PDA

View Full Version : Iemand bekend met deze halzen...?



Rutger
12 juni 2009, 16:40
Hoi,

k Wil graag een leuk basje in elkaar zetten voor weinig, en kwam deze halsjes (http://www.mainmusic.nl/nl/product/3195/351/gitaar/gitaaronderdelen/halzen/overige/neck_jb_model__maple_fretboard.html) tegen. Omdat ik wel een beetje kwaliteit wil vroeg ik per mail van welke fabrikant de halzen zijn, maar ze konden me alleen dit antwoorden:

"Deze halzen komen uit China en worden gemaakt in een gitaarfabriek. De naam hiervan weten wij niet."

Dus.... weet iemand het wel? En ook of het wat is?
Anders neem ik iets anders.

Thunders1988
12 juni 2009, 17:40
Ik zou eens bij tonefactory kijken... Daar hebben ze deftige halsjes (Japanse) aan een toffe prijs. ;)

Edit: zie net dat ze alleen 'toffe prijzen' hebben voor gitaarhalzen...

spirit
12 juni 2009, 20:48
Voor hetzelfde geld koop je bij De String een all-parts hals.

Ik heb laatst ook zo'n made in China halsje gekocht van iemand hier bij mij in de buurt, hij vroeg er een héél stuk minder voor.

Rutger
12 juni 2009, 21:02
Amsterdam ligt alleen niet direct in de buurt (en ik zit even zonder auto)...

Hoe beviel die Chineze neck?

aaronstonebeat
12 juni 2009, 21:14
Is zelf maken geen optie? Van iedereen die daar ooit zelf mee is begonnen, zul je horen dat het veel makkelijker bleek dan het leek.

Rutger
12 juni 2009, 21:34
Ja, dat is zo'n dingetje he.... ik ga de body sowieso zelf maken. k Was van plan om daar eerst ns mee te beginnen en als dat goed bevalt, bij een volgend project de hals ook te gaan doen. Lijkt me toch erg nauwkeurig luisteren, daarom wil ik rustig aan beginnen.

k wil een gitaar en een basje gaan doen. Voor de gitaar haal ik een goeie Allparts neck, voor de bas heb ik wat lagere eisen. De bas wordt ook mijn 1e projectje zodat ik daarmee van fouten kan leren om de gitaar pakken beter te doen.

KoenB
12 juni 2009, 21:39
Is zelf maken geen optie? Van iedereen die daar ooit zelf mee is begonnen, zul je horen dat het veel makkelijker bleek dan het leek.

Een dikke +1

spirit
12 juni 2009, 21:40
Amsterdam ligt alleen niet direct in de buurt (en ik zit even zonder auto)...

Hoe beviel die Chineze neck?

Je kan 'm ook laten verzenden.

Hals beviel goed, helaas loopt er nu een scheurtje in de lengte richting. Maakt voor de bespeelbaarheid niet uit, maar toch.

aaronstonebeat
12 juni 2009, 21:48
Ha, maar alles op de body dat in de baan van de snaren zit moet met dezelfde precisie worden gemaakt als de hals. Frees maar eens een neckpocket zo dat de hartlijn van de hals exact samenvalt met die van de body en plaats brug en tailpiece (of stringthrough-gaten) maar eens zo dat alles precies symmetrisch uitvalt, dat de snaren midden over de polepieces van de elementen lopen; zorg maar eens dat de holtes van de horns uiteindelijk net zo glad geschuurd en gepolijst zijn als de rest van de gitaar. Etc., etc., etc.

Als je er toch aan wil beginnen, kun je het net zo goed nu doen. Elke keer dat je het uitstelt, stel je ook het moment uit dat je het onder de knie hebt.

barno
12 juni 2009, 22:18
ik begrijp wel dat je voor een eerste project voor een prefab hals kiest (heb ik ook gedaan), maar het is wel zo dat een body goed maken zeker zo moeilijk is als een halsje. Voor het maken van een hals heb je ook nog de mogelijkheid om met een preslotted fretboard te werken, dan is het echt niet zo moeilijk hoor.
succes

Rutger
13 juni 2009, 09:03
Haha, toen ik dit topic opende dacht ik al "nu gaan ze me vast overhalen..."
Zelfs m'n vriendin zegt "Ja leuk, moet je gewoon doen!" :ok:


Ha, maar alles op de body dat in de baan van de snaren zit moet met dezelfde precisie worden gemaakt als de hals. Frees maar eens een neckpocket zo dat de hartlijn van de hals exact samenvalt met die van de body en plaats brug en tailpiece (of stringthrough-gaten) maar eens zo dat alles precies symmetrisch uitvalt, dat de snaren midden over de polepieces van de elementen lopen; zorg maar eens dat de holtes van de horns uiteindelijk net zo glad geschuurd en gepolijst zijn als de rest van de gitaar. Etc., etc., etc.
Daar ben ik me wel bewust van ja, een goeie neckpocket is essentieel en luistert erg nauwkeurig.


Als je er toch aan wil beginnen, kun je het net zo goed nu doen. Elke keer dat je het uitstelt, stel je ook het moment uit dat je het onder de knie hebt.
Oke oke, jullie hebben me overtuigd. :) Ik begin met m'n basproject aan de hals.


ik begrijp wel dat je voor een eerste project voor een prefab hals kiest (heb ik ook gedaan), maar het is wel zo dat een body goed maken zeker zo moeilijk is als een halsje. Voor het maken van een hals heb je ook nog de mogelijkheid om met een preslotted fretboard te werken, dan is het echt niet zo moeilijk hoor.
succes
Is een goed idee :) Kan ik ook gelijk het fretten onder de knie krijgen. Maar eigenlijk kan ik dan ook gelijk voor 25" scale voor m'n gitaar gaan, vind ik toch een prettige scale. Maar goed, eerst die bas maar ns doen

Maar hoe kiezen jullie je halsprofiel? Doen jullie dat ook met mallen voor de 1e, 7e en 12e fret en een winkelhaak? Of is het merendeel op gevoel van: t voelt wel goed nu dus ik laat t zo

thijser
14 juni 2009, 13:33
gewoon zelf de hals maken. Je zal het toch een keer moeten doen. Als je na deze je eigen hals wilt maken is het net zo moeilijk als nu.

EDIT: beetje laat met m'n reactie

Ik maak mijn halzen dmv het vijlen van facetten. Wil je een rondere hals, dan maakje meer facetten , wil je meer een v vorm, dan maak je minder en grotere facetten enz enz.