PDA

View Full Version : help! mijn nieuwe (2dehandse) gitaar ontstemt onmiddellijk!



puvin
27 juni 2001, 19:13
ik ben vriend van puvin en heb net gitaar gekocht...
Er zit zo'n floyd rose-systeem op en ik stem mijn gitaar nadat ik er de toplocks afgehaald had maar als ik vanonder bij onderste snaar kwam was bovenste opnieuw slecht. Na tijdje vond ik oplossing voor dit probleem (onmiddellijk één toplock vastzetten dus) maar als ik vijf minuten speel en ik kijk op mijn bakje zit mijn stemming weer verkeerd. Geen ramp maar toch stuk lager. heb gebeld naar verkoper en die zei dat dat kwam door de nieuwe snaren. Hoe moet ik dat oplossen. Ik heb ook zelf de actie een beetje aangepast. Maar denk niet dat ik iets fout gedaan heb. Gaat dit na een tijdje beteren? Want zo stemmen is echt lastig. Is het erg om mijn toplock heel hard aan te draaien?


Bedankt
Help me

Eko
27 juni 2001, 23:30
Vriend van Puvin,
Ik heb zelf nooit een Floyd Rose gehad maar er wel een aantal keren op gespeeld. Ik vond het een lastiger systeem dan de standaaard manier van stemmen. Het verlopen van de stemming met nieuwe snaren is inderdaad normaal. De snaren rekken dan op en het verloop lijkt dan enorm. Dit gaat na ongeveer een dag wel weg.Als je behoorlijk zwaar speelt dan kan het nog iets langer duren.
Ik vond het ,,locken,, van de snaren pas handig na een nacht oprekken .
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Martin.

sleep_to_saturate
28 juni 2001, 11:17
Hoi vriend van puvin,

Ik heb ook zo'n floyd rose systeem en heb me er jarenlang aan geërgerd, meestal duurt het 3 kwartier om de stemming goed te krijgen.. Je moet wel de brug vastzetten. Die toplock die heb ik er inmiddels afgehaald, omdat die fijnstemknopjes aan de onderkant niet helpen als die zoveel ontstemt.
Ik heb m'n gitaar nu 8 jaar en hij ontstemt inmiddels niet meer, zelfs niet met nieuwe snaren.. dus het wordt wel minder na verloop van tijd.
Verder gebruik ik het systeem niet echt, maar als je het zou gebruiken, moet je de toplocks er wel opzetten als ie goed gestemd is.
Het heeft namelijk geen zin om eerst 2 snaren te stemmen en de lock erop te zetten, want de brug veert altijd iets mee en dan ontstemmen de snaren weer..
Dus: brug vastzetten, toplocks los, stemmen, toplocks vast en spelen maar.

puvin
28 juni 2001, 19:25
hallo,
wat bedoel je met brug vastzetten?

Monty
29 juni 2001, 00:31
Hoi, een tip voor als je net nieuwe snaren op je Floyd gitaar heb gezet.

1. Zet ze erop (bij voorkeur zelfde set/dikte als die ervoor op zat, omdat spanningen verschillen en zo niet je tremveren hoeft af te stellen).
2. Toplock losdraaien en op stemming brengen (dit kan heeeeel lang duren).
3. Nu flink aan je snaren trekken, ze zullen nu ontstemmen dit moet je ong 2x doen en daarna weer op stemming tunen.
4. Met je toplock nog open de snaren inspelen door een half uurtje flink te spelen zonder je floyd te gebruiken.
5. Fijnstemmers op de floyd 1/5 naar beneden draaien (ong 1,5 slag) en tunen.
6. Toplocks vastzetten
7. Tunen en finetunen (mag niet te veel zijn).
8. Als 't goed is moet hij nu niet meer mogen ontstemmen voor een paar maanden (bij mijn Ibanezzen werkt het tenmiste zo).

Oja tip bij het tunen bij de stemsleutels: Altijd de snaar van laag naar hoog op stemming draaien.

Succes!

taylor
29 juni 2001, 21:39
nou ik weet niet wat jullie doen met jullie gitaar,maar als je weet hoe de floyd werkt enzo.

is die bijna niet te onstemmen of je moet echt brut gaan doen.

is echt een schitterend system.

het kan ook dat je gitaar gewoon niet of verkeerd is afgesteld dan zo ik hem gewoon langs een dealer of custom shop brengen veel kan dit nie kosten een hij staat dan perfect afgesteld,en ja dit is moeilijker dan je denkt.

taylor
29 juni 2001, 23:36
[quote]
Op 2001-06-28 23:31, schreef Monty:


Oja tip bij het tunen bij de stemsleutels: Altijd de snaar van laag naar hoog op stemming draaien.

/quote]

kan wel maar beter is van af je d snaar te beginen-->dan om hoog dan de a een e snaar.
(de a en de e snaar moeten dan al wel aardig in de buurt zijn van de stemming,anders werkt het niet)

Monty
30 juni 2001, 01:01
Op 2001-06-29 22:36, schreef taylor:
kan wel maar beter is van af je d snaar te beginen-->dan om hoog dan de a een e snaar.


Dat bedoel ik niet. Ik bedoel als je een individuele snaar op de juiste hoogte brengt altijd vanaf beneden de toon naar de juiste toon stemmen. Dus als de snaar te hoog staat eerst een flinke slag terugdraaien en dan op stemming brengen.

taylor
1 juli 2001, 20:58
oh ??