PDA

View Full Version : Help de ingewanden te identificeren



nielsnielsniels
14 juni 2009, 23:15
Omdat ik 'em verkoop, en ik al de moed heb verzameld om alles los te schroeven, wil ik wel eerst weten wat er nou allemaal inzit! Wat ik al wel heb kunnen zien ;

http://s268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/?action=view&current=c3b1ac71.pbw

-Sommige stoffen draadjes vervangen door plastic draadjes
-Mod op Intensity knop goed zichtbaar ( dat zwarte ding achterop de pot, is een on/off voor de trem functie )
-Codes komen overeen met die op de chassis en head-cabinet ( eindigend op 03365, = 33e week augustus '65
-Mallory dingen, en nog blauwe dingen

Voor de rest lijkt bijna alles origineel? Zit er nog wat in wat niet standaard is? Laat maar weten, alvast bedankt!

Arjan12
14 juni 2009, 23:38
Ik heb er de ballen verstand van, maar uit interesse wil ik het toch even volgen.

Chris Winsemius
15 juni 2009, 15:54
Potmeter moet wel te "fixen" zijn, die gaten in de achterkant hebben mijn inziens wel 'n prijsverlagende impact....

nielsnielsniels
15 juni 2009, 16:02
Potmeter moet wel te "fixen" zijn, die gaten in de achterkant hebben mijn inziens wel 'n prijsverlagende impact....

De vorige eigenaar vond het blijkbaar fijn om erin te gaan boren, waarschijnlijk voor een MV mod of effects loop oid, en daarna weer verwijderd?

jacky
15 juni 2009, 17:58
hoe ziet het er onder de elco pan uit ?

die bias elco zou ik vervangen verder alle non CC weerstanden en die rode wima

Ja de potmeter ook

die vibro mod is op zich wel leuk

Redelijk nette amp

nielsnielsniels
15 juni 2009, 21:43
die vibro mod is op zich wel leuk



Klopt het dat wanneer je in het vibrato channel op niet-gemodde Fender Bandmasters bent ingeplugged, je altijd een volume verlies hebt tov. channel 1?
Want daarvoor is die mod denk ik bedoelt, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Als je de tremolo dus aan zet, heb je tremolo + wat volume verlies. Met de mod win je dus dat volume verlies terug door de trem functie volledig uit te zetten op Channel 2, of niet? Waarom zou de vorige eigenaar dat hebben gewild en wat was het voordeel ervan? Want je kan het ook footswitchen, mits je de trem functie al aan hebt, dan heb je alsnog volume verlies.

Volume verlies is overigens niet heel veel, iets minder dan het verschil tussen Hi/Lo inputs.

Aca Ilic
15 juni 2009, 22:22
daar zijn ook een paar metalfilm weerstanden ingepleurd ( tussen 2 blue molded .047 caps), niet erg origineel....

Chris Winsemius
15 juni 2009, 23:26
daar zijn ook een paar metalfilm weerstanden ingepleurd ( tussen 2 blue molded .047 caps), niet erg origineel....

+1

Linker kanaal doet idd. ip. +/- hetzelfde als het rechter kanaal met afgekoppelde trem....

nielsnielsniels
15 juni 2009, 23:44
daar zijn ook een paar metalfilm weerstanden ingepleurd ( tussen 2 blue molded .047 caps), niet erg origineel....

Zijn deze weerstanden een toevoeging of een vervanging ?

nico verduin
16 juni 2009, 08:03
Klopt het dat wanneer je in het vibrato channel op niet-gemodde Fender Bandmasters bent ingeplugged, je altijd een volume verlies hebt tov. channel 1?
Want daarvoor is die mod denk ik bedoelt, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Als je de tremolo dus aan zet, heb je tremolo + wat volume verlies. Met de mod win je dus dat volume verlies terug door de trem functie volledig uit te zetten op Channel 2, of niet? Waarom zou de vorige eigenaar dat hebben gewild en wat was het voordeel ervan? Want je kan het ook footswitchen, mits je de trem functie al aan hebt, dan heb je alsnog volume verlies.

