PDA

View Full Version : Verschil Mercury Magnetics standaard t.o.v. FATSTACK



stratman1976
13 juni 2009, 18:02
Dag allemaal,

Nu mijn pedalboard af is, is mijn amp aan de beurt. Ik heb een marshall tsl100. Ik wil daar een andere trafo in gaan zetten (misschien beide trafo's en choke).
Ik heb overal gehoord en gelezen (via de zoekfunctie) dat dit nogal uitmaakt.

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen de standaard Mercury Magnetics upgrade en de fat-stack.
Ik weet dat de fatstack hoger is, meer metaal bevat en dergelijke, maar ik bedoel vooral het verschil in geluid. Ik hoor het graag!

classicrooock
14 juni 2009, 00:53
Ik weet dat de fatstack hoger is, meer metaal bevat en dergelijke, maar ik bedoel vooral het verschil in geluid. Ik hoor het graag!

ik denk dat de fatstack meer metal is:noob:


maar om ontopic te blijven....ik heb totaal geen idee sorry

master99
14 juni 2009, 08:55
Ik zou niet te veel verwachten van de upgrade van je voedings transformator en choke door Mercury Magnetics. Het doet wel wat, maar of het de investering waard is ... Het geluid van een tsl kan door het vervangen van de uitgangstransformator inderdaad wel veranderen/verbeteren. Weet je al wat je kwijt zou zijn als je beide trafo's en choke zou veranderen?
Volgens mij kan je daar een leuke andere amp van kopen.

svdijk
14 juni 2009, 09:09
Ik heb m'n JVM ook gemod met een output-trafo en choke van MM, en ooit een A/B test met een originele JVM gedaan.
Is het geld (ongeveer 250,- euro) dubbel en dwars waard geweest!!
Het verschil met een fatstack en een gewone zou zijn, dat de fatstack meer diepte in je geluid moet geven, maar dit nooit gehoord.

caliban
14 juni 2009, 12:45
Ik denk dat je een tsl met lichte mods ook een heel pak beter kan maken. Op sloclone is er hierover een topic geweest. Vanvoor in het circuit gebruiken ze veel te veel filtering, hetgeen waarschijnlijk bijdraagt tot de ietwat mindere sound. Als ik zelf vandaag de dag nog een tsl had, zou ik er nog wel meerdere aan verbouwen. Zelf heb ik geen ervaring met transformatoren vervangen, sta er vrij kritisch tegenover maar het zal zeker wel effect hebben.

Chris Winsemius
14 juni 2009, 12:50
Impact vervangen trafo's is te vergelijken met de impact v/h vervangen van elementen op 'n gitaar, voor de meeste mensen is dat absoluut hoor- en voelbaar.

De std. MM DSL-OT is al wat groter dan het standaard exemplaar en verbetert het laag imho al ernstig. Bij vergelijkingen tussen andere MM normal-stacks en fat-stacks vond ik zelf de fatstacks voor 'n wat "groter" laag zorgen.

Bij veel moderne Marshalls wordt geen (smoor)spoel/choke gebruikt: plaatsing (MM)choke zorgt dan voor 'n wat lekkerder laag en mid-laag, de feel vind ik dan ook wat prettiger worden.

De OT en choke vind ik zelf het belangrijkste qua upgrading; als je de PT door 'n beter type vervangt merk ik meer note-seperation en ook wat meer strakheid in het laag.

kassie
14 juni 2009, 13:05
Impact vervangen trafo's is te vergelijken met de impact v/h vervangen van elementen op 'n gitaar, voor de meeste mensen is dat absoluut hoor- en voelbaar.

De std. MM DSL-OT is al wat groter dan het standaard exemplaar en verbetert het laag imho al ernstig. Bij vergelijkingen tussen andere MM normal-stacks en fat-stacks vond ik zelf de fatstacks voor 'n wat "groter" laag zorgen.

