PDA

View Full Version : pentatonics zitten teveel in m'n kop...



Highway49
11 juni 2009, 21:55
Dag iedereen...

ik heb aardig gezocht, maar toch niet echt exact wat ik zoek.

Jaren heb ik (teveel) de pentatonic ladders zitten spelen. Deze kan ik ondertussen dromen, en op elke positie spelen.

Nu ben ik me sinds een tijdje aan het verdiepen in onder andere de volledige mineur/majeur ladders. Ik snap het ook allemaal prima, dat is het probleem niet. Het probleem is dat, door het jaren lang pentatonic spelen, die pentatonic rijtjes/schema's zodanig in m'n kop zitten, dat ik moeite heb de schema's van de andere toonladders te leren. Ik val steeds terug op de pentatonics.

Misschien niet goed, maar bij het leren van de pentatonics heb ik destijds ook niet zozeer de noten geleerd, maar puur de rijtjes (5-8 | 5-7 | 5-7 enz)

Heb laatst keurig van de mineur alle rijtjes voor mezelf uit zitten schrijven, en ook weer begonnen met het doorlopen hiervan. Eerst de eerste positie, dan de volgende etc. Ik blijf alleen in de knoop zitten met die pentatonics. Misschien gewoon wat vaker die rijtjes doorspelen......te weinig geduld...

Iemand hier ook problemen mee gehad, en een manier gevonden om er vanaf te komen?

gorgasm
11 juni 2009, 22:40
mss iets om mee te spelen: ga weg van je vorm, ga naar de volgende, of keer terug(idd ga uit je ladder) heel even maar.

mocht je dit al doen, negeer mn post dan:)

bastiaanvanbeek
12 juni 2009, 08:02
ik denk dat het voornamelijk een kwestie geduld is. ik heb precies hetzelfde gehad. ik heb gewoon een knop om gezet en ben alleen maar andere toonladders gaan spelen. zoals met alles op je gitaar is het een kwestie van oefenen, herhalen en ontzettend veel doen. als je elke dag andere toonladders dan pentatonisch speelt en je houd dat een hele tijd vol dan gaan ze er vanzelf in zitten. op het begin dacht ik ook 'dit krijg ik nooit in de vingers'. nu kan ik ze dromen. afwisseling is ook goed. neem per dag bijvoorbeeld een half tot een uur vrij om pentatonisch en andere toonladders door te nemen. speel dan iets totaal anders wat niets met die toonladders te maken heeft, en pak het dan weer op. zo train je jezelf.

ik hoop dat dit wel helpt, succes

-=JEROEN=-
12 juni 2009, 08:48
Je kan pentatonisch zien als basis en die leren aanvullen. Zo kan je A pentatonisch mineur in 5e positie heel makkelijk aanvullen tot dorisch (G majeur), frygisch (F majeur) of eolisch (C majeur):

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Dorian&get2=Get&t=0&choice=1

enz...



Een andere aanpak is om te gaan experimenteren door de tonen te spelen die net voor of net na de voor jou bekenden pentatonische tonen liggen en te gaan luisteren hoe ze klinken of hoe je ze kan spelen zodat ze toch mooi klinken:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Chromatic&get2=Get&t=0&choice=1

Jam eens over een A - A7 schema en merk hoeveel tonen je allemaal kan gebruiken zonder dat het echt fout klinkt.

Op deze manier krijg je meer begrip van de mogelijkheden en hoef je dus helemaal niks te onthouden :hippie:


Kijk ook hier eens naar:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111685

EuroCinema
12 juni 2009, 10:07
Je moet eerst de klank van die andere ladders in je oren krijgen. Pas dan ga je het ook gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens welke ladder er gebruikt wordt in The Healer van Santana, en welke in Sultans of Swing van Dire Straits (ik noem ff wat ouwe-lullen klassiekers als voorbeeld) - welke noot verschilt er? Hoor je dat de klankkleur en sfeer anders zijn door die ene noot?

whammy67
12 juni 2009, 10:59
Heel herkenbaar.......
Wat ik gedaan heb is om in een positie de pentatonic aan te vullen met de ' ontbrekende' noten om bv tot dorisch te komen.
In het begin mij vooral geconcentreerd op 1 positie. En maar herhalen en herhalen. Zo krijg je ook een 'beeld' van de ladder.
Voorbeeld A pent -> A dorisch

http://img8.imageshack.us/img8/9682/apentadorisch.jpg (http://img8.imageshack.us/i/apentadorisch.jpg/)

