PDA

View Full Version : Beginnen met spelen



Saiden
13 juni 2009, 00:30
Hallo,
Ongeveer 3 jaar geleden begon ik met gitaarspelen. Na ongeveer een jaar ben ik ermee gestopt. Nu wil ik graag weer verder gaan, alleen heb ik mijn gitaar verkocht.
Mijn vraag is dus, welke gitaar zal ik nu nemen?
Zou het verstandiger zijn om een starterpack te nemen, of een goedkopere gitaar met een bv. Roland Cube 15, en dan met mijn verjaardag (december) een betere gitaar te vragen?

Alvast Bedankt!

snaarplukker
13 juni 2009, 00:56
Als ik jou was zal ik nog een half jaartje doorsparen en dat geld bijleggen voor een nog betere gitaar. Na dat eerste jaartje zal je toch wel weten hoe een beginnerssetje klinkt en aanvoelt? Tenzij je natuurlijk toen op een Fender of Gibson gespeeld had.

Saiden
13 juni 2009, 01:02
Als ik jou was zal ik nog een half jaartje doorsparen en dat geld bijleggen voor een nog betere gitaar. Na dat eerste jaartje zal je toch wel weten hoe een beginnerssetje klinkt en aanvoelt? Tenzij je natuurlijk toen op een Fender of Gibson gespeeld had.

En nu dan? Gewoon lessen volgen en thuis oefenen met me (kleine maat) acoustische gitaar?

snaarplukker
13 juni 2009, 01:13
En nu dan? Gewoon lessen volgen en thuis oefenen met me (kleine maat) acoustische gitaar?
Je ouders lief aankijken en vragen of je nu al je verjaardagskado kan krijgen.;)

Saiden
13 juni 2009, 01:19
Je ouders lief aankijken en vragen of je nu al je verjaardagskado kan krijgen.;)

Ik kan niet zó lief kijken dat ze dat dan ook nog gaan doen ook :/

Broosje
13 juni 2009, 10:24
Om te beginnen en te leren in zo'n starterspack wel OK hoor. Op die moment ben je toch nog niet zooooveel met klank bezig ?
Betere gitaar kopen kan nadien wel, als je wat verder staat en terug wat meer gespaard hebt.
Roland cube is wel OK, maar hou er rekening mee dat dit een modelling amp is, da's anders dan een gewoon effectenbord of enkele losse pedalen (maar toch een redelijk goeie keuze)

Saiden
13 juni 2009, 10:36
Om te beginnen en te leren in zo'n starterspack wel OK hoor. Op die moment ben je toch nog niet zooooveel met klank bezig ?
Betere gitaar kopen kan nadien wel, als je wat verder staat en terug wat meer gespaard hebt.
Roland cube is wel OK, maar hou er rekening mee dat dit een modelling amp is, da's anders dan een gewoon effectenbord of enkele losse pedalen (maar toch een redelijk goeie keuze)

Maar als ik dec. jarig ben kan ik dan toch net zo goed dan een goede gitaar kopen?

Spitfire
13 juni 2009, 10:46
Maar als ik dec. jarig ben kan ik dan toch net zo goed dan een goede gitaar kopen?

Ik vind het pas echt geldverspilling als je nu een goedkope gitaar gaat kopen, wetende dat je die over een half jaar gaat vervangen voor een goede. Waarschijnlijk ga je je al snel 'ergeren' aan je goedkope gitaar, vooral omdat je weet dat je binnenkort een betere krijgt.

Broosje
13 juni 2009, 10:48
Maar als ik dec. jarig ben kan ik dan toch net zo goed dan een goede gitaar kopen?
kan ook, maar dan heb je deze zomer niks om op te spelen :-)
Ik ken je financiële situatie niet, maar voor 200-300€ heb je al een heel aanvaardbare gitaar (zoek eens op London City hier op het forum) waar je een tijdje mee doorkan. Een Cube kost ook iets tussen 100-200€, afhankelijk van welk model je wil.
Als dat er nu afkan (en daar ging ik vanuit op basis van je eerste post), zou ik daarvoor gaan en pas geld uitgeven aan een dure en 'goeie' gitaar wanneer je voelt dat het nodig is.