Bij veel moderne Marshalls wordt geen (smoor)spoel/choke gebruikt: plaatsing (MM)choke zorgt dan voor 'n wat lekkerder laag en mid-laag, de feel vind ik dan ook wat prettiger worden.

De OT en choke vind ik zelf het belangrijkste qua upgrading; als je de PT door 'n beter type vervangt merk ik meer note-seperation en ook wat meer strakheid in het laag.

Maar het lijkt mij als de sound ongewenst is, het verstandiger zou zijn om eerst te kijken naar circuit modificaties imho. Andere waarden voor resistoren, condensatoren etc. Dat is namelijk een stuk goedkoper.

Chris Winsemius
14 juni 2009, 13:12
Maar het lijkt mij als de sound ongewenst is, het verstandiger zou zijn om eerst te kijken naar circuit modificaties imho. Andere waarden voor resistoren, condensatoren etc. Dat is namelijk een stuk goedkoper.

Ik beschreef gewoon de impact van trafo's. Bij mods hier ligt de nadruk op de circuits maar als de stock trafo's van beduidend mindere kwaliteit zijn (komt helaas zo vaak voor sinds jaren 70) dan kun je met andere/betere trafo's de sound ook nog flink verbeteren.

Bij de grote merken wordt enorm bezuinigd op trafo's; kwalitatief heb je dan vaak iets dat te vergelijken is met zeer goedkope elementen op 'n gitaar die voor de rest wel goed is. Als het circuit top is en (bijvoorbeeld) de OT niet haal je er nooit uit wat er in zit.

caliban
14 juni 2009, 14:54
Combinatie zal waarschijnlijk wel het leukste resultaat geven.

sjaak1990
14 juni 2009, 18:35
Waarom moet een combinatie beter zijn? Er zijn mensen die de TSL geweldig vinden. Als je de "kwaliteit" van de klank wilt verbeteren maar de amp niet heel anders wilt laten klinken dan is dit toch de oplossing.

Vaak gehoord dat alleen een choke al veel inpact heeft, omdat die standaard ontbreekt en het toch een onderdeel is dat een behoorlijke invloed heeft op de klank.

caliban
14 juni 2009, 19:31
Het lijkt mij de leukste oplossing, ik ben zelf trouwens ook geen grote tsl-basher, heb er aantal jaar een gehad en klonk best OK. Ik denk gewoon dat je met kleine mods deze amp kunt veranderen opdat een groot deel van de gitaristenpopulatie hem beter gaat vinden klinken.

kassie
14 juni 2009, 21:00
Een choke plaatsen is wel wenselijk, maar noodzakelijk een betere pt en ot. weet ik niet hoor.

Ik heb een beetje het gevoel dat gitaarversterkers dat niet echt nodig hebben. Wat marshall erin plaatst is natuurlijk geen topkwaliteit maar ook niet slecht. Het voldoet voor een gitaarversterker. Een gitaar is voor mij altijd nog een midrange instrument, zeker in bandverband is teveel bas of hoog dus niet altijd wenselijk.

Even een voorbeeld om te illustreren: Verwissel preamp buisjes van JJ803s naar Tungsol ecc83. Aanmerkelijke verbetering in bas en hoog, maar maakt het minder vloeiend omdat de midrange naar de achtergrond gedrukt wordt. Het geheel wordt iets meer HIFI. Uiteindelijke resultaat is dus 'voor mij' absoluut geen verbetering.

Potmeters van de gitaar van 500k naar 250k. drastische verandering in de 'precense' van de sound. Sponzigere bas, meer midrange, vloeiender hoog maar wel minder output. In mijn optiek muzikaler. De gitaar wordt meer een 'vocaal' instrument (niet in alle gevallen wenselijk, wel bij lage output humbuckers of single coils natuurlijk en naar gelang je smaak).

