PDA

View Full Version : zang instalatie



jan_bervoets
12 juni 2009, 16:34
wat zou een goede zang instalatie zijn om te repetereren met mijn band ? ( drummer bas 2x gitaar en dan nog zang )

het gaat voor mij er gewoon om dat ze luid genoeg gaan , ik hoef die kristalheldere klank niet .dus ronduit iets goedkoop dat zou moeten meegaan.

ik dacht aan passieve speakers en een klein mixertje en dan nog een floormonitor. maar dan weet ik niet ofdat het luid genoeg gaat.

enige suggesties ?

alvast bedankt ,
jan

Liquid_Metal
12 juni 2009, 18:11
Ik zou even vermelden wat voor muziekstijl je hebt (metal is over het algemeen een stuk harder dan jazz) en wat je budget is.
Ik denk dat een simpele PA-installatie van 100 tot 200 watt wel voldoende is. Je kan deze in mooie bundels (versterker+speakers) aanschaffen.

Verder zal je topic wel verplaatst worden naar 'live muziek'. Rack gear is bedoeld voor 19" gitaarapparatuur.

jan_bervoets
12 juni 2009, 21:14
ah ok ,

ik speel met mijn band rock maar ik doe jazz op het muziekhumaniora.
daarlangst , vind je die budget merken zoals the box of fame , t-bone ,...
degelijk voor mijn vraag ? zolang het hard genoeg gaat en niet snel kapot gaat is het voor mij voldoende.
mvg ,
jan

Liquid_Metal
12 juni 2009, 23:25
Ja ik vraag het me wel een klein beetje af. Zelf heb ik ook een low budget setje en die heeft zo'n 2 jaar goed z'n werk gedaan. Daarna mogelijk te hoog belast en de versterker wil niet helemaal meer. Doet het nog wel maar valt af en toe weg (wordt zachter en 'overstuurd').
Zorg dat je genoeg wattage hebt (dat was bij onze set wel een beetje een probleem met een 100 watt versterker en 2x75 watt speakers, als ik het goed heb).

Magic Bean
13 juni 2009, 00:26
Bij PA moet je de regel aanhouden dat het vermogen van je eindtrap 1,5-2x dat van je speakers is.

Dus stel je hebt 2 speakers van 100 watt, dan moet je een eindtrap hebben van 2x200 watt.

Wij hebben zelf 4 zelfbouwmonitoren en een peavey2600 eindtrap. Mengpaneel ervoor en knallen!

Ik zou kijken naar een setje goede speakers en een degelijke eindtrap.
Actieve monitoren zijn handig, maar ook zwaar en duur. Als je mengpaneel voldoende monitorgroepen heeft kan je altijd nog een actieve monitor erbij kopen.

hugo123
13 juni 2009, 14:15
Dan blaas je de speakers toch op??

arcane
13 juni 2009, 14:27
Ja lijkt mij ook.

jan_bervoets
13 juni 2009, 14:48
Bij PA moet je de regel aanhouden dat het vermogen van je eindtrap 1,5-2x dat van je speakers is.


dat snap ik niet goed , kan dit lukken ?

http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fame-MC-12-200-Watt-/-8-Ohm-Passiv-Box/art-PAH0001617-000 x 2

http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Behringer-S-1220F-EUROLIVE-Floor-Monitor/art-PAH0005479-000

http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Behringer-XENYX-1002-Mixer-Xenyx-Preamps/art-PAH0004218-000

ik weet niet echt goed wat voor materiaal ik allemaal minumum zou nodig moete hebbe

mvg,
jan

Han S
13 juni 2009, 14:50
Dan blaas je de speakers toch op??


Ja lijkt mij ook.

Nee en dat is de meest gemaakte denkfout. Haal maar eens een speakertje uit een oude wekkerradio oid, staat op 8 ohm 0.5 watt.

Sluit die aan op je stereo van 100+100 watt of nog meer en blaas hem maar op. Je slaat steil achterover van het lawaai dat zo'n speakerje maakt voordat hij in rook opgaat, want tegen 100 watt is hij niet bestand, dat is namelijk 200 keer teveel.

