PDA

View Full Version : Tokai vs Vintage



Portel
13 juni 2009, 21:16
Heey,
Een vriend van me wil een Les Paul gitaar kopen, en zijn broer een SG.
Nu kwamen we bij Music All In in Noordwijk en daar hadden ze geen Epiphones.
Maar wel gitaren van het merk 'vintage' en het merk 'tokai'.

De verkoper zei dat 'Vintage' ongeveer even goed is als Epiphone,
Maar dat Tokai nog 2 klassen hoger zit.

Mijn buurman zei dat hij Vintage juist beter vond, en dat Vintage ophield te bestaan, en dat ze daardoor ook meer waardevast zijn en een collector's item worden.

Natuurlijk moet hij op beide spelen en dan zelf beslissen welke hij beter vind,
Maar wat raden jullie aan?

spirit
13 juni 2009, 21:28
Ken alleen de kwaliteit van de vintage tokai's (om 't lekker makkelijk te maken), en die is erg goed. Over de huidige Tokai's kan ik niet oordelen.

macwilliams
13 juni 2009, 22:00
Ik vind:

De tokai beter in afwerking en net even lekkerder spelen dan de vintage. Maar het verschil in geluid zal je doen denken dat de vintage beter is dan de tokai want de elementen zijn helderder van klank. Dit los je op met een elementen wissel die er toch aankomt wanneer je een gitaar koopt....onvermijdelijk;)

Portel
13 juni 2009, 22:41
Ik vind:

De tokai beter in afwerking en net even lekkerder spelen dan de vintage. Maar het verschil in geluid zal je doen denken dat de vintage beter is dan de tokai want de elementen zijn helderder van klank. Dit los je op met een elementen wissel die er toch aankomt wanneer je een gitaar koopt....onvermijdelijk;)

Ik heb mn elementen nog nooit vervangen, en voel er eigenlijk ook niet veel voor dat te doen.
Die jongen hoeft ook niet zijn elementen te vervangen

macwilliams
13 juni 2009, 22:52
Uitzondering bevestigen de regel. Dus heb ik gelijk
Maar dat doet er niet toe.

Wat er toe doet is het verschil toch??
Ik hoop dat ik dat een beetje duidelijk heb weergegeven.
Anders doe ik het voor niks... ;)

Portel
13 juni 2009, 23:32
Uitzondering bevestigen de regel. Dus heb ik gelijk
Maar dat doet er niet toe.

Wat er toe doet is het verschil toch??
Ik hoop dat ik dat een beetje duidelijk heb weergegeven.
Anders doe ik het voor niks... ;)

Maar klank is belangrijker dan of hij net iets lekkerder speelt. Denk ik zo?

pannekoek
13 juni 2009, 23:36
vintage ophoud te bestaan? volgens mij is dat bullshit?
wat ik weet is dat ze de laatste jaren sterk toenemen in nederland!

wat mij betreft is tokai beter, een redelijk vintage kan tegen een epiphone maar een tokai is algemeen iets beter dan een epiphone

de kwaliteit van vintages is erg wisselvallig, ik heb er een paar in m'n handen gehad die ik de hemel in prees, terwijl de andere vintage verbrand moest worden

Ukeloeder
13 juni 2009, 23:50
Ik WEET dat Tokai in verschillende fabrieken in diverse landen gitaren bouwt waarbij de Japanse als de beste gelden. Of dit voor Vintage ook geldt is mij niet bekend.
Ik VIND de japanse Tokais die ik speel ook beter dan een Vintage die ik ooit vasthield en geluid meemaakte. Maaaaaarrr die Tokais die ik heb zijn van een geheel andere prijklasse dan de genoemde Vintage. Heb je lekker veel aan he?!
Wat ik wel 'weet' is dat Vintage geen slechte gitaren bouwt voor het geld dat er voor gevraagd word, voor Tokai geldt het zelfde. Ook Epiphone bouwt DACHT IK gitaren met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Aan geen van de drie genoemde merken zul je je een dikke buil vallen, kun je je gewoon gaan concentreren op wat JIJ de lekkerst klinkende/spelende gitaar VINDT.

Braindead
13 juni 2009, 23:51
We hebben het dan over chinese tokai? De japanners zijn namelijk vele malen beter dan de vintage gitaren. De goedkope is dacht in china gemaakte tokai's vind ik wel goed maar zijn niet van mahonie toch? en naar ik dacht de vintage LP's wel dus dan zou ik eerder denken dat die Vintage beter zijn.

macwilliams
13 juni 2009, 23:51
vintage ophoud te bestaan? volgens mij is dat bullshit?
wat ik weet is dat ze de laatste jaren sterk toenemen in nederland!

wat mij betreft is tokai beter, een redelijk vintage kan tegen een epiphone maar een tokai is algemeen iets beter dan een epiphone

de kwaliteit van vintages is erg wisselvallig, ik heb er een paar in m'n handen gehad die ik de hemel in prees, terwijl de andere vintage verbrand moest worden

Thank you 4 backing my story up:ok:

Wat ze al niet vertellen om producten aan de man te brengen.