PDA

View Full Version : Dean EVO XM of Epiphone LP Special II



method
14 juni 2009, 23:25
Hey iedereen!

Ik ben hier nieuw, dat komt omdat ik wil beginnen met gitaar spelen (elektrische gitaar althans).

Nu heb ik jullie advies nodig, want ik twijfel erg sterk tussen twee modellen.

De eerste is de Dean EVO XM

Deze gitaar kan ik voor 119 euro krijgen, echter als ik er een versterker bij koop (zat te denken aan eentje van 69 euro, niet te duur) en andere accessoires kom ik zo'n beetje op 220 euro uit.

De tweede gitaar is de Epiphone Les Paul Special II

Deze gitaar kan ik in een totaal (beginners) Pakket krijgen voor ook 220 euro.
De versterker van dit pakket zal misschien wat minder zijn, maar ik weet niet of dat veel uit zal maken voor een beginner zoals ik.

Van de kwaliteiten weet ik niet veel, maar ik weet wel dat ik de tweede (Epiphone) toch wat mooier vind, de afwerking lijkt wat mooier.

Wat adviseren jullie mij?

Groetjes, Paul

Spitfire
14 juni 2009, 23:32
Ik ben altijd van mening dat bij een klein budget de versterker belangrijker is dan de gitaar. Als ik jou was zou ik voor die Evo gaan (sowieso een leuke beginners gitaar) en daar los een Roland Cube 15x bij kopen. Dan heb je echt een leuk en kwalitatief goed setje waar je een hoop plezier aan gaat beleven ;)

Kakihara
14 juni 2009, 23:38
Idem als wat Spitfire zegt. Ik betwijfel of de Epiphone beter (afgewerkt) is dan de Dean en tweedehands kan je wel een Cube voor een €100 vastkrijgen en dan heb je denk ik wel waar voor je geld.

method
14 juni 2009, 23:43
Maar ik zal de gitaar bespelen in een studentenflat waar ik woon. Dus de het geluid mag niet te hard zijn. Zal een versterker zoals de Roland Cube 15x geen weggegooid geld zijn dan?

pannekoek
14 juni 2009, 23:46
Maar ik zal de gitaar bespelen in een studentenflat waar ik woon. Dus de het geluid mag niet te hard zijn. Zal een versterker zoals de Roland Cube 15x geen weggegooid geld zijn dan?

je kan beter een 2de hands roland cube 30x kopen, veeeeeeeeeeeeele malen beter, veel meer opties, meer geluiden, meer aansluitingen, zoals mp3, koptelefoon, footswitch.

er zit een powerreducer op zodat je slechts 2 watt overhoud.
en de geluiden zijn gewoon retevet!
vooral de r-fier stand voor metal! de cube 15x heeft gewoon de ballen en de sounds niet voor metal in my opinion

en de prijs is slechts maar een klein beetje duurder

Spitfire
14 juni 2009, 23:47
Maar ik zal de gitaar bespelen in een studentenflat waar ik woon. Dus de het geluid mag niet te hard zijn. Zal een versterker zoals de Roland Cube 15x geen weggegooid geld zijn dan?
Ik heb zelf ook een 15X voor op mijn studentenkamer en het mooie aan die dingen is dat er een powersoak op zit waardoor je het volume behoorlijk naar beneden kan halen. En daarnaast is een 15 watt transistor versterker zo'n beetje het zachtste wat je kan krijgen.

Wat had jij zelf voor 69 euro nog in gedachten dan?

method
14 juni 2009, 23:54
zoiets (http://feedback.nl/?b=231560949&a=46) Fender is wel een goed merk dacht ik, en zo veel verschil zal ik waarschijnlijk toch niet meekrijgen aangezien ik net begin.

Spitfire
15 juni 2009, 00:00
zoiets (http://feedback.nl/?b=231560949&a=46) Fender is wel een goed merk dacht ik, en zo veel verschil zal ik waarschijnlijk toch niet meekrijgen aangezien ik net begin.

Dat is echt niet zo'n fijne versterker. Heb er ooit eens noodgedwongen voor een optreden door eentje gespeeld, en het klonk echt alsof dat ding van blik gemaakt was ;) Fender is inderdaad een goed merk, maar de goedkope dingen die zij maken is gewoon Chinese meuk waar ze een Fender naamplaatje op geplakt hebben.

En vergis je niet, je gaat echt al heel snel doorkrijgen dat bij het ene nummer een sound beter past dan bij de andere dan is het erg fijn om een versterker te hebben die een beetje keuze in sounds heeft om uit te kiezen.

