PDA

View Full Version : Oubollige Gary Moore meuk ;)



Henri H
12 juni 2009, 13:44
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=V4Vd_Rh18vQ) een filmpje van mij met m'n Strat en JCM 800 op laag volume.

Ik vind het gewoon leuk om dit soort nummers mee te spelen, geeft een enorme kick. :)
Het album Corridors of Power vind ik één v.d. beste albums van Gary Moore.
De solo in dit nummer is één van m'n favoriete Gary Moore solo's.

Je kunt in dit filmpje ook goed horen dat het clean v.d. JCM echt wel gaaf is vind ik, vooral met single coils.
Met humbuckers is het een stuk minder mooi.

marc_o
12 juni 2009, 14:14
Klinkt wel goed hoor, enne, Corridors of Power is één van mijn favoriete albums aller tijden!!!!! Fuck die bluesplaten van hem, hier gaat ie tenminste onvervalst tekeer zoals het hoort!

Henri H
12 juni 2009, 20:01
Thx Marc, ten tijde van Still Got the Blues heb ik Gary Moore live op Parkpop in Den Haag gezien.
Toen was ik best onder de indruk, en eigenlijk, als ik die filmpjes op youtube zie uit die tijd dan was dat toch ook wel erg goed hoor.
Daarna werd het wat minder heb ik het idee, maar pas geleden heb ik een opname gezien waarbij hij "Red House" (Jimi Hendrix) speelde.
Dat was wel de Gary zoals ik 'm graag zie en hoor.
Qua albums zijn de albums uit de 70's en de jaren 80 het beste.
After the War vond ik ook nog best OK.
Hij heeft ook wel een paar slechte nummers geschreven, zoals b.v. "Listen to your Hertbeat" van Run for Cover en "Love Can Make a Fool of You" van Corridors of Power.

FrankC
12 juni 2009, 20:37
Corridors of Power briljant! Ik heb hem grijs gedraaid. Gary en the blues.. tsja...... Thin Lizzy en de begin jaren solo dat is voor mij het hoogtepunt.

Ik heb Gary Moore op Pinkpop gezien ergens begin jaren 80 ik. Dat heeft toen grote indruk op mij gemaakt. Ik was dertien jaar oud en mocht met een vriendje mee met zijn grote zus en haar vriend naar Pinkpop. Daar aangekomen gingen zus met vriend snel een andere kant op. En wij twee jochies werden aan hun lot achter gelaten maar ik heb de tijd van mijn leven gehad met over de hele dag 1 sinas en 1 cola. Volgens mij was dat de tour met Ian Pace.

repelsteeltje
12 juni 2009, 20:40
Ik ben ook fan van Gary more en vind ook corridors of power geweldig! Pure nostalgie mooi meegespeeld ook.

marc_o
12 juni 2009, 21:55
Corridors of Power briljant! Ik heb hem grijs gedraaid. Gary en the blues.. tsja...... Thin Lizzy en de begin jaren solo dat is voor mij het hoogtepunt.

Ik heb Gary Moore op Pinkpop gezien ergens begin jaren 80 ik. Dat heeft toen grote indruk op mij gemaakt. Ik was dertien jaar oud en mocht met een vriendje mee met zijn grote zus en haar vriend naar Pinkpop. Daar aangekomen gingen zus met vriend snel een andere kant op. En wij twee jochies werden aan hun lot achter gelaten maar ik heb de tijd van mijn leven gehad met over de hele dag 1 sinas en 1 cola. Volgens mij was dat de tour met Ian Pace.

Was een geweldig optreden inderdaad, ging goed tekeer, met Ian Paice en de bassist van Whitesnake, zo'n dunne lange, maar ben z'n naam vergeten, word ook al een daagje ouder, hahaha
Heb het op video ehad (Betamax), maar denk dat ik 'm kwijt ben, en heb sowieso geen betamax meer...

peter_heijnen
15 juni 2009, 10:56
Mijn live kennismaking met gary was 'rockpop in concert' (http://www.youtube.com/watch?v=5-_J4YOEjzw&feature=related), een festival in dortmund. Dat was tijdens de corridors of power tour en dat was KABAMMM! Ik heb het hele concert letterlijk met open bek gestaan.

