PDA

View Full Version : Signaal splitsen/samenvoegen



Coolcat
12 juni 2009, 11:44
Ik ben van plan om in de vakantie een probeerseltje te bouwen, dus daarom even een vraagje.
Ik zou moeten mijn inkomende gitaarsignaal opsplitsen in een stuk of 4 uitgangen, waarbij ik voor elke lijn het volume wat kan bijregelen (trimpot). Op elke lijn komt een effect, waarna ze weer zouden moeten samengevoegd worden met voor elke lijn een soort blend-pot. (en weer een mogelijkheid om met een trimpot het inkomende signaal voor de blender wat bij te regelen op gebied van volume.)
Op welke manier kan ik dit precies doen? Ik dacht al sowiezo aan een klein boost circuitje voor en na elk effect van de lijn waardoor ik het volume kan afstellen. Maar over het blend gedeelte ben ik nog niet zo zeker. Kan ik gewoon op elke lijn een volume pot (in-out-grond) zetten en die gewoon samen aan mijn gezamelijke output hangen? Of is dat iets te simpel om te werken?

Mvg,

bert k
12 juni 2009, 12:37
Het meest eenvoudige lijkt me gewoon een goedkoop mixertje. Iets van Behringer of Phonic heb je al vanaf vijftig euro.

guitaraddict
12 juni 2009, 13:05
+ 1

Veel goedkoper dan zelf iets bouwen.

Coolcat
12 juni 2009, 13:27
Mja, daar had ik al over gedacht, maar da's echt niet zo handig voor iets dat een soort stompboxje moet worden. Het is de bedoeling dat er op elke lijn een soort octaver komt. (beetje het idee van pog). Zodat die bijeenhorende effecten geblend kunnen worden. Het is dan de bedoeling dat alle gain instellingen met trimpots afgesteld worden en dan buiten het zicht blijven. Zodat de gebruiker gewoon een bypass knop heeft en dan 4 pots die de hoeveelheid effect tegenover dry signaal regelen.

bert k
12 juni 2009, 13:48
Maar toch, wat je beschrijft is in feite een mixer. Kan je niet een mixertje combineren met een looper, zodat je de stompbox op de grond hebt, en de mixer bij de hand, om makkelijk in te stellen.

Coolcat
12 juni 2009, 15:18
Heb net even een schets gemaakt van wat de bedoeling is.

http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/P/DSC01451_8.jpg

Dit alles komt dus in 1 effectpedaaltje met flanger en co. Het is dus een vrij groot effect. De trimpots zijn enkel bedoeld om de input volumes voor de effecten eenmalig te 'biassen' per effect. Aangezien sommige van die effectjes die er in komen vrij veel input moeten hebben om te werken, wat er dan na het effect weer wat afgehaald moet worden met de tweede trimpot. Eens dat gebeurd is kan de behuizing dicht en moet er niets meer gebeuren me die pots. De laatste pots (effect vol) zouden dan de pots op de buitenkant zijn. Die regelen gewoon hoeveel van elk effect er door komt. Dit is voor mij veel handiger dan met mengpaneeltjes gaan werken.

Zou het idee dat ik getekend heb op die manier werken?

bert k
12 juni 2009, 15:47
Ja, ik snap je bedoeling, het is wet ietsje anders, maar het blijft een mengpaneel. Alleen het splitten bij de input zit niet zomaar op een mixer, dan zou je een mixer met vijf aux-sents moeten hebben. Dat zal best zelf te bouwen zijn, maar daar waag ik me niet aan advies.

Moet dat pedaal alleen maar dat mengen doen, of moeten de vijf effecten er ook nog in? Dan wordt het wel een grote bak.

Coolcat
12 juni 2009, 16:09
Ja die effecten in het midden zijn deel van het geheel. Ken je de POG pedaal van Moog? Het is exact dat principe.

Het voordeel is wel, die effecten in het midden, die hebben geen enkele controle. Dus de hele unit zal puur gestuurd worden door die effect volume pots op het einde van elk kanaal. De 'controle' en de effectjes komen dan in een behuizing. Dus een vrij groot effect ja.

ponq
12 juni 2009, 16:25
zo'n mixertje kun je prima zelf bouwen. Ik begrijp niet zo goed waarom er direct naar een 'echte' mixer verwezen wordt. Bovendien doet die niet wat je wil.

Zoals je het zelf schetst gaat het werken.

Gewoon het input signaal splitten (met een IC of FET zoals je zelf voorstelt, zie bijv: http://www.muzique.com/lab/splitter.htm voor een JFET splitter. Makkelijk uit te breiden naar 5 (of 10...) inputs).

Daarna gewoon n loopje naar het effect en dan weer mixen met een simpel mixertje, zie bijv:

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/mixer_sc.gif

Mocht je voor de mixer nog een gain-stage willen dan prop je daar gewoon weer n Jfet of IC om wat gain te regelen.

Kosten van dit project (splitter en mixer) schat ik op minder dan n 10-tje aan onderdelen (los van de behuizing en footswitches etc).

Succes!

Coolcat
12 juni 2009, 17:01
Bedankt! Die schemas kan ik zeker gebruiken.
Ik houd jullie wel op de hoogte over de build.

guitaraddict
12 juni 2009, 17:18
Kosten van dit project (splitter en mixer) schat ik op minder dan n 10-tje aan onderdelen (los van de behuizing en footswitches

Natuurlijk moet je die er bij rekenen ! en wat dacht je van je voeding, potmeters , ingangspluggen , knoppen e.d. dat zijn juist de kosten naar mijn bescheiden mening .

Alf

Coolcat
12 juni 2009, 17:41
Er zijn maar twee jacks in dit geheel hoor. Intern is alles gewoon direct wired. Ook maar 5 potmeters, de rest zijn trimpotjes. Op gebied van voeding kan dat ding hier gewoon in de 9V DC van mijn bestaande voeding. Op zich niet zo'n groot probleem dat budget. Heb wel duurdere pedaaltjes gebouwd. (a/da flanger, boss DC2-dimension C) ;)

guitaraddict
12 juni 2009, 17:48
Heb wel duurdere pedaaltjes gebouwd. (a/da flanger, boss DC2-dimension C)

Dat is interessant !!

Hoe klinkt je Dimension C ? Ik ben hier zeer benieuwd naar.

Het project staat oa. op de site http://topopiccione.atspace.com/projects.html
, als ik het goed spel .

Heb je misschien een clip ?


Alf

Coolcat
12 juni 2009, 17:56
Wel, hij werkte, maar toen besloot ik hem aan te passen naar iets meer het originele circuit. Had hem gebouwd met depth en speed pot. De originele had hier knoppen voor met vaste weerstand. Ik ga nu twee vaste standjes nemen met weerstanden en een derde stand met gewoon de pots. Zodat ik snel drie sweet spots kan kiezen, en terwijl toch vrij alles kan verkennen. Ben momenteel op een paar weerstandjes aan het wachten. Ik moet toegeven dat het toch wel een ingewikkelde build is. 90+ weerstanden, 65 caps, 12IC's, en dat allemaal op een printje van 10x10cm.