Een 100 watt speaker blaas je moeiteloos weg met een 30 watt versterker omdat die versterker al lang gruwelijk staat te clippen voordat het hard gaat. Daarbij hangt veel af van de kwaliteit van die versterker, maar als het ontwerp niet al te goed is zal hij gelijkstroomcomponenten naar de speaker sturen en daar kunnen speakers echt niet tegen.

Dus 200 watt op een 100 watt speaker is geen probleem, je zult zelfs merken als je goed luistert dat de speaker bij zijn grenzen komt omdat je een soort verzadiging in het geluid gaat horen, maar hij gaat niet snel kapot. Ik heb 45 jaar geleden een paar grote boxen gebouwd met de Philips AD1256 M7 er in, een 12 inch speaker met een belastbaarheid van 10 watt. Die staan in de studio te draaien op een versterker van 2*100 watt en soms heel hard en ze doen het nog altijd prima.

In een andere ruimte staan twee boxen die mijn schoonpa bouwde in de jaren 60, met de beroemde Philips 9710 er in, ook van 10 watt en die draaien op een JVC versterker van 2*45 watt, geen enkel probleem. Als je te hard gaat hoor je de spreekspoel tegen de magneet aan ratelen en dan moet je iets zachter.

Een ander verhaal las ik over de Bose PA versterkers, werd geschreven door een afgestudeerde electronicus. Dat zijn beulen van versterkers, maar daarvan kan iets uitvallen waardoor er 80 volt gelijkspanning op de speakers kan komen te staan en die zijn binnen een halve seconde overleden. Ik weet niet of dat 100% waar is, maar het is wel een bizar verhaal.

grayfink
13 juni 2009, 18:58
Met mijn bandje ben ik ook met het goedkoopste van het goedkoopste begonnen. Dat werkte niet echt. Nu zijn onze meeste spullen van DAP, Chinese EV klonen. Dat is veel beter.
Met twee van deze jongens: http://www.audiogoedkoop.nl/audio-k115a-p-11673.html en een mengpaneeltje kom je een heel eind. Die zijn fullrange, kun je altijd nog uitbreiden met x-over en subs.
Behringer Eurolive schijnt ook wel een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

ACSlater
14 juni 2009, 13:17
De mixer die je had uitgezocht, schiet vrijwel meteen te kort. Ik zou voor minstens 4 mic ingangen gaan. Zoiets:

http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Behringer-XENYX-1202-Mixer-Xenyx-Preamps/art-PAH0004219-000

De kwaliteit van deze mixers is absoluut niet roadproof maar voor in een oefenruimte voldoende. Hier kun je wel mee stoeien en uitvinden wat je eigenlijk zoekt in een mixer.

tidalwave_sideburns
15 juni 2009, 11:49
Bij PA moet je de regel aanhouden dat het vermogen van je eindtrap 1,5-2x dat van je speakers is.

Dus stel je hebt 2 speakers van 100 watt, dan moet je een eindtrap hebben van 2x200 watt.


Dat moet je me toch eens uitleggen, :). Ik moet op zeer korte termijn ook wat PA spullen aan gaan schaffen, en dacht ook altijd dat je speakers evenveel en liefst hoger vermogen hebben dan de versterker uit kan delen.

Ik kan binnen het budget het volgende aanschaffen

Mengpaneel is er al, met phantomvoeding en al

>>> Eindtrap: 2 x 190 W 4 Ohm of 2 x 120 W 8 Ohm

>>> Speakers: 2 speakers van 250 watt op 8 ohm

Er zijn ook speakers verkrijgbaar met 150 watt vermogen op 8 ohm .

Zijn die 250 W speakers geschikt? Is het beter een grotere eindtrap aan te schaffen dan kleinere speakers? Zijn 2x60/8 of 2x95/4 ohm speakers optimaal?
Maken die dan wel genoeg lawaai?

Han S
15 juni 2009, 13:03
Heren, er is al veel over gezegd op dit forum, maar ook in recording en zelfs in off topic. Het lawaai dat een speaker produceert hangt af van twee grootheden: vermogen van de versterker en het rendement van de speaker. Over vermogen raakt men niet uitgepraat en over het rendemant lult niemand, terwijl dat een veel grotere impact heeft op het eindresultaat.