Dat pinkpop optreden heb ik niet gezien maar wel gehoord. Ik kom uit geleen en wij klommen ieder jaar over de hekken. Dat jaar dus niet omdat een van de dames perse mee wilde maar uiteindelijk niet meedurfde te klimmen.
We zijn toen solidair gebleven en hebben buiten het terrein een te gek concert gehoord. Wel een beetje erg veel delay op de gitaar, maar daar had je door het bier geen last van.

Harald
15 juni 2009, 11:02
Was dat Pinkpop optreden niet één van de eerste edities in Landgraaf, ipv Geleen? Zijn zang was toen wel nog wat minder meen ik me te herinneren. Op die eerste solo LP staan best een paar gave nummers idd.

peter_heijnen
15 juni 2009, 11:05
Was dat Pinkpop optreden niet één van de eerste edities in Landgraaf, ipv Geleen?
Neen! :).....

Harald
15 juni 2009, 11:09
Moet eigenlijk wel kloppen ja, in Landgraaf had ik het gewoon moeten horen bij mijn ouders in de tuin :hippie:

Henri H
15 juni 2009, 11:26
Was dat Pinkpop optreden niet één van de eerste edities in Landgraaf, ipv Geleen? Zijn zang was toen wel nog wat minder meen ik me te herinneren. Op die eerste solo LP staan best een paar gave nummers idd.Er zijn uit die tijd inderdaad ook wel een aantal youtube filmpjes te vinden waarop hij erg slecht zingt.

Volgens Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinkpop) is Landgraaf vanaf '88 de thuisbasis voor Pinkpop.

Ik ben pas in '83 (DIO :rockon:) voor het eerst naar Pinkpop geweest.
Ik was toen 16, en heb toen wel een Gary Moore t-shirt gekocht die na zo'n 10 jaar intensief dragen uit elkaar viel van de gaten.
In '84 was ik er ook bij: Yngwie Malmsteen. :)

Gary Moore en Y&T ('82) heb ik helaas gemist maar daar was ik dan ook nog net iets te jong voor.
Het was wel mijn kennismaking met Pinkpop en hardrock/metal.
Y&T is nog steeds één van m'n favoriete bands "of all times".

peter_heijnen
15 juni 2009, 12:04
Dave Meniketti! :)

Mijn tante uit san francisco vertelde ooit dat ze in het zelfde kantoorgebouw werkte als hij. Zo'n gast die dan uiteindelijk toch niet kan leven van de muziek...

Ik ben pas in '83 (DIO :rockon:) voor het eerst naar Pinkpop geweest.
Ik was toen 16, en heb toen wel een Gary Moore t-shirt gekocht die na zo'n 10 jaar intensief dragen uit elkaar viel van de gaten.
In '84 was ik er ook bij: Yngwie Malmsteen. :)
Je vergist je trouwens een jaartje, dio was 84 en yngwie 85.

Henri H
15 juni 2009, 12:26
Ja, jammer hè dat zo'n gast dan op kantoor z'n brood moet verdienen.
Volgens mij zijn er nog wel meer voorbeelden hiervan te vinden.

En je hebt gelijk. blijkbaar vergis ik me een jaartje.

De juiste volgorde volgens deze site (http://www.pinkpop.org/begin.htm):

- '82 Y&T
- '83 Gray Moore
- '84 DIO
- '85 Yngwie

Pepe
15 juni 2009, 12:54
Ik ben geen fan van Moore. Goeie gitarist natuurlijk, kan je niet om heen maar het is vaak een en al schmieren.
In zijn beste momenten, als hij dat achterwege laat, komt hij in JBeck teritory.

peter_heijnen
15 juni 2009, 13:23
Ik snap wel dat mensen dat kunnen vinden, maar daar doe je hem toch behoorlijk te kort mee. All the world's a stage, remember? ;)

Harald
15 juni 2009, 13:24
KLopt, soms behoorlijk Jeff Beck achtige fraseringen, schitterend. Jeff Beck is een geweldige gitarist, alleen kan ik zijn platen muv Guitar Shop niet uitluisteren. Er zitten wel mooie nummers bij zoals Goodbye pork pie hat, maar te veel uitgesponnen jams. Dan vind ik het repertoire van Gary Moore weer beter te verteren.