Het ideale beginnerssetje vind ik een London City Comet of Spitfire in combinatie met een Vox VT30, maar dat zit simpelweg boven jou budget. Een goedkoper alternatief is dan gewoon een Dean Evo in combinatie met een Roland Cube 15x. :) Laat in ieder geval nog even weten wat je keuze gaat worden!

method
15 juni 2009, 00:20
Dat zal ik zeker doen! Ik denk dat het dan toch een Dean gaat worden met een Roland Cube X15. X30 wordt te gek.

In ieder geval super bedankt voor de niet normaal snelle reply's :rockon:

-Paul

geert1976
15 juni 2009, 00:23
al eens naar 2e hands gekeken? check de sigs van verschillende forumleden eens, valt zat leuk spul te kopen voor het zelfde budget wat wel beter is dan een low budget Dean en 2e hands zijn er ook voor weinig leuke amps te koop

Nicks
15 juni 2009, 08:17
je kan beter een 2de hands roland cube 30x kopen, veeeeeeeeeeeeele malen beter, veel meer opties, meer geluiden, meer aansluitingen, zoals mp3, koptelefoon, footswitch.

er zit een powerreducer op zodat je slechts 2 watt overhoud.
en de geluiden zijn gewoon retevet!
vooral de r-fier stand voor metal! de cube 15x heeft gewoon de ballen en de sounds niet voor metal in my opinion

en de prijs is slechts maar een klein beetje duurder

ik heb een 30x en ik kan je zeggen dat ik zelfs klachten heb gekregen terwijl ik mijn reducer aan had staan. Dat ding kan gewoon niet zacht dan klinkt het echt helemaal nergens naar.

method
15 juni 2009, 22:41
Ik zit er nu sterk aan te denken om alsnog een Epiphone Les Paul Special II te kopen omdat ik hem gewoon stukken mooier vind. Dit samen met een Roland Cube 15.

Nu zat ik te kijken, en musicstore.de lijkt wel de goedkoopste. Maar ik word een beetje bang van het feit dat groot in het rood op het midden van de website staat : warning, als het bedrijf failliet gaat en je hebt van te voren betaald... etc.

Maan vraag dus, is musicstore betrouwbaar op dit moment?

pannekoek
15 juni 2009, 22:54
ik heb een 30x en ik kan je zeggen dat ik zelfs klachten heb gekregen terwijl ik mijn reducer aan had staan. Dat ding kan gewoon niet zacht dan klinkt het echt helemaal nergens naar.

wow, jezus christus he, speel dan met koptelefoon! dat ding kan zoooo belachelijk zacht... op kamer volume is het prima te doen hoor.

en als je een cube 30x te hard vind kan je beter geen instrument gaan spelen ;)

Spitfire
15 juni 2009, 23:00
Voor uiterlijk valt ook wel wat te zeggen natuurlijk. Ik denk dat niemand echt iets kan zeggen over de situatie van Music Store, omdat niemand inzage heeft in hun financiele zaken, maar ik zal je echt aanraden om gewoon in een winkel te kopen. Kost misschien ietsje meer, maar je hebt er zoveel meer voordeel bij. Je kunt even vragen of ze heb voor je willen afstellen (wat zeker bij een goedkope gitaar echt een wereld van verschil kan maken, anders kost afstellen je 40 euro), je kunt makkelijke met je gitaar terug en je krijgt hem direct mee.
De laatste gitaar die ik gekocht heb is besteld en verstuurd (ik heb hem getest in de winkel, maar dat exemplaar was niet de kleur die ik wilde) en daar was iets mis mee gegaan waardoor ik er 5 maanden op hem moeten wachten.

method
15 juni 2009, 23:21
Die gitaar die je bestelde had je besteld bij musicstore?

Met afstellen bedoel je stemmen? (ben een newbie :P)

Het probleem is dat die Epiphone dus niet echt in nederlandse webshops te krijgen is. Ik zal nog ff kijken hier in Delft.

Spitfire
15 juni 2009, 23:39
Die gitaar die je bestelde had je besteld bij musicstore?

Met afstellen bedoel je stemmen? (ben een newbie :P)

Het probleem is dat die Epiphone dus niet echt in nederlandse webshops te krijgen is. Ik zal nog ff kijken hier in Delft.

Nee die gitaar had ik besteld van Musik Produktiv (ook een Duitse webstore met een grote 'echte' winkel).

