht is op (Marshall)scheur, dat kan nooit datzelfde effect hebben dan vb. een 2*12 open back combo met Jensens of Webers in.

Ik zou zelf aan een half open back met een v30 en g1265 denken. Ik associeer v30's niet met Marshall, vind ze best goed voor clean, mooi rond en warm.

Luc Neyens
15 juni 2009, 14:02
Ik vat zover de voor- en nadelen even samen:

Voordelen voor de Comboversie = nadelen voor de Head+cabinet

-gewicht combo slechts 24,5kg; gewicht head en cabinet 14,5+40 kg
-Combo heeft een (spring-)reverb, head inderdaad niet

Voordelen voor de Head+cabinet = nadelen voor de Comboversie

-grotere druk vanwege het cabinet
-flexibeler gebruik met verschillende heads en/of cabinets

Dank zover, graag nog wat opmerking betreft het verschil in geluid tussen het combo en de head/cabinet-versie.
Graag had ik ook nog geweten wat het verschil (in geluid) is tussen een cabinet met 2 speakers of met 4 speakers. Of is het hier enkel om de POWER te doen? Wordt 4 speakers ook niet al snel teveel om gewoon mee te repeteren en/of thuis te gebruiken? (ik woon weliswaar "landelijk")

Kan het ontbreken van de reverb bij de head-versie netjes opgelost worden met een effect uit mijn (digitaal) effectenpedaal? Op andere forums lees ik dat het ontbreken van de reverb een voordeel is, waarom ..?

Thanx,

Luc Neyens

heavy-metal-thunder
15 juni 2009, 14:55
wat wil je er mee spelen? Als je stevig wilt rocken (kan high gain, maar heeft toch niet die lompe disto zoals de Mesa Rectifiers), dan zou'k naar een head/cab gaan.

Is het vooral voor de cleane sounds dat je hem zou nemen, dan zou ik toch maar eens nadenken. Want ik vond dat maar niets, eigenlijk Fender onwaardig (had de 1*12 combo) en heb hem verkocht ten voordele van mijn Prosonic.

Qua reverb: ik speel momenteel hoofdzakelijk met een oude vox en heb er een Trex room mate voor en dit pedaal voldoet volledig aan mijn eisen (tenzij je vb. surf wilt spelen, komt het wat te kort, je kan nooit die veren laten "kletteren" want is digitaal).

Bedenk wel, dat een combo een head is met een ingebouwde speaker. Je kunt er nog altijd een 2*12 onder zetten.

heavy-metal-thunder
15 juni 2009, 14:56
tot slot, als je echt weg bent van dat cleane "bassman"-kanaal, ben je dan niet beter af met een echte bassman?

tidalwave_sideburns
15 juni 2009, 15:22
Tja, zo'n versterker koop je toch als je veelzijdigheid zoekt. Bassmen/mans (?) met pedalen schijnt wel prima te werken, geen reverb weliswaar maar goed eenkanaals.

Ik ben ook een tijdje geintrigeerd geweest door zo'n supersonic, vond hem zelf wel redelijk, en hoor erg goede dingen over andere gitaristen die er zo eentje hebben. Achteraf blij dat ik het niet heb gedaan, heb nu mijn ultieme versterker, maar het was op het randje.

Ik vond het scheurkanaal best redelijk bruut eigenlijk. Niet van Fender verwacht dat er zo'n volwassen scheur uit zou komen, hoewel natuurlijk geen wereldklasse. Die cascading gain geeft wel veel mogelijkheden.

Prima ding, geen wereldklasse, maar wel bruikbaar.

JeanPaul du Vinnie
15 juni 2009, 17:25
Ik heb de Supersonic nog getest in een winkel en was eigenlijk best onder de indruk van het Vibrolux-kanaal. Ik heb de originele Vibrolux of de Supersonic wel nog niet gehoord, maar de Supersonic deed het naar mijn mening toch ook erg goed. Makkelijk één van de mooiste cleane sounds die ik al gehoord heb.

Het scheurkanaal kon me dan weer minder bekoren. Heel high gain, dat wel, maar niet op de lompe Rectifiermanier waar ik van houd.

heavy-metal-thunder
15 juni 2009, 18:26
Ik heb de Supersonic nog getest in een winkel en was eigenlijk best onder de indruk van het Vibrolux-kanaal. Ik heb de originele Vibrolux of de Supersonic wel nog niet gehoord, maar de Supersonic deed het naar mijn mening toch ook erg goed. Makkelijk één van de mooiste cleane sounds die ik al gehoord heb.

Het scheurkanaal kon me dan weer minder bekoren. Heel high gain, dat wel, maar niet op de lompe Rectifiermanier waar ik van houd.

kan exemplarisch zijn, maar het clean kon mij, evenmin als mijn gitaarmaatjes, echt niet bekoren. het nadeel was wel dat zij mijn échteVibrolux gehoord hadden :-) vind dan het clean van vb. een hotrod deluxe stukken beter. Burn kanaal kon me wél bekoren, maar idd. niet dat rectumfier geluidje. Maar smaken verschillen...

eggen_h
15 juni 2009, 18:58
zowel het cleane als het scheurkanaal zijn wel van grote klasse hoor, ken zelf weinig fenders die het beter kunnen..
dat bassman kanaal is echt heerlijk met een strat vooral!

the sure thing
15 juni 2009, 19:35
zowel het cleane als het scheurkanaal zijn wel van grote klasse hoor, ken zelf weinig fenders die het beter kunnen..