Henri H
15 juni 2009, 13:35
Pepe, wat bedoel je met "schmieren"? Ietwat shred-achtig spelen?
Daarin heb je wel een beetje gelijk, maar Gary "articuleert" wel erg goed vind ik, z'n licks zijn meestal wel tot op de noot uitgezocht.

Van Jeff Beck ken ik eigenlijk alleen maar "Blow by Blow", en dat vind ik erg goed, en kan ik ook prima uitluisteren, als ik ervoor in de mood ben.
Het zijn wel 2 verschillende gitaristen met verschillende stijlen natuurlijk.
Moore is meer hardrock, terwijl Beck toch meer richting fusion gaat.

mrweird
15 juni 2009, 13:36
Ah Gary Moore! :) Ik ben groot fan van zijn "Over the hills and far way" tijdperk. Ierse folk mix met jaren 80 hardrock. Schitterend! Het is als ik eerlijk ben eigenlijk gewoon het album geweest dat mij weer aan het gitaarspelen heeft gezet na jeugdtrauma's bij de plaatselijke muziekschool waar ik domme liedjes moest leren spelen en lastige noten moest leren lezen..

meul
15 juni 2009, 13:54
leuk dit, Gary Moore was naast Frank marino, iemand die ik helemaal grijs heb gedraaid toen ik begon met spelen. Die blues plaat van hem trek ik zelf niet zo goed. maar zijn oudere werk met G-Force, Thin Lizzy, vind ik nog steeds helemaal te gek. en dan natuurlijk die solo op Cozy Powels solo plaat, Tilt...

peter_heijnen
15 juni 2009, 14:31
Hey Jan, ja Frank Marino and the Mahogany Rush!

Henri H
15 juni 2009, 16:39
Frank Marino, ook leuk inderdaad, alhoewel ik het niet (goed) ken, was voor m'n tijd.

Hier nog een voorbeeld van een slecht stukje zang van gary Moore op "Always Gonna Love You".
Vooral bij 3:40 slaat z'n stem helemaal over. :o

http://www.youtube.com/watch?v=UjMSQpjRqqI

Harald
15 juni 2009, 17:00
Maar zo´n intro maakt dan weer veel goed
http://www.youtube.com/watch?v=3GzoFnHQmBI

Hier is de Jeff Beck invloed duidelijk te horen

Pepe
15 juni 2009, 20:12
Yep, heel erg Becky, alsie maar geconcentreerd is en de rock'n roll gitarist pose even opzij zet schudt hij dat uit zijn mouw.
Dat schmieren, ik bedoel daar mee dat op effectbejag werken, lange noten laten feedbacken en dan "the Face" van stal halen en aftoppen met zinloos shredgeweld.

Pacino of Nicholson die gaan overacten omdat het ze te makkelijk afgaat, same thing.

Maar true, je staat in een spotlight en als je langs een bord komt waarop staat Stel je niet aan.. dan schiet je op een podium daar dwars door heen.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Henri H
15 juni 2009, 23:18
Dat is juist waar Gary bekend door is geworden, die face, maar hij legt wel heel veel gevoel in z'n spel.
Uiteraard loopt dat, vooral live, af en toe flink uit de hand.
Het is wel z'n handelsmerk laten we zeggen.
Dat t-shirt van mij had een opdruk van Gary met zo'n "face" en een rooie Strat.
Ik trapte er vol overgave in. :)

Ik zie Gary ook een beetje als de link tussen oud en nieuw, Na Gary kreeg je Meniketti, Hammet, e.d.
Het nummer "End of the World" van Corridors of Power heeft bijna dezelfde riff als een nummer van Metallica van Death Magnetic, maar ook op Ride The Lightning uit '85 hoor je invloeden van weer een andere riff uit dat nummer.