Een goede 15 inch PA speaker haalt een rendement van meer dan 100dB, gemeten op een meter afstand als er één watt aan vermogen wordt ingestopt. Een prul haalt de 85 niet en dat maak je met het grootste vermogen niet meer goed omdat hij daar niet tegen bestand zal zijn.

Dus reken maar uit.

Harry
16 juni 2009, 11:39
blijkbaar is dat rendement enigszins ongrijpbaar. Wordt dat vermeld bij de specificaties van speakers, en hoe ziet dat er uit?

Ik ben ook aan het speuren naar een zanginstallatie, en dat ik een Powermate moet hebben is me al duidelijk, maar boxen zijn wat lastiger.....

pimmetje
16 juni 2009, 11:49
Rendement wordt over 't algemeen gewoon bij speakers vermeld.

bert k
16 juni 2009, 12:00
Klopt, maar het is ook afhankelijk van de box waar je hem inbouwt. Dat kan veel verschillen, dus de opgave van de losse speaker zegt niet alles.

Harry
25 juni 2009, 11:20
wat vinden jullie van de specs van deze boxen?

Peavey ST-12 II features:

luidspreker: 12" ST- premium woofer, 1" compression driver
belastbaarheid: 300w prg, 700w peak
impedantie: 8 Ohm
dispersie: 90°x45°
frequentie response: 80Hz - 20kHz
sensitiviteit: 95dB
2x jack input, 2x speakon
tapijtbekleding
teardrop handvatten
afmetingen (BxHxD): 575 x 415 x 355 mm
gewicht: 14,5 kg
Deze worden als set aangeboden met een Soudcraft Gigrac 1000 ST, en vooral de powermixer spreekt me erg aan. Een paar (powered) monitoren eraan hangen en we hebben een leuk setje. Denk ik dan.... klopt het?

bert k
25 juni 2009, 11:56
Ik ken ze niet, maar Peavey staat goed bekend met zijn boxen, over het algemeen behoorlijk klinkend en absoluut kogelvrij. Specs zien er goed uit.

Harry
25 juni 2009, 12:20
okee dan, setje kost 666 euro, dus dat is inclusief de Gigrac 1000 st, deze 2 boxen, standaards en kabels. Lijkt me dus wel wat.
Bedankt voor je reactie Bert!

bert k
25 juni 2009, 12:39
Verwacht geen zinderend laag, dat trekt ie niet. Dus geen bas en kick erover. Maar je kan altijd upgraden met een actieve subwoofer.

Harry
25 juni 2009, 12:57
goed, in principe versterken we alleen de zang. Als het groter moet kunnen we altijd weer grotere boxen kopen, en deze op marktplaats zetten of als monitor eraan hangen. Ik heb er zin in!

(en ondertussen weer op jacht naar optredens.....)

Han S
25 juni 2009, 21:09
Ik vind het rendement wat laag, ik heb bijvoorbeeld een paar Sony hi fi boxen uit half jaren 60, de zeldzame SS3300, met een 12"woofer, een mid driver en een tweeter en die halen al een rendement van 98 dB, wat absurd hoog is voor een hi fi speaker, maar laag voor een goede PA speaker. 100 dB/w/m is voor mij de grens, een JBL 2445 mid driver haalt 112dB/w/m en dat is jaren 80.

Harry
26 juni 2009, 11:09
dank je Han. Ik vroeg me ook af of het wat kon zijn voor dat geld, maar als je zo'n set koopt krijg je de boxen er zowat gratis bij. Zou het hard genoeg gaan voor in een kroeg?

Kun je aan zo'n versterker trouwens voldoende monitoring hangen? Ik denk dan aan 2 powered monitors, met aan ieder een passieve gekoppeld, zodat we eventueel alle vier een eigen monitor hebben.

