PDA

View Full Version : Mono preamp --> stereo poweramp



JTB
14 juni 2009, 17:09
Hoe kan ik mijn mono voorversterker zo aansluiten dat ik toch beide kanalen van mijn poweramp kan gebruiken? Voor de goede orde mijn voorversterker heeft 1 mono uitgang en mijn eindversterker 2 mono ingangen. Ik gebruik nu maar 1 ingang van mijn poweramp en wil eigenlijk beide kanalen gebruiken.

Liquid_Metal
14 juni 2009, 17:11
Kun je je poweramp niet bridgen?
Anders een Y-kabel gebruiken.

JTB
14 juni 2009, 17:14
Nee kan mijn poweramp helaas niet bridgen. Y-kabel is mogelijk, heb hem al gesoldeerd, aantal keren, maar hij meet niet lekker. De weerstand is niet altijd 0 en 1. Dus er blijft op de één of andere manier signaal van + naar - gaan en andersom. Terwijl de kabels elkaar echt nergens raken oid. Zijn Y-kabels kant en klaar te koop (1 mono naar 2 keer mono)?

Liquid_Metal
14 juni 2009, 19:15
Zijn Y-kabels kant en klaar te koop (1 mono naar 2 keer mono)?

Die zocht ik laatst ook, maar vooralsnog niet gevonden.

vidar
14 juni 2009, 21:41
zoiets?
http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorder/lshop.cgi?action=showdetail&wkid=1245008312-8324&ls=e&nc=&rubnum=mi.premade.yada.unbal&artnum=AYU2&file=&gesamt_zeilen=&p8=

JTB
14 juni 2009, 22:21
Dat bedoel ik dus precies, nouja beste was twee male jacks, maar dit werkt ook. Alleen daar kan je als particulier niet kopen zo te zien.

Heynis
14 juni 2009, 22:27
Zelf maken? Eigenlijk is wat je zoekt gewoon 2 jack kabels die bij een plug als het ware samen gesmolten zijn. Als je een Y-kabel koopt, let dan in ieder geval op dat je geen insertiekabel koopt (herkenbaar aan een stereo of TRS jack).

Ietsje professioneler zou een splitter zoals dit (http://www.muzique.com/lab/splitter.htm) zijn, maar dan is enige kennis van elektronica wel vereist. Dit zou makkelijk in een klein kastje passen, maar vereist wel weer een 9V voeding.

Liquid_Metal
14 juni 2009, 22:53
Dat bedoel ik dus precies, nouja beste was twee male jacks, maar dit werkt ook. Alleen daar kan je als particulier niet kopen zo te zien.

Ja twee jacks lijkt me ook praktischer. Vreemd dat die niet te koop lijken hè? Alsof niemand splitterkabels gebruikt (zullen er wel niet zo veel zijn).

JTB
15 juni 2009, 06:59
Zelf maken? Eigenlijk is wat je zoekt gewoon 2 jack kabels die bij een plug als het ware samen gesmolten zijn. Als je een Y-kabel koopt, let dan in ieder geval op dat je geen insertiekabel koopt (herkenbaar aan een stereo of TRS jack).

Ietsje professioneler zou een splitter zoals dit (http://www.muzique.com/lab/splitter.htm) zijn, maar dan is enige kennis van elektronica wel vereist. Dit zou makkelijk in een klein kastje passen, maar vereist wel weer een 9V voeding.

Ja dat is dus het probleem, heb hem al meerdere keren zelf gemaakt, maar hij meet naar mijn idee niet goed. Maar heb nog eens nagedacht, ik meet misschien het verkeerde.

Waarom is die buffer beter? Want als ik de waarde van de componenten weet dan bouw ik die wel. Voeding kan met een simpele adapter of zelf batterij.

peter_heijnen
15 juni 2009, 08:05
Deze (http://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpy_2003_pbb.htm) zul je bij je plaatselijke audio of gitaarboer toch ook wel kunnen bestellen?

JTB
15 juni 2009, 08:36
aah kijk dat is een goeie, nou ik bestel em wel bij thomann, dat boeit me niet zoveel. Ben blij om te zien dat deze met fatsoenlijke connectoren gemaakt is.

FNaRK
15 juni 2009, 09:53
staat je Rocktron nu al te koop :???:


ik weet nog wel een leuke Digitech 2120

JTB
15 juni 2009, 10:05
Hahaha, ja heb een digitech 2120 gehoord en vond em eigenlijk helemaal ruk. Digitale overdrives zijn niet voor mij weggelegd. Sorry. heb nu een volledig buizen preamp en dat is toch duidelijk meer mijn geluid. Die Kitty Hawk klinkt subliem. Van mooi warm clean tot JCM800 tot zware metal.

vidar
15 juni 2009, 15:04
http://uwkabelopmaat.nl hier kun je ze ook laten maken trouwens. Moet je wel even mailen maar dan krijg je hem precies op maat.

JTB
15 juni 2009, 15:46
Helaas zijn die oplossingen altijd heel duur, ik ga het nu oplossen met de eerder geopperde splitter van thomann. Zal vast goedkomen.

Erik70
15 juni 2009, 18:47
Hoe kan ik mijn mono voorversterker zo aansluiten dat ik toch beide kanalen van mijn poweramp kan gebruiken? Voor de goede orde mijn voorversterker heeft 1 mono uitgang en mijn eindversterker 2 mono ingangen. Ik gebruik nu maar 1 ingang van mijn poweramp en wil eigenlijk beide kanalen gebruiken.

...en wat mag hier de meerwaarde dan van zijn...2x mono ??

Johannes
15 juni 2009, 19:12
Ik gebruik nu maar 1 ingang van mijn poweramp en wil eigenlijk beide kanalen gebruiken.



...en wat mag hier de meerwaarde dan van zijn...2x mono ??

Je geeft het antwoord zelf al door die openingspost te quoten.

Wanneer je beide kanalen van de eindtrap gebruikt in plaats van slechts één heb je bijvoorbeeld twee keer zoveel vermogen, je kan makkelijk 2 speakerkasten aansluiten. Het is ook handig als het volume per kant kan regelen (eentje uitgemiced naar de PA, andere voor monitoring op het podium). Zullen vast nog wel wat voordelen te verzinnen zijn.