Daarom gaf ik eerder al aan. Als de sound ongewenst is. Probeer eerst eens wat cheapo componenten te veranderen, hetzij in de amp zelf of in de gitaar... (choke daargelaten). Daarna kun je altijd nog beginnen met topkwaliteit PT OT of speakers.

stratman1976
14 juni 2009, 23:11
Impact vervangen trafo's is te vergelijken met de impact v/h vervangen van elementen op 'n gitaar, voor de meeste mensen is dat absoluut hoor- en voelbaar.

De std. MM DSL-OT is al wat groter dan het standaard exemplaar en verbetert het laag imho al ernstig. Bij vergelijkingen tussen andere MM normal-stacks en fat-stacks vond ik zelf de fatstacks voor 'n wat "groter" laag zorgen.

Bij veel moderne Marshalls wordt geen (smoor)spoel/choke gebruikt: plaatsing (MM)choke zorgt dan voor 'n wat lekkerder laag en mid-laag, de feel vind ik dan ook wat prettiger worden.

De OT en choke vind ik zelf het belangrijkste qua upgrading; als je de PT door 'n beter type vervangt merk ik meer note-seperation en ook wat meer strakheid in het laag.

Hmm dat gaat geldt kosten :) toch allerlei zaken die ik allemaal wil verbeteren, wellicht is een andere amp ook een optie, gezien wat die MM trafo's kosten....

stratman1976
14 juni 2009, 23:12
Waarom moet een combinatie beter zijn? Er zijn mensen die de TSL geweldig vinden. Als je de "kwaliteit" van de klank wilt verbeteren maar de amp niet heel anders wilt laten klinken dan is dit toch de oplossing.

Vaak gehoord dat alleen een choke al veel inpact heeft, omdat die standaard ontbreekt en het toch een onderdeel is dat een behoorlijke invloed heeft op de klank.

Niet alles aan de tsl vind ik verkeerd, maar echt goed vind ik hem ook niet. Het crunch kanaal daarentegen, klinkt prima. Ik zoek wat meer headroom en helderheid voor het cleane kanaal en een minder modderig geluid voor het lead kanaal. Nou ben ik qua geluid vrij kritisch, ik bedoel, verschillende kabels/buizen/speakers heb al geprobeerd en maakt een wereld van verschil en hoor ik (helaas) ook allemaal, dus ik vroeg me af wat de impact van dit soort modificaties zijn op het geluid. Ik ben het eens met de opmerking dat allerlei relatief kleine mods samen veel uitmaken voor het geluid, dat is denk ik wat er bedoelt wordt met "een combinatie"

stratman1976
14 juni 2009, 23:15
Een choke plaatsen is wel wenselijk, maar noodzakelijk een betere pt en ot. weet ik niet hoor.

Ik heb een beetje het gevoel dat gitaarversterkers dat niet echt nodig hebben. Wat marshall erin plaatst is natuurlijk geen topkwaliteit maar ook niet slecht. Het voldoet voor een gitaarversterker. Een gitaar is voor mij altijd nog een midrange instrument, zeker in bandverband is teveel bas of hoog dus niet altijd wenselijk.

Ben ik niet met je eens, waarom zie je dan bij de exclusievere versterker merken dat ze juist wél topspul gebruiken? Het hangt er vanaf of je dat er voor uit wilt geven en hoe je de verhouding geluidskwaliteit/geld voor jezelf bepaalt

robert-gitarist
14 juni 2009, 23:23
Ik ben nou toch wel eens benieuwd wat het kost om een Mercury Magnetics in een Marshall DSL 50 te laten plaatsen. Het schijnt dat hier mee dat "oorpijn-hoog" is verholpen. Dat lijkt me wel prettig en het schijnt een wat dikkere sound te geven?
Niet dat ik een DSL bezit maar over niet al te lange tijd een wil aanschaffen, en dan ben ik wel eens benieuwd wat z'n MM ombouw kost :)

sjaak1990
14 juni 2009, 23:51
Ik ben nou toch wel eens benieuwd wat het kost om een Mercury Magnetics in een Marshall DSL 50 te laten plaatsen. Het schijnt dat hier mee dat "oorpijn-hoog" is verholpen. Dat lijkt me wel prettig en het schijnt een wat dikkere sound te geven?
Niet dat ik een DSL bezit maar over niet al te lange tijd een wil aanschaffen, en dan ben ik wel eens benieuwd wat z'n MM ombouw kost :)

Zelf ook makkelijk te doen, paar draadje maar. *Kuch Kuck spam* Ik heb een dsl50 over.

