PDA

View Full Version : Jazz bak



YB
14 juni 2009, 23:08
Hallo mensen,
Ik heb ontdekt dat de lp toch niet helemaal mijn ding is en ik toch wil gaan voor een mooie jazzbak en dan evt later nog een stratocaster.
Het geld dat ik daar voor over heb is €600-700.

Als ik over de ultieme jazzbak spreek qua uiterlijk dan zou het er zo uitzien.
Denk ondertussen aan woml's gitaar model want die vind ik ook prachtig.
Een spruce top en flamed maple zij en achterkant. 1 cutaway, 1 zwevend element, een piezobrug en een bigsby en alle hardware in chroomkleur. De knoppen zou ik dan niet op de kast zelf willen maken maar bv op de slagplaat. Nu heb ik lopen zoeken op bijvoorbeeld thomann maar nog niet echt het ideale model tegengekomen. Nu snap ik dat als ik dit model wil ik het beter kan laten bouwen maar wat zou een mooie bak voor mij zijn?
You're help will be apreciated

Luke-wannabe
14 juni 2009, 23:19
Kijk eens naar Peerless. Erg goede gitaren.

Monarch:
http://www.jamshop.se/images/items/PeerlessTheMonarch.jpg

New York:
http://www.jpstingrayguitars.com/peerless%20New%20york.jpg

Hier nog meer (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://jazzguitarzone.com/MONARCH.JPG&imgrefurl=http://www.jazzguitarzone.com/&usg=__dBzTPvRcSxAUqXTn-b8zpYj0HnU=&h=1800&w=1200&sz=512&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=RgTRQ1hFFxzZHM:&tbnh=150&tbnw=100&prev=/images%3Fq%3Dpeerless%2Bmonarch%26hl%3Dnl%26client %3Dsafari%26rls%3Dnl-nl%26sa%3DN%26um%3D1)

beruk
14 juni 2009, 23:37
Lijkt er op alsof je opzoek bent naar een soort gretsch achtige met spruce bovenblad... voor 600 lijkt me niet dat je voordat budget een kan laten bouwen.
Ik zou zelf serieus die Epiphone broadway overwegen, en dan later wellicht door een gitaarbouwer een bigsby tremolo en een piezo brug laten bouwen?

Kakihara
14 juni 2009, 23:46
De Epiphone Emperor (http://www.thomann.de/nl/epiphone_emperor_regent.htm) valt onder je budget, helaas zonder bigsby. Voor net wat boven je budget is er een Hagström (http://www.thomann.de/nl/hagstrom_hj500_bk_tremar.htm), mét Bigsby, maar die is dan weer helemaal opgetrokken uit Canadees esdoorn. Die is er overigens ook met een spruce top en flamed maple back & sides (http://www.thomann.de/nl/hagstrom_hj600_na.htm), zonder bigsby.

Het wordt - vrees ik - gaan voor een compromis

zoon van Piet
15 juni 2009, 10:08
Voor het beschikbare budget kun je zaken als een echte massieve handgestoken spruce top vergeten. en flamed maple is dan ook niet meer dan een lamineerlaagje dik.
Je droomcombinatie komt in de praktijk weinig voor. Want het betreft een volwaardige akoestische gitaar, zelfs de knoppen worden niet op het bovenblad gemonteerd. Maar daarop wil je wel die Bigsby, die de resonantie van dat bovenblad behoorlijk dempt.

Er is van alles te koop voor weinig geld. Maar als een bovenblad gelamineerd is, is het van weinig belang van welke houtsoort het bovenste laagje is. Verwacht in geen geval de response en tone van een mooie gestoken top. En misschien is dat niet zo erg, gelamineerde gitaren doen het elektrisch verstrekt meestal beter dan de volwaardige akoestische. Mijn gestoken jazzgitaren hoef ik echt niet in te prikken op een dikke buizenversterker - dan ontploffen ze!

De enige manier om voor betrekkelijk wehnug aan een gitaar met handgestoken massief spruce bovenblad te komen is door te zoeken naar de betere oude Duitse jazzbakken.

http://img363.imageshack.us/img363/8066/afbeelding137jc4.jpg

Met wat geluk hou je nog genoeg over voor een elementje of bigsby..