Dus door een F# en een B toe te voegen heb je A dorisch.
Vooral de combinatie op de (hoge) e en b snaar vind ik een fijne combinatie die ik mix met de gewone Pentatoinsch. je hoeft je positie nl niet te 'verlaten'.

whammy67
12 juni 2009, 11:21
Wat je ook eens kan doen, is je 'basis-pentatonic-setting' 2 of 7 posities te verhogen. Je komt dan in een andere Pentatonic maar je hebt ook de beschikking over 5 noten van de A dorisch.
http://img8.imageshack.us/img8/7201/apentadorischbpentepent.jpg (http://img8.imageshack.us/i/apentadorischbpentepent.jpg/)

Als je 'vertrekt' van "A" kan je ook weinig "misdoen". Maar het blijft een kwestie van proberen en luisteren.

Highway49
12 juni 2009, 11:47
Heel herkenbaar.......
Wat ik gedaan heb is om in een positie de pentatonic aan te vullen met de ' ontbrekende' noten om bv tot dorisch te komen.
In het begin mij vooral geconcentreerd op 1 positie. En maar herhalen en herhalen. Zo krijg je ook een 'beeld' van de ladder.
Voorbeeld A pent -> A dorisch

http://img8.imageshack.us/img8/9682/apentadorisch.jpg (http://img8.imageshack.us/i/apentadorisch.jpg/)

Dus door een F# en een B toe te voegen heb je A dorisch.
Vooral de combinatie op de (hoge) e en b snaar vind ik een fijne combinatie die ik mix met de gewone Pentatoinsch. je hoeft je positie nl niet te 'verlaten'.

Hee Whammy, goede tip! 1 kleine maar. Wat ik hier vaker tegengekomen ben is dat er wordt gezegd dat er 'noten toegevoegd worden'. Maar uit de bronnen die ik heb gevonden, vervallen er ook noten. (volgens mij bij harmonische mineur)

Extra noten krijg ik vrij makkelijk in m'n kop. Maar ik kwam een rijtje tegen waarbij op de D snaar, de 5e fret werd vervangen voor de 6e.

E| 5-7-8
B| 5-6-8
G| 4-5-7
D| 6-7
A| 5-7-8
E| 5-7-8

Zoiets uit m'n hoofd, kan anders zijn (het gaat ff om de D snaar, waarbij de 6 in de pentatonics een 5 is, en er dus niet enkel noten bijkomen, maar ook afvallen)

Jeroensnake
12 juni 2009, 12:01
Een hele diatonische ladder op 1 snaar spelen. Dan uitbouwen naar 2,3 enz



E majeur op e snaar:
0 ||---|-2-|---|-4-|-5-|---|-7-|---|-9-|---|-11|-12|---|

E majeur op b snaar:
0 ||---|-2-|---|-4-|-5-|---|-7-|---|-9-|-10|---|-12|---|



Zelfde verhaal voor licks op 1 snaar met drie vingers ( 5-6-8 / 5-7-8 )

whammy67
12 juni 2009, 12:13
Ik weet niet of het didactisch verantwoord is, maar laten wij onderstaande figuren eens nemen.


http://img8.imageshack.us/img8/863/apentadorischbpentepentl.jpg (http://img8.imageshack.us/i/apentadorischbpentepentl.jpg/)


Fig 3. In Fig 3b herken je de A pent min (in oranje). Als je die nu aanvult met de noten uit B pent min (fig. 3a) (groen in fig 3b) heb je A dorisch in de tweede postitie ook te pakken.

Fig 4. In 4b herken je in oranje de A pent min in de 12 positie. Als je die aanvult met de noot uit E min pent (fig 4b). Heb je de "B" uit uit A dorisch ook te pakken zonder na te denken .......

Suggestie: misschien zijn er forumleden die muziekfile-tjes in 'speeltechniek en theorie' kunnen plaatsen waarover je een bepaalde toonsoort kan spelen. Bv een schema waar je de mixo, dorian etc kan oefenen. Je hebt bv jamcenter.com wel, maar dat kan volgens mij beter en uitgebreider.

whammy67
12 juni 2009, 12:21
Hee Whammy, goede tip! 1 kleine maar. Wat ik hier vaker tegengekomen ben is dat er wordt gezegd dat er 'noten toegevoegd worden'. Maar uit de bronnen die ik heb gevonden, vervallen er ook noten. (volgens mij bij harmonische mineur)

Extra noten krijg ik vrij makkelijk in m'n kop. Maar ik kwam een rijtje tegen waarbij op de D snaar, de 5e fret werd vervangen voor de 6e.

