PDA

View Full Version : Fender Vibro Champ



Arjan12
12 juni 2009, 16:14
Omdat ik mijn Laney VC30 nogal luidruchtig vind voor slaapkamergebruik ben ik op zoek naar een kleinere versterker. Nu ben ik uitgekomen op een Fender (Vibro) Champ. Ik heb er een aantal te koop zien staan, allemaal zo rond de 400 euro.

Zijn er zaken waar ik speciaal op moet laten voor dit type versterker? De buizen en elco's zijn hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe als de originele er nog in zitten?

Wat vinden jullie van deze versterkers? Mij lijken het wel leuke beestjes, ik mis alleen de reverb; dat is natuurlijk wel op te lossen.

Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom, hoewel ik toch wel stevige GAS heb voor een oude Fender. Me op andere gedachten brengen is dus niet zo gemakkelijk vrees ik.

alfred
12 juni 2009, 16:26
Heel leuke versterkers, met de technische zaken zul je zeker rekening moeten houden, buizen etc zullen het e.e.a. kosten wil je de versterker weer up to date hebben.

Op de een of andere manier zijn de champ/vibrochamp echte " hebbedingetjes" maar in de praktijk heb je er toch niet zo veel aan, je mist reverb, kleine speaker.

Je zou voor slaapkamergebruik ook eens kunnen kijken naar bv:

-microcube van Roland,
-de Superchamp of Vibrochamp XD van Fender


Maar ja; een echte oude Fender heeft ook absoluut iets...

Chris Winsemius
12 juni 2009, 16:37
Zelf vind ik de meeste VibroChamps lekkerder klinken en spelen dan de meeste Champs. Itt. tot de modellen v/a 22 Watt werkt de tremolo ook zonder footswitch.

Over het vervangen van elko's zijn de meningen ernstig verdeeld, ik ga daar nu niet op in hier.

Waar je op kan letten:
- brom
- te rood gloeiende eindbuis
- gehiss op hoger volume of na enige tijd gebruik

Het zijn op zich vrij cleane ampjes, ze blijven vrij lang clean op de volume-schaal maar met bijvoorbeeld 'n tubescreamer d'r voor kun je op lagere volumes al leuke dingen doen en op hogere volumes meer scheur en iets minder (zompig) laag krijgen.

Arjan12
12 juni 2009, 16:42
Bedankt voor de antwoorden.

Chris: je bent toch een autoriteit op dit gebied ;). Zou jij voor vervanging zijn als je een Vibro Champ zou hebben?

Bernardduur
12 juni 2009, 16:51
Wat een toeval

Heb dr vandaag een binnen; geniale amp!

Arjan12
12 juni 2009, 17:00
Wat een toeval

Heb dr vandaag een binnen; geniale amp!

Kijk aan! Ik wil een review :ok:. Ondanks de kleine speaker toch een goed geluid?

Bernardduur
12 juni 2009, 17:19
Hij trilt hier en daar nogal dus het speakerdoek chassis effe verwijderd. Zonder klinkt ie iig een stuk beter (wordt aan gewerkt). Stock speaker is niet meer 100% (je hoort em schrapen) maar de toon is wel OK. Veel clean iig met een heerlijk randje als je hem pusht.

Helaas is de unit door de vorige eigenaar van een switch voorzien om de tremolo aan en uit te zetten en voorzien van de letters 'studio amp' .......... jammer.

Chris Winsemius
12 juni 2009, 17:20
Hoi Arjan

Als ie van mij zou zijn:
Ik denk dat ik de elko's dan zou vervangen als ik hoor/voel dat er wat "punch" mist. Als het 'n silverface is zou ik 'm blackfacen (iets meer werk dan puur alleen die 330p cap op de eindbuis demonteren...) en misschien 'n soort push-pull "tweed-style" optie toevoegen.
---------------------------------------
Misschien is dit wel 'n leuke vergelijking: je kan imho die silverface Champs beter zien als MINI TwinReverbs dan als wat kleinere Princetons of Deluxes. Ondanks het beperkte vermogen hebben ze 'n behoorlijk clean karakter. Tremolo is imho ook heerlijk.