Ibanez666
15 juni 2009, 10:17
Washburn maakt ook knappe gitaartjes, alleen niet precies wat jij wilt: http://www.washburn.com/electrics/jazz-series/ en http://www.washburn.com/electrics/hollow-bodies/

EuroCinema
15 juni 2009, 10:56
Wasburn J6 en Godin 5th avenue zijn wat mij betreft de leukste full hollow jazzbakken die je nieuw vindt in de prijsklasse die je noemt. Als je graag een Bigsby wilt, is de Epiphone Wilcat ook een erg leuke gitaar, al weet ik niet of die nog nieuw gemaakt worden. Anders moet je inderdaad tegen een oud exemplaar van een wat minder bekend merk aanlopen, de Plug en de String in Amsterdam hebben soms wel bijzondere dingen in die hoek. Maar dan nog zul je niet alle specs die je zoekt vinden en om zoiets te laten bouwen.

Overigens is mijn ervaring dat zo'n "ultieme gitaar", de ideale combinatie van alle specificaties die je wilt, in de praktijk ook maar zelden je ideale gitaar blijkt te zijn. Op een dag pak je iets uit een rek wat eigenlijk je smaak niet is, en word je opeens heel droevig bij het idee dat je het niet mee naar huis mag nemen. Dat is 'm!

Fendergast
15 juni 2009, 11:03
Waarom niet een es 335 style gitaar. Kun je op jazzen en nog veel meer. Bigsby erop etc. Jazz gitaren zijn 'one-trick-ponies' en duur.

tidalwave_sideburns
15 juni 2009, 11:04
Oude (Oost) Europese jazzbakken zijn ook het proberen waard. Merken als Hohner, Klira, Jolana, Musima, Framus hebben vaak prachtige modellen.
Op E-bay vind je soms wel wat, maar er zijn meer kapers op de kust. Er stond laatst een prachtige knalrode Jolana Tornado te koop voor een prikkie. Was ik op zoek, dan had ik hem direct gekocht.

Wietse kan je er misschien wel een paar aanbevelen, hij weet er bijzonder veel vanaf.

zoon van Piet
15 juni 2009, 12:11
Jazz gitaren zijn 'one-trick-ponies' en duur.


ehhh... een goede jazzgitaar is niet goedkoop, okee.. maar one trick? Mijn jazzer is mn ultieme gitaar voor alles behalve als het elektrisch/hard moet. Ideaal voor thuis - goede sound en bespeelbaarhied zonder amp. Thuis, clean over mn Champ, klinkt geen van mijn gitaren zo goed als mijn jazzbak. Geweldig in de studio ( is dat een Les Paul? nee, mijn jazzer) en super in iedere unplugged setting (eindelijk een gitaar die niet dat irritrante knetterende midhoog heeft). Als akoestische gitaar snijden ze dwars door alle gitaarensembles en jazzers behouden hun geluid over de hele lengte van de hals veel beter dan westerns..

Ik heb genoeg gitaren, in alle soorten. mn jazzgitaren behoren tot de meest veelzijdige die ik heb. Alleen in de marshall pluggen, is gevaarlijk..

munkie
15 juni 2009, 12:53
Waarom geen ES335 kloon, veel veelzijdiger en gaat niet loeien bij hoger volume. Korea Epi Sheraton, Korea Washburn HB35, Ibanez Artcore Custom. Oude Matsumoku Westone/Aria(Pro 2). Yamaha AEX500(?), 1 mini HB bij de nek en piezo's in de brug, ik zag er 1 op MP voor 250 euri.

Spitfire
15 juni 2009, 12:55
ehhh... een goede jazzgitaar is niet goedkoop, okee.. maar one trick? Mijn jazzer is mn ultieme gitaar voor alles behalve als het elektrisch/hard moet. Ideaal voor thuis - goede sound en bespeelbaarhied zonder amp. Thuis, clean over mn Champ, klinkt geen van mijn gitaren zo goed als mijn jazzbak. Geweldig in de studio ( is dat een Les Paul? nee, mijn jazzer) en super in iedere unplugged setting (eindelijk een gitaar die niet dat irritrante knetterende midhoog heeft). Als akoestische gitaar snijden ze dwars door alle gitaarensembles en jazzers behouden hun geluid over de hele lengte van de hals veel beter dan westerns..

Ik heb genoeg gitaren, in alle soorten. mn jazzgitaren behoren tot de meest veelzijdige die ik heb. Alleen in de marshall pluggen, is gevaarlijk..