Han S
26 juni 2009, 12:59
Het hang er van af hoeveel lawaai je wilt gaan maken. De formule is eenvoudig: 10Log P en dat getal kun je optellen bij het rendement van de speaker. Als je dus 100watt versterkervermogen hebt kom je op 20dB en als je een rendement hebt van 95dB dan zou je dus rekenkundig op 115dB komen. Maar dat rendement wordt meestal gemeten met een toon van 1khz en dat zegt niets over wat zo'n speaker met lage tonen doet. Een studiomonitor als de Yamaha NS10 valt van 100hz naar 50hz 10dB af.

Het zou mooi zijn als fabrikanten wat eerlijker zouden zijn met de specs. Bijvoorbeeld: frequentiebereik van 20hz > 18khz. Gemiddeld rendement over het hele bereik xxdB.

Over die monitoring hebben we het al eerder gehad, een actieve monitor heeft meerdere versterkers en daar zul je geen passieve aan kunnen hangen. Zou dat wel kunnen dan is die monitor niet actief, maar passief met ingebouwde versterker. Het criterium voor actief is namelijk actieve filtering, het geluid wordt vóór de versterkers al in plakken gesneden met een filter en het hoog, mid en laag heeft een eigen versterker. Dus zitten er drie versterkers in zo'n monitor.

Harry
26 juni 2009, 13:56
okee, ik dacht altijd dat een aktieve monitor een monitor met ingebouwde versterker was. Maar zo'n powered monitor kun je toch wel doorlussen?

En kun je er dan een aan de aux hangen en een aan de koptelefoonuitgang?

bert k
26 juni 2009, 14:33
Over die monitoring hebben we het al eerder gehad, een actieve monitor heeft meerdere versterkers en daar zul je geen passieve aan kunnen hangen. Zou dat wel kunnen dan is die monitor niet actief, maar passief met ingebouwde versterker. Het criterium voor actief is namelijk actieve filtering, het geluid wordt vóór de versterkers al in plakken gesneden met een filter en het hoog, mid en laag heeft een eigen versterker. Dus zitten er drie versterkers in zo'n monitor.
Nou nee. De meeste actieve monitors hebben gewoon een enkele versterker inwendig. Dat is tegenwoordig wel de definitie van aktief. Wat jij beschrijft klopt wel, maar dan zit je veel meer in de richting van de profi spullen. Ik heb hier diverse 'aktieve' monitors staan die je gewoon door kan lussen met een extra speakeruitgang.

Han S
26 juni 2009, 16:10
Nou nee. De meeste actieve monitors hebben gewoon een enkele versterker inwendig. Dat is tegenwoordig wel de definitie van aktief. Wat jij beschrijft klopt wel, maar dan zit je veel meer in de richting van de profi spullen. Ik heb hier diverse 'aktieve' monitors staan die je gewoon door kan lussen met een extra speakeruitgang.

Maar dan verdient ie niet de titel 'actieve monitor', maar is het gewoon een passieve monitor met een ingebouwde versterker en zou het een 'monitor met ingebouwde versterker' moeten heten. En daar zou je nog een extra speaker aan kunnen hangen als de versterker dat kan trekken. In dat geval zit er namelijk gewoon een ouderwets passief klotefiltertje voor de speaker(s).

De grote, zo niet enorme kracht van actieve filtering vind je in PA systemen. Een electronisch wisselfilter welke zeer nauwkeurig en met verschillende karakteristieken (Bessel, Butterworth etc) kan filteren binnen zeer nauwe grenzen. Vandaar gaat elk plak geluid naar een aparte versterker en die heeft een directe koppeling met de speakers. Dus geen dikke spoelen en andere herrie tussen de versterker en speaker en dus een maximale controle en dempingsfactor.

En dat is mooi en dat is goed.

bert k
26 juni 2009, 16:36
Ja, dat weet ik wel, maar feit is dat al die boxjes en monitorretjes met 1 versterker te koop staan onder de naam 'aktieve monitor'. Als het je dwars zit moet je klagen bij Feedback en Musik Produktiv.