Gary stond ( edit:samen met nog een rijtje bands) aan de vooravond van de Heavy Metal scene.
Iets waar hij later schoon genoeg van kreeg, en blues is gaan spelen.

Ik beschouw Metallica als een soort van opvolgers, maar tegelijk ook vernieuwers, zeker in de metal scene.

marc_o
16 juni 2009, 10:59
Blijft jammer dat hij vanwege een gebroken pols , of in ieder geval een zware polsblessure destijds niet de opvolger werd van Rhandy Rhoads bij Ozzy, dat had ik 'm wel willen zien doen, want als er iemand kan gieren, scheuren en graven in z'n gitaarhals, waren ze bij hem aan het juiste adres...vind hem toch een klasse beter dan Zakk Wylde namelijk.

meul
17 juni 2009, 14:55
Blijft jammer dat hij vanwege een gebroken pols , of in ieder geval een zware polsblessure destijds niet de opvolger werd van Rhandy Rhoads bij Ozzy, dat had ik 'm wel willen zien doen, want als er iemand kan gieren, scheuren en graven in z'n gitaarhals, waren ze bij hem aan het juiste adres...vind hem toch een klasse beter dan Zakk Wylde namelijk.

ow? de gary-ozzy link had ik nog nooit van gehoord. zou wel leuk geweest zijn.

zoals jij het schrijft lijkt het net alsof door de pols van Gary de keuze naar Wylde is gegaan, maar er zaten nog een paar gitaristen tussen, in ieder geval (korte periode) bradd gillis en jake e lee. volgens mij heeft Wylde, jake afgelost. persoonlijk vond ik ze allemaal op hun eigen manier geweldig in het ozzy concept.

E-J
24 juni 2009, 11:09
Allereerst een zeer leuk clipje meneer Huisjes :). Heerlijk geluid...! Dat Gary Moore '80s geluid zit er inderdaad in... toch wel apart dat Gary toen ook gewoon een '60s Strat gebruikte met drie singlecoils i.p.v. humbuckers om keihard te rocken.

Gary is echt één van de weinige die andere gitaristen vol van het podium kan afblazen. Toen hij net weer was teruggekeerd naar de (heavy) blues was het vaak nog een beetje teveel geshred, maar gedurende de jaren heeft 'ie steeds meer het 'less is more' principe aangegrepen en is Moore alleen nog maar beter geworden denk ik. Ik vind zijn werk met Thin Lizzy en Phil Lynott geweldig en zijn hardrock carriere in de '80s is ook zeer goed. Hij wordt de laatste tijd ook steeds overtuigender qua bluesgitarist. Geweldig is het eigenlijk dat zo'n lelijke kerel zo veel succes heeft kunnen krijgen :seriousf:

Deze versie van 'Empty Room's heeft toch wel sublieme solo's... niet teveel noten, en perfect uitgevoerd.
http://www.youtube.com/watch?v=3GzoFnHQmBI.

En zoek dan eens het verschil met zijn meest recente werk...
http://www.youtube.com/watch?v=GecoLxmcDwk

Henri H
24 juni 2009, 11:24
Thx, EJ NL.

Zoals Swarzenegger zou zeggen in de Predator: "You are one uggly mother******". :)

Die uitvoering van Empty rooms is inderdaad erg mooi.
Gary is eigenlijk altijd al een beetje een blues-gitarist geweest, hij gebruikte alleen een overdosis aan gain en powercords.
De blues-licks in z'n solo's zitten er vanaf het begin af aan al in.

spanky_franky
24 juni 2009, 12:09
Zo, dit filmpje maakt nogal wat (jeugd)sentiment los zo te lezen! Zat zelf nog niet eens in de luiers toen :D

Het album Back to the Blues is toch de muziek waarop ik heb leren soleren...eindeloos op repeat in m'n 100-gulden-cd spelertje.

