PDA

View Full Version : Welke Squier strat is dit?



geert1976
14 juni 2009, 19:13
vandaag in België geruild tegen mijn Condor Les Paul: Een Squier Strat en ik kreeg er een slagplaat, compleet bij inclusief de coils en schakelaar, de eigenaar beweerde dat dit uit een Fender Strat Japan kom.

zie de pics, welke Squier is dit en hoe oud is deze en is de bijgeleverde slagplaat inderdaad volgestopt met Fender spul

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/039.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/040.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/041.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/042.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/043.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/044.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/045.jpg

Exi
14 juni 2009, 19:25
Chinese Squiers:

YN: Y = Yako (Taiwan). The second character refers to the decade N = Nineties (1990's). And the first number following is the year. So, for example "YN6" = 1996. This form is associated with Made in China Affinitys (with the standard body thickness of 45mm/1.75).

Het is dus een Affiinity strat gemaakt in 1996 door Yako

De slagplaat heb ik geen idee van, staat er niets op de elementen of pots?

geert1976
14 juni 2009, 19:29
op de elementen zie ik zo niets staan op de pots staat enkel Alpha 250k

en hoe is de kwaliteit van de deze taiwanese strats?

Staon
14 juni 2009, 20:01
Als het inderdaad een Affinity is dan is google je beste vriend wat betreft welke elementen het zijn. Voor zover ik weet zijn die 90's Squiers best tof overigens.

KamikazaGuitar
14 juni 2009, 20:03
en hoe is de kwaliteit van de deze taiwanese strats?

Jij bent hier degene die de gitaar heeft, wat vind jij? :chicken:

geert1976
14 juni 2009, 20:06
Als het inderdaad een Affinity is dan is google je beste vriend wat betreft welke elementen het zijn. Voor zover ik weet zijn die 90's Squiers best tof overigens.

er staat geen affinity op en hoe de Squiers gemiddels zijn weet ik niet, qua afwerking is die zowieso beter als mijn chinese tele.

Ik heb nu de slagplaat die erop zit er afgehaald, zal zo een pic plaatsen, body heeft HSS frezing en 500k pots

geert1976
14 juni 2009, 20:12
foto's binnenzijde:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/046.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/047.jpg

Hendriks
14 juni 2009, 20:26
Dat het een affinity is zie je aan het zwarte logo en aan de aanduiding "Strat",
Dus een Taiwan Squier affinity strat uit 1996 .

humbucker
14 juni 2009, 20:49
ik heb precies dezelfde. Zowel looks als de insides! Ook dezelfde routing. Op de neckplate staat wel made in china. Dus zeker dat deze uit Taiwan komen weet ik niet. Speelt lekker, mits goed afgesteld, en klinkt ook niet slecht. Bodyhout heb ik geen idee van. Tis in ieder geval wel geen multiplex. Pickups zijn aardig microfonisch bij de mijne. Maar voor de rest is het wel een leuk ding!

edit: serienummer van de mijne is: YN645625
edit2: Wat heb je er nog voor gegeven (als ik zo vrij mag zijn:))?

Apenzoon
14 juni 2009, 20:50
Er staat made in China op de neckplate. Hoe zit dat dan? Is alleen die neckplate in China gemaakt? :dontgeti:

EDIT: Ik was tegelijk met humbucker. Dat is dus wel normaal? Ok, grappig.

Neals
14 juni 2009, 21:13
Zal mij niks verbazen als dit een zogenaamde Frankenstrat is.

Mafia66
14 juni 2009, 21:24
Wat heb je er nog voor gegeven (als ik zo vrij mag zijn:))?

Hij heeft er niets voor gegeven als je zijn openingspost leest zie je staat dat hij het heeft omgeruild met zijn Condor Les Paul.

humbucker
14 juni 2009, 21:38
Zal mij niks verbazen als dit een zogenaamde Frankenstrat is.

die IDEM aan de mijne is? Zou straf zijn :)

@maffia: alright, had erover gelezen.

humbucker
14 juni 2009, 21:43
Zal mij niks verbazen als dit een zogenaamde Frankenstrat is.

die IDEM aan de mijne is? Zou straf zijn :)

@maffia: alright, had erover gelezen.