Volgens mij benadruk je nu alleen maar dat het een one-trick pony is ;) Of eigenlijk een two-trick (akoestisch en clean).

wietse
15 juni 2009, 13:02
Oude (Oost) Europese jazzbakken zijn ook het proberen waard. Merken als Hohner, Klira, Jolana, Musima, Framus hebben vaak prachtige modellen.
Op E-bay vind je soms wel wat, maar er zijn meer kapers op de kust. Er stond laatst een prachtige knalrode Jolana Tornado te koop voor een prikkie. Was ik op zoek, dan had ik hem direct gekocht.

Wietse kan je er misschien wel een paar aanbevelen, hij weet er bijzonder veel vanaf.

jolana's en dingen van de musima groep zijn meestal muurhangers, zitten we klasse gitaren tussen maar het gros is bagger.
en je zal wel hofner bedoelen inplaats van hohner.

Tupelo
15 juni 2009, 13:04
Check Sig. :)

Voor ongeveer dezelfde prijs als een Epiphone Broadway of Emperor kun je als je marktplaats in de gaten houdt een oude Duitser scoren en pimpen met wat klasse hardware en element.

Charisma voor dezelfde prijs als eenheidsworst. :cool:

Nicks
15 juni 2009, 13:09
ehhh... een goede jazzgitaar is niet goedkoop, okee.. maar one trick? Mijn jazzer is mn ultieme gitaar voor alles behalve als het elektrisch/hard moet. Ideaal voor thuis - goede sound en bespeelbaarhied zonder amp. Thuis, clean over mn Champ, klinkt geen van mijn gitaren zo goed als mijn jazzbak. Geweldig in de studio ( is dat een Les Paul? nee, mijn jazzer) en super in iedere unplugged setting (eindelijk een gitaar die niet dat irritrante knetterende midhoog heeft). Als akoestische gitaar snijden ze dwars door alle gitaarensembles en jazzers behouden hun geluid over de hele lengte van de hals veel beter dan westerns..

Ik heb genoeg gitaren, in alle soorten. mn jazzgitaren behoren tot de meest veelzijdige die ik heb. Alleen in de marshall pluggen, is gevaarlijk..

kom op, op die manier is een plectrum ook veelzijdig. Ik kan er immers mijn nagels mee uitpulken, kleine oppervlaktes plamuren, interessant voordoen bij de meisjes tijdens het uitgaan, tussen het spleetje van mijn voortanden stoppen en ook nog eens gitaar spelen!

Oftewel, in jouw gebied is de gitaar veelzijdig maar een ES-335 spant zich veel verder uit over het muzikale spectrum. Dat je blij bent met je gitaar is een prachtig gegeven maar niet te vergelijken met een ES-335 qua veelzijdigheid.

Blijft natuurlijk wel het feit dat TS om een jazzbak vroeg en dat wij irritante betweters weer met alternatieven aankomen :p

Rutger
15 juni 2009, 13:16
Hallo mensen,
Ik heb ontdekt dat de lp toch niet helemaal mijn ding is en ik toch wil gaan voor een mooie jazzbak en dan evt later nog een stratocaster.
Het geld dat ik daar voor over heb is €600-700.

Als ik over de ultieme jazzbak spreek qua uiterlijk dan zou het er zo uitzien.
Denk ondertussen aan woml's gitaar model want die vind ik ook prachtig.
Een spruce top en flamed maple zij en achterkant. 1 cutaway, 1 zwevend element, een piezobrug en een bigsby en alle hardware in chroomkleur. De knoppen zou ik dan niet op de kast zelf willen maken maar bv op de slagplaat. Nu heb ik lopen zoeken op bijvoorbeeld thomann maar nog niet echt het ideale model tegengekomen. Nu snap ik dat als ik dit model wil ik het beter kan laten bouwen maar wat zou een mooie bak voor mij zijn?
You're help will be apreciated
Je eisen zijn idd veel hoger dan je budget... de piezo en bigsby zul je er waarschijnlijk zelf op moeten zetten, want die combinaties met een jazzbak worden niet standaard geleverd. Laten bouwen is ook geen optie, dan zit je echt op + E2000

De Godin 5th Avenue moet je zeker ns proberen, die klinkt akoestisch goed dus heb je een goede basis. Dan kun je er zelf de elementen + bigsby op zetten.

Let wel dat je sound dan wel heel akoestisch is, ook met het zwevende magnetische elementje. Ik weet niet of dat is wat je zoekt (omdat je de vergelijking met een LP maakt).