@Kassie, ben het totaal oneens. Goede kwaliteit spullen is super belangrijk. De standaard Marshall preamp buizen zijn bijvoorbeeld ook niet je van het, ze kunnen er wel beter spul in stoppen. Toch niet voor niets dat in high end versterkers, bijvoorbeeld CMW MM gebruikt wordt. Het kost wat maar je krijgt echt wel wat extra's. Oude Marshalls klinken bijvoorbeeld ook beter door betere trafo's ED.

robert-gitarist
15 juni 2009, 00:00
Ongetwijfeld is het zelf te doen, als je er verstand van hebt ;) Dat heb ik dus duidelijk niet, bovendien al is het maar een paar draadjes, de kracht die op een spoel staat kán dodelijk zijn. Daar ga ik niet mee spelen en klooien, dat laat ik liever over aan de prof's onder ons ;)

Over zelfs? toe maar :D luxe! ;) kwanta kosta?

sjaak1990
15 juni 2009, 11:31
Denk dat je voor de prijs Chris bijvoorbeeld een PM kan sturen. Zelf doen hoeft niet natuurlijk, snap het goed dat je dat niet wilt:)

Mitch
15 juni 2009, 11:42
Ik heb een beetje het gevoel dat gitaarversterkers dat niet echt nodig hebben.

Da's geen gevoel, da's een vooroordeel. Twee dingen die wel vaker door elkaar worden gehaald op het forum.

kassie
15 juni 2009, 13:32
Ik zeg ook niet dat betere ot's en pt's geen wenselijke upgrade zouden zijn. Ik zeg alleen dat ik het persoonlijk niet echt nodig vind. Dat mag een vooroordeel zijn. Een gitaarversterker is immers geen linieaire PA versterker die een trafo behoeft van zo'n 500 Euro.

En in high end versterkers wordt zeker gebruik gemaakt van topkwaliteit onderdelen. En dat klinkt zeker goed. De vroegere trafo's van marshall hadden betere kwaliteit ijzer. Maar waren voor die tijd nog steeds niet top of the line.

Maar de gemiddelde luisteraar zal niet horen dat er betere kwaliteit OT of PT erin zitten. Dat is geen vooroordeel. Het is alleen iets voor de tweakende gitarist die met een nieuwe amp aan het kloten gaat om voor heel duur, een minimale verbetering van de sound te verkrijgen die ook op een goedkopere manier bewerkstelligt kan worden. Dan wordt het hele zaakje door een paar v30's gepompt en dan lach ik me scheel. Dan wordt het ook tijd om peperdure speakers aan te schaffen (over verbetering van de sound gesproken is dit toch wel een veel belangrijker item), en natuurlijk een cap overhaul in de amp. Modificaties aan het circuit. Een creme de la creme gitaar handgebouwd. Kabels van 300E per meter.... ga zo maar door om tot de conclusie te komen dat toon toch echt uit de vingers komt..... of dat er toch echt gezocht moet worden naar een andere amp ipv marshall tsl...???