En met afstellen bedoel ik het afstellen van de hele gitaar: goed invijlen topkam, juiste kromming van de hals dmv de halspen, de brugzadels goed zetten zodat de intonatie en actie goed is en de elementen op de juiste hoogte zetten. Klinkt heel ingewikkeld, maar komt er op neer dat je door een gitaar goed af te stellen het speelgemak nogal kan vergroten.

Je kunt in Delft even kijken bij Jan Morien of Music All In en ik kwam er net achter dat in Delftgauw ook nog een zaakje zit. Anders even naar Rockpalace of Max Guitar in Den Haag of Feedback in Rotterdam.
Mocht je nog met vragen zitten, vraag maar raak, ik woon ook in Delft namelijk ;)

geert1976
15 juni 2009, 23:57
Nee die gitaar had ik besteld van Musik Produktiv (ook een Duitse webstore met een grote 'echte' winkel).

En met afstellen bedoel ik het afstellen van de hele gitaar: goed invijlen topkam, juiste kromming van de hals dmv de halspen, de brugzadels goed zetten zodat de intonatie en actie goed is en de elementen op de juiste hoogte zetten. Klinkt heel ingewikkeld, maar komt er op neer dat je door een gitaar goed af te stellen het speelgemak nogal kan vergroten.

Je kunt in Delft even kijken bij Jan Morien of Music All In en ik kwam er net achter dat in Delftgauw ook nog een zaakje zit. Anders even naar Rockpalace of Max Guitar in Den Haag of Feedback in Rotterdam.
Mocht je nog met vragen zitten, vraag maar raak, ik woon ook in Delft namelijk ;)

tja maar actie en hoogte elementen is wel persoonlijk, hangt er vanaf welke geluid de koper wil en niet iedereen speelt met dezelfde actie

DeadHerring
16 juni 2009, 00:52
Ik vind het raar dat ik de eerste ben die wel duidelijk voor de Epiphone zou kiezen hoor. Hier wordt gestoefd met Squiers die in 95% van de gevallen waardeloze brol zijn, en Epiphones, die een van de merken zijn met de beste prijs-kwaliteitsvergelijkingen, worden over het hoofd gezien. Epiphone is een heel erg degelijk merk, ook de Chinese producten.

Het is misschien best dat je een kennis meeneemt die er een beetje zicht op heeft, wat zou mislukken qua kwaliteit en zo. Maar ik zou zo zeggen dat die Epiphones qua pickups meestal erg in orde zijn (veel beter geluid als andere goedkope stock pickups), en als je even kritisch kijkt naar de afwerking (vooral het fretwork (let op buzzen en vraag desnoods om een setup) en de knobs (kijk of ze raken met je body)) kom je zo goed als altijd met een koopje weg. Ik zou zeker zeggen: als je zo'n beginnersset koopt van epiphone, check alleszins de gitaar voor je 'm koopt.

Qua versterkers hangt het heel veel af van de sound die je wil. Ik heb zelf nog nooit die Epi-amp gehoord die in die set zitten, maar als je overweegt om zo'n set te kopen, laten ze je die wel testen. Het is beetje gevaarlijk om zo'n Cube te kopen, gewoon omdat ze die op dit forum allemaal onder de ballen hebben zitten. Roland maakt ongelooflijk veel reclame en is ook meestal op het gitaardepartement meer hype dan kwaliteit. (heb ik gemerkt op AB-muzikantendag in Brussel vorig jaar). Ik vind persoonlijk modelling amps beter dan transistoramps, maar de vraag is wat jij het liefst hoort en dat kan alleen jij het best aanvoelen. Ga de grootste winkel in je buurt binnen en test (of laat een vriend testen) alle amps in de laagste prijsklasse. Probeer ook die in dat epiphone-pakket. Eerlijk gezegd zou ik daarvoor gaan, omdat ik echt betwijfel of je als beginner echt een goeie amp nodig hebt. (Qua sound is het misschien best om een EQ en een gain-knop te hebben, hoewel die gain-knop bij goedkope transistors meestal heel lelijk klinkt).

Maar vooral; test en vraag hulp. Probeer hulp te vragen in een kleinere gitaarwinkel als je geen vrienden hebt die gitaar spelen. Grotere winkels gaan je veelal gewoon proberen een kat in een zak te verkopen. En als je vlug tevreden bent, kies gewoon het goedkoopste, wat in dit geval de epi special pack is.