Volume verlies is overigens niet heel veel, iets minder dan het verschil tussen Hi/Lo inputs.Als de vibrato in het circuit hangt, belast een 50K RA potmeter (intensity) het signaal van het vibrato kanaal itt het normal channel. Ongeacht of de vibrato het doet of niet doet. De "mod" haalt deze potmeter uit het circuit met als gevolg dat de uitgang van het virbrato kanaal net zo wordt belast als het normal channel. Dus is er geen volume verlies meer tov. de andere. Sommigen trekken de vibrato buis eruit, maar dat geeft marginaal iets meer headroom voor de rest.

Arjan12
17 juni 2009, 14:10
Wat is dat rode plaatje op het controlepaneel op de achterkant eigenlijk? Deze BF heeft 'm bijvoorbeeld niet:

http://i.ebayimg.com/20/!BS2Zvm!!mk~$(KGrHgoH-C0EjlLlzVpnBKFUH!tqe!~~_12.JPG

http://i.ebayimg.com/05/!BS2ZwWwBGk~$(KGrHgoH-EQEjlLlwfrpBKFUHFiFKw~~_12.JPG

Arjan12
17 juni 2009, 16:45
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1153.jpg?t=1245249886

Hier links op de achterkant dus.

nielsnielsniels
17 juni 2009, 16:50
Dat is de voltage schakelaar. Amerikaanse modellen werken alleen op 110v, en mijn amp is een export model ( ook gemaakt in Fullerton, CA ) , dus bedoeld voor het buitenland. Je kan switchen tussen 117v, 200, 210, 220, 230 ( NL ) en 240 volts. Als je een Amerikaans model hebt moet een 110v -230v transformator meezuilen, zijn ongeveer 50 euro en redelijk groot. Maar het is dus geen mod oid!

Arjan12
17 juni 2009, 16:52
Ok, dus die bovenste heeft dat niet en heeft wel zo'n omvormer nodig?

Aca Ilic
17 juni 2009, 18:22
Zijn deze weerstanden een toevoeging of een vervanging ?

vervanging Niels ,

je zou het beste ergens wat Allan Bradley CC weerstanden kunnen kopen en deze vervangen bijv.

nielsnielsniels
17 juni 2009, 18:53
Ok, dus die bovenste heeft dat niet en heeft wel zo'n omvormer nodig?

Als je deze op Europese stopcontacten wilt gebruiken, ja. Als je 'em in Amerika wilt gebruiken , natuurlijk niet. Amerika's lichtnet is 110-117 volt, in Europa is dat denk ik altijd iig hoger dan 200v ( 230V voor Nederland, 240V voor Engeland? )

En als je bijvoorbeeld wilt werken met Engelse stopcontacten met een export model, moet je simpelweg zo een dingetje kopen waar je Nederlandse stekker indoet ( wat nu op de amp zit ), en aan de andere kant in een Engels stopcontact inplugt. Het lichtnet in Engeland is 240v, dus verander je dat op de amp, en je bent klaar. Zelfde geldt voor landen met andere lichtnet voltages.

Zo een ding dus.

http://webwinkel.duiker-telecom.nl/images/uploads/220vUK2NL_small.jpg

Dat is het voordeel met schakelbare voltages, het enige probleem in verschillende landen is dan de vorm van de plug en het stopcontact, maar die apparaatjes zijn 5 euro. Met US-model versterkers moet je dan voor elke situatie buiten USA een trafo kopen. En omdat versterkers veel wattage gebruiken moet je ook vaak een wat duurdere trafo kopen die dit aankan.

Arjan12
17 juni 2009, 19:16
Ah, zo. Weer wat geleerd :).

Hoe gaat het met de verkoop van je amp? Veel interesse, of merk je de gevolgen van de crisis?

nielsnielsniels
17 juni 2009, 19:27
Tja, denk ook dat nu veel mensen geld willen uitgeven aan hun vakantie. En ik heb met iets van 5 winkels contact gehad en emails gestuurd, de enige geïntereseerde was MaxGuitars, maar alleen inruil, en dat wil ik niet. De rest vond het te duur, maar dat is enigszins wel logisch natuurlijk, die winkels moeten ook winst maken. Dus enige hoop blijft op particuliere interesse, desnoods moet ik de prijs nog eens verlagen.. of mijn Roger Mayer fuzz eens kunnen verkopen, zodat ik de prijs kan verlagen maar wel hetzelfde budget behoud.