Exi
14 juni 2009, 21:46
Volgens mij worden die dingen allemaal gerekend tot 'Made in China'.
Ik heb iig nog nooit Made in Taiwan op een squier/fender zien staan.

Verder zegt China dat Taiwan een provincie van hen is ofzoiets:???:

spirit
14 juni 2009, 22:29
Slagplaatje wat je erbij hebt is zeker NIET Japans. switch kom je tegen in Koreanen en chinezen. In een Jap (zeker de oudere) hoort op zijn minst een DM of YM 30/50 switch te zitten.

MIJ pots hebben de aanduiding: M250K en dan nog 2 letters en daaronder staat dan nog iets.

Elementen komen mij ook niet bekend voor.

geert1976
14 juni 2009, 22:29
@ Exi Klopt, China ziet Taiwan als een afvallige provincie, wellicht dat er bewust made in china op is gezet, om de chinezen niet voor het hoofd te stoten

de gitaar is klaar.. de slagplaat met het japanse spul zit erop, gitaar heeft hoge output (zitten op elk element ook twee magneten), heeft bijzonder mooie lage actie en fretboard even behandeld met citroenolie behandeld en nieuwe snaren erop gezet, ik houd hem niet zelf, heb weinig met strats, tremolow gaat zeer strak, gitaar ontstemt bij gebruik niet een paar pics:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/048.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/049.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/050.jpg

geert1976
14 juni 2009, 22:36
Slagplaatje wat je erbij hebt is zeker NIET Japans. switch kom je tegen in Koreanen en chinezen. In een Jap (zeker de oudere) hoort op zijn minst een DM of YM 30/50 switch te zitten.

MIJ pots hebben de aanduiding: M250K en dan nog 2 letters en daaronder staat dan nog iets.

Elementen komen mij ook niet bekend voor.

tja er staat enkel Alpha op en 250K en hoeven ohm weerstand die geeft
maakt mij ook niet zoveel uit, pots zijn goed en kraken niet.

elementen wijken wel erg af, normale elementen hebben allen 1 magneet, althans de afbeelingen die ik zo even snel kon vinden op google, terwijl deze twee magneten heeft ziet er wel typisch uit.

Hendriks
14 juni 2009, 22:54
@ Exi Klopt, China ziet Taiwan als een afvallige provincie, wellicht dat er bewust made in china op is gezet, om de chinezen niet voor het hoofd te stoten

de gitaar is klaar.. de slagplaat met het japanse spul zit erop, gitaar heeft hoge output (zitten op elk element ook twee magneten), heeft bijzonder mooie lage actie en fretboard even behandeld met citroenolie behandeld en nieuwe snaren erop gezet, ik houd hem niet zelf, heb weinig met strats, tremolow gaat zeer strak, gitaar ontstemt bij gebruik niet een paar pics:

Elementen lijken mij chinese oem , paar jaar geleden eenzelfde strat verkocht voor €100 en daar was ik niet ontevreden over.

pasqual
14 juni 2009, 23:16
de elementen kom je tegen in mexicaanse standaard strats ( fender ) en zijn keramisch. de potmeters uit deze gitaren zijn de standaard cts-pots maar niet op deze slagplaat zo te zien. dus deze elementen zijn er naderhand op gekomen. de elementen zullen niet snel voor meerwaarde zorgen bij verkoop, tenminste ik wordt er niet echt sneller door over gehaald. ze zijn niet slecht maar ook niet bijzonder, maar wel fender. in de usa fenders kom je ze niet tegen zover ik weet.

groeten Pasqual.

geert1976
14 juni 2009, 23:35
de elementen kom je tegen in mexicaanse standaard strats ( fender ) en zijn keramisch. de potmeters uit deze gitaren zijn de standaard cts-pots maar niet op deze slagplaat zo te zien. dus deze elementen zijn er naderhand op gekomen. de elementen zullen niet snel voor meerwaarde zorgen bij verkoop, tenminste ik wordt er niet echt sneller door over gehaald. ze zijn niet slecht maar ook niet bijzonder, maar wel fender. in de usa fenders kom je ze niet tegen zover ik weet.

groeten Pasqual.