Als er een ding is dat ik geleerd heb, is dat je nooit te weinig kan betalen. Als iets goedkoop is, dan geeft het niet als het een miskoop is. Een miskoop van 60 euro is gemakkelijker te slikken dan een miskoop van 200 euro. En met dat motto kan je vaak geweldige deals doen.

geert1976
16 juni 2009, 01:08
Ik vind het raar dat ik de eerste ben die wel duidelijk voor de Epiphone zou kiezen hoor. Hier wordt gestoefd met Squiers die in 95% van de gevallen waardeloze brol zijn, en Epiphones, die een van de merken zijn met de beste prijs-kwaliteitsvergelijkingen, worden over het hoofd gezien. Epiphone is een heel erg degelijk merk, ook de Chinese producten.

Het is misschien best dat je een kennis meeneemt die er een beetje zicht op heeft, wat zou mislukken qua kwaliteit en zo. Maar ik zou zo zeggen dat die Epiphones qua pickups meestal erg in orde zijn (veel beter geluid als andere goedkope stock pickups), en als je even kritisch kijkt naar de afwerking (vooral het fretwork (let op buzzen en vraag desnoods om een setup) en de knobs (kijk of ze raken met je body)) kom je zo goed als altijd met een koopje weg. Ik zou zeker zeggen: als je zo'n beginnersset koopt van epiphone, check alleszins de gitaar voor je 'm koopt.

Qua versterkers hangt het heel veel af van de sound die je wil. Ik heb zelf nog nooit die Epi-amp gehoord die in die set zitten, maar als je overweegt om zo'n set te kopen, laten ze je die wel testen. Het is beetje gevaarlijk om zo'n Cube te kopen, gewoon omdat ze die op dit forum allemaal onder de ballen hebben zitten. Roland maakt ongelooflijk veel reclame en is ook meestal op het gitaardepartement meer hype dan kwaliteit. (heb ik gemerkt op AB-muzikantendag in Brussel vorig jaar). Ik vind persoonlijk modelling amps beter dan transistoramps, maar de vraag is wat jij het liefst hoort en dat kan alleen jij het best aanvoelen. Ga de grootste winkel in je buurt binnen en test (of laat een vriend testen) alle amps in de laagste prijsklasse. Probeer ook die in dat epiphone-pakket. Eerlijk gezegd zou ik daarvoor gaan, omdat ik echt betwijfel of je als beginner echt een goeie amp nodig hebt. (Qua sound is het misschien best om een EQ en een gain-knop te hebben, hoewel die gain-knop bij goedkope transistors meestal heel lelijk klinkt).

Maar vooral; test en vraag hulp. Probeer hulp te vragen in een kleinere gitaarwinkel als je geen vrienden hebt die gitaar spelen. Grotere winkels gaan je veelal gewoon proberen een kat in een zak te verkopen. En als je vlug tevreden bent, kies gewoon het goedkoopste, wat in dit geval de epi special pack is.

Als er een ding is dat ik geleerd heb, is dat je nooit te weinig kan betalen. Als iets goedkoop is, dan geeft het niet als het een miskoop is. Een miskoop van 60 euro is gemakkelijker te slikken dan een miskoop van 200 euro. En met dat motto kan je vaak geweldige deals doen.

Voor wat betreft de Roland versterker ben ik het wel met je eens, de oudere Rolands waren voor mijn gevoel beter (heb er nog eentje staan uit 83) en er zijn meerdere lowbudget versterkers die ook heel goed zijn.

Zo heb ik hier een Crate staan uit 1999 en dit is gewoon een goede versterker met ook een goed gain kanaal

Met Dean gitaren heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ik hoor zowel goede als slechte verhalen over deze gitaren, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen denk ik.

Epi's zijn wel ok qua prijs kwaliteit, maar halen het kwalitatief niet bij de Japanse en Koreaanse Epi's.

Ik blijf erbij: Topicstarter kijk eens naar een goed 2e hands setje, wel 2e hands maar voor hetzelfde budget koop je 2e hands wel meer kwaliteit

method
16 juni 2009, 01:35
Ja ik heb inderdaad al zitten kijken naar tweedehands, maar zoveel moois heb ik nog niet voorbij zien komen.

Ik zal binnenkort ff langs een paar winkels gaan, kijkend en misschien neem ik me huisgenoot mee die speelt gitaar.

Ik hou jullie op de hoogte!

method
24 juni 2009, 17:08
Een update van mijn kant.

Ik heb besloten om toch maar mijn budget te verhogen, Het zal toch geen weggegooid geld zijn meer een investering.

Na bij Max guitars een paar geprobeerd te hebben heb ik besloten om een Epiphone Les Paul Studio EB te nemen, samen met een Roland Cube 30x

gitaar voor 270 en versterker voor 200. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

Hopelijk binnenkort binnen, misschien dat ik dan nog paar foto's maak.

Groetjes Paul