Arjan12
17 juni 2009, 19:29
Mja, ik vind het een mooi ding maar hij valt buiten mijn budget. Anders was ik 'm volgende week nog komen halen. Ik ben nu aan het kijken voor een SF.

Eigenlijk heb ik gewoon last van GAS. Ik ben een vrij slechte gitarist, ook nog een beginnende, ik speel niet in een band. Wat moet ik met zo'n ding? Maar ja, GAS's wegen zijn ondoorgrondelijk.

Mr.Jay
17 juni 2009, 19:35
de prijs is leuk als het een compleet originele set (met de originele,gave speakers) zou zijn, en dan nog steeds aan de hoge kant. BMST's komen plenty voorbij. Maar als je net de juiste gek tegenkomt :-)

nielsnielsniels
24 juni 2009, 19:59
Kan iemand mij vertellen, na het hebben gezien van de plaatjes, of de capacitors zijn vervangen? Ik kan niet geen onderdelen op naam of op basis van hoe ze eruit zijn herkennen, ik heb er 0 verstand op dat gebied..

jacky
25 juni 2009, 12:30
Kan iemand mij vertellen, na het hebben gezien van de plaatjes, of de capacitors zijn vervangen? Ik kan niet geen onderdelen op naam of op basis van hoe ze eruit zijn herkennen, ik heb er 0 verstand op dat gebied..

dan moet je even de elco pan lichten en daar een foto van posten

is die deksel met 4 schroeven die aan de trafo kant zit

PeeVee
25 juni 2009, 17:51
de prijs is leuk als het een compleet originele set (met de originele,gave speakers) zou zijn, en dan nog steeds aan de hoge kant. BMST's komen plenty voorbij. Maar als je net de juiste gek tegenkomt :-)
+1

Prijsstelling lijkt mij ook ambitieus. Ik heb nog niet zo lang geleden, nog tijdens de Fender hype die toen heerste, een in nieuwstaat verkerende bf '65 Bandmaster set met originele Oxford speakers verkocht voor 1200. Tevens een in zeer goede staat verkerende blonde '64 BM set (met bf circuit) voor 1500. Had nog een setje (tijdje Bandmaster addict geweest) met Jensen RI C12N's en nieuwe coupling caps, kon ik met moeite voor 800 kwijt. De hype is sinds geruime tijd ook wel weer overgewaaid. Ik denk dat je je handen dicht mag knijpen als je op de huidige markt een nette originele bf Bandmaster set voor 1200 kwijt kunt. De vraagprijzen (Veenendaal?) zijn misschien wel hoger, maar daar worden ze niet voor verkocht volgens mij. Ze hebben wel wat hoor, Bandmasters maar ik spuug ook niet op een Tremolux setje (bruiner/knorriger) of een mooie Bassman set (strakker / harder).

Mr.Jay
25 juni 2009, 18:20
yes wat betreft TREMN en BASSMAN.
Ik begrijp compleet de hype rond een BMST niet. Ik vind het maar een tamelijk nietszeggende amp, lang clean, niet de rondborstigheid van een Bassman en niet het leven wat er heerst in de tikkie kleinere TREMO-stack. Maar goed, over smaak valt niet te twisten maar weer es.

Chris Winsemius
25 juni 2009, 18:23
yes wat betreft TREMN en BASSMAN.
Ik begrijp compleet de hype rond een BMST niet. Ik vind het maar een tamelijk nietszeggende amp, lang clean, niet de rondborstigheid van een Bassman en niet het leven wat er heerst in de tikkie kleinere TREMO-stack. Maar goed, over smaak valt niet te twisten maar weer es.

+11!

BandmasterReverbs vind ik dan zelf "beter toepasbaar" en ook te gek als mod/VibroVerb/SuperReverb-basis.