YB
15 juni 2009, 15:31
nee ik had al door dat al mijn wensen niet mogelijk waren.
Als ik mijn wensen nou lichtelijk aanpas!
Ik wil graag een jazzbak met goede akoestische kwaliteit, mooi elektrisch geluid en naturelle houtkleur. Het gaat vooral om het clean geluid. Een es335 is niet mijn ding.

Kom maar op met de tips(A)

Rutger
15 juni 2009, 15:37
Dan hou ik het nog steeds op de Godin 5th Avenue, dat is mijns inziens de beste akoestische archtop op de huidige markt die binnen jouw budget valt. Die heb je ook met P90, maar ik denk dat je in jouw geval het beste de akoestische versie kan nemen om er dan zelf een zwevend elementje op te zetten.

Nicks
15 juni 2009, 15:39
Dan hou ik het nog steeds op de Godin 5th Avenue, dat is mijns inziens de beste akoestische archtop op de huidige markt die binnen jouw budget valt. Die heb je ook met P90, maar ik denk dat je in jouw geval het beste de akoestische versie kan nemen om er dan zelf een zwevend elementje op te zetten.

Godin :lovelove: Ik sluit me hierbij aan.

zoon van Piet
16 juni 2009, 00:31
kom op, op die manier is een plectrum ook veelzijdig. Ik kan er immers mijn nagels mee uitpulken, kleine oppervlaktes plamuren, interessant voordoen bij de meisjes tijdens het uitgaan, tussen het spleetje van mijn voortanden stoppen en ook nog eens gitaar spelen!

Oftewel, in jouw gebied is de gitaar veelzijdig maar een ES-335 spant zich veel verder uit over het muzikale spectrum. Dat je blij bent met je gitaar is een prachtig gegeven maar niet te vergelijken met een ES-335 qua veelzijdigheid.

Blijft natuurlijk wel het feit dat TS om een jazzbak vroeg en dat wij irritante betweters weer met alternatieven aankomen :p

Hoe moet ik anders duidelijk maken dat je veel meer kan met zo'n gitaar dan gedacht wordt? Mensen denken meteen aan jazz - ik kan nie jazz. met een goede archtop is veel meer mogelijk. Wat nou 335? op lage volumes zijn archtops veel veelzijdiger dan solidbodies of semisolids, er zit gewoon meer leven in, meer lucht.
Hier komen we niet uit, vanwege de irritante betweterfactor ;)
En hoezo ben ik blij met mijn gitaar? ik heb niet een, maar vijf van die dikke jazzers! en ben rockgitarist!

Rutger
16 juni 2009, 09:15
Dat geldt sowieso voor akoestische gitaren. Veelzijdigheid hangt dan niet af van pickups en de hoeveelheid knopjes. De veelzijdigheid van een gitaar zit m vooral in hoe je 'm bespeeld. Als je dat door hebt is in principe elke gitaar veelzijdig.

Knopjes maken een gitarist lui...

Nicks
16 juni 2009, 09:21
Dat geldt sowieso voor akoestische gitaren. Veelzijdigheid hangt dan niet af van pickups en de hoeveelheid knopjes. De veelzijdigheid van een gitaar zit m vooral in hoe je 'm bespeeld. Als je dat door hebt is in principe elke gitaar veelzijdig.

Knopjes maken een gitarist lui...

ik ben wat klassieker van aard, ik hou het bij snaren ;)

zoon van Piet
16 juni 2009, 09:37
snaren maken de gitarist lui? :)

almarvk
16 juni 2009, 09:38
Verdomd lastig hoor, spelen op een gitaar zonder snaren! ;)

bert k
16 juni 2009, 09:41
Om het verhaal even om te draaien: ik zag gisteren een docu over Toots Thielemans, die behalve mondharmonica ook prima jazzgitaar speelt. Tot mijn verbazing zag ik op de oude beelden dat hij in het begin van zijn carriere op een Danelectro speelde! Gewoon zo'n cheapo kartonnen prutsgitaar. En daar haalde hij gewoon warme, vette jazzgeluiden uit. Verbazend, het is echt de gitarist en niet het gereedschap.

hezz
16 juni 2009, 09:48
Hoe moet ik anders duidelijk maken dat je veel meer kan met zo'n gitaar dan gedacht wordt? Mensen denken meteen aan jazz - ik kan nie jazz. met een goede archtop is veel meer mogelijk. Wat nou 335? op lage volumes zijn archtops veel veelzijdiger dan solidbodies of semisolids, er zit gewoon meer leven in, meer lucht.
Hier komen we niet uit, vanwege de irritante betweterfactor ;)
En hoezo ben ik blij met mijn gitaar? ik heb niet een, maar vijf van die dikke jazzers! en ben rockgitarist!

