PDA

View Full Version : Tremeloprobleempje



dacrow
14 juni 2009, 11:46
Ik heb een probleem met de tremelo van mijn gitaar (strat relic 60 custom shop)
als ik hem gebruik dan ontstemt mijn gitaar onmiddellijk, hoe kan ik dit oplossen?

Een andere strat E9 heeft hetzelfde probleem..

nico verduin
14 juni 2009, 11:55
net nieuwe snaren?

dacrow
14 juni 2009, 12:00
Ik moet eerlijk toegeven dat de snaren niet nieuw zijn :)

Op de custom strat heb ik 011 die ik regelmatig vernieuw, ik ga ze voor de zekerheid eens vernieuwen !

nico verduin
14 juni 2009, 13:23
Ik kreeg ooit de tip om na het stemmen, met de naren vast houden op de fretboard, er een ruk (met beleid) aan te geven en dan opnieuw te stemmen. Toen was het weg.

budje
14 juni 2009, 13:25
Ik kreeg ooit de tip om na het stemmen, met de naren vast houden op de fretboard, er een ruk (met beleid) aan te geven en dan opnieuw te stemmen. Toen was het weg.

Dat doe ik al jaren, met al m'n gitaren! Ik heb ooit gelezen dat t kwam omdat je dan de wikkelingen rond je stemmechaniek wat strakker trekt, waardoor de boel minder snel verschuiven kan. Geen idee of dat zo is, maar je krijgt er inderdaad wel minder snel ontstemproblemen door!

dacrow
14 juni 2009, 13:33
Ja die truc ken ik ook, de gitaar blijft in het geheel wel goed gestemd enkel met de tremelo ontstemt hij fel...

budje
14 juni 2009, 13:37
Ja die truc ken ik ook, de gitaar blijft in het geheel wel goed gestemd enkel met de tremelo ontstemt hij fel...

lopen je snaren niet aan in je topkam? ietsje uitvijlen of grafietpoeder wil ook weleens helpen dan

Chris Winsemius
14 juni 2009, 13:39
Uitrekken snaren is zelfs zonder trem 'n must ;)

- is de topkam goed?
- is de tremolo goed vastgeschroefd?; bij Strat-style: schroeven niet te vast draaien, buitenste twee wat vaster dan de middelste vier

Kijk naar punten waar frictie tussen de snaar/snaren en gitaaronderdelen ontstaat, dat zijn meestal de boosdoeners.

Valoosj
14 juni 2009, 13:42
Er is hier ergens toch een topic met een goede manier om je snaren op je gitaar te zetten.

Plant
14 juni 2009, 13:48
Allereerst staat deze topic hier verkeerd, het gaat immers niet over versterkers en randapparatuur. Misschien is elektrische gitaren of gitaar diverse een betere plaats.

Toch maar even antwoorden:

Je speelt op .011 snaren. Héél goed, eindelijk weer eens iemand die niet op van die 'elastiekjes' speelt. Echter veel gitaren worden standaard geleverd met .010 erop. Daar is dan ook de topkam naar gevijld.

Ik denk dat je probleem is dat de snaren een beetje strak in de topkam zitten. De snaar schuift een beetje heen en weer door de sleufjes bij tremologebruik. Waarschijnlijk blijven nu de snaren een beetje steken en komen niet helemaal in de originele positie terug.

Dus de sleufjes precies breed genoeg en daarbij vooral niet dieper (laten) vijlen zou een oplossing kunnen zijn.

Je kunt ook de topkam (laten) vervangen voor een grafieten topkam (Graphtech), waarover de snaar soepeler glijd. Maar dan is je gitaar niet meer origineel en er zijn mensen die daar waarde aan hechten. Ik heb weleens de tip gehad om bij een origineel zadel met een potlood door de sleufjes te gaan alvorens de snaren erin te laten zakken. Dan breng je in feite ook wat grafiet aan.

Andere mogelijke oorzaken zijn:

- De snaren kunnen frictie ondervinden bij de stringtree (dat dingetje dat bij de eerste snaren tussen topkam en stemmechanieken zitten om die snaren naar beneden af te buigen). Die zijn van metaal en metalen snaren langs metalen stringtrees glijden niet. Ook hier kun je een Graphtech stringtree gebruiken.

- De mechanieken zelf of de wijze waarop de snaren gemonteerd zitten.
Zelf 'klem' ik de snaren goed af door bij het opzetten de eerste winding boven de snaaruiteinden te leiden en vervolgens de rest naar beneden onder de snaaruiteinden. Bij het spannen van de snaren komen de snaaruiteinden tussen de windingen uit en de windingen knellen die uiteinden af. Een soort 'locking' dus.

Succes.

dacrow
14 juni 2009, 23:49
Wel wel Mr Plant, bedankt voor de deskundige uitleg :)

Ik heb pas 011 opgelegd op mijn standard Strat van 89 mét grafiet zadeltjes en hij blijft redelijk goed gestemd, omdat de snaren nieuw zijn iets minder maar als ik de tremelo gebruik dan gaat bvb de G en B snaar een toon hoger gestemd raken..

Ik ga me toeleggen op jouw tips !
Misschien eens proberen van sterke veren te bevestigen ad achterzijde vh tremeloblok..

bert k
15 juni 2009, 00:26
Gaat naar Elektrisch.

Hendriks
15 juni 2009, 00:40
Ik snap nog steeds niet waarom er door de fabrikanten niet standaard goede topkammen gemonteerd worden van bv Graftech, Tusq etc, veel , stemmings problenen opgelost.

Als ik nieuwe snaren opzet til ik de gitaar steeds op aan de snaar die ik er dan opzet , stem de gitaar dan ongeveer een toon te hoog ,ram er dan wat akkoorden op en zet hem even weg, vervolgens goed stemmen en nooit meer problemen, ook niet met tremelo gebruik.

snaarplukker
15 juni 2009, 10:22
Ik snap nog steeds niet waarom er door de fabrikanten niet standaard goede topkammen gemonteerd worden van bv Graftech, Tusq etc, veel , stemmings problenen opgelost.
Zoals deze (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/xvdocusobo.html) fabrikant?;)

Spitfire
15 juni 2009, 12:02
Zoals deze (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/xvdocusobo.html) fabrikant?;)
Heeft iemand eigenlijk als eens een GFS gitaar in handen gehad? Zien er best leuk uit voor de prijs.

snaarplukker
15 juni 2009, 13:15
Heeft iemand eigenlijk als eens een GFS gitaar in handen gehad? Zien er best leuk uit voor de prijs.
Ik denk dat er nog maar weinig van die gitaren in NL of België zijn.
Door de verzendkosten, invoerheffing en BTW zijn ze hier duurder dan de Ephiphones, LC's en Squiers. Op Hartmony-Central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/brand/Xaviere+Guitars) zijn de reviews redelijk positief. Misschien een idee voor iemand om importeur te worden omdat de verzendkosten voor 10 gitaren net zo veel kost als voor één gitaar.