PDA

View Full Version : Bif Muff



GlobalWarming
13 juni 2009, 14:10
Heeft iemand een goede ervaring met een big muff,
heb hem nog niet kunnen uittesten ik vind geen winkel die hem heeft,
ik zag hem op thomann voor 68 euro de "ELECTRO HARMONIX BIGMUFF PI USA"

Het zou gaan om mijn eerste pedaaltje, op een versterker van marshall en een gibson gitaar, de soort fuz dat ik zoek is dat van muse (ja de fuzz van muse is een grote hype) zoals het liedje new born een dikke vette fuzz zou die big muff er goed voor zijn?

Spitfire
13 juni 2009, 18:23
Simpel gezegd: nee. De fuzz die Matthew Bellamy gebruikte tijdens dat album van Muse was een Z.Vex Fuzz Factory en die klinkt echt compleet anders dan een Big Muff. Daarnaast worden de 'fuzz tonen' in New Born vooral verzorgd door een basgitaar.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je de sound van Muse zou kunnen simuleren, aangezien Matthew Bellamy altijd een behoorlijk exclusieve combinatie van gitaar + effecten + versterker heeft. Misschien kun je hier (http://www.musewiki.org/) wat vinden en anders: google is your friend ;) En misschien is er hier ook nog wel een persoon die je er wat meer over kan vertellen.

GlobalWarming
13 juni 2009, 20:41
Wil niet exact dezelfde fuzz als Muse, wil gewoon ook zo'n vette fuzz,
zo ongeveer, of is elke fuzz vet ?

Fuhgawz
13 juni 2009, 21:20
Een Big Muff klinkt behoorlijk dichtgesmeerd. Ik weet niet of dat het meest geschikte pedaal is als je Muse-achtige klanken wilt maken.
Als je niet weet hoe de Big Muff klinkt dan kan ik je van harte aanraden op YouTube naar clipjes te zoeken. Jajaja, hoe het uiteindelijk klinkt is afhankelijk van heel veel dingen (gitaar, versterker, opname, etc), maar het geeft wel een algemeen beeld van wat je er allemaal mee kan.
Check http://www.youtube.com/watch?v=A4BaNfMAWpk of http://www.youtube.com/watch?v=NXcpqldmg_8 of anderen: http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=big+muff&aq=f

GlobalWarming
13 juni 2009, 22:12
Kan iemand mij dan een goede goedkopere fuzz aanraden ?
Maximum 100 euro of net ietsje meer !

Bobstra
14 juni 2009, 15:55
Een DOD FX-52 Classic Fuzz is wel ok en is 2e hands voor ongeveer 30 Euro te krijgen. Een USA Big Muff Pi kost ongeveer 70 Euro is is vrij extreem. De Jimi Hendrix Fuzz Face van Dunlop is zeer mooi, maar wel duur, 155 Euro.
Btw, hebben jullie ook ervaring met het ombouwen van een Big Muff Pi naar een kleinere behuizing?

aad
14 juni 2009, 16:03
Ik heb nu voor de derde keer een Big Muff in elkaar gesoldeerd en ben tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is (denk ik). Heb hem nog niet in de band getest (het klinkt toch anders in de band dan alleen thuis).
Ik vind het een nogal "grove" fuzz. Je moet er echt van houden en hij is lang niet overal inzetbaar. Nogmaals: mijn mening.

Darentegen heb ik mijn Tube-screamer (TS-9 met 5 bands eq) nu regelmatig in gebruik met gewoon weer 4x 1N4148. Dat klinkt uitstekend.

Mij lijkt een RAT beter (ook een TS eigenlijk dus).

Dirk_Hendrik
14 juni 2009, 16:49
(ook een TS eigenlijk dus).

Heuh? :???: Verklaar U nader?

Farether
14 juni 2009, 16:51
Een tubescreamer is niet wat de TS zoekt lijkt mij, aangezien die echt een (vette)fuzz wilt.
Je hebt verder ook de little big muff, die zit al in een kleinere behuizing en klinkt, volgens mij, vrijwel hetzelfde.
De fuzz factory is ook een pedaal wat gemakkelijk zelf te maken is, dus dat kan ook een oplossing zijn.
Zelf ga ik hem wss komende week bouwen dus dan kan ik er meer info over geven.

Joey Handsome
14 juni 2009, 16:59
Wil niet exact dezelfde fuzz als Muse, wil gewoon ook zo'n vette fuzz,
zo ongeveer, of is elke fuzz vet ?