Elk onderdeel wat bij de gitaar begint totdat het uit de speakers komt beinvloed je toon. OT en PT leveren daar maar een kleine, hetzij dure, bijdrage aan. (choke daargelaten)

Zo genoeg portie relativisme weer. Zie nu al uit naar de reacties

stratman1976
16 juni 2009, 21:33
Ik ben nou toch wel eens benieuwd wat het kost om een Mercury Magnetics in een Marshall DSL 50 te laten plaatsen. Het schijnt dat hier mee dat "oorpijn-hoog" is verholpen. Dat lijkt me wel prettig en het schijnt een wat dikkere sound te geven?
Niet dat ik een DSL bezit maar over niet al te lange tijd een wil aanschaffen, en dan ben ik wel eens benieuwd wat z'n MM ombouw kost :)

Rond de 300-400 euro ben ik bang, trafo kost al €250 (fatstack)
dr. tube doet het geloof ik

sjaak1990
16 juni 2009, 21:46
Rond de 300-400 euro ben ik bang, trafo kost al €250 (fatstack)
dr. tube doet het geloof ik

Kan een heel stuk goedkoper. Ik heb er eerst ook aan gedacht voor mijn ex DSL 50 maar vond het later ook niet nodig want hoorde dat de amp er meer smooth van zou worden en dat wilde ik juist niet. De DSL die ik had was een ouder model (Robert heeft hem nu:)) en die schijnen betere trafo's te hebben. Heb vaker gelezen dat de Mercury de amp een mindere scheur amp maakt.

En Kassie het hele geluid gaat om nuances maar die nuances maken de amp. Ik gebruik goede speakerkabel en gitaarkabel en alleen maar NOS buizen en de oude g12-65's zijn mijn favo speakers. Daar mogen dan ook goede trafo's bij van mij :)

En geluid zit in de vingers is ook weer zo'n iets. Dat is natuurlijk zo maar als ik door mijn gemodde DEA speel dan speel ik heel anders dan door mijn Brunetti. Mijn Brunetti is meer smooth en dan ga ik ook meer smooth spelen, met de DEA beuk ik meer en dat doe ik met mijn vingers maar de amp geeft mij het gevoel. Zelfde geld voor een andere gitaar.

Chris Winsemius
17 juni 2009, 11:56
Ik zeg ook niet dat betere ot's en pt's geen wenselijke upgrade zouden zijn. Ik zeg alleen dat ik het persoonlijk niet echt nodig vind. Dat mag een vooroordeel zijn. Een gitaarversterker is immers geen linieaire PA versterker die een trafo behoeft van zo'n 500 Euro.

En in high end versterkers wordt zeker gebruik gemaakt van topkwaliteit onderdelen. En dat klinkt zeker goed. De vroegere trafo's van marshall hadden betere kwaliteit ijzer. Maar waren voor die tijd nog steeds niet top of the line.

Maar de gemiddelde luisteraar zal niet horen dat er betere kwaliteit OT of PT erin zitten. Dat is geen vooroordeel. Het is alleen iets voor de tweakende gitarist die met een nieuwe amp aan het kloten gaat om voor heel duur, een minimale verbetering van de sound te verkrijgen die ook op een goedkopere manier bewerkstelligt kan worden. Dan wordt het hele zaakje door een paar v30's gepompt en dan lach ik me scheel. Dan wordt het ook tijd om peperdure speakers aan te schaffen (over verbetering van de sound gesproken is dit toch wel een veel belangrijker item), en natuurlijk een cap overhaul in de amp. Modificaties aan het circuit. Een creme de la creme gitaar handgebouwd. Kabels van 300E per meter.... ga zo maar door om tot de conclusie te komen dat toon toch echt uit de vingers komt..... of dat er toch echt gezocht moet worden naar een andere amp ipv marshall tsl...???

Elk onderdeel wat bij de gitaar begint totdat het uit de speakers komt beinvloed je toon. OT en PT leveren daar maar een kleine, hetzij dure, bijdrage aan. (choke daargelaten)

Zo genoeg portie relativisme weer. Zie nu al uit naar de reacties

Hoe luister jij? Hoe speel jij?

'n OT koppelt de eindbuizen aan de speakers, al het signaal gaat daar door heen. Als die OT dus niet top is wordt er behoorlijk wat tegengehouden (niet doorgelaten). Inkoopprijs moderne OTs voor Marshall: max. $5-10/stuk...... Zelfs bij zeer grote aantallen kun je geen kwaliteits OTs voor dat soort prijzen kopen....