Ik moet nog steeds eens kijken wat ik met m'n eigen blackface Bandmaster doe...

nielsnielsniels
25 juni 2009, 19:27
Ik denk dat het lastig vergelijken is met oude amps.. ze zijn toch vaak niet meer in compleet originele staat dus geen enkele bandmaster zal hetzelfde klinken. Voor mij maakten de buizen erg veel verschil in het geluid, en als ik een kabeltje prik tussen 2 inputs krijg een dubbel zo vol geluid. Tja, en er zijn tientallen factoren die het geluid bepalen wat er uit je versterker komt...

Ik heb ook geen haast met de verkoop, en ik heb ook al redelijk wat emailtjes binnen gekregen. Daarnaast is het huidige aanbod van Bandmasters op de markt best klein, als je zo rondkijkt op ebay en marktplaats etc. Dus zo lang ik nog kan geniet nog van mijn amp :-)

jacky
25 juni 2009, 19:44
hmmm snap de meningen wel en vind een tremolux en een bassman ook leuk maar de bandmaster is toch ook wel een leuke amp

Heb recent nog zon ding gefixed en de PI vervangen voor een 12 ax en dat ding had best wel wat.

Hij zit er gewoon tussen in, de prijzen die men er voor denkt te kunnen vangen zijn inderdaad een beetje vreemd alhoewel een redelijk originele amp uit 64 nog lang niet de waarde vermeerdering heeft van een strat uit de zelfde periode

Chris Winsemius
25 juni 2009, 20:11
hmmm snap de meningen wel en vind een tremolux en een bassman ook leuk maar de bandmaster is toch ook wel een leuke amp

Heb recent nog zon ding gefixed en de PI vervangen voor een 12 ax en dat ding had best wel wat.

Hij zit er gewoon tussen in, de prijzen die men er voor denkt te kunnen vangen zijn inderdaad een beetje vreemd alhoewel een redelijk originele amp uit 64 nog lang niet de waarde vermeerdering heeft van een strat uit de zelfde periode

Ik begreep dat de bf Bandmaster 1 van de meest verkochte Fender amps uit die tijd was... supply & demand dus...

Het zijn geen "slechte" amps imho maar ze zijn gewoon minder "super" dan eerdere modellen of andere types.

nielsnielsniels
21 juli 2009, 14:22
Hoe lastig zou het trouwens zijn om die on/off mod op de tremolo te verwijderen? Niet meer dan wat verwijderen en wat desolederen? Dan kan ik het labeltje 'gemod' verwijderen, scheelt weer wat in de prijs :-)


Er is een zwart ding op de potmeter, wat voor de on/off klik functie werkt
-is deze te verwijderen van de potmeter? Zoja, werkt de potmeter dan nog zelfstandig goed?

Er zijn 3 gele draadjes op die potmeter. Ik heb net even gegoogled naar plaatjes van andere bandmasters, en die hebben maar 2 (brown/yellow) draadjes op de 'Intensity' potmeter, dus er is een teveel? Welke moet ik verwijderen?

Ik zie dat de meest linker plastic kabel op het plaatje er niet origineel hoort, die op hetzelfde soldeer punt zit als een originele gele van stof. De meest rechter plastic kabel verdwijnt ergens onder of op het boord, en het 3de kabeltje verdwijnt in de kabelbrij tussen de linker en de rechter.

zie deze site (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.digitalcircle.com/temp/bandmaster/100_3398m.jpg&imgrefurl=http://www.digitalcircle.com/temp/bandmaster/&usg=__juKKl0ZYUPpNiUvysQVDiN8CS5U=&h=960&w=1280&sz=373&hl=nl&start=5&um=1&tbnid=8Zs7vnPp1hpu1M:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dbandmaster%2Binsides%26hl%3Dnl%26sa%3 DG%26um%3D1) voor referentie naar (waarschijnlijk) origineel.

Sorry voor grote plaatjes, maar op een of andere manier blijven ze te groot ( heb geprobeerd te resizen )

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1323.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1316.jpg



Hij is overigens nog steeds niet verkocht, stomme recessie!