Als je gewoon een vette fuzz zoekt, dan zit je met een Big Muff wel goed. Probeer hem gewoon eens uit in een muziekzaak zou ik zeggen.

titzenpitzer
14 juni 2009, 18:48
Ik zou ook een RAT aanraden, die kan lekker hard, helder en "korrelig". Anders is een 'big muff wicker' misschien iets voor jou, die heeft de optie om niet zo dichtgesmeerd te klinken, dacht ik.

GlobalWarming
14 juni 2009, 19:33
Als je gewoon een vette fuzz zoekt, dan zit je met een Big Muff wel goed. Probeer hem gewoon eens uit in een muziekzaak zou ik zeggen.

Vind er geen in België en ken ook niet zoveel muziek winkels,

Muziek + visie heeft alleen maar boss pedaaltjes bijna
En andere muziek winkels die ik ken hebben gewoon geen pedaaltjes :P

Die fuzz factory is wel wat duur niet ? (en zelf maken kan ik helemaal al niet)

titzenpitzer
14 juni 2009, 19:46
Ohja: misschien is de Boss FZ5 ook iets voor je, prijs lag rond de 100 euro

GlobalWarming
14 juni 2009, 20:45
Ohja: misschien is de Boss FZ5 ook iets voor je, prijs lag rond de 100 euro

Ben beetje tegen boss (geworden)

Recent vond ik het nog goede pedaaltjes maar heb nieuwe pedaaltjes leren kennen, merken weliswaar, en vind boss nu maar zo'n main stream merk,

en iBanez pedaaltjes vertrouw ik niet lijkt mij zo goedkoop :dontgeti:

Arjan12
14 juni 2009, 21:01
Ibanez heeft vast wel mindere pedaaltjes gemaakt, maar het is absoluut geen B-merk en ze hebben ook heel erg goede pedalen gemaakt in de loop der jaren!

Dirk_Hendrik
14 juni 2009, 22:39
en iBanez pedaaltjes vertrouw ik niet lijkt mij zo goedkoop :dontgeti:


Brrrr..........:stop:

Spitfire
14 juni 2009, 22:45
Ben beetje tegen boss (geworden)

Recent vond ik het nog goede pedaaltjes maar heb nieuwe pedaaltjes leren kennen, merken weliswaar, en vind boss nu maar zo'n main stream merk,

en iBanez pedaaltjes vertrouw ik niet lijkt mij zo goedkoop :dontgeti:

Gast echt je lult nu gewoon maar wat. Wat jij echt gewoon moet doen is naar een winkel gaan en een shitload aan pedaaltjes proberen, beetje actief zoeken is nooit verkeerd.

Wat je nu eigenlijk gewoon wilt is dat wij jou het 'perfecte' pedaal geven, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur en ik weet zeker dat als jij blind iets gaat kopen dat je teleurgesteld wordt.

titzenpitzer
14 juni 2009, 23:18
Ben beetje tegen boss (geworden)

Recent vond ik het nog goede pedaaltjes maar heb nieuwe pedaaltjes leren kennen, merken weliswaar, en vind boss nu maar zo'n main stream merk,

en iBanez pedaaltjes vertrouw ik niet lijkt mij zo goedkoop :dontgeti:

Kan dat begrijpen hoor, ik was ook een tijdje tegen Boss (tot ik hun oude pedaaltjes leerde kennen). Het komt mij allemaal wat digitaal over maar bij elk Boss-pedaaltje heb ik een zekerheidsgevoel, iets wat ik niet heb bij mijn EHX tubezipper bijvoorbeeld :)

billybeach
15 juni 2009, 12:47
Ik heb een Big Muff pi (USA) bij Thomann gekocht. Ik moet zeggen dat hij wel beestig klinkt. Heb wel ontdekt dat hij het beter doet met single coils dan humbuckers, naar mijn mening. De gain heeft niet zo'n grote range de tone daarentegen wel. Eerder een stonerrock pedaal dan muse denk ik...

GlobalWarming
15 juni 2009, 17:43
Gast echt je lult nu gewoon maar wat. Wat jij echt gewoon moet doen is naar een winkel gaan en een shitload aan pedaaltjes proberen, beetje actief zoeken is nooit verkeerd.


Laat ik het herhalen :


Vind er geen in België en ken ook niet zoveel muziek winkels,

Muziek + visie heeft alleen maar boss pedaaltjes bijna
En andere muziek winkels die ik ken hebben gewoon geen pedaaltjes :P


Al de rest bedankt voor de hulp, hebt wat op youtube gezocht en ik denk dat ik een bigg muff ga aanschaffen !

Spitfire
15 juni 2009, 18:37
No offence, maar ik snap je keuze niet helemaal? In de openingspost zeg je dat je op zoek bent naar een Muse-achtige fuzz. Een paar mensen zeggen dat een Big Muff totaal geen Muse-achtige fuzz, maar vervolgens koopt je blind (!) een Big Muff.