De naam gitaarversterker zou wat misleidend kunnen zijn, natuurlijk versterkt 'n gitaarversterker (ha ha) maar eigenlijk is het 'n klankmaker.

Het eindresultaat is altijd afhankelijk van de hele keten. Voorbeeldje:
ik ben MM SSN dealer en gebruik veel van die trafo's en spoelen voor modificaties en bouw. Als iemand mij contact omtrent sound-wensen dan wordt er stevig doorgevraagd. Laatst iemand die problemen met z'n sound had, of het aan de (stock) OT lag, maar na enig navragen bleek z'n speakerkeuze een minder goede match te zijn voor zijn amp/sound-wensen. De gebruikte speakers waren trouwens behoorlijk duurder dan speakers die 'n betere match zijn....

@TS: box is vol, mail me anders, ik mag/kan/wil hier niet omtrent prijzen posten.

kassie
17 juni 2009, 21:58
Hoe luister jij? Hoe speel jij?
Met m'n oren? Met mijn vingers, en meestal staand, soms zittend?

Wil je speelstijl weten? Of de sounds die ik te gek vind, ben meestal fan van vintage spul/sound?


'n OT koppelt de eindbuizen aan de speakers, al het signaal gaat daar door heen. Als die OT dus niet top is wordt er behoorlijk wat tegengehouden (niet doorgelaten). Inkoopprijs moderne OTs voor Marshall: max. $5-10/stuk...... Zelfs bij zeer grote aantallen kun je geen kwaliteits OTs voor dat soort prijzen kopen.... Zo, vind ik inderdaad nogal wat dat OT's die Marshall erin stopt zo goedkoop zijn en zo inferieur. Ontken verder ook niet dat MM betere kwaliteit trafo's zijn die voor bepaalde gitaristen een betere sound kunnen opleveren naar gelang hun smaak dan standaard Marshall trafo's. Relativeer de discussie alleen.


De naam gitaarversterker zou wat misleidend kunnen zijn, natuurlijk versterkt 'n gitaarversterker (ha ha) maar eigenlijk is het 'n klankmaker. Ja zei ik ook..


Het eindresultaat is altijd afhankelijk van de hele keten. Voorbeeldje:
ik ben MM SSN dealer en gebruik veel van die trafo's en spoelen voor modificaties en bouw. Als iemand mij contact omtrent sound-wensen dan wordt er stevig doorgevraagd. Laatst iemand die problemen met z'n sound had, of het aan de (stock) OT lag, maar na enig navragen bleek z'n speakerkeuze een minder goede match te zijn voor zijn amp/sound-wensen. De gebruikte speakers waren trouwens behoorlijk duurder dan speakers die 'n betere match zijn.... Ja tof, speaker wissel heb ik ook ondervonden, net als mod's aan de kast, gitaar en amp, maakt allemaal samen een bepaalt soundje.
[/QUOTE]

Negative K3 fan
17 juni 2009, 23:33
serieus max 10 dollar voor een marshall OT inkoopprijs?

nico verduin
18 juni 2009, 08:38
serieus max 10 dollar voor een marshall OT inkoopprijs?Groot afname volume, kostprijs dominantie van de afnemer => inferieure kwaliteit. Het oude spreekwoord "alle waar naar zijn geld" gaat nog steeds op.
Dit soort "grote jongens" bepalen de inkoopsprijs. En ga je als leverancier niet akkoord... dan gaan ze gewoon naar een ander. En een bestelling van 10.000 transformators laat je niet liggen. Zelfs tegen een kleine marge. Want als jij die order hebt, krijgt je concullega hem niet.....
Ik heb dit bij de banken jarenlang zien gebeuren. Toen besloten wij dat de tarieven het volgende jaar met 10% naar beneden ging. En als de leverancier niet akkoord ging.... gingen we gewoon naar een ander. Dat is nu eenmal de macht van de bulk afnemer.
Maar de "prijs" was er ook naar.... lagere kwaliteit medewerkers ===> lagere kwaliteit trafo's.... Zelfde verhaal.