Harry
26 juni 2009, 17:00
en trouwens Han, voor hetgeen dat bij mij voor zingen doorgaat hoef je helemaal geen ingewikkelde spullen neer te zetten hoor! :seriousf:

Han S
26 juni 2009, 17:51
Snap ik Harry, maar het probleem met een actieve monitor die dus echt actief is, is dat je te maken hebt met tenminste twee aparte versterkers en daar kun je nooit een tweede speaker aan hangen, tenzij je genoegen neemt met alleen laag of alleen hoog.

Bert heeft gelijk, het zijn meestal gewoon passieve monitoren met een ingebouwd ampje en dat noemen die winkeliers dan 'actieve monitor' want dat klinkt wel lekker belangrijk. En als daar een extra speakeruitgang op zit kun je er gewoon een tweede speaker inpluggen.

Harry
26 juni 2009, 22:02
prima, daar zal ik rekening mee houden. We moeten het niet al te ingewikkeld maken, het moet niet te duur worden en handzaam zijn. Het mag wel een beetje klinken natuurlijk, maar ik kom vanzelf wel een keer iets tegen...

keenoncoolstuff
28 juni 2009, 12:42
Snap ik Harry, maar het probleem met een actieve monitor die dus echt actief is, is dat je te maken hebt met tenminste twee aparte versterkers en daar kun je nooit een tweede speaker aan hangen, tenzij je genoegen neemt met alleen laag of alleen hoog.
Maarre, waarom zou dat -in theorie- dan niet kunnen met hetzelfde type box en een Speakon-4?

Rob.

bert k
28 juni 2009, 16:40
De ingebouwde versterkers in een actieve box zijn precies gekozen voor de bijbehorende speaker, zowel vermogen als impendantie. Als je er dan een tweede box aan gaat knopen doe je alle winst van het aktieve systeem weer teniet. Bovendien redeneert de pro eerder dat je er dan gewoon nog een aktieve box aan moet hangen, dat klinkt beter. Aktieve box met een passieve eraan is een beetje een prutsoplossing.

Han S
28 juni 2009, 18:34
Als het een goed ontworpen versterker is kan hij nog wel een speaker trekken. De vraag is echter wel hoe goed die versterker is want als die niet geweldig is blaas je zomaar of beide speakers weg, of je versterker gaat in rook op. Een goede hi fi versterker als de Marantz PM94 levert als het moet 2*380 watt aan 2 ohm bijvoorbeeld. Maar een moeilijke speaker als de Infinity Kappa 9 heeft een impedantiedip tot beneden 1 ohm en dat vindt zelfs de PM94 heel erg ongezellig.

Ik denk dat als er een extra speakeraansluiting op zo'n monitor zit met de vermelding als bijv 'minimaal 8 ohm' dat hij dat ook makkelijk trekt. Zit er helemaal geen speakeraansluiting op dan zou ik het ook niet proberen.

pol
29 juni 2009, 17:26
wil je geen stukken : limiters instellen op een wattage dat de speakers gemakkelijk kunnen trekken. het handige bij actieve speakers is dat meestal al ingebouwd is en afgestemd op wat de gebruikte speakers aankunnen...

Electro Dan
3 september 2009, 14:25
Hi,
ik ga de eenvoudigste vraag van dit topic herhalen:

Ik zoek een zangmonitor die ik in m'n repetitieruimte kan gebruiken, eigenlijk alleen maar daar en alleen maar voor zang.
Iets eenvoudigs dat luid genoeg gaat (stonerrock...), wellicht best actief (?) en vooral redelijk van prijs.

Shoot!

Mr.Bluesbreaker
3 september 2009, 14:37
Ik heb een set Laney Theatre monitoren (1 aktief, 1 passief doorgelinkt) liggen in de oefenruimte van mijn "rustige" bandje, als minizangsetje. Doen het in een grotere band prima als monitoren voor alleen zang, wat toetsen etc. Kost op marktplaats rond de 100-120 euro voor de aktieve oude variant, klinkt niet gek en doet het altijd.
Doe mij nu maar die Mackie's, CAE of EV SX - maargoed dat kost ook minstens 4 keer zoveel.

Baker
5 september 2009, 10:52
In mijn gospelbandje gebruiken we deze:
http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm
Veel waar voor het geld vind ik.