En er zit bij jou in de buurt vast wel een fatsoenlijke muziekzaak met een hoop pedaaltjes. Desnoods ga je een keer een dagje naar een grote muziekzaak als Feedback of Music Store (en België heeft vast ook wel grote zaken).

EuroCinema
15 juni 2009, 20:15
Laat ik het herhalen :

Vind er geen in België en ken ook niet zoveel muziek winkels,


http://www.ehx.com/dealers

Dat was toch zeker twee seconden googlen.

billybeach
15 juni 2009, 22:42
No offence, maar ik snap je keuze niet helemaal? In de openingspost zeg je dat je op zoek bent naar een Muse-achtige fuzz. Een paar mensen zeggen dat een Big Muff totaal geen Muse-achtige fuzz, maar vervolgens koopt je blind (!) een Big Muff.

En er zit bij jou in de buurt vast wel een fatsoenlijke muziekzaak met een hoop pedaaltjes. Desnoods ga je een keer een dagje naar een grote muziekzaak als Feedback of Music Store (en België heeft vast ook wel grote zaken).

Ik denk...het zit hem in de naam...:crazyhappy:

titzenpitzer
16 juni 2009, 09:58
Njah, zeggen dat je nergens een big muff kan testen in België, das er een beetje over :)
Ga met vrienden eens naar de Keymusic van Sint-Niklaas, Gent of Brussel, daar liggen steeds genoeg pedaaltjes die je best mag testen. Een big muff klinkt wel vet maar is volgens mij niet wat je zoekt :)

GlobalWarming
16 juni 2009, 13:28
Heb big muff gegoogled en gehoord, en hij is niet helemaal wat muse gebruikt, maar muse gebruikt fuzz factory en die is ietsje te duur naar mijn zin,

maar ik ga eens naar die beat shop in antwerpen ze zeggen dat ze daar een ruim aanbod hebben dus :)

titzenpitzer
16 juni 2009, 13:44
Inderdaad, beatshop heeft ook zvex-pedalen dus misschien kan je ze daar eens voor de lol bespelen, dan heb je toch al gehoord tot wat het ding in staat is en héél misschien denk je, mmm, ik spaar gewoon door ;)

Bernardduur
16 juni 2009, 15:10
Ah, de Muff...... mijn all time favo pedaal naast mn Colorsound.......

Ik hou van Muffs (letterlijk en figuurlijk) maar ze hebben zeker ook hun nadelen......

Ik kocht mn eerste Muff een lange tijd geleden bij Feedback omdat ik een Muff wilde hebben. Wist ik veel hoe ze klonken, gewoon de icoon-heid van de Muff sprak me aan. Ik luisterde veel naar Dinosaur Jr en de Pumpkins en die hielden die icoonheid goed in tact. Toen ik thuiskwam met de Muff was t een flinke tegenstelling; wat een shrill, koud en saai pedaal is dat zeg.......

In de tijd daarna heb ik veel geleerd. Heel veel. Mn Muff is op mn bord gebleven in vele vormen. Wat heb ik geleerd:
- De Muff kan heerlijk gemod worden tot alles wat je maar als freaky kan beschouwen. Daar heb ik dan ook een pagina aan gewijd hier (http://rkerkhof.ruhosting.nl/Taas/Mods/Big%20Muff.htm)
- De Muff heeft door zn mid cut een bepaalde functie in een band. Zit je als enige gitarist in een band of krijg je de ruimte EQ wise, dan kan een Muff zijn volledige functionaliteit geven. Heb je veel mids in een band dan is de kans groot dat je wegvalt in de mix.
- De Muff kan erg dynamisch zijn mits goed gemaakt
- De Muff kan op meer dingen gebruikt worden dan op gitaar!

Vooral de mids cut zat ik flink mee in mn maag. Als gitarist kwam ik niet door de mix, als bassist viel ik er totaal uit. Met wat mods kon ik dat verhelpen maar dan klonk de Muff niet meer als een Muff. Daarom moet je de ruimte voor een Muff 'leren'. Als je die kent is t geniaal!

Ik heb nu 3 Muffs thuis. Mn all time favo zowel op gitaar als op bas is een kloon van een oude groene. Heerlijk. De ceramische condensatoren maken de unit lekker hoog en schel en geven t een 'synthy' karakter, iets wat ik niet krijg met film condensatoren. Deze groene is laatst met de mods van indygitarist opgewaardeerd en nu is t helemaal een beest.......

