PDA

View Full Version : gibson LP special vs gibson USA LP studio



EJPostema
12 juni 2009, 08:27
Hoi allemaal!

Na een uur rondgezocht toch maar besloten om mezelf te registreren en het te vragen.

Ik zit op dit moment in australië en ik heb hier twee prachtige gitaren gezien. Waarvan ik er één wil hebben. Ik ga ze dit weekend uitproberen en hopelijk eentje verschepen.

Het gaat op deze modellen

Klik (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-Raw-Power/Finishes.aspx)

Het kan ook een normale studio zijn, hij heeft iig de kleur satin yellow
kost ongeveer 900 euro

en

klik (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/1960-Les-Paul-Special-Double-VOS.aspx)

een model uit 1993 gaat voor zo'n 750 euro over de toonbank

Iemand enig ervaring met deze modellen. De special lijkt mij de beste/mooiste keus maar heb geen verstand van deze modellen

ohja ze zijn tweede hands. nog tips waar ik op moet letten
[url=

Orpheo
12 juni 2009, 09:02
de special is een vlakke plank, de studio is een 'normale' les paul in ieder opzicht, op de binding na.

de special zal je dus ook niet (zo makkelijk) de 'echte' les paul (standard of custom) tone geven,maar de 'les paul special' tone. daarbij moet je denken aan de sound van leslie west, of om het nog meer te generaliseren: een vette SG. tis immers een SG in een ander jasje he.

stratie
12 juni 2009, 09:23
de special is een vlakke plank, de studio is een 'normale' les paul in ieder opzicht, op de binding na.

de special zal je dus ook niet (zo makkelijk) de 'echte' les paul (standard of custom) tone geven,maar de 'les paul special' tone. daarbij moet je denken aan de sound van leslie west, of om het nog meer te generaliseren: een vette SG. tis immers een SG in een ander jasje he.

Totally agree! Ik zou voor de raw powers gaan. Tenminste als je de echte LP sound zoekt

EJPostema
12 juni 2009, 10:35
oke bedankt voor de info, ik zal eens luisteren !

Nog tips waar ik moet letten met een tweede hands gitaar?

Lexvandoef
12 juni 2009, 10:36
Euh ja, die Raw Powers kan je nog niet 2dehands krijgen ;).

EJPostema
12 juni 2009, 10:47
Euh ja, die Raw Powers kan je nog niet 2dehands krijgen ;).

maar de normale is er niet in het geel ;)

Billy Turf
12 juni 2009, 11:29
Ik vind die Special tog vele male vetter dan die raw power.:rockon:

En denk je dat je uit die raw power wel een echte custom/standard toon krijgt Orpheo? Hij bestaat namelijk uit maple.

EJPostema
12 juni 2009, 11:41
volgens sommige berichten zijn de oudere studio's (uit het begin van 1990) beter dan de nieuwere. Gibson maakt ze sinds een jaar ook weer naar dat model.
Volgens mij is dit eentje uit de oude tijd aan het plaatje te zien...

maarja ik zal ze beide wel even bekijken, overigens vind ik die 900 euro 2e hands wel prijzig als je ze voor hetzelfde geld nieuw kan krijgen :P

http://www.frettedinstruments.com/catalog/images/gibsonlp.jpg

EJPostema
12 juni 2009, 12:08
o n00b van mij het is niet de double cut maar de single cut, anyway zelfde gitaar alleen de echte les paul look

Klik (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/1960-Les-Paul-Special-Single-VOS.aspx)

Orpheo
12 juni 2009, 13:31
Ik vind die Special tog vele male vetter dan die raw power.:rockon:

En denk je dat je uit die raw power wel een echte custom/standard toon krijgt Orpheo? Hij bestaat namelijk uit maple.

ligt er heel erg aan. Ik heb zelf een koa/walnut les paul met ziricote neck en ebben toets, en daar haal ik een tone uit die voor mij veel meer les paul is dan de meeste customs die je nieuw koopt. hangt dus echt af van wat jij ziet als DE LP custom tone. ik denk daarom dat de raw power zeker wel de tone kan leveren die ik associeer met 'lp custom'. besides, bodyhout maakt niet zo heel veel uit voor de tone, minder dan veel mensen denken. halshout is veel belangrijker, en dat is toch hier mahonie. de maple toets zal zich qua tone gedragen in de lijn van ebben, en de maple back geeft diezelfde volvette, superstrakke, scheurende, brullende tone die ik van een LP custom verwacht. alleen de back is van maple, en waarschijnlijk kiezen ze wat lichter maple uit dan dat lood en loodzware northern maple. ik denk iets in de lijn van sycamore (goedkoop!) of silver leaf maple (goedkoop, goede tone en lichter, klinkt in de lijn van het oudere, open generfde mahonie zeg maar).