OK dus als ik het goed begrijp zijn de elementen (met elk 2 magneetjes) uit een mexican strat en zijn dus keramisch (daarin sprak de verkoper dus de waarheid)

cts pots, waar staat dit voor (ik weet niet alles uit mijn hoofd:( )

geert1976
14 juni 2009, 23:36
Elementen lijken mij chinese oem , paar jaar geleden eenzelfde strat verkocht voor €100 en daar was ik niet ontevreden over.

daarmee doel je dus op de elementen met 1 magneet;)

idno
15 juni 2009, 08:43
Deze chinese Squiers zijn eigenlijk pre-Affinity. De kwaliteit ervan ligt hoger dan de huidige Squiers. Ze zijn gemaakt van elzen hout met keramische elementen idd.

humbucker
15 juni 2009, 09:32
Het zijn inderdaad de eerste "affinitys". Deze zijn in '96 gelanceerd samen met de Pro Tone versie als ik het mij goed herinner. (Heb gisteren er het een en ander over gelezen).

elzen is dat ash? of alder?

Van houtsoorten in het Nederlands heb ik geen kaas gegeten :)

idno
15 juni 2009, 13:43
volgens mij bestonden de pro-tones toen ook nog niet toch.
en alder = elzen
ash = essen

geert1976
16 juni 2009, 00:15
vandaag inderdaad de bevestiging gehad dat mijn Squier inderdaad in Taiwan is gebouwd, bij Fender rekende men de taiwanese productie inderdaad tot de totale chineze productie en werd er in de backplate inderdaad "made in China" gezet, terwijl deze inderdaad in Taiwan werden vervaardigd

Squier4ever
16 juni 2009, 00:27
Leuke gitaartjes, de pickups zijn vast beter dan de standaard affinity dingetjes. Ik heb een '98 Affinity (omgebouwd inmiddels as you might know) maar is echt een leuk gitaartje. Is deze multiplex of gewoon massief hout? Mijn in ieder geval massief. Setje GFS erin en gaat als een tierelier.

http://i525.photobucket.com/albums/cc337/GibsonPim/29052007028.jpg

geert1976
16 juni 2009, 00:36
Leuke gitaartjes, de pickups zijn vast beter dan de standaard affinity dingetjes. Ik heb een '98 Affinity (omgebouwd inmiddels as you might know) maar is echt een leuk gitaartje. Is deze multiplex of gewoon massief hout? Mijn in ieder geval massief. Setje GFS erin en gaat als een tierelier.

http://i525.photobucket.com/albums/cc337/GibsonPim/29052007028.jpg

De mijne is van massief elzenhout gemaakt en mijn gitaar is uitgerust met keramische pick-ups van Fender welke geplaatst werden in de mexican strat.

Gitaar is de voorloper van de affinity en proton serie's, ik heb de gitaar echter te koop gezet, heb niets met Strat modellen.

mijn Body heeft evenals de jouwe HSS frezing

Volgens de kenners is de mijne een van de betere Squiers

Miezz
10 augustus 2009, 00:21
Grappig. Mijne heeft als serial YN619567.
Ik wil hem eigenlijk verkopen omdat ik voor een andere aan het sparen ben. Wat mag een nieuwe eigenaar voor dit prachtige model betalen?
Graag advies!

Groet,

Miezz.

geert1976
10 augustus 2009, 00:31
tja dat hangt een beetje van de staat af waarin die verkeerd en of hij al dan niet upgrades heeft gehad

EGH
10 augustus 2009, 00:33
Heb je die van jou alweer verkocht dan, Geert?

geert1976
10 augustus 2009, 00:39
Ja, heeft maar 2 dagen op MP gestaan, is aan iemand verkocht die 15 km van mij af woonde
Heb er nog redelijk voor gevangen, maar gitaar was ook echt ok

Miezz
10 augustus 2009, 00:59
Ja, het is ook echt een prima gitaar.
Voor zover ik kan beoordelen is de gitaar niet gemod, maar in standaard configuratie. Ziet er prima uit, geen deuken of grote krassen, alleen wat gebruikssporen, maar minimaal... Graag advies!

Orgasmocaster
10 augustus 2009, 03:05
ik heb vorig jaar 2 squiers gekocht..
1 YN nummer voor.....$15 :o
en dezelfde dag nog een andere voor 25, een iets nieuwere met grote headstock.

ze zijn allebei in de onderdelen doos verdwenen, maar de bodies heb ik nog wel..