Op de tweede plaats komt mn opamp muff welke in mn oude NYC behuizing zit. Deze Muff is tighter, minder muff dan de anderen. Zie het als een mix tussen een distortion en een Muff met het Muff karakter. Leuk, dieper en meer tightere bas response maar minder bruikbaar op kleinere amps door zn bass heavyness.

Als derde mn Rams Head die ik 1:1 nagebouwd heb van een vriends versie. Deze zit in mn oude black Russian behuizing. Deze is wreed en apart met een eigen sound maar me teveel gainy voor mn werk.

De nieuwere versies die je rechtstreeks bij de zaken kan kopen zijn leuke versies. Het 2007 model (groene PCB, blauwe diodes) vind ik de minste door zn shrill-ness..... te koud en weinig body. De versie die erna kwam was een stuk beter. De Little Big Muff is ook erg leuk, iets meer nadruk op het mid hoog dan de anderen, maar alle die ik gehad heb begonnen op de lange termijn een plop te ontwikkelen. De allernieuwste NYC is dan nog de betere versie met een lekkere sound, goede positie in de mix en kwalitatief redelijke componenten.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik werkte een tijdje geleden met Mr. Corgan en die vertelde me dat hij de Muff veel gebruikte in de studio (opamp Muff btw) maar dat live (onder de niet perfecte omstandigheden) de sound niet lekker in de mix lag. Hij heeft er wel een op zn bord liggen maar gebruikt hem alleen in bepaalde omstandigheden. Daarom; leuk ding onder bepaalde omstandigheden!

GlobalWarming
16 juni 2009, 15:24
Hoe kan je nu een pedaaltje editen zonder dat je enige ervaring hebt over solderen en elektriciteit ofoziets,


Dus ik denk eigenlijk dat het modden nu niet echt een pluspunt is voor mij !

Joey Handsome
16 juni 2009, 16:46
Vroeger zat ik in een band met twee gitaristen, een bassist en een drummer. De enige die geen Muff had was de drummer. Nooit problemen met de mix gehad, maar wat klonk het dik zeg.

Bernardduur
16 juni 2009, 17:59
Vroeger zat ik in een band met twee gitaristen, een bassist en een drummer. De enige die geen Muff had was de drummer. Nooit problemen met de mix gehad, maar wat klonk het dik zeg.

Kan me voorstellen; gebruikten jullie ze tegelijkertijd (want dan zitten jullie allemaal in de mix ahw)

Joey Handsome
16 juni 2009, 18:04
Kan me voorstellen; gebruikten jullie ze tegelijkertijd (want dan zitten jullie allemaal in de mix ahw)

Ja, iedereen zat dus met die mid dip, ging best aardig. Het geluid wordt er natuurlijk wel erg eenzijdig van, maar goed, we waren nogal over de top grunge bezig toentertijd.

Zelf ben ik het meest van van de op amp versie's die ik heb liggen uit de jaren 70. Een triangle lijkt me ook erg mooi, maar die heb ik zelf nog niet kunnen proberen. De zwarte Russische Muff vind ik echt helemaal niets.

-geert-
16 juni 2009, 18:27
Ik ben mn pedalenarsenaal ook wat aan het uitbreiden, heb er gister toevallig zo eentje besteld uit de US of A :D. EHX Big Muff met Wicker (http://www.youtube.com/watch?v=AZTN2gaVGjY). Heb em ook via die site besteld, zag deze versie hier namelijk nergens in de winkel. Als het goed is, is die er overmorgen. Ik ben beniewd !

titzenpitzer
16 juni 2009, 18:31
Hey geert, zeker een beknopt reviewtje geven graag! Lijkt mij een veelzijdig pedaaltje :)

Bernardduur
16 juni 2009, 18:34
Ik ben mn pedalenarsenaal ook wat aan het uitbreiden, heb er gister toevallig zo eentje besteld uit de US of A :D. EHX Big Muff met Wicker (http://www.youtube.com/watch?v=AZTN2gaVGjY). Heb em ook via die site besteld, zag deze versie hier namelijk nergens in de winkel. Als het goed is, is die er overmorgen. Ik ben beniewd !

De Wicker is wel nice..... maar blijft duidelijk een Muff.

Farether
18 juni 2009, 12:24
GlobalWarming je hebt PM

mario88
18 juni 2009, 14:07
Ik ben mn pedalenarsenaal ook wat aan het uitbreiden, heb er gister toevallig zo eentje besteld uit de US of A :D. EHX Big Muff met Wicker (http://www.youtube.com/watch?v=AZTN2gaVGjY). Heb em ook via die site besteld, zag deze versie hier namelijk nergens in de winkel. Als het goed is, is die er overmorgen. Ik ben beniewd !

Ik had hem zien staan in de bij drik witte in a'dam. Lijkt me wel een intresant pedaal.