@.t.s.: oudere LP studio's zijn echt beter, no kiddin. maar 900E voor een 2ehands uit de jaren 90 is niet gek, maar wel prijzig. 800 is beter. maar dan wel TOT 1994, daarna werd 't imho minder (en: geen ebben toets meer!).

Orpheo
12 juni 2009, 13:39
Ik vind die Special tog vele male vetter dan die raw power.:rockon:

En denk je dat je uit die raw power wel een echte custom/standard toon krijgt Orpheo? Hij bestaat namelijk uit maple.

ligt er heel erg aan. Ik heb zelf een koa/walnut les paul met ziricote neck en ebben toets, en daar haal ik een tone uit die voor mij veel meer les paul is dan de meeste customs die je nieuw koopt. hangt dus echt af van wat jij ziet als DE LP custom tone. ik denk daarom dat de raw power zeker wel de tone kan leveren die ik associeer met 'lp custom'. besides, bodyhout maakt niet zo heel veel uit voor de tone, minder dan veel mensen denken. halshout is veel belangrijker, en dat is toch hier mahonie. de maple toets zal zich qua tone gedragen in de lijn van ebben, en de maple back geeft diezelfde volvette, superstrakke, scheurende, brullende tone die ik van een LP custom verwacht. alleen de back is van maple, en waarschijnlijk kiezen ze wat lichter maple uit dan dat lood en loodzware northern maple. ik denk iets in de lijn van sycamore (goedkoop!) of silver leaf maple (goedkoop, goede tone en lichter, klinkt in de lijn van het oudere, open generfde mahonie zeg maar).

@.t.s.: oudere LP studio's zijn echt beter, no kiddin. maar 900E voor een 2ehands uit de jaren 90 is niet gek, maar wel prijzig. 800 is beter. maar dan wel TOT 1994, daarna werd 't imho minder (en: geen ebben toets meer!).

Braindead
12 juni 2009, 17:16
Zijn die dollars wel hetzelfde als american dollars? (Of zijn de prijzen al in euro's weergegeven?) Anyway, ik zou eerder voor een studio gaan, maar die prijzen zijn niet echt bijzonder. Niet dat dat moet want het gaat om het exemplaar. Als ik jou was zou ik gewoon erop spelen en als je hem onwijs vet vindt meenemen. Geeft natuurlijk wel een cool gevoel, thuis zo'n LP te hebben staan die je persoonlijk uit Australie hebt meegebracht.

Verder sluit ik me bij Orpheo aan, LP's van voor 1994 zijn (vaak) vet.

EJPostema
13 juni 2009, 03:33
de prijzen die ik erbij heb staan zijn in euro's

een AUD is ongeveer 55 cent waard

grayfink
13 juni 2009, 06:37
Kun je niet beter gewoon in Nederland wat aanschaffen? Het is Down Under blijkbaar niet goedkoper, en als je ook nog importbelasting moet gaan betalen...

EJPostema
13 juni 2009, 12:25
ik heb vandaag even een kijkje genomen :)

zijn beide goeie gitaren en in goeie staat. De les paul special is de lak wat minder en heeft wat krasjes, maar aangezien het een vintage model is geeft dat niet.

Spelen beide erg lekker, alleen is de les paul studio zo duur omdat hij geel is. Is een model uit 2002. De gele versie is maar een jaar in productie geweest. Hij ziet er best vet uit (al zou je dat niet verwachten).

toch ga ik denk ik voor de special, speelt erg fijn en is wat goedkoper. Ik zou zelf ook nooit een gele gibson kopen mcoht ik nog eens een studio/standaard in huis houden. Ik zie geen reden om meer te betalen voor de kleur. Ook al is die niet zo gek.

bedankt voor de reacties

@grayfink: Beide gitaren zijn erg bijzonder, denk niet dat je die snel vind. Overigens is het ook een hele mooie souvenir denk ik