PDA

View Full Version : Vraag over Pickups in Tele



future2future
14 juni 2009, 14:28
Hello People,

ik heb een vraag aan jullie:

Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met tele's. Ik vind het wel heel vette gitaren, dus ben van plan er nu 1tje te gaan aanschaffen. Mijn probleem is nu welke pickup configuratie ik moet nemen. Gewoon de traditionele tele setup, voor de warme neck sound en de twangy brug? Of toch 2 humbuckers, om de gitaar wat veelzijdiger te maken. hoorde gister een gozer met 2 humbuckers in een tele en dat klonk wel echt vet.

Wat doen humbuckers in een tele met het karakteristieke geluid van die gitaar? is dat nog wel aanwezig? bv als ik ze ook kan splitten?

Alle advied is welkom!

snaarplukker
14 juni 2009, 14:39
Echt een "ga naar een muziekwinkel en ervaar" vraag. De meeste hier kunnen je wel vertellen hoe ze ongeveer klinken maar eigenlijk moet je ze naast mekaar horen. Dan weet je wat in jou oren vet klinkt.;)

future2future
14 juni 2009, 14:51
Ik heb zelf ook wel een idee, maar vraag naar ervaringen uit de praktijk. En in de meeste muziekwinkels heb ik absolut geen vertrouwen ;) dussss

Arjan12
14 juni 2009, 15:02
Wat mij betreft heeft een echte Tele twee single coils. Een humbucker bij de hals kan wel leuke dingen opleveren (ik geloof dat Keith Richards dat nog wel eens wilde gebruiken?), maar het brugelement is voor mij heilig.

Als je wil weten hoe een Tele met humbuckers klinkt, luister eens naar wat muziek van Franz Ferdinand. De leadgitarist gebruikt een 70's Deluxe met twee humbuckers.

svdijk
14 juni 2009, 15:04
Ik heb een Baja Tele, met in de brug een Pre B1 (is een normale singlecoil, met iets meer mid, laag en wat meer output dan de originele brugpickup) van Dimarzio.
Zo heb je een redelijk vet bruggeluid, met toch 't traditionele Tele geluid.

Luke-wannabe
14 juni 2009, 15:31
Hey Michael. Ik zou echt voor een 'traditionele' Telecaster gaan. In ieder geval wat het brugelement betreft.