Dan ken je idd weinig Fenders :)

De supersonic is op zich OK, maar het clean haalt het echt NIET bij alle andere Fenders uit 1971 of ouder.... Ik heb de supersonic uitgebreid getest en van alle MODERNE Fenders heeft ie een mooi/mooiste clean, maar valt "in het niets" bij oudere Fenders.

eggen_h
15 juni 2009, 19:59
had het ook over moderne fenders..

stond er niet bij

heavy-metal-thunder
15 juni 2009, 20:02
ik heb de supersonic verkocht omdat ik het clean Fender onwaardig vond. Had op dat moment ook nog een hotrod 1*12, een Deluxe reverb (BF circuit) en een Prosonic. De supersonic vond ik het zwakst van de 3. Maar nogmaals, kan exemplarisch zijn (alhoewel ik hetzelfde hoor in youtube filmpjes) en smaken en kleuren verschillen. Als je gaat voor clean, dan ben je imo beter en goedkoper af met de hotrod.

eggen_h
15 juni 2009, 20:06
ik zou zeggen; probeer ze allebei uit ( de hotrod en de supersonic)
het ligt eraan wat je smaak is natuurlijk. ikzelf vond iig de supersonic een klasse beter..

Luc Neyens
15 juni 2009, 20:41
Ik heb net op youtube dit fragment gevonden over de Fender Supersonic, en hoewel die kerel het goed verkocht krijgt klinkt het allemaal ook wel lekker.

http://www.youtube.com/watch?v=kqWvw9QmxsQ

Kijkplezier!!!

eggen_h
15 juni 2009, 20:48
greg koch is te gek inderdaad haha.

arjanb01
15 juni 2009, 22:29
Fender Clean en lompe lead dan moet je volgens mij die rivera amps hebben, pubster, clubster of knuckleheads.

DaWi
16 juni 2009, 09:31
greg koch is te gek inderdaad haha.

En een waanzinnig goede gitarist imho :)

anyway, afgaande op het youtube filmpje zou ik er zeker eentje gaan testen :P

eggen_h
16 juni 2009, 11:36
die rivera's zijn wel van een oorspronkelijke fender bouwer, maar een rivera clean is wel redelijk anders dan een fender hoor. niet heel erg te vergelijken..

demetalenman
25 juni 2009, 10:56
ik heb de combo, en kwa gewicht is het behoorlijk pittig. Maar ik vind een combo lekker omdat je hem neerplant aansluit en inplugt. Gebruikersgemak is toch wat groter.

en laat mensen maar zeuren dat ze het niks vinden, het is ieder zijn ding. En gelukkig zijn niet alle smaken hetzelfde.

Tijdens optredens krijg ik altijd complimenten over mijn geluid.

Rutger
25 juni 2009, 11:37
k Heb de combo ook eens aan de tand gevoeld en vond zowel het clean als OD kanaal voor een moderne buizenamp zeer oké. De top schijnt wat meer druk te leveren en meer ballen te hebben, maar dat ligt, vermoed ik, meer aan het speakercabinet dan aan de amp zelf.

Je moet er echter voor waken de kanalen met een echte Bassman/Vibrolux te gaan vergelijken, want het is gewoon een andere amp. Het is een twee-kanaals versterker en dan moet je toch vaak ergens wat inleveren (tenzij je er het dubbele bedrag tegenaan wilt gooien). Dat geeft echter niet als het je sound is en je er goed mee overweg kan.

Sommigen prefereren de Prosonic boven de Supersonic, dus die zou je ook ns moeten gaan beluisteren alvorens je de keuze maakt.

heavy-metal-thunder
25 juni 2009, 15:32
k Heb de combo ook eens aan de tand gevoeld en vond zowel het clean als OD kanaal voor een moderne buizenamp zeer oké. De top schijnt wat meer druk te leveren en meer ballen te hebben, maar dat ligt, vermoed ik, meer aan het speakercabinet dan aan de amp zelf.

Je moet er echter voor waken de kanalen met een echte Bassman/Vibrolux te gaan vergelijken, want het is gewoon een andere amp. Het is een twee-kanaals versterker en dan moet je toch vaak ergens wat inleveren (tenzij je er het dubbele bedrag tegenaan wilt gooien). Dat geeft echter niet als het je sound is en je er goed mee overweg kan.

Sommigen prefereren de Prosonic boven de Supersonic, dus die zou je ook ns moeten gaan beluisteren alvorens je de keuze maakt.

klopt helemaal. Bij 2 kanalers moet je altijd ergens inboeten. Ik ben al jaren op zoek naar een versterker met een Fender clean en een overdrive van de JCM800 en dan evt. nog een 3de kanaal met nog wat meer high gain erbij. wie hem heeft mag me PM'en

ik heb zowel de Prosonic als Supersonic gehad, op papier lijken ze wel wat overeenkomsten te hebben. In praktijkd vind ik clean van de prosonic beter, maar de Supersonic zijn overdrive hoor ik liever. Het vibrolux kanaal vind ik heel dun en scherp. Greg Koch doet op het filmpje een leuk country riedeltje, maar in de praktijk op dit kanaal een funky strum met een strat is ear pin, hoor. Bassman is veel aangenamer en voller maar toch wat doods, niet zo fris.