Gewoon proberen, neem je favo gitaar mee en ga op je gevoel en oren af.

Arjan12
12 juni 2009, 17:40
Wat versta jij precies onder punch? Dynamiek, 'kracht'?

Chris Winsemius
12 juni 2009, 17:47
Wat versta jij precies onder punch? Dynamiek, 'kracht'?

Dat en duidelijkheid in het laag.

Bernardduur
12 juni 2009, 17:51
Yes, en dat mist deze nu. Dus dat wordt iig vervangen.

Buizen zijn ook aan vervanging toe; ze verkleuren wit aan de onderkant.

Blackfacen iig.

Arjan12
12 juni 2009, 17:59
Ik ben in ieder geval niet van plan er al te veel extra geld aan uit te geven. Een buisje vervangen kan ik in dit geval wel, ze hoeven niet gebiast te worden, maar als de elco's ook vervangen moeten worden wordt het een ander verhaal denk ik.

Ik ga in ieder geval eens kijken of ik er een kan uitproberen.

zoon van Piet
13 juni 2009, 01:15
slaapkameramp?

eh...mijn buurman haat mijn champ!

niet die buurman naast me, maar de buurman ettelijke deuren verder...

want 6w is best hard...

maar het klinkt heerlijk! ik ben het niet eens met de negatieve kritiek, want een goeie champ is gerwoon geweldig. ik ben aan mn derde bezig, eenb ervan was een vibro, maar ik kan nie zeggen dat die beter klonk dan de gewone champ..

Saf
13 juni 2009, 01:20
Vind die kleine fender ampjes geniaal heb nu een musicmaster staan. Heerlijk ding. Ooit bedoeld voor bas maar vooral met gitaar om te smullen.

Arjan12
13 juni 2009, 10:08
slaapkameramp?

eh...mijn buurman haat mijn champ!

niet die buurman naast me, maar de buurman ettelijke deuren verder...

want 6w is best hard...

maar het klinkt heerlijk! ik ben het niet eens met de negatieve kritiek, want een goeie champ is gerwoon geweldig. ik ben aan mn derde bezig, eenb ervan was een vibro, maar ik kan nie zeggen dat die beter klonk dan de gewone champ..

Mijn buren doen niet zo moeilijk gelukkig. Het probleem met mijn Laney VC30 is alleen dat hij niet zo lekker klinkt op laag volume. Pas rond standje drie gaat hij écht geweldig klinken, maar dan hoor ik al allemaal dingen trillen in mijn kamer :crazyhappy:.

Kan iemand me eigenlijk vertellen wat een Blackface Vibro Champ ongeveer op moet brengen?

Arjan12
13 juni 2009, 21:56
Kan iemand me eigenlijk vertellen wat een Blackface Vibro Champ ongeveer op moet brengen?

:cheerup:


+12345

chocorookie
14 juni 2009, 20:09
Champ silverface 350/500 Blackface 450-600. De Vibro's zullen aan de bovenkant zitten.

Heb 'm zelf gebouwd BTW, full monty BF met oude 6V6 uit 1954 van Jacky(gooide een hele zak 6V6 singles naar binnen); heerlijke amp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Cleantjes tot 3/4, randje 5/7, 8 tot 10 oei,oei oei..................
De vibrato in de vibrochamp is de beste welke ik ooit gehoord heb.

gr. Choc

jplm
14 juni 2009, 21:08
Het vriendelijke aanbod en de reactie erop heb ik verwijderd.
Dit soort handeltjes, hoe particulier, incidenteel, spontaan en on-topic ze ook mogen zijn, graag direct via PM.
Vragen => PM pimmetje

chocorookie
15 juni 2009, 18:50
Sorry, ik mistte hier iets............
Toch niets wat ik gepost heb hoop ik, ik log nu pas weer eens in om deze topic te lezen....

Gr. Choc

Arjan12
15 juni 2009, 18:53
Nee hoor, maak je maar geen zorgen :).