PDA

View Full Version : herstel en refinish klassieke gitaar



John S
14 juni 2009, 20:09
Jow jow jow

Ik ben bezig een oude akoestische gitaar te herstellen (nylon strings) en heb enkele vragen. De gitaar in kwestie is een redelijk goedkoop modelletje, maar ik herstel ze voor het plezier. Alhoewel ze niet bepaald high quality is, wil ik ze wel tot het beste van haar vermogen herstellen. Mijn vragen zijn de volgende:

- Er is een scheur in de klankkast van circa 10 cm, tussen bridge en klankgat. Deze scheur is mooi egaal, staat niet open, en is ontstaan door hardhandig gebruik en niet door droogheid. Van wat ik gelezen op het net en in de lectuur is huidenlijm de betere optie om dit op een efficiënte en esthetisch verantwoorde manier te herstellen? Ik ben een Belg, en heb gelezen dat deze lijm in Nederland in de groothandel te krijgen is maar betwijfel of dit in België ook het geval is. Belgen hier die weten waar ik het kan vastkrijgen? Drogist?

- Na het herstellen van de scheur zou ik de hele gitaar willen afschuren (body, neck en eventeel zelfs stukken van het fretboard) en daarna verven naar wens. Welke soorten verf gebruik ik best, is een spuitpistool noodzakelijk, en zijn er dingen die ik zeker in gedachten moet houden tijdens het uitvoeren van deze werkzaamheden?

Liefst geen verwijzingen naar lectuur, want heb er al heel veel van doorgenomen en die behandelt meestal de iets gevorderde herstellingen. Op dergelijk simpele zaken vind ik er nauwelijks antwoord.

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen van mijn vraag en het eventueel beantwoorden ervan!

groeten

Puerco
14 juni 2009, 21:55
Huidenlijm is hetzelfde als gelatine, gelatine is alleen wat zuiverder zodat het voor consumptie geschikt is. Als je geur en smaakloze gelatine kunt vinden kun je daar prima mee lijmen, je moet alleen niet het recept van het pakje volgen maar de verhouding en temperatuur die voor huidenlijm gebruikelijk is.

stijnkenens
15 juni 2009, 00:07
ik weet niet waar je vandaan komt, maar huidenlijm wordt verkocht in de ballans in Antwerpen, en bij Anbeko in mortsel. daar haal ik mijn grondstoffen.

In de instrumetenbouwscholen in Boom, Puurs, Brugge en Gent zal je het ook wel vinden.

Ook altijd handig is te weten hoe het er van binnen uitziet. zit er een balkje van de waaier bebalking, of is het een ladder bebalking? Bij dat laatste kan je ook enkele klosjes plakken onder de barst, om de lijmnaad te verstevigen.

Verven zou ik nooit doen met een klassieke gitaar, voor mij is dat 'not done'.
lakken is logisch.
schellac, of synthetisch, aan u de keuze, maar hier virtueel uiteggen hoe je moet politoeren is onbegonnen werk.


s