Chris Winsemius
18 juni 2009, 09:41
serieus max 10 dollar voor een marshall OT inkoopprijs?

Wat ik heb gehoord (kan zelfs minder zijn...), verhaal Nico geeft aardige uitleg omtrent prijzen.

Sarco
18 juni 2009, 10:05
Was dat ook al zo bij de JCM 900 reeks? Is één of andere dagnall dacht ik. Als die op niet veel trekt zou ik wel een upgrade overwegen.

Chris Winsemius
18 juni 2009, 10:16
Was dat ook al zo bij de JCM 900 reeks? Is één of andere dagnall dacht ik. Als die op niet veel trekt zou ik wel een upgrade overwegen.

Eigenlijk al vanaf 1970 hoewel het tot begin 80s nog wel gaat (imho).

Rond '69 hebben zowel Dagnall (100W) als Drake (50W, bepaalde/vroege 100W) "wat" eigenschappen veranderd aan de trafo's die ze aan Marshall leverden (kwaliteitscontrole was/is dus EXtern, niet INtern).

Yves Pexsters / TAS
18 juni 2009, 14:34
Het moet allemaal goedkoop tegenwoordig ! De grote besparingen op vlak van trafo’s zie je vooral in het productieproces met als doel het manuele werk te beperken. Moderne wikkelkokers hebben zijflenzen die het toelaten meerdere lagen na elkaar te wikkelen zonder een isolatiefolie te steken tussen deze lagen, zoals een rolletje garen op een bobijntje gewikkeld wordt. Enkel tussen de primaires en secundaires wordt nog geïsoleerd met zelfklevende tape. Dit is al een hele tijd de gangbare manier om een trafo goedkoop te fabriceren, de JCM900 uitgangstrafo’s werden ook zo geproduceerd. Bij de klassieke manier wordt op een koker zonder zijflenzen gewerkt en wordt tussen elke laag wikkelingen een isolatielaag aangebracht. Zelfs bij een eenvoudige uitgangstrafo impliceert dat, dat de machine per trafo 20-30 keer wordt stilgezet en er evenveel manuele handelingen extra aan te pas komen om de isolatie aan te brengen. De invloed van deze isolatielagen is een bepalende factor mbt bandbreedte en HF distorsie. Als je die factor helemaal uit het ontwerpproces haalt opdat de productie dan een stuk goedkoper kan, is hij natuurlijk ook niet meer controleren. De creativiteit mbt besparingen is met de tijd niet geringer geworden, zowel op materiaal als verkorting van de productietijd, o.m. het tijdrovende aanbrengen van aansluitdraden. Tegenwoordig is het vaak dat enkel een hoop zelfklevende tape de trekvastheid min of meer garandeert. Uit enkele defecte voedingstrafo’s uit Custom shop ’57 Deluxe’s blijkt dat ook Mercury zich hier aan bezondigd. Bij een merk als Mesa zie je dan toch ook weer dat zij aan hun trafo fabrikant zeer hoge kwaliteitseisen stellen. Uiteraard reflecteert zich dit in de uiteindelijk prijs van het product waarin het gebruikt wordt. Het verschil zit hem wel altijd ergens in…

chocorookie
18 juni 2009, 18:08
Ik gebruik ook alleen maar MM's.
Qualiteit vind ik zeer goed, draai je je amp een tijdje in(+- 100 uur speeltijd) dan klinkt ie nog beter.

Wat mezelf wel beangstigt is hoelang men deze qualiteit nog kunnen waarborgen.
Quantiteit t.o.v. qualiteit.

Dit zou zeer jammer zijn.

Ooit was in duitsland een wikkelaar welke Radiosphare's PT en OT's wikkelde. De beste man heeft prive enorm rottige dingen moeten verwerken.
Leveringen kwamen niet meer aan of kwamen pas na lange tijd.
Ik hoop dat ie spoedig weer eens aan de slag gaat.