Enkel maar mijn mening he :-)

Broosje
13 juni 2009, 10:52
Waarschijnlijk ga je je al snel 'ergeren' aan je goedkope gitaar

Goedkoop is zeker geen synoniem voor niet goed he!

Misschien kan je ons vertellen welk budget je momenteel hebt en in december zal hebben ? Had je al gitaren op het oog, of welke zou je graag hebben als je de centen van december al zou hebben ? Welke muziek zou je er mee willen spelen ? Al direct in een bandje of eerst even gewoon voor de fun ?

Zo kunnen we misschien een beetje gerichter helpen :-)

Spitfire
13 juni 2009, 10:57
Goedkoop is zeker geen synoniem voor niet goed he!
Nee natuurlijk niet, ik heb zelf een London City Comet en die wil ik echt niet kwijt, maar als hij het over starterspaketten heeft dan denk ik niet dat hij die prijsklasse gaat halen. ;)


Misschien kan je ons vertellen welk budget je momenteel hebt en in december zal hebben ? Had je al gitaren op het oog, of welke zou je graag hebben als je de centen van december al zou hebben ? Welke muziek zou je er mee willen spelen ? Al direct in een bandje of eerst even gewoon voor de fun ?

Zo kunnen we misschien een beetje gerichter helpen :-)
Dat is inderdaad een hele goede, de stap van een starterspakket naar een USA Fender is vele malen groter dan van bovengenoemde Comet naar bijvoorbeeld een Mexicaanse Fender. Desalniettemin zal ik gewoon gaan sparen in plaats van nu een budget gitaar kopen (tenzij het een LC is natuurlijk ;))

Saiden
13 juni 2009, 11:22
Mijn budget kan ik vanavond wel even posten, want dan weet ik of mijn mijn ouders meebetalen, en hoeveel.
Ik wil niet gelijk in een band. En ik wil graag rock spelen (Paramore, Good Charlotte, The Killers).

En stel dat mijn ouders meebetalen aan mijn gitaar, welk pakket zal ik dan nemen? Ik heb al een paar gezien:

-Ibanez GRX 70 jumpstart http://www.feedback.nl/?b=GRX70JSUBK&a=9

-Ibanez GSA 6 Jumpstart http://www.feedback.nl/?b=GSA60JSUBK&a=9

Of meer uitgeven voor:
BC Rich Metal Master Pack BK http://www.feedback.nl/?b=EBREGHGMMPBK&a=9

Zit er eigenlijk een Floyd Rose tremelo geval op die GSA6? Dat lijkt me namelijk niks (om te beginnen). Op die GRX70 zat ie volgens mij niet.

Broosje
13 juni 2009, 11:51
Dat GRX pakketje lijkt me wel leuk eigenlijk, en ik denk niet dat Ibanez het zich kan veroorloven regelrechte brol te maken. Heb er wel geen ervaring mee... Misschien anderen hier op het forum wel ?
De kans is wel reëel dat de versterker je snel zal tegensteken, maar die kan je nadien nog door een cube vervangen.

Spitfire
13 juni 2009, 12:11
Dat GRX pakketje lijkt me wel leuk eigenlijk, en ik denk niet dat Ibanez het zich kan veroorloven regelrechte brol te maken. Heb er wel geen ervaring mee... Misschien anderen hier op het forum wel ?
De kans is wel reëel dat de versterker je snel zal tegensteken, maar die kan je nadien nog door een cube vervangen.

Die versterkers zijn per definitie ruk inderdaad. Dat GRX pakket is 240 euro, hoewel dat niet veel is kun je voor dat geld een leuk tweedehands setje kopen. Iets van een Roland Cube met een low budget Richwood ofzo. En voor iets meer zou je een 'goede' (in de zin van, stukken beter dan de goedkoopste klasse) Epiphone of Squier kunnen kopen.