Ik sluit me hier bij aan. Gretsches bijv. zijn in principe ook gewoon jazzbakken, toch erg veelzijdig van rock, jazz tot zoete pop. Genoeg mensen die ook gewoon keihard power-rocken op archtops, Ted Nugent en Thorogood come to mind.

zoon van Piet
16 juni 2009, 10:49
Om het verhaal even om te draaien: ik zag gisteren een docu over Toots Thielemans, die behalve mondharmonica ook prima jazzgitaar speelt. Tot mijn verbazing zag ik op de oude beelden dat hij in het begin van zijn carriere op een Danelectro speelde! Gewoon zo'n cheapo kartonnen prutsgitaar. En daar haalde hij gewoon warme, vette jazzgeluiden uit. Verbazend, het is echt de gitarist en niet het gereedschap.

Nu heb ik ooit zo'n ouwe Dano gehad en vergis je niet in de sounds die zo'n ding kan maken. Maar Toots klonk altijd fantastisch op gitaar. Een paar jaar geleden zag ik hem spelen - met een nieuwe Epiphone archtop met - jawel!- zwevend element- en hij had een prachtig geluid. Hij was ooit demogitarist voor het kleine merk Rickenbacker, nadat dit overgenomen was door FC Hall. een Britse snotaap, Johnny Lennon, was diep onder de indruk van zijn sound en kocht een (van de drie! ) Rickenbackers in Duitsland. De rest is geschiedenis..

tidalwave_sideburns
17 juni 2009, 11:02
jolana's en dingen van de musima groep zijn meestal muurhangers, zitten we klasse gitaren tussen maar het gros is bagger.
en je zal wel hofner bedoelen inplaats van hohner.


Hoffner, Hoyer, ik hou het allemaal niet meer bij. Hohner maakt trouwens ook mooie Jazzbakken (http://cgi.ebay.com/Hohner-SE-400-Jazz-Guitar_W0QQitemZ280357259740QQcmdZViewItemQQptZGui tar?hash=item41469849dc&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1205%7C 240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50)


Hier trouwens zo'n Hoffner: http://www.gitarshop.hu/index.php?tart=apro_hirdetesek_rapattanok&erdekel=51134

munkie
17 juni 2009, 20:32
Net nog een docu op de Belg gezien over Toots. Jammer dat hij geen gitaar meer speelt. Hij had zijn ES175 nog wel in de kamer staan.

Les TeleStrat
17 juni 2009, 21:23
Naar de gewenste specs kijk ik maar niet te veel, want dat is gewoon niet tot nauwelijks haalbaar voor 700 eurie. Heb wel zilveren hardware en een Bigsby voor je in de aanbieding

Al een gedacht aan een Epiphone ES295? Geschikt voor jazz en blues, maar ook veelzijdiger met rock etc. Kleine broertje van de Gibson ES295.

http://farm1.static.flickr.com/192/501490897_6b57f325f4_o.jpg

Of de tegenhanger van Peerless, net al genoemd, de Gigmaster SC
http://www.jpstingrayguitars.com/GIGMAS%20FULL.jpg

Ik wil zelf ook nog een dergelijke gitaar, alleen geen idee welke van de twee. Qua kleur is de Peerless het beste vind ik.

Sommigen hebben het hier over Gretsch, maar dat ligt vrijwel allemaal buiten je budget (al zijn er goedkopere modellen). Het nadeel is ook dat Gretsch diverse soorten pickups heeft, het meerendeel daarvan is volgens mij meer geschikt voor rock en rockabilly.

barno
17 juni 2009, 21:42
Net nog een docu op de Belg gezien over Toots. Jammer dat hij geen gitaar meer speelt. Hij had zijn ES175 nog wel in de kamer staan.


Toots loopt tegen de 90 en ik kan me voorstellen dat de fijne vingermotoriek het op die leeftijd wat minder doet. Chromatische harmonica is niet echt mijn favoriet jazzinstrument maar de man is echt wel een levende legende, still going strong