PDA

View Full Version : Beginner vragen



MarkMawkie
13 juni 2009, 23:02
Beste veteranen

Ik heb voor €425 een Epiphone Les Paul Standard en een Roland Cube 30x kunnen bemachtigen, het klinkt fantastisch en ik ben een beetje aan het donderjagen ermee vandaag eindelijk :cheerup: (heb mn eerste blaar al)

Een aantal vragen!

Hoe hou ik mijn gitaar schoon en beschermt (tas?) (nu hou ik hem in de originele doos) wat zijn dus schoonmaakmiddelen om te gebruiken en waar haal ik het vandaan?

Is het verstandig om met een pick te spelen of toch met vingers (vingers heb ik zelf liever, maar misschien voor een beginnende beter om met pick?) :dontgeti:

Moet ik de versterker ook onderhouden en zo ja hoe?

Zijn er bepaalde houdingen hoe je pickt met je vingers?

Alvast bedankt!

pannekoek
13 juni 2009, 23:27
Beste veteranen

Ik heb voor €425 een Epiphone Les Paul Standard en een Roland Cube 30x kunnen bemachtigen, het klinkt fantastisch en ik ben een beetje aan het donderjagen ermee vandaag eindelijk :cheerup: (heb mn eerste blaar al)

Een aantal vragen!

Hoe hou ik mijn gitaar schoon en beschermt (tas?) (nu hou ik hem in de originele doos) wat zijn dus schoonmaakmiddelen om te gebruiken en waar haal ik het vandaan?

Is het verstandig om met een pick te spelen of toch met vingers (vingers heb ik zelf liever, maar misschien voor een beginnende beter om met pick?) :dontgeti:

Moet ik de versterker ook onderhouden en zo ja hoe?

Zijn er bepaalde houdingen hoe je pickt met je vingers?

Alvast bedankt!


- je houd je gitaar schoon door na het spelen even met een theedoek of handoek erover te gaan om vette vingers weg te vegen, ook bestaan er schoonmaak middeltjes: fastfret voor je toets en snaren en guitarpolish voor je body.
dit is gewoon te krijgen bij je lokale muziekwinkel.

- het is verstandiger om meteen met plectrum te spelen, 2 jaar terug had ik ook moeite met een plectrum maar dat went erg snel en je zult er later veel profijt van hebben.

- bepaalde houdingen zul je jezelf moeten aanleren op www.youtube.com staan veel gitaarlessen.

bagheera
14 juni 2009, 00:32
gitaar kuisen ?
hier vindt je in ieder geval al wat meningen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110149

hopelijk heb je hier iets aan, en proficiat met je eerste blaar

barno
14 juni 2009, 00:49
- het is verstandiger om meteen met plectrum te spelen, 2 jaar terug had ik ook moeite met een plectrum maar dat went erg snel en je zult er later veel profijt van hebben.



I beg to differ, waarom zou dat verstandiger zijn? okee in metal en surf is het gebruikelijk, in zowat alle andere genres heb je veel meer aan the bare flesh: betere tone, meer controle, meer snelheid enz...
waarom grote meerderheid wel met plectrum speelt: omdat het gewoon veel gemakkelijker is.

pannekoek
14 juni 2009, 00:58
I beg to differ, waarom zou dat verstandiger zijn? okee in metal en surf is het gebruikelijk, in zowat alle andere genres heb je veel meer aan the bare flesh: betere tone, meer controle, meer snelheid enz...
waarom grote meerderheid wel met plectrum speelt: omdat het gewoon veel gemakkelijker is.

ik zat al te wachten op deze discussie....;)

MarkMawkie
14 juni 2009, 02:27
ik zat al te wachten op deze discussie....;)

Voeren met die hap :soinnocent:

Bedankt voor de tips, maar niet al mijn vragen zijn beantwoord

ellisvertellis
14 juni 2009, 07:00
Om eerlijk te zijn, heel veel onderhoud heeft een (nieuwe) gitaar niet echt nodig, buiten uiteraard het afstellen van de intonatie, actie, enz. Ik heb mijn strat al 10 jaar en nu pas heb ik ze eens opgeschoond. Fast fret is idd een goed product en goedkoop. Het beste om je gitaar in op te ebrgen is in feite een gitaarkoffer. Ook goed is een gitaarhoes, alhoewel dat laatste gewoon minder stevig is en dus gemakkelijker deuken en blutsen zal toelaten (daar moet je al heel gek voor doen hoor).

Een solid stateversterker kan, net zoals al je gear trouwens, best niet teveel stof laten vreten (niet roken in je speelhol), maar voor de rest valt ook daar weinig aan te onderhouden.

Vingers of pick, het is zoals je verkiest, maar een goeie tokkel leren spelen zonder pick is nooit weggesmeten kennis, vind ik.

Zo houd je je plectrum vast:

http://www.dolphinstreet.com/guitar_video_lessons/lesson-46.php

Groetjes!