E| 5-7-8
B| 5-6-8
G| 4-5-7
D| 6-7
A| 5-7-8
E| 5-7-8

Zoiets uit m'n hoofd, kan anders zijn (het gaat ff om de D snaar, waarbij de 6 in de pentatonics een 5 is, en er dus niet enkel noten bijkomen, maar ook afvallen)

Dat kan best zo zijn hoor, dat heb ik niet helemaal paraat. Ik denk dat onze topic goeroe -=Jeroen=- dat meteen uit zijn mouw schudt. Ik had mij hier even beperkt tot 'spice your pentatonic up to dorian'. Het 'toevoegen' geldt volgens mij alleen voor Phrygian, Dorian, Aeolian.

-=JEROEN=-
12 juni 2009, 15:20
Aan pentatonisch mineur kan je van alles toevoegen. De basis is 1 b3 4 5 b7. Met een b2 en b6 erbij wordt het frygisch, met een b2 en 6 javanees, en dan kan je er ook nog 1 b2 #2 3 4 b5 b6 b7 van maken (spaans octatonisch), enz, enz :hippie:


Maar uit de bronnen die ik heb gevonden, vervallen er ook noten. (volgens mij bij harmonische mineur)

Extra noten krijg ik vrij makkelijk in m'n kop. Maar ik kwam een rijtje tegen waarbij op de D snaar, de 5e fret werd vervangen voor de 6e.

E| 5-7-8
B| 5-6-8
G| 4-5-7
D| 6-7
A| 5-7-8
E| 5-7-8

Zoiets uit m'n hoofd, kan anders zijn (het gaat ff om de D snaar, waarbij de 6 in de pentatonics een 5 is, en er dus niet enkel noten bijkomen, maar ook afvallen)Dat is harmonisch mineur, waarbij niets vervalt, maar de b7 vervangen wordt door de 7 (g wordt gis)


Suggestie: misschien zijn er forumleden die muziekfile-tjes in 'speeltechniek en theorie' kunnen plaatsen waarover je een bepaalde toonsoort kan spelen. Bv een schema waar je de mixo, dorian etc kan oefenen. Je hebt bv jamcenter.com wel, maar dat kan volgens mij beter en uitgebreider.Misschien is www.JamStudio.com wat hiervoor ;)

Highway49
13 juni 2009, 13:09
Thanks voor je hulp. Veel is erg bruikbaar.

Ik denk alleen dat ik van het extra toevoegen van noten op de 12e positie van de A pentatonic, ik een bepaalde figure uit B krijg. Dat werkt voor zo'n enkele wel, maar op maar veel schema's wordt dat voor mij gekkenwerk.

Wel is het handig om te weten welke noten ik extra toevoeg, en dan misschien wat meer mn fredboard uit m'n hoofd leren.

Highway49
13 juni 2009, 13:19
Dat is harmonisch mineur, waarbij niets vervalt, maar de b7 vervangen wordt door de 7 (g wordt gis)

Nouja, dan vervalt er toch wel een soort van iets. Als de g vervangen wordt vervalt ie toch, en komt er een andere voor in de plaats.

Wat jij zegt klopt wel, maar ik zie het als een noot die vervalt, en niet als een vervangende noot. Misschien proberen te onthouden dat g een gis wordt, en dat in elk rijtje toepasssen (en dan dus weer mn fretboard goed kennen)

Butcher
15 juni 2009, 10:41
Waarom probeer je de Scott Henderson methode niet eens? (Het idee heeft 'ie trouwens volslagen van Chick Korea gejat).

Waar het in principe op neer komt is dat binnen een majeur toonladder verschillende pentatonische ladders "verborgen" zitten. Bijvoorbeeld, in C-Majeur zitten Am, Dm en Em pentatonisch, en dus ook C, F en G Majeur pentatonisch.

Experimenteer hier eens mee. Neem een nummer dat in Am staat, en speel Dm pentatonisch. Kijk eens wat er gebeurt. En wissel het af, as in, speel Am en Dm pentatonisch door elkaar heen.

