PDA

View Full Version : Verschillende stemmingen, metal voornamelijk



falcovanhoorn
14 juni 2009, 15:02
Hey iedereen, ik pak mn gitaar na lange tijd weer eens op, maar heb altijd een (mentaal) probleem als ik weer metal begin te spelen, namelijk de verschillende stemmingen. Nummers waarbij de gitaar in C staat kan je natuurlijk wel in D of E stemming spelen maar dan wordt meespelen met de muziek toch weer klote, en heb ook niet de luxe van meerdere gitaren.. hoe doen jullie dit of zouden jullie dit oplossen? een 7 string of bariton regelen en alles in B gaan spelen? als een malloot gaan herstemmen? :P
sorry als het niet echt duidelijk is, maar vind et gewoon vervelend dat zoveel bands in vrschillende stemmingen spelen. Op zich zou je dan de posities kunnen veranderen per nummer, maar veel metal(core) spelen toch wel snelle riffs met veel open strings... A,B,C, Drop C, D, Drop D, E, kom echt alles tegen in mn muziekcollectie xD
magoed, hoe gaan jullie hier dus mee om?
x

Il_Falco
14 juni 2009, 15:31
Wat me handig lijkt zijn twee gitaren: een in drop d en de andere in standaard. en dan stem je ze het laagste dat je nodig hebt. en moet je dan een stemming hoger gaan spelen gebruik je een capo. Het enigste probleem is dan dat solo's problemen kunnen gaan opleveren omdat je geen 24 frets ter beschikking hebt.

Gothra
14 juni 2009, 15:57
Ik heb zelf een gitaar in Eb staan (voor een nummer van buckethead, en wat guns 'n roses dingen enzo) een andere in C, voor mijn band, speel ik ook arch enemy nummers mee, en children of bodom. En binnenkort ook eentje die ik in D en drop C ga stemmen.

Verder speel ik vaak mee met Guitar Pro, iets minder goede kwaliteit maar je kan de stemming aanpassen en zo speel ik dus ook COB in C, heel handig!

Jeroensnake
14 juni 2009, 19:25
Zo lang duurt het toch niet om je gitaar anders te stemmen ... ?

-=JEROEN=-
14 juni 2009, 19:44
Misschien echte muziek gaan spelen :soinnocent:

Jeroensnake
14 juni 2009, 20:06
Daar heeft de topicstarter natuurlijk helemaal niks aan.



Niet dat mijn opmerking veel beter was. Misschien als ik erbij zeg dat het (her)stemmen steeds sneller gaat als je het vaker doet. En als je jezelf een lol wil doen, leer je het zonder stemapparaat. Stem 1 snaar op iets wat je kent (stemvork, bekend liedje, blokfluit, ander instrument, pc, etc) en dan per stemming zoeken welke snaren en boventonen bij een andere (open) snaar klinken. Behalve octaven zou je ook heel snel kwinten op elkaar moeten kunnen stemmen. En dan ook kwarten. Met veel distortion (je speelt toch al metal) zijn die ook makkelijk te vinden. Je hoort die rare zweving in de boventonen (die je uiteraard NIET wil horen) namelijk veel makkelijker...

falcovanhoorn
14 juni 2009, 22:06
Bedankt! Kheb nu dikkere snaren, 012 snaren erop gelegd, wel fijner dan die dunne priegeldingetjes... Kheb em nu in C gestemd, dus met drop B mogelijkheid, en vind et wel even fijn zo. Black Dahlia Murder nummers heb ik toch de komende tijd wel even mn handen vol aan haha :)

En die opmerking dat et geen echte muziek zou zijn, wellicht sarcastisch, ik ken nog niet iedereen op et forum hier maar anders ietwat bekrompen ;)

-=JEROEN=-
14 juni 2009, 23:17
Ik vind het bagger muziek, maar ja, iedere gek z'n gebrek :hippie:

aaronstonebeat
15 juni 2009, 00:41
Dat omstemmen zou ik ook wel een probleem vinden. Persoonlijk vind ik dat een gitaar pas lekker klinkt in een bepaalde stemming als ie er een tijdje in staat.

Maar voor sommige stijlvormen is het wel nodig (ook buiten de metal). Verschillende gitaren lijkt me de beste oplossing. Je hebt ook wel gitaren met een zg. D-tuner, die maakt van de lage E een D door een palletje bij de mechaniek om te zetten; werd/wordt in country wel gebruikt. Maar ze schijnen niet allemaal even goed te werken.
Een tijdje terug heb ik een tremolo gezien (ik meen op een Manson gitaar) die je in stappen van een halve toon vast kunt zetten. Dat leek wel goed te werken. Druk de hele gitaar bv. een hele toon omlaag; je hoort en voelt waar de klik zit en je bent klaar voor de volgende actie.

En sowieso toch maar leren snel (om) te stemmen, da's nooit weg :D

Jeroensnake
15 juni 2009, 01:00
Nog een tip ;

Minder windingen om de pinnen van je stemmechaniek zorgt ervoor dat je minder hoeft te draaien om de toon omlaag/omhoog te krijgen. Te weinig is trouwens niet goed (ontstemt sneller, dacht ik).
Teveel is ook niet goed. Dan ontstemt je gitaar ook, zeker bij het omlaag halen van de spanning. Altijd van laag naar hoog (spanning/toon) stemmen, zodat 'ie minder snel ontstemt.

Volgens mij is 3 a 4 windingen goed. Misschien lukt het ook met maar 2 ... (stond hier op het forum ergens in een topic over snaren wisselen)

toevoeging:
Hou het maar op 2 windingen ... zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=917733#6

aaronstonebeat
15 juni 2009, 01:13
Yup, die zaken moet je goed voor elkaar hebben om stemverdriet te voorkomen :ok:

Nog even over die D-tuner. Elvis' eerste gitarist Scotty Moore heeft er een 'n tijdje gebruikt om live Don't be cruel te spelen, maar is weer teruggegaan naar omstemmen omdat het ding niet beviel.

Elvis latere begeleider James Burton heb ik opmerkelijke dingen zien doen met zijn stemmechanieken, soms midden in een nummer naar een andere toon draaien en weer terug, loepzuiver; puur voor het effect.

Het kan dus allemaal wel.