Goed gespeeld, grappig om te horen dat je de eindeloze sustain mist en dus drie keer moet aanslaan waar Gary aan één keer genoeg heeft.

marc_o
24 juni 2009, 12:24
ow? de gary-ozzy link had ik nog nooit van gehoord. zou wel leuk geweest zijn.

zoals jij het schrijft lijkt het net alsof door de pols van Gary de keuze naar Wylde is gegaan, maar er zaten nog een paar gitaristen tussen, in ieder geval (korte periode) bradd gillis en jake e lee. volgens mij heeft Wylde, jake afgelost. persoonlijk vond ik ze allemaal op hun eigen manier geweldig in het ozzy concept.


Het was zelfs voor het Brad Gillis verhaal, want direct na de dood van RR is er een andere gitarist bijgekomen, die qua uiterlijk iets teveel op RR leek, maar die is zelf opgestapt omdat teveel fans om RR bleven roepen, maar die was niet meer beschikbaar. Bernie Tormee, ik weet alleen niet of je het zo schrijft. Toen werd Gary benaderd, en zat met zijn pols, waarna Brad Gillis de snaren en Floydpook mocht hanteren, wat resulteerde in Speak of the Devil. Daarna inderdaad Jake E Lee, die echt wel te gek was, maar ozzy vond dat hij iets anders moest doen, muziek werd te soft, onderandere door teveel toetseninvloeden, en toen kwam redneckZakk.
http://i30.photobucket.com/albums/c321/alhodge3/bernie1982a.jpg?t=1245839193 (javascript:void(0);)

Henri H
24 juni 2009, 12:25
Zo, dit filmpje maakt nogal wat (jeugd)sentiment los zo te lezen! Zat zelf nog niet eens in de luiers toen :D

Het album Back to the Blues is toch de muziek waarop ik heb leren soleren...eindeloos op repeat in m'n 100-gulden-cd spelertje.

Goed gespeeld, grappig om te horen dat je de eindeloze sustain mist en dus drie keer moet aanslaan waar Gary aan één keer genoeg heeft.Ook bedankt.

De sustain ontbreekt misschien een beetje doordat het master volume op standje 1 of net iets daar onder staat.
Gary stond natuurlijk op oorlogs volume te hakken. :rockon:

Maar bij welk stukje is dat wat jij bedoelt?

marc_o
24 juni 2009, 12:29
http://i144.photobucket.com/albums/r184/pepperchicken525/Image1WP-1.jpg


En hier nog eentje, lijkt er wel heel erg op he?
Voor de niet-kenners, helemaal rechts is Torme....lijkt verdacht veel op RR

spanky_franky
24 juni 2009, 12:46
Ook bedankt.

De sustain ontbreekt misschien een beetje doordat het master volume op standje 1 of net iets daar onder staat.
Gary stond natuurlijk op oorlogs volume te hakken. :rockon:

Maar bij welk stukje is dat wat jij bedoelt?
Op 2:35...maar nu ik het terug luister kan het ook wel eens zijn dat Gary dat ook zo speelt...

Harald
24 juni 2009, 13:43
Deze versie van 'Empty Room's heeft toch wel sublieme solo's... niet teveel noten, en perfect uitgevoerd.
http://www.youtube.com/watch?v=3GzoFnHQmBI.


Die had ik al gepost hier :seriousf: Maar hij is mooi!

Henri H
24 juni 2009, 13:54
Op 2:35...maar nu ik het terug luister kan het ook wel eens zijn dat Gary dat ook zo speelt...Ongeveer.... :soinnocent:

Henri H
7 juli 2009, 12:41
Ik heb de beste stukjes van de rest van de opname achter elkaar geplakt en ook op Youtube geplant: klikkerdeklik (http://www.youtube.com/watch?v=zN-qBpMSxnQ)

Ik heb in de beschrijving toegevoegd dat je vanaf 4:20 m'n WH-10 kunt horen.
Nu blijkt dat je daar op kunt klikken en je automatisch bij dat stukje uitkomt.
Youtube = big fun. :)