Als je dat een beetje onder de knie hebt, experimenteer dan door in plaats van een solo compleet in Am-penta te spelen, om met accoorden mee te gaan. Neem de progressie Am-Dm-Em. Hier kun je dus met alleen Am pentatonish overheen spelen. Maar je kunt ook Am penta over Am, Dm-penta over Dm, en Em-penta over Em spelen.

En dan kun je weer het eerste principe gebruiken. Speel Em-penta over Dm en viseversa.

Succes!

terrasbeest
15 juni 2009, 12:21
Waarom probeer je de Scott Henderson methode niet eens? (Het idee heeft 'ie trouwens volslagen van Chick Korea gejat).

Waar het in principe op neer komt is dat binnen een majeur toonladder verschillende pentatonische ladders "verborgen" zitten. Bijvoorbeeld, in C-Majeur zitten Am, Dm en Em pentatonisch, en dus ook C, F en G Majeur pentatonisch.

Experimenteer hier eens mee. Neem een nummer dat in Am staat, en speel Dm pentatonisch. Kijk eens wat er gebeurt. En wissel het af, as in, speel Am en Dm pentatonisch door elkaar heen.

Als je dat een beetje onder de knie hebt, experimenteer dan door in plaats van een solo compleet in Am-penta te spelen, om met accoorden mee te gaan. Neem de progressie Am-Dm-Em. Hier kun je dus met alleen Am pentatonish overheen spelen. Maar je kunt ook Am penta over Am, Dm-penta over Dm, en Em-penta over Em spelen.

En dan kun je weer het eerste principe gebruiken. Speel Em-penta over Dm en viseversa.

Succes!

Iemand die het begrepen heeft !!!!!!!

Guitarmania
15 juni 2009, 18:12
Dag iedereen...

ik heb aardig gezocht, maar toch niet echt exact wat ik zoek.

Jaren heb ik (teveel) de pentatonic ladders zitten spelen. Deze kan ik ondertussen dromen, en op elke positie spelen.

Nu ben ik me sinds een tijdje aan het verdiepen in onder andere de volledige mineur/majeur ladders. Ik snap het ook allemaal prima, dat is het probleem niet. Het probleem is dat, door het jaren lang pentatonic spelen, die pentatonic rijtjes/schema's zodanig in m'n kop zitten, dat ik moeite heb de schema's van de andere toonladders te leren. Ik val steeds terug op de pentatonics.

Misschien niet goed, maar bij het leren van de pentatonics heb ik destijds ook niet zozeer de noten geleerd, maar puur de rijtjes (5-8 | 5-7 | 5-7 enz)

Heb laatst keurig van de mineur alle rijtjes voor mezelf uit zitten schrijven, en ook weer begonnen met het doorlopen hiervan. Eerst de eerste positie, dan de volgende etc. Ik blijf alleen in de knoop zitten met die pentatonics. Misschien gewoon wat vaker die rijtjes doorspelen......te weinig geduld...

Iemand hier ook problemen mee gehad, en een manier gevonden om er vanaf te komen?

Volgens mij is er totaal niks mis mee om vanuit penta te denken. Sterker, het werkt giga in je voordeel.

Penta-ladders zijn gewone (kerktoon)ladders, maar dan zonder de "avoid-notes". En van die notes zijn er maar 2. In mineur penta de b2/2 en de b6/6. Bij majeur penta de 4/#4 en de b7/7.

De opgave waar je voor staat is dus heel simpel: weet die avoid notes te vinden binnen je penta ladders.

Om deze reden ben ik juist van de toonladders overgestapt op "penta-ladders +": ik ken de penta's overal maar weet ook de avoid notes daarbinnen te liggen. Dat geeft me gigantisch veel vrijheid bij improviseren.

Zeker als je soleert over outside chords en modulaties moet je al snel "think chord, not scale" handelen. Bij elk akkoord dat ik voorbij hoor komen, is mijn eerste insteek: is dit mineur of majeur? Door de bijbehorende penta te pakken zit ik altijd goed.

Maar komt er dan een lokrische half-diminshed voorbij, dan kan ik binnen mineur penta meteen de b5 zien liggen. En over dorische mineur chords zie ik meteen binnen de penta de 6/13 liggen.

Echt, het is prima om penta te denken, maar maak er "penta +" van.

-=JEROEN=-
16 juni 2009, 00:20
Dus nogmaals: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111685

Een ander voorbeeld van penta + http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116046