PDA

View Full Version : percussie-achtig geluid



karintje
25 maart 2003, 23:53
Hoi allemaal,

Ik heb een paar maandjes "les" gehad van een kennis van mij die mij heeft leren tokkelen op mijn klassieke gitaar.

Dat gaat best wel redelijk, maar ik probeer mezelf nu al een paar maanden een paar leuke slagjes te leren. En heb het gevoel dat er wat ontbreekt.

Volgens mij moet ik daar ook een gitaar met stalen snaren voor hebben, want dat klinkt stukken anders. Maar het ligt volgens mij ook voor een gedeelte aan mijn techniek. Vaak als je iemand een lekker ritmisch stukje hoort spelen zitten er van die "nep-akkoorden" tussen. Er komt dan wel geluid uit de gitaar maar geen toon (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Ik probeer op tv steeds de techniek af te kijken hoe ze dat doen, maar ik ontdek het niet! Ik kan iets soortgelijks krijgen als ik de akkoorden barré speel en dan de vingers er niet helemaal goed op druk, maar ik zie ook vaak dat ze het op de 1 of andere manier met de simpelere vingerzetting dat geluid uit kunnen krijgen.

Mijn vraag is: HOE DOEN ZE DAT ?
Het klinkt een stuk mooier met die lekkere ritmische geluidjes erbij!

pimmetje
26 maart 2003, 00:09
ALs 't is wat ik denk dat 't is, dan zit je al in de buurt... het is dan idd gewoon de snaren alleen aanraken en niet tegen de frets aan drukken.

Meestal kan dit gewoon door 't akkoord wat je beet hebt vast te houden en los te laten terwijl je wat resten vinger/hand tegen eventueel in het akkoord niet gebruikte snaren drukt.

Het helpt dan wel om de snaren niet te dempen op een flagiolet gevoelige plek... tenzij je uiteraard juist wel wat gedempte flagiolet wilt :grin:.

Je kan 't geluid van die percussie natuurlijk veranderen door te varieren in de plek op de hals waar je dempt en de snaren die je aanslaat.

kokteejl
26 maart 2003, 14:13
totally right je kan zo'n metaal-geluid maken (ik zet mijn vingertoppen heel licht op de snaren, het geluid van de A-snaar is voor mij het coolst) en als je dan (zoals pimmetje zegt) je snaren op verschillende plaatsen op de nek afdempt maak je zo'n cool geluid

ik denk dat een goed voorbeeld nirvana - smells like teen spirit is...

(ohjah pim sorry als ik je tekst gewoon opnieuw heb getypt, vergeef me ik verveel me te pletter)

karintje
26 maart 2003, 20:26
Bedankt voor jullie reacties!

Inderdaad, dat introotje van Nirvana - smells like teen spirit is precies wat ik bedoel!

En bij een akoestische gitaar krijg je dus hetzelfde effect ? Toch vind ik het bij mezelf nogal amateuristisch klinken, maar misschien moet ik nog wat oefenen ?

kokteejl
27 maart 2003, 16:47
op mijn akoustische ook :wink: maar de mijn is niks waard....het gaat "volgens mij" gewoon beter met elektrische en distortion erop...