PDA

View Full Version : Serienummer stempelen in hout



barno
13 juni 2009, 16:56
Iemand een idee hoe ze serienummers in hout drukken (cfr gibson, dus niet gewoon met inkt, maar met relief) Ik veronderstel met een set stempels die erin worden geslaan?

en waar vind ik zoiets?
thx

rock 'n roll
13 juni 2009, 17:32
Vroeger hadden we op school zo'n setje ponsen met alle letters en cijfers, ik weet wel niet hoe zo'n mooie headstock reageert als je er met een hamer op gaat meppen.
Ik denk dat zoiets wel te vinden moet zijn bij een doe-het-zelf.

pueblo
13 juni 2009, 17:55
zouden die niet uitgefreesd worden? ik dacht dat ergens gelezen te hebben

spirit
13 juni 2009, 20:21
Wat rock 'n roll zegt, slagcijfers en letters, verkrijgbaar in de betere ijzerwarenhandel in verschillende afmetingen.

http://www.kukkobenelux.nl/KUKKO%20PRODUCTS/TURNUS/gfx/large%

Google maar eens op "slagcijfers" dan vind je er zat.

Als je ze een beetje warm stookt, kun je ze zo in het hout drukken.
Wil je ze ook voor neckplates gebruiken, niet verwarmen, want anders verliezen ze hun hardheid.

stijnkenens
13 juni 2009, 20:32
verwarmen zou ik ook niet doen: verlies van hardheid.
Maar een headstock kan wel wat hebben, en zeker al je die goed ondersteunt. Je moet het niet doen als de gitaar in een standaard staat, maar alle stemschroeven eraf, zodat je de kop mooi vlak kan leggen, en dan met een niet te zware hamer, een tikje geven.
Je kan er misschien een latje op klemmen, zodat ze tenminste allemaal op 1 lijn staan, anders ziet het er heel amateuristisch uit...


s

barno
13 juni 2009, 20:47
als ik die letters vind, dacht ik eraan een soort drukpers te maken waar ik de cijfers / letters uitgelijnd kan inleggen en die ik om de headstock kan klemmen. 't is enkel voor de headstock. neckplates laat ik graveren.

thx voor de term "slagcijfers". als je niet weet hoe iets heet, zoek je soms lang, nu niet idd.

edit: on second thought zo'n drukpers is slecht idee natuurlijk want als ik dubbele cijfers heb ..., dan maar afzonderlijk inslaan

spirit
13 juni 2009, 21:20
edit: on second thought zo'n drukpers is slecht idee natuurlijk want als ik dubbele cijfers heb ..., dan maar afzonderlijk inslaan

En géén serienummer met de "9" erin, die stoppen ze nooit in het doosje, alleen de cijfers 0t/m8 :soinnocent:

Maar wat betreft het idee van zo'n drukpers, je hebt niet alleen het probleem van dubbele cijfers, ze komen dan onderling ook heel ver uit elkaar te staan.
Bij cijfers van 3 mm hoogte bv is het "tooltje" een mm of 6 in het vierkant, de hart op hart afstand is dan ook 6mm, terwijl het cijfer hoogstens 2mm breed is. De ruimte tussen de cijfers is dan 4mm, en dat ziet er dan niet uit.

Ike57
13 juni 2009, 21:22
on second thought zo'n drukpers is slecht idee natuurlijk want als ik dubbele cijfers heb ..., dan maar afzonderlijk inslaan

Misschien een mal waarin je ze los naast elkaar kan zetten en per stuk kunt inslaan? Je hebt ze dan in ieder geval mooi op een rechte lijn staan.

Rock Bottom
13 juni 2009, 22:28
En géén serienummer met de "9" erin, die stoppen ze nooit in het doosje, alleen de cijfers 0t/m8 :soinnocent:


Ik hoop dat je een grap maakt

Cocobolo
13 juni 2009, 22:42
Ik hoop dat je een grap maakt

ik denk het niet : Even de 6 omdraaien ;)

barno
13 juni 2009, 22:59
En géén serienummer met de "9" erin, die stoppen ze nooit in het doosje, alleen de cijfers 0t/m8 :soinnocent:

Maar wat betreft het idee van zo'n drukpers, je hebt niet alleen het probleem van dubbele cijfers, ze komen dan onderling ook heel ver uit elkaar te staan.
Bij cijfers van 3 mm hoogte bv is het "tooltje" een mm of 6 in het vierkant, de hart op hart afstand is dan ook 6mm, terwijl het cijfer hoogstens 2mm breed is. De ruimte tussen de cijfers is dan 4mm, en dat ziet er dan niet uit.

ja dat had ook door toen ik wat had gegoogled op slagcijfers, staan te ver uit mekaar dan. ik ga me maar es zo'n setje halen en es kijken hoe ik het kan doen, thx all

spirit
13 juni 2009, 23:41
ik denk het niet : Even de 6 omdraaien ;)


Joh......., dus ik hoef nu op mijn werk niet langer meer de letters N E G E N in te slaan, maar kan gewoon de 6 omdraaien :crazyhappy: (werk in de metaal, en moet nog wel eens een pos.nr inslaan)

Saf
13 juni 2009, 23:45
ik kan eens vragen aan mijn moeder die moet van mijn vader nog ergens een setje slagcijfers en letters hebben liggen. Ik zal eens vragen wat ze er mee doet, ze had het er laatst over al zo'n spul en gereedschappen op te gaan ruimen. Ze is alleen tot volgend weekend op vakantie.

oigun
14 juni 2009, 13:23
Toevallig laatst een setje meebesteld bij newtone (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=1046)
Het vergt wel even wat oefenen om het perfect te krijgen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VLS3J8TT.jpg

barno
14 juni 2009, 13:39
nondedju, dàt moet ik hebben, welke grootte is dat oigun?
is dat een stukje maple?

ik vind het trouwens wat hebben, dat het niet super perfect is uitgelijnd,
onderstreept een beetje het handcrafted gegeven.

oigun
14 juni 2009, 13:48
De hoogte van de letters is ~4mm in maple geslagen. Voor mij hoeft het ook niet zo perfect tot nu toe had ik een "decalletje" voor het productienummer maar ik vind dit veel leuker.

Saf
14 juni 2009, 16:06
Dit ziet wel lekker profi uit.