PDA

View Full Version : Vraag over Pickups in Tele



future2future
14 juni 2009, 14:28
Hello People,

ik heb een vraag aan jullie:

Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met tele's. Ik vind het wel heel vette gitaren, dus ben van plan er nu 1tje te gaan aanschaffen. Mijn probleem is nu welke pickup configuratie ik moet nemen. Gewoon de traditionele tele setup, voor de warme neck sound en de twangy brug? Of toch 2 humbuckers, om de gitaar wat veelzijdiger te maken. hoorde gister een gozer met 2 humbuckers in een tele en dat klonk wel echt vet.

Wat doen humbuckers in een tele met het karakteristieke geluid van die gitaar? is dat nog wel aanwezig? bv als ik ze ook kan splitten?

Alle advied is welkom!

snaarplukker
14 juni 2009, 14:39
Echt een "ga naar een muziekwinkel en ervaar" vraag. De meeste hier kunnen je wel vertellen hoe ze ongeveer klinken maar eigenlijk moet je ze naast mekaar horen. Dan weet je wat in jou oren vet klinkt.;)

future2future
14 juni 2009, 14:51
Ik heb zelf ook wel een idee, maar vraag naar ervaringen uit de praktijk. En in de meeste muziekwinkels heb ik absolut geen vertrouwen ;) dussss

Arjan12
14 juni 2009, 15:02
Wat mij betreft heeft een echte Tele twee single coils. Een humbucker bij de hals kan wel leuke dingen opleveren (ik geloof dat Keith Richards dat nog wel eens wilde gebruiken?), maar het brugelement is voor mij heilig.

Als je wil weten hoe een Tele met humbuckers klinkt, luister eens naar wat muziek van Franz Ferdinand. De leadgitarist gebruikt een 70's Deluxe met twee humbuckers.

svdijk
14 juni 2009, 15:04
Ik heb een Baja Tele, met in de brug een Pre B1 (is een normale singlecoil, met iets meer mid, laag en wat meer output dan de originele brugpickup) van Dimarzio.
Zo heb je een redelijk vet bruggeluid, met toch 't traditionele Tele geluid.

Luke-wannabe
14 juni 2009, 15:31
Hey Michael. Ik zou echt voor een 'traditionele' Telecaster gaan. In ieder geval wat het brugelement betreft.
Een argument van veelzijdigheid begrijp ik wel. Maar mijn ervaring is eigenlijk dat Tele's juist heel erg veelzijdig zijn omdat die brugpickup echt flink kan rocken. P90/minihum/humbucker bij de hals is ook leuk voor als je naar wat warmers op zoek bent.

Maar echt die brugpickup wil je gewoon zo laten. Want dát is toch hét Tele geluid?

future2future
14 juni 2009, 18:04
Ja dat dat het tele geluid is heb je wel gelijk in, maar ik ben ook niet zo van de single's in de brug van een strat. Krijg je hier wel een dikke vette toon uit?

Luke-wannabe
14 juni 2009, 18:20
Veel dikker dan een Strat. 1 van de vele redenen waarom ik ben 'overgestapt'.

http://www.youtube.com/watch?v=PhQi3xGOb74
Een 50's style met essen body klinkt iets dikker en groter, dus misschien vind je dat lekkerder: http://www.youtube.com/watch?v=yfww11bJGDQ

Ibanez666
14 juni 2009, 18:48
http://www.youtube.com/watch?v=PhQi3xGOb74

heerlijk soundje!

Luke-wannabe
15 juni 2009, 18:27
Michael; Ik zat nog eens te denken. Je kunt natuurlijk ook een HB in SC formaat nemen. Bijvoorbeeld zo'n Joe Barden pickup. Die hebben wat meer power en ballen, maar zijn toch nog typisch Telecaster.