Anderie
10 augustus 2009, 11:22
Ik wil die 2 squiers van jou ( wel in elkaar gezet ) wel voor 60 euro kopen hoor XD

bat
10 augustus 2009, 12:13
Volgens de kenners is de mijne een van de betere Squiers
Nounou, overdrijven is ook een kunst. Het is een van de betere goedkopere Squiers.

geert1976
10 augustus 2009, 12:48
Nounou, overdrijven is ook een kunst. Het is een van de betere goedkopere Squiers.

als je de hele topic goed leest haal je dat er ook uit, je moet het in de context zien, een JV of E is vele malen beter, dat weet ik ook wel, speel al meer dan 20 jaar dus weet wel zo'n beetje wat er te koop is en was.

het is ook in de context gezet in bv de affinity, waar die van mij een voorloper van is.

Heeft dus niets met overdrijven te maken, gaarne beter lezen!

Miezz
10 augustus 2009, 14:57
Jamaar.. Nu weet ik nog steeds niet wat de mijne ongeveer waard is.. :(

geert1976
10 augustus 2009, 15:24
tja ik doe een voorzichtige schatting, maar houdt rekening met een waarde van tussen de E 100,00 a E 130,00, tis een beetje breed maar het hangt van de staat etc. af.

De mijne leverde E 175,00 op, was in mint condition en was voorzien van Fender Mex electronica en tortoise slagplaat

bat
10 augustus 2009, 16:39
als je de hele topic goed leest haal je dat er ook uit, je moet het in de context zien, een JV of E is vele malen beter, dat weet ik ook wel, speel al meer dan 20 jaar dus weet wel zo'n beetje wat er te koop is en was.

het is ook in de context gezet in bv de affinity, waar die van mij een voorloper van is.

Heeft dus niets met overdrijven te maken, gaarne beter lezen!
Hold your horses... De iets minder ingevoerde lezer (lees een beginnende gitarist) zal dit namelijk niet zo snel uit de context halen en vooral dat simpele, duidelijke zinnetje lezen: dat dit één van de beste Squiers is. En aangezien beginnende gitaristen die iets over Squier zoeken al snel in dit topic terecht komen, vond ik het toch nodig om enige nuance aan te brengen. Dan hoeven ze ten minste niet alles begrijpend te lezen.

Voor de rest is het een leuke strat. Een iets oudere versie hiervan heb ik destijds voor onze tweede gitarist nieuw opgehaald (ik had OV, hij niet) en die heeft er jarenlang met heel veel plezier op gespeeld. Kwalitatief moest ie wel flink toegeven op de made in Japan Silver Series Tele die ik destijds had (en stom genoeg ooit verkocht heb), maar het was een prima gitaar voor het geld.

Miezz
10 augustus 2009, 20:40
tja ik doe een voorzichtige schatting, maar houdt rekening met een waarde van tussen de E 100,00 a E 130,00, tis een beetje breed maar het hangt van de staat etc. af.

De mijne leverde E 175,00 op, was in mint condition en was voorzien van Fender Mex electronica en tortoise slagplaat

Dank voor de info! Bestaat er een kans dat deze gitaar "ooit" een stuk meer waard wordt?

Braindead
10 augustus 2009, 22:02
Dank voor de info! Bestaat er een kans dat deze gitaar "ooit" een stuk meer waard wordt?

Er bestaat altijd "een kans" dat ie ooit een stuk meer waard wordt maar hoe groot de kans is hangt af van vele factoren. Wellicht dat ie over 100 of 1000 jaar aardig wat meer waard is (stel dat de aarde voor 90 % overstroomd is en bijna alle gitaren in zee zijn verdwenen :D) maar ik zou er op de korte duur niet mee rekenen. Koop dan liever een japanner...

geert1976
10 augustus 2009, 22:03
Er bestaat altijd een kans dat ie ooit een stuk meer waard wordt maar hoe groot de kans is hangt af van vele factoren. Wellicht dat ie over 100 of 1000 jaar aardig wat meer waard is maar ik zou er op de korte duur niet mee rekenen. Koop dan liever een japanner

mee-eens op korte termijn worden ze niet meer waard, daarvoor zijn er domweg veel te veel van in de omloop en ze hebben niet hetzelfde kwaliteitsniveau als de Japanse Squiers

Miezz
10 augustus 2009, 22:31
Ok, das duidelijk. Veel dank!