Saiden
13 juni 2009, 13:28
Dat GRX pakketje lijkt me wel leuk eigenlijk, en ik denk niet dat Ibanez het zich kan veroorloven regelrechte brol te maken. Heb er wel geen ervaring mee... Misschien anderen hier op het forum wel ?
De kans is wel reëel dat de versterker je snel zal tegensteken, maar die kan je nadien nog door een cube vervangen.

Dus het zou ook wel handig zijn om nu dat GRX pakket te nemen, en van me verjaardag een nieuwe versterker?

happynjitram
13 juni 2009, 13:45
Dus het zou ook wel handig zijn om nu dat GRX pakket te nemen, en van me verjaardag een nieuwe versterker?

Nee, kijk eens naar de reactie van Spitfire. Voor dat geld kan je iets veel beters samenstellen.

Kakihara
13 juni 2009, 14:01
Kijk ook eens in de sigs van andere forumleden hier. Onder andere Geert1976 en Wietse bieden spullen aan binnen je budget waarmee je een hele poos verder kan.

Exi
13 juni 2009, 15:13
Voor een budget van rond de 250 Euro zou ik tweedehands gaan. Je kan veel leuke deals maken met gevorderde gitaristen die van hun startersgear af willen.

Nieuw kun je misschien kijken naar Jack & Danny (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchParameter=%26%40QueryTerm% 3DJack%2B%2526%2BDanny%26ManufacturerName%3DJack%2 B%2526%2BDanny%26CategoryUUIDLevelX%3Dn2DVqHzp8c4A AAEZAHotK5qL%26CategoryUUIDLevelX%252Fn2DVqHzp8c4A AAEZAHotK5qL%3D.KbVqHzprRkAAAEZXqRFop5P%26%40Sort. ProductListPrice_NLG%3D0%26%40Page%3D5&dynamicNavigation=&expandTrail=) en een Peavey Vypyr 15 (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Peavey-Vypyr-15-Modeling-Amp/art-GIT0013563-000). Veel meer dan dat wordt het dan niet.

Neals
13 juni 2009, 15:36
Mijn budget kan ik vanavond wel even posten, want dan weet ik of mijn mijn ouders meebetalen, en hoeveel.
Ik wil niet gelijk in een band. En ik wil graag rock spelen (Paramore, Good Charlotte, The Killers).

En stel dat mijn ouders meebetalen aan mijn gitaar, welk pakket zal ik dan nemen? Ik heb al een paar gezien:

-Ibanez GRX 70 jumpstart http://www.feedback.nl/?b=GRX70JSUBK&a=9

-Ibanez GSA 6 Jumpstart http://www.feedback.nl/?b=GSA60JSUBK&a=9

Of meer uitgeven voor:
BC Rich Metal Master Pack BK http://www.feedback.nl/?b=EBREGHGMMPBK&a=9

Zit er eigenlijk een Floyd Rose tremelo geval op die GSA6? Dat lijkt me namelijk niks (om te beginnen). Op die GRX70 zat ie volgens mij niet.

Die versterkers, dat is echt niets. Zoiets haal je voor 15 euro ook nog wel van marktplaats, waardoor je met een dure Ibanez GIO a 280 euro zit.

Voor dat geld kan je net zo goed een (tweedehands) Ibanez SZ320 halen. Of een Ibanez SA160. Heb je op de lange termijn meer profijt van.

Amokachi
13 juni 2009, 16:36
Ik heb toen ik begonnen ben met gitaarspelen een Ibanez SA160 gekocht,
occasie in perfecte staat met riem, kabel enz voor een 140euro geloof ik.

En vind voor wat het gekost heeft echt een fijne gitaar.
Heb me daarbij een 2de handse Roland Cube 30x gekocht.

dus heb voor nog geen 300euro een redelijk mooi setje samengesteld,
ale dat denk ik toch want ken er ook niet heel veel van.

Maar ik merk als beginneling dat ik meer aan mijn akoustische gitaar heb.

grtz